۱۳۰۹۳۴۴
۱۸۹۵
۱۸۹۵
پ

چه چیزی باعث سیاتیک می‌شود؟

سیاتیک جایی است که عصب سیاتیک که از کمر تا پاهای شما امتداد دارد، تحریک یا فشرده می شود. معمولاً در عرض ۴ تا ۶ هفته بهتر می شود، اما می تواند بیشتر طول بکشد.

سلامت نیوز نوشت: سیاتیک جایی است که عصب سیاتیک که از کمر تا پاهای شما امتداد دارد، تحریک یا فشرده می شود. معمولاً در عرض ۴ تا ۶ هفته بهتر می شود، اما می تواند بیشتر طول بکشد.

سیاتیک به دردی گفته می شود که در طول مسیر عصب سیاتیک حرکت می کند. عصب سیاتیک از قسمت تحتانی کمر از طریق باسن و هر پا به پایین حرکت می کند. سیاتیک اغلب زمانی رخ می دهد که فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان به بخشی از عصب فشار وارد کند. این باعث التهاب، درد و اغلب کمی بی حسی در پای آسیب دیده می شود.

چه چیزی باعث سیاتیک می‌شود؟

اگرچه درد همراه با سیاتیک می تواند شدید باشد، اما بیشتر موارد با درمان در عرض چند هفته برطرف می شود. افرادی که سیاتیک شدید و ضعف جدی پا یا تغییرات روده یا مثانه دارند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

علائم سیاتیک

درد سیاتیک می تواند تقریباً در هر نقطه ای از مسیر عصبی باشد. به خصوص به احتمال زیاد مسیری را از کمر تا باسن و پشت ران و ساق پا دنبال می کند. درد می تواند از یک درد خفیف تا یک درد تیز و سوزان متفاوت باشد. سیاتیک گاهی اوقات ممکن است مانند یک تکان یا شوک الکتریکی احساس شود و هنگام سرفه یا عطسه یا نشستن طولانی مدت می تواند بدتر شود.

معمولاً سیاتیک فقط یک طرف بدن را درگیر می کند. برخی از افراد نیز بی حسی، گزگز یا ضعف عضلانی در ساق یا پا دارند. یک قسمت از پا ممکن است درد داشته باشد، در حالی که قسمت دیگر می تواند احساس بی حسی داشته باشد.

علل سیاتیک

سیاتیک زمانی رخ می دهد که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می گیرد. علت معمولاً فتق دیسک در ستون فقرات یا رشد بیش از حد استخوان است که گاهی اوقات خار استخوانی نامیده می شود و روی استخوان های ستون فقرات ایجاد می شود. به ندرت، تومور می تواند به عصب فشار وارد کند با این حال بیماری مانند دیابت می تواند به عصب آسیب برساند.

عوامل خطر سیاتیک

عوامل خطر سیاتیک عبارتند از:

سن: تغییرات مرتبط با افزایش سن در ستون فقرات، مانند فتق دیسک و خار استخوان، شایع ترین علل سیاتیک هستند.

چاقی: اضافه وزن استرس بر ستون فقرات را افزایش می دهد.

اشتغال: شغلی که به چرخاندن کمر، حمل بارهای سنگین یا رانندگی طولانی مدت با وسیله نقلیه موتوری نیاز دارد ممکن است در بروز سیاتیک نقش داشته باشد.

نشستن طولانی مدت: افرادی که زیاد می نشینند یا زیاد حرکت نمی کنند بیشتر از افراد فعال در معرض ابتلا به سیاتیک هستند.

دیابت: این وضعیت که بر نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر می گذارد، خطر آسیب عصبی را افزایش می دهد.

عوارض سیاتیک

اکثر مردم اغلب بدون درمان به طور کامل از سیاتیک بهبود می یابند. اما سیاتیک می تواند به اعصاب آسیب برساند. به دنبال مراقبت های پزشکی فوری برای موارد زیر باشید:

از دست دادن احساس در پای آسیب دیده

ضعف در پای آسیب دیده

از دست دادن کنترل روده یا مثانه

جلوگیری از سیاتیک

همیشه نمی توان از سیاتیک جلوگیری کرد و این وضعیت ممکن است عود کند. برای محافظت از کمر:

به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشید: برای قوی نگه داشتن کمر، عضلات مرکزی را حرکت دهید - عضلات شکم و کمر که برای حالت و تراز خوب لازم هستند.

هنگام نشستن وضعیت بدنی خوبی داشته باشید: صندلی‌ای را انتخاب کنید که دارای پشتی مناسب، تکیه‌گاه دست و پایه چرخان باشد. برای حمایت بهتر از کمر، یک بالش یا حوله چرخ شده را در قسمت کوچک پشت قرار دهید تا منحنی طبیعی آن حفظ شود. زانوها و باسن را در یک سطح نگه دارید.

از بدن خود به درستی استفاده کنید: وقتی برای مدت طولانی ایستاده اید، هر از گاهی یک پا را روی چهارپایه یا زیرپایی استراحت دهید. وقتی چیزی سنگین بلند می کنید، اجازه دهید پاهایتان کار را انجام دهند. بار را نزدیک بدن خود نگه دارید. همزمان بلند نکنید و نپیچانید. کسی را پیدا کنید که در بلند کردن چیزهای سنگین یا نامناسب به شما کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

سیاتیک خفیف معمولا با گذشت زمان از بین می رود. اگر اقدامات خودمراقبتی علائم را کاهش نداد، باپزشک تماس بگیرید. همچنین اگر درد بیش از یک هفته طول کشید، شدید یا بدتر شد، به ملاقات پزشک بروید. برای موارد زیر مراقبت های پزشکی فوری دریافت کنید:

درد ناگهانی و شدید در ناحیه کمر یا پا و بی حسی یا ضعف عضلانی در ساق پا

درد پس از یک آسیب شدید، مانند یک تصادف رانندگی

مشکل در کنترل روده یا مثانه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج