۱۲۱۵۰۷۱
۷ نظر
۶۴۵۰
۷ نظر
۶۴۵۰
پ

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون

حماسه انتقام‌جویانه و آغشته به خون رابرت اگرز، یکی از بهترین فیلم‌های سال تاکنون است.

برترین‌ها: حماسه انتقام‌جویانه و آغشته به خون رابرت اگرز، یکی از بهترین فیلم‌های سال تاکنون است. در یک جمله می‌توان «مرد شمالی» را اثری معرفی کرد که ما دیگر به ندرت آن را در هالیوود می‌بینیم؛ فیلمی که با دقت فراوان توسط یک فیلمساز آگاه تنظیم شده و پر از اجراهای قدرتمند است. اگر یک ویژگی مشخص در فیلم‌های کارگردان رابرت اگرز وجود داشته باشد، آن مهارت عجیب او در آمیختن اصالت تاریخی با وحشت ماوراء طبیعی است. او این را با «جادوگر» و «فانوس دریایی» ثابت کرد و اکنون با اولین فیلم پرهزینه‌اش «مرد شمالی» ادامه می‌دهد. این فیلم با بازی الکساندر اسکاشگورد، نیکول کیدمن و آنیا تیلور جوی، اقتباسی آزاد از همان افسانه باستانی اسکاندیناوی است که الهام بخش هملت ویلیام شکسپیر است.

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون

خلاصه داستان

در فیلم مرد شمالی : یک حماسه انتقام جویی وایکینگی توصیف شده که اتفاقات آن در ایسلند اواخر قرن دهم جریان دارد می‌پردازد. داستان یک شاهزاده وایکینگ که در تلاش است عدالت را برای پدر کشته شده خود برقرار کند و…

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون


درباره فیلم

فیلم The Northman محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن ، درام می‌باشد و به کارگردانی Robert Eggers در سال 2022 ساخته شده است. مرد شمالی سومین اثر اگرز پس از «جادوگر» و «فانوس دریایی» به عنوان کارگردان است. الکساندر اسکاشگورد نقش شاهزاده نوردیک املت را ایفا می‌کند که پس از قتل پدرش به دنبال انتقام است. نیکول کیدمن، کلیس بنگ، آنیا تیلور-جوی، ایثن هاک، بیورک، و ویلم دفو از دیگر بازیگران آن هستند.

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون

رابرت اگرز در فیلم‌سازی نشان داده که نگاهش به دین و آئین یک نگاه متفکرانه و فیلسوفانه‌ای‌ست. با این حال داستان فیلم مرد شمالی مثل داستان فیلم فانوس دریایی رابطه تنگاتنگی با مذهب ندارد. برای اثبات این ادعا می‌توان مولفه‌های مذهبی مربوط به داستان‌های اساطیری را به جز پیش‌گویی سرنوشت املت از قصه مرد شمالی حذف کرد، بدون آن‌که صدمه‌ای به تجربه مخاطب از داستان وارد شود. با این حال اگر لایه اول فیلم را جدا کرده و کنار بگذاریم، لایه عمقی فیلم مرد شمالی به مراتب جذاب‌تر از چیزی است که پیش از تماشای فیلم فکرش را می‌کردیم.

بازیگران فیلم

الکساندر اسکارشگارد در نقش اَملت

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون

الکساندر اسکارشگارد بازیگر سوئدی است. او بازیگری را از سن 7 سالگی آغاز کرد و در 13 سالگی کنار گذاشت. وی مدتی در ارتش سوئد خدمت کرد و سپس به بازیگری بازگشت. اولین نقش‌آفرینی به یادماندنی او نقش اریک نورثمن در سریال True Blood (2008-2014) بود. بازی در سریال Big Little Lies (2017-2019) افتخاراتی همچون جایزه امی و جایزه گلدن گلوب را برای او به همراه داشت. الکساندر را در فصل سوم سریال Succession و همچنین به عنوان نقش اصلی سریال The Stand (2020-21) نیز دیده‌‌ایم.

نیکول کیدمن در نقش ملکه گودرون

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون

نیکول کیدمن بازیگر و تهیه‌کننده مشهور آمریکایی-استرالیایی است. او طی نزدیک به 40 سال فعالیت هنری، افتخارات بسیاری کسب کرده است. نشریه Time تاکنون 2 بار وی را از تاثیرگزارترین افراد دنیا نامیده و در سال 2020 یکی از بزرگترین بازیگران قرن 21 نام گرفت. نام کیدمن چندین بار در فهرست گران‌قیمت‌ترین بازیگران دنیا قرار گرفته است.

کلیس بنگ در نقش فیولنیش

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون

کلیس بنگ (Claes Bang) بازیگر و نوازنده دانمارکی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1996 آغاز کرد و در سال 2017 با فیلم The Square به شهرت رسید. این فیلم جایزه جشنواره فیلم‌های اروپایی در بخش بهترین بازیگر را برای او به ارمغان آورد، و بدین ترتیب وی اولین دانمارکی بود که این جایزه را در دست گرفت. شهرت بین‌المللی بنگ مرهون نقش دراکولا در سریال Dracula محصول سال 2020 شبکه‌های BBC و Netflix است.

آنیا تیلور-جوی در نقش اولگا

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون

آنیا تیلور-جوی با نام کامل آنیا-جوزفین ماری تیلور-جوی بازیگر و مدل آمریکایی است. او در 16 سالگی مدرسه را ترک کرد تا بازیگر شود. پس از ایفای چندین نقش کوچک در سریال‌ها، در سال 2015 در فیلم ترسناک The Witch بازی کرد. وی برای بازی در فیلم Emma و مینی‌سریال The Queen’s Gambit، هر دو محصول 2020، مورد ستایش قرار گرفت. این مینی‌سریال افتخارات بسیاری برای او به ارمغان آورد.


بررسی نقاط قوت فیلم

اگر فیلم‌های رابرت اگرز را دیده باشید احتمالا می‌دانید که این کارگردان با ترکیب مولفه‌های مختلف از طراحی صحنه گرفته تا صداگذاری‌ها و طراحی لباس و موسیقی، حس‌وحال آن محیط را که از قاب دوربین به‌روی پرده‌ی نقره‌ای می‌اندازد، به‌بهترین شکل ممکن برای بینندگان خود ترسیم می‌کند. اگرز چنین شکل از فضاسازی را با فیلم The Lighthouse به‌شکلی تحسین‌برانگیز اجرا کرد و با تماشای آن فیلم، از همان لحظه‌ی اول می‌توانستید هوای مرده و شرجی حاکم بر لحظات فیلم را در زیر و روی پوست خود احساس کنید. اگرز حالا برای فیلم نورث‌من نیز چنین ایده‌ای را می‌خواهد اجرا کند.

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون

وی دراین باره می‌گوید: «با تماشای این فیلم اصلا آن حس و حال عجیبی که تماشای فیلم لایت‌هاوس برایتان ایجاد می‌کرد را قرار نیست تجربه کنید. ما در زمان آفرینش فیلم نورث‌من به‌این نتیجه رسیدیم که در زمان ساخت یک فیلم وایکینگ‌محور هرگز نمی‌توان مواردی مثل حرکت در آب یا وجود کشتی‌های عظیم را از اثر جدا کرد. در این فیلم نیز دو مولفه‌ی ذکر شده بخش مهمی از [فضاسازی] اثر را شکل می‌دهند.»


بررسی نقاط ضعف فیلم

اکثر منتقدان نگاه مثبتی درباره فیلم ارائه دادند اما به طور کلی می‌توان گفت چیزی که «مرد شمالی» از بقیه آثار اگرز کم دارد، همان جنون همیشگی است که «جادوگر» و «فانوس دریایی» را مانند محفلی برای پاکسازی روح و نفس جلوه می‌دهد. اگرز در پایان فیلم «جادوگر»، لحظه‌ای را به جنون و تشنج روانی شخصیت اصلی اختصاص می‌دهد و «فانوس دریایی» نیز فیلمی پیرامون این احساس است اما این خصوصیات در مرد شمالی جایی ندارد. این فقدان، فلج‌کننده نیست اما به نظر می‌رسد که اگرز می‌توانست کمی بیشتر این جنون را در داستان خود بروز دهد.

عاشقانه‌ای جذاب برای یک انتقام آغشته به خون


جمع‌بندی فیلم

فیلم The Northman اثری اساطیری و شبهِ حماسی است که مولفه‌های بسیار زیادی را دارد که هر مدل بیننده‌ای را به خود جذب کند. رابرت اگرز همچنان با خط فکری متمرکزش به خوبی نشان داده که قادر است هم یک فیلم خوش تکنیکی را بسازد و هم یک فیلم چند لایه از حیث قصه‌گویی را.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      واقعا فیلم مزخرفیه.......حیف اینترنت و وقتی که براش صرف کردم

    • وحید

      واقعاً فیلم مزخرفی بود

    • حسن

      مزخرف نبود اما همچین هم نبود اینقد تعریف میکنن ازش

    • ناشناس

      فیلم فوق‌العاده‌ای است. فقط زمان آن کم است. در واقع شما هیچ تقویت حس انتقامی در فیلم نمی‌بینید. تنها به سه جمله در زمان مرگ پدر املت (املث) اکتفا می‌شود. و آن آتش خشم ناشی از انتقام را هیچ حس نمی‌کنید

    • خخخ

      مزخرف بود

    • فیلم بین

      من با زیرنویس و کامل فیلمو دیدم ، فیلمی با ضرب آهنگ مناسب و قصه ای جذاب ، مثل سریال آخرین پادشاهی قشنگ و دیدنی.

    • ناشناس

      فیلم چرت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج