۴۸۲۳۸
۲۵۳۹۹۶
۲۵۳۹۹۶
پ

محتوای حمایت‌شده

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

با وجود متخصصان کارآزموده، ارتودنسی نه تنها به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب نمی‌رساند، بلکه سلامتشان را هم تضمین می‌کند. این مقاله اطلاعات کاملی درباره قواعد و اهداف ارتودنسی بدون سیم به شما ارائه می‌کند.

برترین‌ها: باید بدانید ارتودنسی تنها جنبه زیبایی ندارد و در درجه اول تلاش بر این است که با ردیف کردن دندان‌ها و ایجاد یک تناسب ایده آل دندانی درون فکی و بین فکی سلامت دندان ها، لثه‌ها و بافت‌های استخوانی ایجاد شود البته اگر هدف‌های ذکر شده در درمان ایجاد شود، لزوما زیبایی دندان‌ها نیز تامین می‌شود. شکی نیست دندان‌هایی که سلامت و زیبایی ایده آل دارند اعتماد به نفس شخص را بالا می‌برند.

بسیاری از افرادی که مشکل بهم ریختگی دندان دارند به علت نمای ارتودنسی و وجود سیم روی دندان از درمان ارتودنسی و مرتب کردن دندان‌ها سرباز می‌زنند. حتما بسیاری از شما ارتودنسی دندان را با سیم‌هایی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند می‌شناسید، اما باید بدانید که ارتودنسی خود دارای مدل‌های مختلفی از جمله ارتودنسی ثابت، متحرک، با سیم و بدون سیم است. ارتودنسی بدون سیم یک روش بی نظیر و جدید برای ارتودنسی است که به ارتودنسی شفاف دندان نیز معروف است. ارتودنسی‌های بدون سیم را می‌توانیم یکی از پرطرفدارترین مدل‌های ارتودنسی در سراسر دنیا بدانیم. مشهورترین نوع ارتودنسی بدون سیم، کریستال کارکت‌ها (crystal correct) هستند. در این مطلب اطلاعاتی در رابطه با این مدل از ارتودنسی بدون سیم و هزینه، مزایا و همچنین معایب ارتودنسی نامرئی با شما در میان خواهیم گذاشت.

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

جهت مشاوره با دکتر فریدون ولدخانی همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۸۴۴۵۰۰

ارتودنسی مدرن

علم ارتودنسی در ۳۰ سال اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده است. طرح درمان صحیح، شروع به موقع درمان و استفاده از براکت‌های نسل جدید و دیگر دستگاه‌های درمانی مدرن به مراتب طول درمان را کاهش داده و نتایج زیباتر و مطلوب تری را مهیا کرده است. طول درمان ارتودنسی برای افراد مختلف با توجه به مشکلات آن‌ها فرق می‌کند. برخی مشکلات دندانی مثل روی هم رفتگی‌هایی که خیلی شدید نیستند و نیاز به کشیدن دندان برای درمان ندارند با تکنیک‌های جدید طی ۴ تا ۶ ماه قابل درمان هستند؛ عواملی همچون طرح درمان اشتباه، همکاری نکردن بیمار و تکنیک‌های پیش پا افتاده باعث طولانی شدن بی مورد درمان هستند.

یکی از روش‌های جدید که در اروپا و جهان برای درمان بیماری‌های بزرگسالان اخیرا بسیار گسترش پیدا کرده، استفاده از پلاک‌های متحرک و کاملا شفاف و نامرئی است که با تکنولوژی بسیار پیچیده تولید می‌شود. براکت‌هایی همرنگ دندان و براکت‌های پشت دندانی از روش‌های دیگری است که در میان اشخاصی که به ظاهر خود حساس هستند، رواج دارد. تمام این روش‌ها در مطب ما ارائه می‌شوند و بیماران می‌توانند با در نظر گرفتن بودجه درمانی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

ارتودنسی بدون سیم چیست؟

یکی از جدیدترین روش‌های اصلاح طرح لبخند استفاده از ارتودنسی بدون سیم یا همان ارتودنسی نامرئی است. در این روش که پلاک‌ها شفاف و متحرک هستند، راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مجموعه پلاک‌های ارتودنسی نامرئی با بهره‌گیری از نرم افزارهای تخصصی رایانه‌ای و به طور سفارشی برای هر بیمار ساخته می‌شود.

منظور از ارتودنسی بدون سیم، روش‌هایی است که در آن‌ها وظیفه اعمال نیرو بر عهده سیم ارتودنسی نیست. در سیستم براکت ارتودنسی، قطعات مربعی شکل کوچکی به سطح تک تک دندان‌ها چسبانده می‌شوند و یک سیم فلزی به آن‌ها وصل می‌شود که در تمامی طول قوس دندانی ادامه دارد. وظیفه اعمال نیرو به دندان‌ها بر عهده این سیم است اما در ارتودنسی بدون سیم، از یک پلاک شفاف پلاستیکی به جای سیستم براکت استفاده می‌شود. به این پلاک شفاف، الاینر می‌گویند که بسیاری از مردم آن را به اینویزالاین که معروفترین برند آن است، می‌شناسند.

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی بدون سیم برای چه افرادی مناسب است؟

ساختار فلزی و سخت ارتودنسی معمولی باعث می‌شود بسیاری از افرادی که قصد انجام ارتودنسی را دارند از آن منصرف شوند. اما امروزه با پیشرفت علم دندان پزشکی شما می‌توانید با استفاده از ارتودنسی بدون سیم و نامرئی ساختار دندان‌های خود را به راحتی تغییر دهید.

لازم به ذکر است که ارتودنسی بدون سیم مانند هر درمان دیگری، محدودیت‌هایی هم دارد. ارتودنسی بدون سیم برای حل مشکلات پیچیده ارتودنسی کارایی لازم را ندارد و باید از همان روش قدیمی ارتودنسی با براکت استفاده شود. بنابراین برای این که بدانید می‌توانید از ارتودنسی بدون سیم استفاده کنید یا نه باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. همچنین ثابت نبودن الاینر برای برخی افراد یک اشکال محسوب میشود چون نمیتوانند همکاری‌های لازم را با متخصص ارتودنسی داشته باشند و طبق دستور اوالاینر را همیشه در دهان بگذارند. اگر نظم و دقت لازم را نداشته باشید بهتر است برای ارتودنسی دندان‌ها از روش‌های دیگر بهره ببرید. افرادی که از این روش درمان استفاده میکنند، در مدتی که الاینر در دهانشان قرار دارد هیچ چیزی به جز آب نمی‌توانند بخورند. بنابراین همیشه باید جعبه مخصوص آن را همراه داشته باشند و در صورتی که می‌خواهند چیزی بخورند الاینر را از دهان در آورده و بشویند و خشک کنند و در جعبه مخصوص خود قرار بدهند.

ارتودنسی بدون سیم کریستال کارکت چیست؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم یکی از مدل‌های ارتودنسی بدون سیم، کریستال کارکت‌ها هستند. این روش درمانی متحرک با تکنولوژی مدرن CAD/CAM انجام می‌شود و برای مرتب کردن دندان افرادی که سن رشد آن‌ها به پایان رسیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نوعی می‌توان گفت که کریستال کارکت نوعی ارتودنسی بدون سیم متحرک است که به شکل پلاک‌های شفاف قابل رویت روی دندان‌های فرد قرار می‌گیرد تا نقوص آن‌ها را رفع کند. این مدل ارتودنسی‌ها برای افراد به صورت اختصاصی آماده می‌شوند و دندان‌های فرد را به جهتی که تعیین شده هدایت می‌کنند.

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

مراحل ساخت ارتودنسی بدون سیم کریستال کارکت

همانطور که اشاره کردیم، این براکت‌های متحرک، مخصوص هر فردی ساخته می‌شوند. پس طبیعتا فرایند ساخت خاصی دارند. مراحل ساخت این ارتودنسی بدون سیم به شرح زیر است:

مرحله اول ساخت ارتودنسی بدون سیم

برای آماده شدن کریستال کارکت باید ابتدا مورد معاینه دندانپزشک قرار بگیرید. دندانپزشک شما تصاویر دندان‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس قالب مخصوصی را در دهان فرد قرار می‌دهد سپس قالب را به لابرتوار می‌فرستد تا کریستال کارکت مخصوص فرد آماده شود.

مرحله دوم ساخت ارتودنسی بدون سیم

در این مرحله، قالب با یک اسکنر سه بعدی به فایلی کامپیوتری تبدیل می‌شود. سپس فایلی که روی دندان‌ها قرار می‎گیرد، آماده شده و برای دندانپزشک ارسال می‌شود. دندانپزشک فایل دریافتی را به بیمار نشان می‌دهد و در صورت نبود هر گونه مشکل کریستال کارکت آماده جایگذاری می‌شود.

مرحله آخر ساخت ارتودنسی بدون سیم

پس از آماده شدن ارتودنسی بدون سیم، کریستال کارکت به متقاضی داده می‌شود و نحوه استفاده از آن نیز به او توضیح داده می‌شود. دندانپزشک نیز در تمام مدت درمان، ارتودنسی و دندان‌های بیمار را کنترل می‌کند.

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

جهت مشاوره با دکتر فریدون ولدخانی همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۸۴۴۵۰۰

استفاده از ارتودنسی بدون سیم چه مزایایی دارد؟

بدون شک یکی از اصلی‌ترین مزایای ارتودنسی بدون سیم که افراد بسیاری را ترغیب به استفاده از آن‌ها می‌کند، ظاهر نامرئی و طبیعی این نوع از ارتودنسی است. کریستال کارکت‌ها به نوعی روی دندان قرار می‌گیرند که ظاهر دندان‌ها را زشت نمی‌کنند و لبخند زیبای شما را حفظ می‌کنند. برخی دیگر از اصلی‌ترین مزایای این مدل از ارتودنسی به شرح زیر است:

راحتی استفاده از آن‌ها

معمولا سیم‌های ارتودنسی‌های قدیمی، موجب اذیت و گاهی زخمی شدن دهان بیمار می‌شوند. این در حالی است که ارتودنسی بدون سیم کریستال کارکت این مشکلات را ندارد و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است.

عدم ایجاد پوسیدگی روی دندان‌ها

سیم‌های ارتودنسی معمولی معمولا سبب می‌گردند که دندان‌های فرد پوسیده شوند یا تغییر رنگ تا جایی که معمولا پس از اتمام دوره درمان بیمار، ۴ یا ۵ دندان پوسیده خواهد داشت که درمان همین دندان‌های پوسیده زمان بر و هزینه بر خواهند بود. ارتودنسی بدون سیم این مشکل را هم ندارد و پوسیدگی دندان‌ها را با خود به همراه ندارد زیرا در این روش میتوان به راحتی دندان ها را مسواک زد.

غیر قابل رویت بودن آن‌ها

کریستال کارکت‌ها، ورقه‌های شفافی هستند که با قرار گرفتن روی دندان قابل رویت نیستند. پس اگر علت اصلی پرهیز شما از ارتودنسی، سیم‌های این روش درمانی است، باید بگوییم که ارتودنسی بدون سیم انتخاب مناسبی برای شماست البته در صورتی که دچار بهم ریختگی شدید دندانی نباشید.

کوتاه بودن طول درمان نسبت به ارتودنسی های قدیمی

طول مدت درمان در ارتودنسی‌های قدیمی، حدود ۱ و نیم سال است. در حالی که طول مدت درمان در ارتودنسی بدون سیم کریستال کارکت، درمان حدود ۷ الی ۸ ماه زمان می‌برد. در نتیجه زمان زیاد برای بیمار خسته کننده نخواهد بود.

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

عدم احساس درد

دردی که فرد به هنگام وارد کردن سیم‌ها در ارتودنسی‌های قدیمی یا سیستم براکت احساس می‌کند، بسیار زیاد است. در روش کریستال کارکت نیروی وارده کنترل شده است و در نتیجه بیمار درد چندانی را حس نمی‌کند.

ساده‌تر بودن کار دندانپزشک

سیستم کریستال کارکت به نوعی طراحی شده که برای دندانپزشک نیز ساده‌تر است و بسیاری از دندانپزشکان نیز ترجیح می‌دهند که از این روش ارتودنسی بدون سیم استفاده کنند.

درمان بیش از ۸۰ درصد ناهماهنگی‌های دندان‌ها

ارتودنسی دندان می‌تواند بسیاری از ناهماهنگی‌ها و نقوص دندان را رفع کند. ارتودنسی بدون سیم نیز از این قاعده مستثنی نیست و گفته می‌شود کریستال کارکت می‌تواند تا ۸۰ درصد ناهماهنگی‌های دندان را رفع کند.

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

معایب ارتودنسی بدون سیم

احتمال گم شدن پلاک

با اینکه متحرک بودن پلاک‌ها در ارتودنسی بدون سیم مزیت بسیار ویژه‌ای است، می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری نیز بشود. بسیاری از افراد ممکن است در سازگاری با ارتودنسی بدون سیم به مشکل برخورده و دائما در حال جا به جایی پلاک‌های خود باشند. این عدم هماهنگی باعث گم شدن یا آسیب دیدن پلاک‌ها می‌شود.

هزینه بالاتر نسبت به ارتودنسی معمولی

 مزیت‌های بیشتر و راحتی در طول دوره درمان، باعث می‌شود هزینه ارتودنسی بی سیم چیزی بیشتر از ارتودنسی معمولی باشد. اما همین مزیت‌های بی‌شمار باعث می‌شود هزینه این نوع ارتودنسی به صرفه‌تر به نظر برسد.

 دوره درمان ارتودنسی بدون سیم چقدر است؟

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی ارتودنسی بدون سیم کوتاه‌تر بودن مدت درمان نسبت به ارتودنسی معمولی است. با اینکه این نوع ارتودنسی ثابت روی در دندان نصب نمی‌شود اما سرعت درمان در این روش بالا‌تر است.

مراقبت از الاینر شفاف

برای مراقبت از الاینر شفاف و طولانی کردن عمر مصرف آن باید هر بار که دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید، الاینر را هم با مسواک تمیز کنید تا جرم چسبیده به آن پاک شود. در صورت تمیز نکردن مداوم الاینر ممکن است جرم‌های روی آن قوی‌تر شوند و از بین نروند. همچنین باید توجه داشته باشید زمانی که الاینر در دهانتان است، هیچ چیزی به جز آب نخورید. نوشیدنی‌های دیگر باعث تغییر رنگ الاینر می‌شوند و عملا زیبایی و نامرئی بودن آن را از بین می‌برند.

هزینه ارتودنسی بدون سیم کریستال کارکت

از آن جایی که این روش درمانی با استفاده از نرم افزارها انجام می‌شود و از تکنولوژی‌های مدرنی استفاده می‌کند، هزینه آن نیز نسبت به ارتودنسی‌های قدیمی بیشتر است. البته برای اطلاع از هزینه دقیق این نوع درمان باید مورد معاینه دندانپزشک قرار گیرید. او با در نظر گرفتن شرایط مختلف و عوامل تاثیرگذار بر قیمت، هزینه را تخمین می‌زند.

دکتر فریدون ولدخانی

  • جراح و دندانپزشک
  • با ۳۰ سال سابقه دندانپزشکی در آمریکا و ایران
  • مبتکر رسمی برند ارتودنسی شفاف کریستال کارکت

برای مشاوره کلیک کنید.

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

جهت مشاوره با دکتر فریدون ولدخانی همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۶۶۸۴۴۵۰۰

۰۹۳۹۹۲۰۳۱۱۳

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

crystalcorrect.ir

ارتودنسی بدون سیم چیست؟ | هزینه، مزایا، معایب ارتودنسی نامرئی

خیابان امام خمینی، بین قصر دشت و کارون، جنب مخابرات مالک اشتر، پلاک ۶۹۷ ، طبقه سوم، واحد ۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج