۱۰۲۷۹۴۱
۱ نظر
۸۷۰۵
۱ نظر
۸۷۰۵
پ

محتوای حمایت‌شده

زگیل تناسلی خفیف | علت، نحوه درمان، نواحی ایجاد در زنان و مردان + عکس

یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند و دردسر‌های بسیار ناشی از آن را نیز تحمل می‌کنند زگیل تناسلی است. در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع درمان زگیل تناسلی خفیف بپردازیم و شما را با راه‌های درمانی آن آشنا کنیم.

برترین‌ها: یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند و دردسر‌های بسیار ناشی از آن را نیز تحمل می‌کنند زگیل تناسلی است. امروزه در رابطه با زگیل تناسلی بسیار صحبت می‌شود و پزشکان بسیاری نیز در صدد درمان و ارائه راه‌حل‌هایی درمانی برای این مشکل هستند. در این مطلب با شما هستیم تا به زگیل تناسلی خفیف بپردازیم و شما را با راه‌های درمانی آن آشنا کنیم.

به طور کلی باید بگوییم که زگیل تناسلی زائده‌ای پوستی است که معمولاً در کشاله‌های ران، ناحیه تناسلی و یا اطراف مقعد دیده می‌شود. معمولاً علائم بروز این معضل تا سه هفته بعد از رابطه و تماس جنسی با فردی آلوده بروز پیدا می‌کند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم آن است که اگر ضایعه زگیل تناسلی قابل‌مشاهده باشد می‌تواند بسیار مسری بوده و به سرعت انتقال پیدا کند. با این حال اگر هم که فرد درمان شده باشد و دیگر زگیلی بر روی بدن نداشته باشد مجدداً می‌تواند ناقل محسوب شده و به انتقال بیماری بپردازد.

 زگیل تناسلی خفیف | علت، نحوه درمان، نواحی ایجاد در زنان و مردان + عکس

زگیل تناسلی خفیف چیست؟

در توضیح زگیل تناسلی خفیف باید بگوییم که زگیل تناسلی که به شکل برآمدگی‌هایی قرمز رنگ در اطراف ناحیه تناسلی دیده می‌شوند زگیل تناسلی خفیف هستند. این نوع از زگیل‌ها بسیار شایع هستند و زوجین را نیز بسیار آزرده می‌کنند.

معمولاً زگیل تناسلی در بدن آقایان و خانم‌ها به شکل متفاوتی بروز پیدا می‌کنند. زگیل تناسلی خفیف در زنان معمولاً در خارج از واژن یا مقعد، دهانه رحم و همین‌طور درون واژن و یا مقعد دیده می‌شود. این نوع از زگیل در آقایان نیز در آلت تناسلی، کشاله ران، مقعد، پوست بیضه و یا ران قابل رؤیت خواهد بود.

زگیل‌های تناسلی حتی گاهی بدون هیچ درمان و یا مراقبت خاصی در طی گذر زمان از بین می‌روند و این روند نیز گاهی تا دو سال و یا بیشتر نیز طول خواهد کشید. در واقع یکی از ویژگی‌های مشترک و یا بهتر است بگوییم ثابت زگیل تناسلی خفیف آن است که بعد از گذر زمان بهبود خواهند یافت.

در صورتی که در زگیل‌های با قدرت و استقامت بیشتر چنین مسئله وجود ندارد و روش قطعی برطرف کردن آن، درمان‌های پزشکی است. اما در رابطه با زگیل تناسلی خفیف این موضوع متفاوت‌تر خواهد بود. با این حال باید به این مسئله نیز اشاره کنیم که بعد از، از بین رفتن زگیل تناسلی خفیف بر اثر گذر زمان به احتمال زیاد مجدداً زگیل تناسلی زمانی دوباره باز خواهند گشت! به همین دلیل هم هست که غالباً توصیه می‌شود که زگیل‌های تناسلی را با کمک روش‌های درمانی اصولی برطرف کرده و زودتر از شر آن‌ها خلاص شوند.

 زگیل تناسلی خفیف | علت، نحوه درمان، نواحی ایجاد در زنان و مردان + عکس زگیل تناسلی خفیف | علت، نحوه درمان، نواحی ایجاد در زنان و مردان + عکس

نواحی ایجاد زگیل تناسلی خفیف در مردان

بر اساس تحقیقات و مشاهدات انجام شده، بیشترین نواحی آلوده به زگیل تناسلی در آقایان آلت تناسلی، کیسه بیضه، کشاله ران و مقعد هستند.

 زگیل تناسلی خفیف | علت، نحوه درمان، نواحی ایجاد در زنان و مردان + عکس

نواحی ایجاد زگیل تناسلی خفیف در زنان

از آنجایی که زگیل تناسلی معمولا در نواحی مرطوب بدن ایجاد می‌شود، باید بدانید نواحی ایجاد زگیل تناسلی خفیف در زنان مربوط به نواحی واژن و مقعد است.

 زگیل تناسلی خفیف | علت، نحوه درمان، نواحی ایجاد در زنان و مردان + عکس

علت زگیل تناسلی خفیف چیست؟

معمولاً یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که زوجین با آن مواجه می‌شوند آن است که اصولاً به چه علتی زگیل تناسلی بروز پیدا می‌کند. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که به طور کلی علت زگیل تناسلی ویروسی به نام اچ پی وی است که در با تنوع بیش از ۱۰۰ نوع در طبیعت وجود دارد. اگر این ویروس از نوع تناسلی باشد می‌تواند با تماس و ارتباط جنسی به سرعت انتقال پیدا کند.

معمولاً زگیل‌های تناسلی به دو نوع تقسیم می‌شوند، زگیل‌هایی که وقتی فرد آلوده می‌شود اصلاً وجود نداشته و یا دیده نمی‌شود و دوم نوعی که به صورت خال‌های گوشتی ریز و کوچک و یا حتی میکروسکوپی قابل رؤیت هستند. نوع دوم خفیف بوده و می‌توانند به صورت‌های یک دوره‌ای درمان شوند.

علائم زگیل تناسلی خفیف

برخی از علائم زگیل تناسلی خفیف در زنان و مردان به شرح موارد زیر هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • سوزش و خارش در نواحی تناسلی
  • خارش در ناحیه مقعدی
  • تورم و قرمزی
  • ایجاد ضایعات گوشتی روی پوست

زمان مناسب مراجعه به پزشک برای درمان زگیل تناسلی خفیف

بدون شک تشخیص به موقع بیماری‌های عفونی و قابل انتقال مانند زگیل تناسلی در فرایند درمان این بیماری بسیار تاثیرگذار است برای همین بهتر است بلافاصله بعد از مشاهده علائم این بیماری سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

انواع روش تشخیص زگیل تناسلی خفیف

برای آشنایی بیشتر با زگیل تناسلی خفیف بهتر است برخی از انواع روش تشخیص زگیل تناسلی خفیف را بشناسید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

آزمایش پاپ اسمیر

یکی از آزمایشاتی که برای تشخیص زگیل تناسلی از آن استفاده می‌شود، آزمایش پاپ اسمیر است. این آزمایش معمولا برای تشخیص سرطان‌های مربوط به دهانه واژن استفاده می‌شود که با استفاده از آن می‌توان زگیل تناسلی خفیف را نیز تشخیص داد.

نمونه برداری

معمولا زگیل تناسلی شدید بدون نیاز به نمونه برداری قابل تشخیص است اما برای تشخیص زگیل تناسلی خفیف باید بخشی از بافت غیر طبیعی مورد بررسی قرار گیرد که به آن نمونه برداری می‌گویند.

آنوسکوپی

به طور کلی آنوسکوپی به دوربینی گفته می‌شود که برای بررسی درون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه از این روش برای تشخیص زگیل تناسلی خفیف نیز استفاده می‌شود. 

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یکی دیگر از روش‌هایی است که برای تشخیص زگیل تناسلی خفیف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش با استفاده از دوربین مخصوص به تشخیص بیماری‌های مربوط به ناحیه تناسلی می‌پردازند.

انواع روش درمان زگیل تناسلی خفیف

همان‌طور که گفته شد بهتر است که زگیل تناسلی خفیف خود را نادیده نگیرید و به فکر راه چاره‌ای در جهت درمان آن برآیید. به طور کلی برای درمان زگیل تناسلی دارو‌های موضعی بسیار تجویز می‌شوند. استعمال موضعی دارو‌ها می‌تواند بسته به نوع مقاومت ویروس دوره‌های زمانی متفاوتی را شامل شود. این نوع از دارو‌ها مستقیماً بر روی زگیل مالیده می‌شوند. معمولاً دارو‌های موضعی که برای درمان زگیل تجویز می‌شوند به این شرح هستند:

درمان با داروهای موضعی

  • پودوفیلوکس: این دارو آنتی‌بیوتیک است که با مشخصه ۵/۵ درصد برای استعمال موضعی تجویز می‌گردد. هر گرم از این ژل حاوی ۵ میلی‌گرم پودوفیلوکس برخوردار از الکل، گلیسیرین، اسید لاکتیک، هیدروکسی پروپیل سلولز، لاکتات سدیم، هیدورکسی توولن بوتیله و... است.
  • کراتوز اکتینک: این ژل در درمان زگیل‌های تناسلی بسیار کارآمد و مفید است. شما باید این ژل را به صورت یک لایه نازک بر روی زگیل تناسلی خود بمالید و بعد از گذشت ۸ ساعت آن را با آب گرم و همین‌طور صابون به خوبی شست‌وشو دهید.
  • پماد ایمی کیمود: این پماد برای رهایی از شر زگیل تناسلی بسیار مناسب است. برای استفاده از آن باید به مدت چهار ماه روزانه سه بار پماد را به صورت مستقیم بر روز زگیل خود قرار دهید. این پماد می‌تواند در بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مؤثر بوده و بدن را برای مبارزه با عفونت ویروس اچ پی وی تشویق می‌کند. ناگفته نماند که تحقیقات حاکی از آن است که این پماد تنها برای ۵۰ درصد افراد کارساز خواهد بود.

روش درمانی کریوتراپی

علاوه بر ژل‌ها و پماد‌هایی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند روش‌های دیگری نیز در درمان زگیل تناسلی خفیف مؤثر خواهند بود. برای مثال روش درمانی کریوتراپی با کمک نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل تناسلی صورت می‌گیرد. نیتروژن می‌تواند باعث بروز تاول در اطراف زگیل شود، اما بعد از بهبود تاول‌ها در اطراف زگیل، خود زگیل نیز بهبود پیدا خواهد کرد. این روش را باید حتماً با بررسی و مشورت پزشک و پس از گذشت چند جلسه درمانی به انجام رساند.

 زگیل تناسلی خفیف | علت، نحوه درمان، نواحی ایجاد در زنان و مردان + عکس

روش درمانی الکترود

یکی از جدیدترین روش‌های درمان زگیل تناسلی خفیف، روش درمانی الکترود است. در این روش سیم‌های مخصوصی به بخش‌های مورد نظر بدن وصل می‌شود. این سیم‌های از جهتی دیگر به دستگاه الکترود وصل می‌شوند و با استفاد از امواج استخراج شده از دستگاه زگیل تناسلی از بین می‌رود.

لیزر درمانی

استفاده از لیزر در درمان بیماری‌های زیادی رایج است. امروزه استفاده از این درمان برای زگیل تناسلی خفیف نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش با استفاده از پرتوهای قوی لیزر بخش‌هایی که آلوده به ویروس هستند از بین می‌روند.

پیشگیری از زگیل تناسلی خفیف

طبیعی است که زگیل تناسلی خفیف نیز مانند هر معضل دیگری قابل پیشگیری است. به همین دلیل هم کافی است که آگاهی خود را بالا ببرید. در وهله اول استفاده از یک کاندوم می‌تواند درصد بسیار زیادی از احتمال انتقال بیماری‌های ناشی از روابط جنسی را کاهش دهد. به علاوه اینکه این کار می‌تواند ریسک انتقال ویروس اچ پی وی از یک فرد به فرد دیگر را نیز به مراتب کمتر کند. به همین دلیل هم هست که نباید استفاده کاندوم در روابط جنسی را نادیده گرفت.

علاوه بر این توصیه‌ای که برایتان داریم این است که برای درمان زگیل تناسلی با پزشک متخصص مشورت کنید و بعد از پشت سر گذاشتن چند جلسه درمانی و مشاوره به روش‌های درمانی قطعی‌تر بپردازید. طبیعی است که شرایط درمان زگیل تناسلی خفیف در هر فردی با فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود؟

بیماری زگیل تناسلی در ظاهر شبیه به ضایعات پوستی قابل مشاهده است اما خطر این بیماری بیشتر از چیزی است که انتظار می‌رود. در صورت عدم درمان به موقع، این بیماری به مرور پیشرفت کرده و باعث بیماری‌های شدیدتری مثل سرطان می‌شود برای همین بهتر است این بیماری سریعا درمان شود.

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی خفیف میتوان رابطه جنسی برقرار کرد؟

بعد از درمان زگیل تناسلی خفیف باید با استفاده از تست‌های مربوط به تشخیص زگیل تناسلی از بهبودی قطعی این بیماری مطمئن شوید و بعد  رابطه جنسی برقرار کنید.

آیا زگیل تناسلی خفیف موجب بروز سرطان می شود؟

همانطور که پیش‌تر ذکر شد بیماری زگیل تناسلی خفیف در صورت عدم درمان به موقع باعث بروز بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برترین ها چه گیری به زیگیل تناسلی دادی خخخخخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج