۶۹۲۵۵
۲۴ نظر
۱۲۱۸۹۶
۲۴ نظر
۱۲۱۸۹۶
پ

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟+مزایا و عوارض

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است ذهن هر زنی را درگیر کند این است که باید کدام یک از روش‌های زایمان را انتخاب کند. زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟ در این مطلب راهنمای شما خواهیم بود.

برترین‌ها: بعضی می‌گویند فرهنگ زایمان طبیعی سال‌هاست که ازکشور ما رخت بر بسته! درحالی که در خارج از مرز‌ها اکثریت به امید زایمان طبیعی به اتاق زایمان می‌روند و فقط درصد کمی مجبور به انجام سزارین می‌شوند. حالا سال‌هاست ثابت شده عوارض زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد کمتر از سزارین است و دوره نقاهت آن هم بسیار آسان‌تر و کوتاه‌تر است. اما چرا خانم‌ها و حتی پزشکان در ایران اکثرا سزارین را ترجیح می‌دهند؟

 زایمان به روش طبیعی چیست؟

بعد از اتمام فرایند طبیعی رشد جنین دهانه رحم باز شده و زایمان به صورت طبیعی انجام می‌شود.در زایمان طبیعی سیستم بدنی مادر دستکاری نشده و تولد نوزاد به صورت کاملا طبیعی صورت می‌گیرد.درد حاصل از زایمان طبیعی به کابوس بسیاری از مادران در دوران بارداری تبدیل شده است و باعث می‌شود بسیاری از مادران  از انتخاب این روش برای زایمان خوداری کنند.اما در ادامه لازم است به مزایا و معایب این روش اشاره کنیم تا برخی از باورهای غلط را از بین ببریم.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟+مزایا و عوارض

زایمان طبیعی چه مزایایی دارد؟

در زایمان طبیعی به دلیل تکمیل فرایند رشد،نوزاد باکتری‌های لازم را از قبل تولید کرده است و این یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که زایمان طبیعی دارد. از طرفی بعد از انجام زایمان طبیعی غدد شیردهی به موق فعال شده و برای مادر و فرزند بعد از زایمان مشکلی پیش نمی‌آید.همچنین لازم به ذکر است که زایمان طبیعی به نسبت سایر روش‌های زایمان از هزینه کمتری برخوردار است.

عوارض زایمان طبیعی بر بدن 

  • احتمال آسیب عضلات کف لگن
  • شلی واژن
  • افتادگی مثانه
  • احتمال آسیب جنین

زایمان به روش سزارین چیست؟

زایمان غیر طبیعی یا همان سزارین از جمله روش‌های انجام زایمان است که بسیاری از مادران  به دلیل درد زایمان طبیعی از آن استفاده می‌کنند.در این نوع زایمان بعد از انجام بی‌حسی یا بی‌هوشی در اتاق عمل با استفاده از جراحی دهانه رحم را شکاف داده و نوزاد را بیرون می‌کشند.در ادامه با برخی از مزایا و معایب این روش آشنا می‌شویم.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟+مزایا و عوارض

زایمان سزارین چه مزایایی دارد؟

در صورتی که زمان زایمان با تاخیر مواجه شده باشد ،با استفاده از زایمان سزارین می‌‌توان  نوزاد را متولد کرد.بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال آسیب دیدن مادر و کودک در زایمان سزارین به حداقل می‌رسد.همچنین به دلیل وجود بی‌حسی یا بی‌هوشیمادر درد کمتر و زایمان راحت‌تری را تجربه می‌کند.

زایمان سزارین چه خطراتی دارد؟

  • احتمال خونریزی شدید
  • احتمال افتادگی مثانه
  • احتمال پارگی رحم
  • دشوار شدن زایمان‌های بعدی

نوع زایمان چه تاثیری بر روی نوزاد دارد؟

خطرات و تاثیرات احتمالی در هر روش زایمان قابل مشاهده است اما به دلیل تکمیل شدن فرایند رشد در زایمان طبیعی کودک از خطرات احتمالی در امان است و همچنین دارای باکری‌های لازم برا ادامه حیات است اما در زایمان سزارین فشار به کودک و مادر به حداقل می‌رسد.

افتادگی مثانه در سزارین هم رخ می‌دهد

مشکل افتادگی مثانه یا کف لگن در زایمان طبیعی نسبت به سزارین کمی بیشتر است، زیرا فشار فیزیکی که سر نوزاد با ۱۰ سانتی متر قطر به عضلات و اعصاب لگن وارد می‌کند مسلما بیشتر است. با این حال برای این مسئله هم راهکار‌هایی وجود دارد از جمله اینکه برشی که در قسمت پایین می‌دهیم را درست مثل روز اول ترمیم می‌کنیم. علاوه براین با انجام ورزش‌های مخصوص بعد از زایمان از جمله «کگل» برای ۶ تا ۸ هفته و مراجعه به فیزیوتراپ و انجام بیوفیدبک تراپی و استفاده از وسیله مخصوص برای تحریک عضلات کف لگن می‌توان این عضلات را به حالت اولیه برگرداند.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟+مزایا و عوارضزایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟+مزایا و عوارض

البته این مسئله فقط در همان ۶ تا ۸ جلسه تمام نمی‌شود و فرد باید تا آخر عمر این ورزش‌ها را انجام دهد. حتی در سزارین نیز این افتادگی‌ها ایجاد می‌شود. بیماران زیادی هستند که بعد از دو یا سه بار سزارین دچار افتادگی لگن و بی اختیاری ادرار می‌شوند، زیرا هورمون‌هایی که در بارداری ترشح می‌شوند تمام عضلات بدن را شل می‌کنند و این شل شدن هر دفعه تکرار می‌شود و منجر به افتادگی می‌شود. اما خب مسلما در سزارین، چون آسیب موضعی کمتر است افتادگی کمتر خواهد بود.

زایمان طبیعی بهتر است، چون ...

عوارض زایمان طبیعی یک سوم سزارین و دوره نقاهتش خیلی کمتر است و در آن از ماده بیهوشی استفاده نمی‌شود. نوزادی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آید ریه‌هایش خالی است و احتمال بیماری مشکل تنفسی گذرای نوزادی برایش کمتر است. این نوزادان وقتی به دنیا می‌آیند خیلی هوشیارتر هستند و کمتر به اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند و زیردستگاه‌هود (و دستگاه مراقبت ویژه) نمی‌مانند. این مزایا حدود ۲۰ سال است که اثبات شده، اما متاسفانه در ایران این فرهنگ هنوز جا نیفتاده است. درد زایمان طبیعی بعد از زایمان کمتر است، اما قبل زایمان بیشتر است که اگر هم از روش‌های بدون درد استفاده شود دیگر بیمار دردی حس نخواهد کرد. علاوه براین برش آن کوچک‌تر و در حد ۵ سانتی‌متر است و فقط ۳ تا ۴ لایه شکم باز می‌شود، اما در سزارین حدودا ۷ لایه از شکم باز می‌شود.

چه زمانی سزارین نسبت به زایمان در اولویت قرار می‌گیرد؟

با وجود مزایای بیشتر زایمان طبیعی نسبت به سایر روش‌ها،در برخی موارد انتخاب سزارین به نفع مادر و فرزند است.برخی ار این موارد عبارتند از:

وزن زیاد نوزاد

هرچقدر وزن نوزاد در هنگام زایمان بیشتر باشد،زایمان طبیعی پرخطرتر است. در این شرایط اکثر پزشکان از زایمان سزارین استفاده می‌کنند تا فشار به مادر را کمتر کنند.

وضعیت غیر طبیعی نوزاد

در صورت تشخیص موارد غیر طبیعی در نوزاد انجام زایمان سزارین بسیار مناسب است تا از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیر شود.

به خاطر افتادن سلامت مادر

در اصل پزشکی، سلامت مادر در انجام زایمان اولویت بیشتری دارد.اگر مادر دارای مشکل خاص باشد یا به هر دلیلی توان تحمل درد زایمان طبیعی را نداشته باشد،پزشکان برای نجات جان او از زایمان سزارین استفاده می‌کنند.

وضعیت خطرناک بند ناف

در هنگام زایمان،بند ناف یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که پزشکان به آن توجه دارند چرا که ممکن است با پیچیده شدن بند ناف به دور گردن احتمال خفگی نوزاد به وحو آید.در این صورت بهتر است از سزارین استفاده شود.

چندقلو بودن بارداری

چند قلو بودن بارداری، فشار زایمان طبیعی را چند برابر می‌کند. با وجود این ریسک اکثر زایمان‌های بارداری چندقلو با استفاده از سزارین انجام می‌شود.

چرا سزارین رواج پیدا کرد

در سال‌های اخیر در مقطعی تعداد متخصصان زنان و زایمان به دلیل مهاجرت به خارج و ... به میزان قابل توجهی کاهش یافت. انجام زایمان طبیعی احتیاج به حضور و آمادگی شبانه روزی متخصصان زنان و زایمان داشت بنابراین با کمبود تعداد متخصصان نسبت انجام زایمان طبیعی برای همه در آن دوره خیلی امکان پذیر نبود. از طرف دیگر تمام روش‌های زایمان بی درد که این روز‌ها در دنیا رایج شده است متاسفانه در اکثر مراکز ایران اجرا نمی‌شود یا به طور ناقص اجرا می‌شود.

درد زایمان یکی از درد‌های بسیار شدید پزشکی است و برای کاهش آن امروزه در دنیا از روش‌هایی، چون یوگا، لاماز، طریقه تنفس صحیح، بیهوشی با گاز، طب سوزنی، زایمان در آب و زایمان اپیدورال یا بی‌حسی از کمر استفاده می‌شود که متاسفانه بیشتر این روش‌ها به صورت محدود در بیمارستان‌های اندکی در تهران انجام می‌شوند یا آنقدر تعداد بیماران زیاد است که بیمارستان‌ها واقعا امکان انجام این همه زایمان با اپیدورال یا با روش‌های دیگر را ندارند. درحالی که سزارین فقط در عرض نیم ساعت انجام می‌شود و بیماران هم فکر می‌کنند پزشکان با عمل سزارین از بیماران‌شان راضی‌تر هستند.

 

باید با خانم‌های باردار کلنجار برویم!

در خارج از کشور هم حدودا ۱۵ تا ۲۰ درصد زایمان‌ها به سزارین ختم می‌شود. در این صورت بیمار دلخور نمی‌شود که چرا من را سزارین کردید! زیرا همه می‌دانند که تشخیص این موضوع با پزشک است. برای مثال اگر قد بیمار خیلی کوتاه باشد اسکن و معاینه لگن می‌شود و اگر مشکل دیگری داشته باشد و نتواند زایمان طبیعی کند به او تذکر داده می‌شود. در غیر این صورت وارد اتاق زایمان می‌شود و پروسه زمان پیشرفت می‌کند. اگر پیشرفت زایمان خوب باشد، قلب جنین افت نداشته باشد و هیچ مشکل اضافه دیگری مانند فشار خون و بیماری قلبی مطرح نباشد ۸۰ درصد از بیماران به راحتی زایمان طبیعی را انجام می‌دهند.

از طرفی استفاده از وسایلی، چون فورسپس و وکیوم به خصوص در زایمان‌های اپیدورال بسیار شایع‌تر است و، چون در فرهنگ بیمار جاافتاده، خیلی راحت‌تر قبول می‌کند که پزشک از این وسایل استفاده کند. اما در ایران باید برای گذاشتن فورسپس و وکیوم با بیمار کلنجار برویم چراکه خیلی‌ها آن را قبول نمی‌کنند. درصورتی که وکیوم‌ها پلاستیکی و خیلی نرم هستند و اگر به موقع گذاشته شوند هیچ‌گونه آسیبی به نوزاد نمی‌رسانند و فاز سخت آخر زایمان را که بیمار گاهی اوقات خسته می‌شود و نمی‌تواند زور بزند و همکاری کند را کوتاه می‌کند و در عین‌حال باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به بچه برسد. همه این موارد فرهنگ سازی می‌خواهد و به این زودی‌ها در ایران جا نخواهد افتاد.

نگران مشکل ارتباط بعد از زایمان نباشید

در زایمان طبیعی و سزارین برشی که روی شکم و ناحیه تناسلی داده می‌شود طوری بخیه زده می‌شود که دقیقا به‌حالت اولیه‌اش برگردد. بیشتر از همه شلی عضلات ناحیه تناسلی مطرح است که ممکن است بعد‌ها در رابطه زناشویی زوج مشکل به‌وجود بیاورد که این مسئله نیز با انجام ورزش‌های کگل تا ۹۵ درصد برطرف می‌شود. با این حال در ایران، چون بعد از زایمان خانم‌ها مشغول بچه داری، کار و ... می‌شوند فراموش می‌کنند به خودشان برسند و این مشکلات در ایران خیلی بیشتر دیده می‌شود.

زایمان طبیعی بعد از سزارین

اگر مشکل تنگی لگن مطرح نباشد و علت دیگری برای سزارین مثل افت صدای قلب جنین وجود داشته باشد فرد می‌تواند بعد از سزارین، زایمان بعدی را طبیعی انجام دهد. اما در زایمان دوم باید وسایل خاصی برای کنترل پیشرفت زایمان در دسترس باشد تا فشار داخل رحم و صدای قلب جنین اندازه گیری شود و پالس اکسی متری روی گونه جنین قرار داده شود. متاسفانه این ۳ وسیله در ایران وجود ندارد، اما با کنترل صدای قلب و حضور یک متخصص در اتاق زایمان و با قبول مقداری ریسک می‌توان این کار را انجام داد.

سزارین باعث نازایی می‌شود؟

در تکرار سزارین محدودیتی وجود ندارد، اما هرچه تعداد سزارین‌ها بالاتر می‌رود خطر نیز بیشتر می‌شود. معمولا بعد از سه یا چهاربار سزارین شکم به قدری چسبندگی پیدا می‌کند که برگشتن به آناتومی طبیعی مثانه و رحم بسیار مشکل می‌شود و قسمتی که برش داده شده آنقدر نازک می‌شود که احتمال پارگی رحم قبل از زایمان به‌وجود می‌آید. متاسفانه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از افرادی که سزارین داشته اند برای بار دوم که می‌خواهند بچه‌دار شوند موفق نمی‌شوند و وقتی از لوله‌های رحم شان عکسبرداری می‌شود اکثرا چسبندگی دارند. درواقع هرگونه دستکاری و عمل جراحی که روی شکم انجام می‌شود از آپاندیس گرفته تا کیست تخمدان و سزارین مقدار کمی چسبندگی ایجاد می‌کند و این چسبندگی می‌تواند لوله‌های رحمی را ببندد و منجر به نازایی شود.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟+مزایا و عوارض

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بحیرا

      البته یکی دو مسئله حائز اهمیته.اولی اینکه کسیکه این متن و نوشته آقاست و از خودش مایه نزاشته.بابا مگه میدونین خانوما چه عذابی موقع زایمان طبیعی میکشن. !این بی دردا هم همش الکیه چون باید تو عضله ها حس باشه تا با باز و بسته شدن دریچه ها به تولد نوزاد منجر بشه.مسئله ی دوم اینکه زایمان طبیعی در بعضی موارد مشکلاتی رو برا بچه بوجود میاره.اگه دکتر یه کم ناشی باشه ممکنه نوزاد دچار کمبود اکسیژن بشه و یا به سرش فشار بیاد که یه عمر مادر میمونه و یه بچه ی فلج!
      در حالت کلی به نظر من گارانتی سزارین بیشتره.تازه دیگه بیهوش نمیکنن که از بیحسیه موضعی استفاده میکنن.

    • maryam

      سلام.به خانم هایی که ترس دارن باید بگم من 3تا زایمان کردم که 2تای اولو رفتم پیش ماما..واقعا کارش عاااالی بود.هیکلمم تا زایمان سومم بهم نخورد ولی زمانی که واسه زایمان سومم محبور شدم سزارین کنم زمانی که فیلم سزارینمو دیدم یه قدری پشیمون شدم......اندامم دیگه بر نگشت..
      پیشنهاد میکنم زایمان طبیعی کنید

    • مریم

      سلام من سزارین کردم در هفته سی و یکم دکترم نذاشت طبیعی بیارم با اینکه چون هفت ماهه باردار بودم و مجبور شدم بیمارستان دولتی برم واس ان ای سی یو برای نوزادم از سزارینم راضیم و سه ماه بعد ورزش رو شروع کردم و پنج ماه ک از زایمانم میگذشت از قبل بارداریمم لاغرتر شدم تورو خدا طبیعی نیارین چون ریسک معلولیت نوزاد بالاست الان من و دخترم در سلامتیه کاملیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا اين حرف شمارو قبول ندارم همه بچه هاي زايمان طبيعي ناقص نيستن همه چي خواست خداست

    • ليلا

      سلام
      شما كه همش ميگين طبيعي بچه ناقص ميشه حتما به خدا اعتقاد نداريد هرچي خدا بخواد همونه الان همه بچه ها كه طبيعي به دنيا اومدن ناقصن؟

    • بدون نام

      باسلام
      به نظر من کاستی امکانات و اشتباهات انسانی منجر به تمایل به سزارین میگردد وگرنه سزارین بی مورد! شک و شبهه در خلقت و مهندسی خداوند می باشد !
      بدن موجودات به گونه ای طراحی شده که به مرور ( دوران بارداری ) آمادگی لازم را برای تولد نوزاد پیدا می نماید .
      به امید اینکه سطح امکانات بیمارستان ها و تخصص و توانمندی پزشکان مربوطه افزایش یابد تا افراد با اطمینان خاطر ، تمایل به زایمان طبیعی داشته باشند

    • مونا

      منم از طبیعی خیلی میترسم چون سر زایمان مادرم برای من مشکل نرسیدن اکسیژن بوجود اومد داشتیم دوتامون میمردیم من یه عمر بدبختی کشیدم.

    • کیوان

      مرسی از اطلاعات مفیدتون. امیدوارم یه روزی بقیه هم وطنهامون هم به این نتیجه برسن که طبیعی هزاران بار بهتره تا سزارین. حداقل تو کار دکتر فوضولی نکنن.امیدوارم موفق باشید ;)

    • پریا

      سلام‌ اصلا به دکترا نمیشه اعتماد کرد فقط برای پول کار میکنن ماهم جون خودمون و فرزندمون و به خطر نمیندازیم سزارین خیلی مطمین تره من سه ماه باردارم حتی اگه شرایط طبیعی داشته باشم فقط سزارین بچمو بدنیا میارم مراقب خودتون باشید

    • نياوفر

      سلام
      گول اين حرفاشونو نخورين منم به حرف دكترم كردم زايمانم طبيعي با گاز انتونكس بود
      درد داشتم فقط گج ميشدمو خوابم ميبرد
      هزينه زايمانم شد ٤ ميليون فقط بلدن جيبتو خالي كنن
      همش چرته
      از يه طرف به خاطر فشاري كه موقع زايمان بهم وارد شد با اين كه هفت ماه گذشته ولي بواسيرم خوب نشده و تا اخر عمر بايد تحملش كرد
      زايمان طبيعي اگر بهت فشار بياره بدن رو ضعيف ميكنه
      كمر درد، افتادگي رحم، بي اختياري ادرار همش از عوارض زايمان طبيعي هست
      خودم خيلي دوست داشتم سزارين كنم ولي دكترم اصرار به طبيعي داشت
      اطرافيانم هركي سزارين كردن خيلي هم راضين، البته اونم عوارض خودش رو داره

      پاسخ ها

      • هانی

        دقیقا منم کمردرد و همورویید و مشکل مثانه را تا یکسال داشتم اینکه می گویند بعد از زایمان طبیعی درد ندارید درست نیست.

    • بدون نام

      ب نظر منم سزارين خوبه

    • سحر

      سزارین در ایران بیشتر شده چون زنان مخشون رو به کار انداختند و دیدند کشیدن اوووووووون همه درد هیچ لزومی نداره!!دخترخاله م طبیعی آورد خیلی پشیمونه ولی خواهرم سزارین کرد از فردای عمل همه کاراشو خودش انجام می داد و خیلی راحت بود.
      البته خیلی هم بستگی به دکترتون داره که آدم نامردی نباشه و مثل آدم عمل کنه.ولی این حرف که می گن بعد از سزارین دردش از طبیعی هم بیشتره!!!!!یه حرف کاملا مفت است.

    • بدون نام

      در مورد زایمان طبیعی افسانه پردازی نکنید این زایمان باعث ام اس میشود سرچ کنید ببینید چقدر از خانمها از بی حسی و سری اندامشون بعد زایمان طبیعی گلایه دارند دکترها هم فقط د3 میذن که اصلا اثر نداره فقط داروی ام اس جواب میده اگر ام اس نیست پس چیه هموروید را تشدید و تاسر حد مرگ.دردآور میکند، اگر پزشکتان خوب نتواند بخیه کن تا اخر عمر پشیمان میشوید ، همان دردی که سزارینی ها دارند خواهید داشت با این تفاوت که به خاطر طبیعی بودن کسی شما را جدی نمیگیرد خصوصا کادر بیمارستان

    • بدون نام

      ب نظرمن طبیعی بهتراست

    • بدون نام

      زایمان طییعی بهتره
      همنون طور که از اسمش پیداس یه امر خیلی طبیعیه، مثل غذا خوردن ،درسته شاید وقت صرف کردن برای غذا خوردن وقت گیره ولی یکی از لذتهاس، فکر کنید از این به بعد بگن به جای غذا خوردن و وقت صرف کردن برای جویدنش قرصی هست که تمام مزه هارو داره وشما رو سیر میکنه ، و یا بجای دفع غذا لوله بذارن و دیگه لازم نباشه برای دفع زور بزنی و............ به دکترا کار نداشته باشیم ، از مادر یا مادر بزرگامون یادمون بیاد که توی خونه زایمان میکردن و الان زنده اند 7 تا 14 شکمم هم میزائیدن ، البته حالا که بیمارستان هست برای جلوی گیری از خطرات احتمالی چه بهتر که در بیمارستان زایمان کنیم.

    • بدون نام

      طبیعی بهتره

    • میترا

      واسه جامعه خودم متاسفم باین طرز تفکرات چرا چنین حرفهای بیخود و غیر علمی رو میزنید الان ک همه تحصیلات دارید.... در قدیم هر مادری حداقل 6 تا 7 فرزند و بصورت طبیعی بدنیا میاوردند بدون هیچ ناراحتی بعدازون امروزه سزارین به یکی و دوتا کشیده شده... و در جواب کسانی ک عامیانه اظهار نظر میکنند طبیعی باعث نقص فرزند نمیشه اون عوامل ژنتیکی است دوست عزیز...ایران ما شده تابع امور شایع.... اگر صحت گفته ها وجود داشته باشه و همه چی دست بنده ها باشه این همه نازا رو باردار کنند پس خدا نخواد برگی از درخت نمی افتد.... اینقدر بفکر چرندیات نباشید

    • مهسا

      به نظر من طبیعی بهتره است ولی درد بیشتر دارد

    • بدون نام

      منم به نظرم طبیعی بهتره ولی خوب درد خودش را هم داره از درد خوب سزارین خیلی فرق داره درسته درد نداره اسونه ولی به مرور زمان شکم میاد جلو و اندام را خراب میکنه

    • بدون نام

      منم به نظرم طبیعی بهتره ولی خوب درد خودش را هم داره از درد خوب سزارین خیلی فرق داره درسته درد نداره اسونه ولی به مرور زمان شکم میاد جلو و اندام را خراب میکنه

    • یلدا

      من میخواستم طبیعی زایمان کنم ولی هنوز درد زایمان شروع نشده بود شرایط اورژانسی شد و سزارین شدم.خیلی هم راضیم.نه بچه ریه هاش مشکل ایجاد کرد نه بعد سزارین درد داشتم.الان بعد از ده ماه هم جای بخیه ها یه خط باریک شده که اصلا تو چشم نیست. اینا همش بیخودیه.سزارین کنید راحت. نه خودتون درد بکشید نه به بچه بیچاره شوک گذشتن از کانال زایمان رو بدید.

    • ...

      ولی من به عنوان کسی که هم تجربه زایمان طبیعی داشته هم سزارین .برگردم عقب هزار بار دیگه هم طبیعی انتخاب اول و اخرمه .مزخرفت تر از سزارین خودشه با اون دردای وحشتناک بعدش اووووف

    • پروا

      اره عزیزم منم بچمو طبیعی آوردم درسته ی سری دردا داره ولی همین ک بچه ب دنیا میاد همه دردا تموم میشن..مث سزارین نیس بعدش درد داشته باشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج