۱۱۴۵۲۶۹
۴۸ نظر
۱۲۷۴۹
۴۸ نظر
۱۲۷۴۹
پ

راز یک جنایت فجیع در آبادان که سر به مُهر ماند

سینما رکس آبادان در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ و در حین نمایش فیلم گوزن‌ها اثر مسعود کیمیایی دچار آتش‌سوزی شد و چند صد نفر در این آتش‌سوزی کشته‌ شدند. انتشار این خبر و نمایش فیلم‏‌ها و عکس‏‌های این فاجعه، افکار عمومی را به شدت جریحه‏‌دار ساخت و بدین گونه، دردناک ترین رویداد دوران انقلاب ایران رقم خورد.

برترین‌ها: ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ در حافظه تاریخی ایران معاصر به رنگ سیاه نقش بسته و این سیاهی، درد مردم آبادان را به یدک می‌کشد. مطلبی که در ادامه خواهید خواند به انگیزه فاجعه تلخ «سینما رکس آبادان» بازنشر می‌شود.

ساعت ۹ شب روز ۲۸ مرداد چهار مرد وارد لابی سینما رکس آبادان شدند. سینما سهیلا که در مجاورت آن قرار داشت تعطیل بود و آن‌ها به اجبار به رکس رفتند. پس از خوردن چند سیخ کباب وارد سینما شدند. شبی که قرار بود یک شب تفریحی ساده باشد به یکی از مرگبارترین حملات تروریستی و نقطهٔ عطفی در تاریخ خاورمیانه تبدیل شد.

راز یک جنایت فجیع در آبادان که سر به مُهر ماند

آتش‌سوزی اندکی پس از آن شروع فیلم «گوزن‎‌‎ها» حدود ساعت ۲۱:۴۵ آغاز شد. گفته‌شده که برای آن سانس از فیلم «گوزن‎‌‎ها» ۶۳۰ بلیت فروخته شده‌بود. درصورتی که حدود ۱۰ نفر از سینما خارج شدند.

حدود ساعت ۱۰ آن شب، چهار مردی که پیشتر از آن‌ها حرف زدیم، زودتر از سالن سینما خارج شدند، در‌های لابی را بستند و زمین را با مخلوطی از روغن آشپزی و تینر پوشاندند. در حالیکه سه نفر از آن‌ها وارد سالن شدند نفر چهارم با شعلهٔ کبریت این دام مرگ را به آتش کشید. اما برخی از بازماندگان می‌گویند که پیش از شروع آتش‌سوزی صدای انفجار شنیده‌اند. شاهدان می‌گویند که سینما بلافاصله در شعله‌های آتش غوطه‌ور شد.جمعیت به سمت تنها درب خروجی هجوم برد، ولی در قفل بود. دربان می‌گوید که برای جلوگیری از حملات تروریستی در را قفل کرده بودند. (دو ماه پیش نیز این فیلم مورد حمله قرار گرفته بود.)

راز یک جنایت فجیع در آبادان که سر به مُهر ماند

آتش‌نشانی دیر سر صحنه حاضر شد و مدتی طول کشید تا بتوانند شیر آتش‌نشانی را فعال کنند. شش ساعت بعد حریق خاموش شد و اسکلت باقیمانده از سینما و تماشاچیانش ظاهر شد. از آن به بعد فقط می‌توانستند اجساد را بیرون بکشند. این حمله تا زمان ۱۱ سپتامبر ۲۳ سال بعد، مرگبارترین عملیات تروریستی به حساب می‌آمد.

چه کسی می‌توانست به چنین عمل فجیعی دست بزند؟

بنا بر گزارش سرتیپ رزمی رییس شهربانی آبادان پس از ۴۸ ساعت از وقوع فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس «گروه تروریستی ۴ یا ۵ نفره ابتدا تمام راهروی سینما درطبقه دوم را به آتش کشیده شده، سپس مواد آتش‌زا را از زیر در‌ها به داخل سالن سینما ریخته و اینگونه هر راه فراری را بر مردم بسته بودند.»

راز یک جنایت فجیع در آبادان که سر به مُهر ماند

در روز ۳۰ مرداد ۱۳۵۷ دو روز پس از وقوع فاجعه آتش‌سوزی در سینما رکس شهربانی آبادان از بازداشت چند نفر از جمله حسین تکبعلی‌زاده، فرج‌الله بذرکار نزدیک به محافل مذهبی در اصفهان و آبادان خبر داد.

علیرغم این گزارش ها، از ابتدا خشم و انتقام‌جویی مردم علیه رئیس شهربانی آبادان در شعارهایشان برضد رژیم مشهود بود که طی آن درخواست برکناری رزمی را داشتند. وی کشتار قم در دی‌ماه ۵۶را در کارنامه خود داشت و ازین رو شایعه دخالتش در واقعه سینما رکس چنان بین عموم مطرح بودکه جمشید آموزگار نخست‌وزیر وقت را مجبور کرد، رزمی را به تهران احضار کند.

راز یک جنایت فجیع در آبادان که سر به مُهر ماند

هزاران نفر از مردم آبادان و بستگان قربانیان که در مراسم تشییع جمع شده بودند، ساواک را مسئول این حادثه دانسته و شعار‌های تندی علیه رژیم شاه سر دادند. با وجود این‌که یکی از مسببان اصلی این حادثه توسط انقلابیون افراطی به سرکردگی حسین تکبعلی‌زاده انجام شد.

حسین تکبعلی‌زاده که بود؟

حسین تکبعلی‌زاده متهم ردیف اول این آتش‌سوزی بود. او در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ و در حین نمایش فیلم به همراه سه نفر دیگر، دو تن از هم محله‌هایش یداالله (ملقب به زاغی) و فلاح و شخصی به نام فرج بذرکار، در سینما رکس حاضر شده و با پاشیدن تینر به قسمت‌هایی از دیوار راهروی خروجی سینما، آنجا را به آتش کشیدند. از بین این چهار نفر، فقط حسین زنده ماند و بقیه، در آتشی که خود، آن را ایجاد کرده بودند کشته شدند. تکبعلی‌زاده قبل از پیروزی انقلاب به همین اتهام دستگیر شد، بعد از انقلاب تکبعلی‌زاده از زندان آزاد شد اما با اعتراضات مردم آبادان رو به رو شد و نهایتا در دادگاهی به قضاوت «حجت الاسلام سیدحسین موسوی تبریزی»، تکبعلی‌زاده و تعدادی از کارکنان شهرداری و ساواک به اعدام محکوم شدند.

راز یک جنایت فجیع در آبادان که سر به مُهر ماند

درباره‌ی حسین تکبعلی‌زاده و این‌که انگیزه‌ی اصلی‌اش از آتش زدن سینما چه بود جز اعترافاتی که خودش در دادگاه انقلاب به ریاست سید حسین موسوی تبریزی برگزار شد و گفتگو‌هایی که با روزنامه‌ها و مجلات آن زمان داشت، تقریبا اطلاعات بیشتری وجود ندارد. نکته‌ای که در مورد او هیچ کسی تردید نداشت این بود که او اعتیاد به مواد مخدر داشت و سابقه‌دار و خلافکار بود.

تکبعلی‌زاده در دادگاهی که چهارم شهریور ماه ۱۳۵۹ در سالن سینما نفت برای مجازات عاملین آتش سوزی سینما رکس برگزار شد خودش را چنین معرفی کرد:من معتاد به هرویین و حشیش و کارگر جوشکار بودم و دوا فروشی می‌کردم. در محله ما با اصغر نوروزی آشنا شدم و توسط وی کم‌کم به جلسات درس قرآن که در مجلس تشکیل می‌شد راه پیدا کردم. (روزنامه‌ی اطلاعات، ۶ شهریور ۵۹)

تکبعلی‌زاده در بازجویی‌های خود در دادگاه در ۵۰ ساعت محاکمه در ۲۰ جلسه، و طی مدت ۳ روز، برگزار شده بود، اقرار کرد که عامل جنایت او و دو تن از دوستانش بوده‌اند. سرانجام او در دادگاه، محکوم، و در تاریخ پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۵۹ به دار مجازات آویخته شد.

راز یک جنایت فجیع در آبادان که سر به مُهر ماند

معراج قنبری روزنامه همشهری نوشت: «حادثه‎‌‎ آتش‎‌‎سوزی در سینما رکس آبادان حاصل مجموعه‎‌‎ای از تندروی‎‌‎ها، کم‎‌‎کاری‎‌‎ها، تقابل‎‌‎ها و ترسیدن‎‌‎هاست. کم‎‌‎کاری شهربانی، ساواک، آتش‎‌‎نشانی و دربار به‎‌‎وضوح نمایان است، اما حقیقت اشتباه آن ۴ جوان پرشور بود. در طول تماشای فیلم دادگاه این حادثه به چهره‎‌‎ و صحبت کردن «حسین تکبعلی‎‌‎زاده» فکر می‎‌‎کردم؛ به خانواده و شهر و پیشه‎‌‎اش. او نمی‎ تواند قاتل باشد. نمی‎ تواند به‎‌‎تن‌هایی مسبب این فاجعه باشد. کبریت کشیدن و عامل انجام کاری بودن نهایت قدرت او بود. چه کسانی او و ۳ دوست دیگرش را به سینما فرستادند؟ چه کسانی بعد از آتش‎‌‎سوزی در‌های سینما را بستند؟ مخزن‎‌‎های آب آتش‎‌‎نشانی به‎‌‎یک‎‌‎باره چرا خالی بود؟ ‎‌‎ شهربانی‎‌‎چی‎‌‎ها چرا اجازه‎‌‎ نزدیک‌شدن به هیچ احدی را نمی‎‌‎دادند؟ در سینما چه خبر بود؟ آتش شروع شده و در همان زمانی که بازیگران در حال هنرنمایی روی پرده‎‌‎ سینما بودند، زن و بچه و پیر و جوان به‎‌‎دنبال راهی برای بازگشت به زندگی. حالا دیگر سوخته‎‌‎اند و فیلم روبه پایان است.

راز یک جنایت فجیع در آبادان که سر به مُهر ماند

روند پیگیری، بررسی، دادگاه و محاکمه به چه دلیل تا این حد طولانی شد؟ ‎‌‎ سینما رکس و زندگی آن ۳۷۷ نفر (۶۳۰ نفر)، با مجموعه‎‌‎ای از اهمال‎‌‎کاری‎‌‎ها دود‌شد و رفت هوا. تکبعلی‎‌‎زاده در اعترافاتش گفته که آن شب با ۳ رفیق دیگرش به سینما رفته و شیشه‎‌‎های حاوی ترکیب تینر و روغن را به دیوار‌های سالن انتظار پاشیده‎‌‎اند. او می‎‌‎گوید که کبریت را من کشیدم. گمان می‎‌‎کرده که آدم‎‌‎ها راه گریزی پیدا‌می‎‌‎کنند. در سراسر حرف‎‌‎ها و دقایق دادگاه مشخص است که به او گفته بودند برو و کبریت را بکش. از او چیزی فراتر از این نمی‎ توان انتظار داشت. ماجرا یک سینما و ۴ جوان نبود، ریشه‎‌‎های تاریخی و سیاسی پس‎‌‎پشت این حادثه پیچیده بود؛ از هم‎‌‎زمانی تاریخش با کودتای ۲۸ مرداد گرفته تا دیگر ریشه‎‌‎های تاریخی شهر. این چهار نفر قبل از آتش‌زدن سینما رکس ۲ بار برای سوزاندن سینما سهیلا نیز اقدام کرده بودند و نافرجام مانده بود. فاجعه با این گروه شروع شد، اما می‎‌‎توانست پایان بهتری داشته‌باشد. رسیدگی به موضوع دائما از ساواک به شهربانی و از تیم نخست‎‌‎وزیری به جای دیگر محول می‎‌‎شد.

نمی‎ خواستند کمک کنند که اگر می‎‌‎کردند در‌های سینما بسته نبود و مخزن‎‌‎های آتش‎‌‎نشانی می‎ توانست پر باشد. آیا آن ۳ عامل دیگر هنوز زنده‎‌‎اند؟ کسی جز خودشان نمی‎‌‎داند. حسین تکبعلی‎‌‎زاده نمی‎‌‎داند که آن‌ها هم از سینما خارج شده‎‌‎اند یا نه، اما به یاد‌دارد که یکی‎‌‎شان همان ابتدای حادثه غیبش زده‌است! پیشنهاد می‎‌‎کنم برای درک ابعاد و جزئیات پیچیده‎‌‎ این حادثه کتاب «سینما جهنم» نوشته کریم نیکونظر را بخوانید؛ ۶ گزارش جذاب و تمام‎‌‎عیار از این راز چندلایه و مبهم. پر از نگاه‎‌‎ها و نام‎‌‎های تازه و گزارش و سند و حرف جدید. نویسنده خاکستر گرم را کنار می‎‌‎زند تا مشخص شود چه‌کسی سینما رکس را آتش زد.»

گفتنی است بقایای سینما رکس در سال ۱۳۸۴ تخریب و به مجتمع تجاری تبدیل شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تحجر واپسگرایی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اعتیاد و بی فرهنگی و بیکاری

      • بدون نام

        کار رژیم شاه بود شواهد و قرائن همین رو میگه برای اینکه اونو به انقلابیون نسبت بدن و جامعه رو علیه آنان بشورانن

      • روسی گدا حقیر شده

        7.20
        اره تو که راست میگی خخخههه

      • ناشناس

        آبادانی هم فهمید کار کیه

      • ناشناس

        مثل پلاسکو متروپل سانچی سوختن پودر شدن طفلک ها

    • بدون نام

      خیلی بد بود چطور تونستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه هم میدونن که کار چه کسانی بود . در آینده نزدیک تاریخ و مورخان همه چیر را افشا خواهند کرد .

    • بدون نام

      مشخص شد که کار کی بوده

    • ارشین

      قشنگ به خاطر دارم که گوینده خانم رادیو میگفت از عراق آمدن و سینما را آتش زدند.

      پاسخ ها

      • شاه رضا

        چراگردن این ان می اندازید معلوم است کار کی بوده این را تاریخ ثابت مکند

    • بدون نام

      تحجر بلایی بسیار بزرگ است

    • محمد

      فقط خدا میدونه کار چه کسی بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه می دونن کار کی بوده

    • بدون نام

      ما که چیز دیگه ای شنیدیم و معلوم شده کار کی بوده.. خدا به وقتش میزاره تو کاسش..

    • بدون نام

      خدا می‌دونه دستور کی بود

    • بدون نام

      چی بگم آخه؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      این ماجرا امروزه هیچ نکته تاریکی نداره و برای مردم همه چیز روشن شده . آفتاب هیچوقت تا ابد پشت ابر نمیمونه . زیاد این شاخه اون شاخه نپرید .

    • رضا حیدری

      خدا از ان جنایت کاران نگذرد وبه اتش جهنم کرفتارشان کند.

    • ایران بانو

      همیشه سیاست پشت اینجور قتل و کشتارها قرار داره .عجب صبری خدا دارد

      پاسخ ها

      • ایران بانو

        ممنون بانو

      • بدون نام

        خوب معلوم بود کار چه کسایی بوده اوناییکه با سینما مخالف بودن ودر بعضی از شهر ها که نفوذ داشتن اجازه ساخت سینما ندادن !!!!
        قطعا عامران این جنایت اونا بودن .

    • مریم

      تک تک زجر هایی که این افراد هنگام سوختن کشیدند را عاملان آن خواهند چشید. کار خدا دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با همین حرفها به خودت دلداری بده

    • هومن

      ما مردم آبادان خوب می دونیم کار چه کسانی بوده و چه کسانی مظلوم واقع شدن ولی خدا ..

    • علی

      اگر کار هوادراران سلطنت بود شک نکنیدسینما اکنون تبدیل به موزه شده بود .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خب نادان اگر کار انقلابیون بود که سلطنت طلب ها هر طور شده سند رو میکردن و دمار از روزگار انقلابیون در می اوردن... و مردم هم از انقلابیون انزجار پیدا میکردن و دیگه قیام نمیکردن!

      • ناشناس

        تویی که همرو ریپلای زدی نوشتی اگر کار اونا نبود سند رو میکردن محض اطلاعت اسناد کاملا رو شده الکی خودتو به اون راه نزن

    • بدون نام

      با شاید و نه و آره تاریخ توضیح نمیدن مدرک محکم میخواد

    • ناشناس

      الانم چیزی نزدیک به ۸۰ میلیون جمعیت روبه تباهی و گرسنگی اند

    • ناشناس

      کارچندتن از تنندروهای آبادان بود حالا آنها از کی دستور گرفتند برای عموم مشخص نشد حتی بعد ازانقلاب بعضی از آنها پست گرفتن.

    • ناشناس

      معلوم شد کیا خواستن سیاه نمایی کنند حقیقت تاریخ تا همیشه پنهان نمی ماند .

    • ناشناس

      سر به مهر ماند واقعا مردم فهمیدن کار کیه

    • ناشناس

      سینما رکس که معلوم شد کار کیا بود

    • ناشناس

      الهی بمیرم چقدر عروس داماد در این فاجعه از بین رفتن چقدر جوان زنده زنده سوختن آخه در سینما رو هم قفل کرده بودن

    • ناشناس

      دقیقا فقط خدا میدونه

    • بهنام

      همه میدونن کار کیا بود، بجز حسین تکبعلی، یکعده بی‌گناه اعدام شدند. نه ساواک دخالت داشته نه شهربانی. پیدا کنید پرتقال فروش را.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اگر کار اون رژیم نبود با قاطعیت دنبال سند می گشت که انقلابیون رو رسوا کنه و تاریخ رو عوض میکرد!

    • ناشناس

      سینمارکس= هوابیمای اوکراینی

    • ناشناس

      مسببان این ماجرا و مشابه این امروز خیلی مشخص هستند . هیچ نکته تاریکی وجود نداره . عاقبت سخت و بدی برای این جنایتکاران پیش رو هست .

    • ناشناس

      باوجود این همه مدارک این همه اسناد خدایا هنوز بی شرفی هست که نداند کار چه کسی بوده والله که لقمه حرام چه بروز آدمها میاره

    • ناشناس

      سینما رکس آبادان حکایت این روزهای ماست .

    • جناب برترین‌ها تو که خوب میدونی کار کی بوده نه؟ یعنی نمیدونی؟

    • اکثریت ملت میدونن کار کی بوده

    • بر باعث و بانیانش هزاران بار نفرین خداوند به زودی نیست و نابودشون کنه

    • مراد

      تو کتاب اعترافات ‌و مصاحبه حسین بروجردی اگه اشتباه نکنم نوشته برید بخونید من چیزی نمیگم

    • ناشناس

      بریم این کتاب از کجا پیدا کنیم خب بگو کار کی بود نترس

    • ناشناس

      جامعه را بشورانن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج