۱۲۴۷۴۷۲
۱۲۲۴
۱۲۲۴
پ

هر آنچه که باید درباره سرطان دهانه رحم بدانید

سرطان دهانه رحم می‌تواند در صورت گسترش و عدم مقاومت نیروی دفاعی بدن منجر به مرگ شود. سن و شرایط جسمی، دو تن از مهم‌ترین عوامل برای بررسی این موضوع هستند.

سرطان رحم چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟ این سرطان در سال‌های اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی مردم با افزایش روبرو بوده؛ اما به‌راحتی می‌توان مانع آن شد. رحم یک عضو مهم در بدن است و وظیفه اصلی آن توانایی باروری در زنان است.

این سرطان باوجوداینکه مربوط به ناحیه لگن و اطراف آن است اگر به‌اندازه کافی موردتوجه قرار نگیرد، می‌تواند در کل بدن پخش شود. در این مقاله به سراغ سرطان دهانه رحم رفته‌ایم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع کسب کنید، همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره سرطان دهانه رحم بدانید

رحم دقیقا در کجا قرار دارد؟

رحم به شکل دقیق در محدوده لگن و میان مثانه و رکتوم قرار دارد. کارکرد اصلی اندام این است که برای شنای اسپرم بستری مناسب فراهم کند و آن را به تخمک برساند. نگهداری و تغذیه جنین درحال‌رشد نیز از دیگر وظایف آن است. این اندام را می‌توان به ۳ بخش کلی تقسیم‌بندی کرد.

گردن رحم (که با واژن در ارتباط است)، جسم رحم و فوندوس قسمت‌های اصلی رحم هستند. سرطان در قسمت جسم رشد می‌کند و از همین محل پخش خواهد شد. این اندام اصلی‌ترین عضو در عادت ماهانه است.

نشانه‌های اولیه سرطان رحم

در مراحل اولیه فرد ممکن است هیچ نشانه خاصی در خود احساس نکند. این مرحله را از نظر پزشکی نهفتگی می‌نامیم. به همین خاطر است که پزشکان توصیه می‌کنند تمام خانم‌ها به طور منظم آزمایش پاپ‌اسمیر را انجام دهند. این تست یک حرکت پیشگیرانه در برابر سرطان دهانه رحم است.

 با انجام این تست می‌توانید در صورت مشاهده هر تغییری، فورا اقدامات اولیه را انجام دهید.

•    خونریزی بین قاعدگی

•    خونریزی بعد از رابطه جنسی

•    خونریزی در زنان یائسه

•    ناراحتی در طول رابطه جنسی

•    ترشحات واژن با بوی قوی

•    ترشحات واژینال پر از خون

•     درد لگن

از نشانه سرطان رحم هستند. البته این علائم از لحاظ شباهت تا حد زیادی به عفونت رحم نزدیک‌اند و باید حتما این نکته را در نظر داشت.

از مراحل سرطان دهانه رحم اطلاع دارید؟

دانستن اینکه الان در چه مرحله‌ای از بیماری هستیم به شما بسیار کمک خواهد کرد تا مؤثر‌ترین درمان را انتخاب کنید.

•    مرحله صفر: سلول‌های پیش سرطانی ایجاد شده‌اند.

•    مرحله اول: سلول‌های سرطانی از سطح به بافت‌های عمیق‌تر دهانه رحم و احتمالا در غدد لنفاوی رشد کرده‌اند.

•    مرحله دوم: سرطان در این مرحله از دهانه فراتر رفته؛ اما هنوز به دیواره لگن و قسمت پایین واژن نرسیده است. ممکن است غدد لنفاوی در این مرحله به دلیل مجاورت تحت‌تأثیر قرار بگیرند.

•    مرحله سوم: سلول‌های سرطانی تا پایین واژن و دیواره‌های رحم پیشروی کرده‌اند و حالا می‌توانند حتی حالب‌ها را هم مسدود کنند.

•    مرحله چهارم: سرطان، مثانه یا راست‌روده را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و از لگن خارج خواهد شد. از این مرحله به بعد باید آماده حضور سلول‌های سرطانی در نقاط دوری مثل کبد، استخوان‌ها و ریه‌ها باشید.

با انجام غربالگری می‌توانید سریع‌تر مرحله بیماری خود را بفهمید و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

هر آنچه که باید درباره سرطان دهانه رحم بدانید

انواع سرطان رحم را بشناسید

این سرطان نیز همانند بسیاری از سرطان‌ها چند دسته است. از انواع سرطان رحم، کارسینوم سلول سنگ‌فرشی و آدنوکارسینوم از شایع‌ترین انواع آن هستند.

کارسینوم سلول سنگ‌فرشی نوعی که حدود ۹۰ درصد خانم‌ها در صورت ابتدا به سرطان رحم تجربه می‌کنند. همین نوع می‌تواند به نقاط دور‌تری گسترش یابد و اندام‌های بیشتری را آلوده کند.

۱۰ درصد دیگر آدنوکارسینوم‌ها هستند. این نوع را می‌توان در سلول‌های بدخیم بافت غده‌ای یافت.

چه چیزی باعث سرطان دهانه رحم می‌شود؟

به شکل طبیعی یک سلول، روزی در بدن ما متولد خواهد شد و روزی هم از بین خواهد رفت. اگر سلولی نمیرد، منجر به ایجاد توده خواهد شد. در نهایت این تومور‌های کوچک می‌توانند منجر به سرطان شوند. از عوامل مهم ابتلا به سرطان رحم باید به موارد زیر اشاره کرد:

•    ویروس HPV: بیش از ۱۰۰ نوع مختلف ابتلا به سرطان رحم وجود دارد که ۱۳ مورد از آن مربوط به ویروس HPV است. این ویروس مقاربتی از راه رابطه جنسی می‌تواند وارد دهانه رحم و به سرطان منجر شود.

•    داشتن شرکای جنسی زیاد: اگر شرکای جنسی زیادی دارید مستعد دریافت عفونت و سرطان هستید. با کم‌کردن تعداد شرکای جنسی خود ریسک بروز این عارضه را کاهش دهید.

•    استعمال دخانیات: سیگارکشیدن خطر تبدیل سلول سالم به سلول سرطانی را افزایش می‌دهد.

•    سیستم ایمنی ضعیف: اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید ممکن است که سلول‌های شما تبدیل به نوع سرطانی شوند. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است نسبت به تقویت سیستم ایمنی خود اقدام کنید.

•    قرص‌های ضدبارداری: استفاده طولانی‌مدت از این قرص‌ها ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش خواهد داد.

•    بیماری‌های مقاربتی: کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس می‌توانند به‌عنوان یک اثر جانبی به سرطان رحم منجر شوند.

•    فقر: بر اساس آمار، نرخ ابتلا به این سرطان در نقاطی که نرخ درآمد بسیار کمی دارند، بیشتر است.

سرطان دهانه رحم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تست پاپ‌اسمیر یک روش معمول غربالگری و تشخیص این سرطان است. اگر با این تست سلول‌های سرطانی تشخیص داده شوند، برای بررسی بیشتر کولپوسکوپی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

این روش نیازی به بی‌هوشی ندارد و از لحاظ درد و ناراحتی شبیه به تست پاپ‌اسمیر است. برای ادامه درمان و تشخیص بیشتر ممکن است روش‌های دیگری نیز بسته به نظر پزشک مورداستفاده قرار گیرد.

چه راه‌هایی برای درمان سرطان دهانه رحم وجود دارد؟

جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و درمان هدفمند از روش‌های رایج برای درمان سرطان رحم هستند. در تیم درمانی پزشک‌های مختلفی حضور دارند که آن‌ها را به شکل مختصر معرفی می‌کنیم.

انکولوژیست زنان: پزشکی است که در درمان سرطان‌های اندام تناسلی زنانه، از جمله جراحی برای برداشتن سرطان‌ها تخصص دارد.

رادیاسیون انکولوژیست: پزشکی است که از پرتو برای درمان انواع سرطان استفاده می‌کند.

انکولوژیست پزشکی: متخصص در استفاده از شیمی‌درمانی و سایر درمان‌های پزشکی برای درمان سرطان است.

هر آنچه که باید درباره سرطان دهانه رحم بدانید

سرطان رحم کشنده است؟

سرطان دهانه رحم می‌تواند در صورت گسترش و عدم مقاومت نیروی دفاعی بدن منجر به مرگ شود. سن و شرایط جسمی، دو تن از مهم‌ترین عوامل برای بررسی این موضوع هستند.

 معمولا افرادی که در مراحل ابتدایی متوجه خطر می‌شوند و درمان را آغاز می‌کنند مشکل جدی به خود نخواهند دید. بر اساس آمار در ایالات متحده مرگ ناشی از این بیماری در ۲۰ سال اخیر دوبرابر شده و علت اصلی آن هم چاقی و افزایش سن است.

سرطان دهانه رحم چیزی نیست که بشود به‌سادگی از آن گذشت. پیشگیری از ابتلا به این بیماری کار ساده‌ای است و حتی درمان در مراحل ابتدایی قابل انجام است. معمولا اکثر مردم به تست‌های روتین توجهی نمی‌کنند به همین خاطر متوجه دوره نهفتگی بیماری نخواهند شد.

این بی‌توجهی عواقب جبران‌ناپذیری برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. سرطان رحم کشنده است؟ خیر، مگر اینکه بدن شما نسبت به آن ضعف داشته باشد یا خودتان دیر متوجه موضوع شوید. شما نیز اگر در حال خواندن این مقاله هستید تست‌های پاپ‌اسمیر را جدی بگیرید تا هیچگاه سپر سلامتی‌تان به زمین نیفتد. سپاسگزاریم که تا انتها همراه ما بودید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج