اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۱۸۴۴۱
۱۲ نظر
۹۸۶۶
۱۲ نظر
۹۸۶۶
پ

درباره مکانی که امروز ایرانی‌ها بر سرش دعوا می‌کنند

به تازگی موجی در شبکه‌های اجتماعی پیرامون رویه مدارس تیزهوشان (سمپاد) شکل گرفته است.

برترین‌ها: به تازگی موجی در شبکه‌های اجتماعی پیرامون رویه مدارس تیزهوشان (سمپاد) شکل گرفته. عده‌ای معتقدند که این مدارس بهترین شیوه آموزش را در ساختار فعلی داراست و می‌تواند ضامن آینده‌ای طلایی برای دانش‌آموز باشد اما برخی دیگر معتقدند که سمپاد، فشاری بیش از حد تحمل یک نوجوان را به دانش‌آموز وارد می‌کند. مانند خیلی از موضوعات دیگر، نظرات متفاوت است.

درباره مکانی که امروز ایرانی‌ها بر سرش دعوا می‌کنند

مرور خاطرات یک سمپادی

در همین رابطه کاربری به نام «سلول» رشته توئیتی را درباره تاثیرات سمپاد بر زندگی‌اش منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:

ببینید دوستان، بچه‌هایی که از سمپاد انتقاد می‌کنند کاملا قابل درک هستند. نه چون سمپاد جای بدی بود، اشتباه برداشت نکنید. سمپاد موفق‌ترین شیوه آموزشی آموزش و پرورش بود. در واقع وقتی امکانات آموزشی کافی نیست، بچه‌های سخت کوش را دور هم جمع می‌کرد و بهشون امکانات نسبتا مناسبی می‌داد تا خارج از جو مسموم شهر با هم رقابت و پیشرفت کنند. فقط یک بدی بزرگ داشت. داخل مدارس سمپاد از روز اول به مغزت تلقین می‌شد که تو تیزهوش هستی و از بقیه باهوش‌تری. حس می‌کردی با آدم‌های اطرافت فرق داری و کم کم بچه‌ها رو با توهم خودبزرگ‌بینی و خاص بودن بار می‌آورد.

به این ترتیب آدم‌های خودشیفته و نارسیستی مثل من ساخت که فرقی نمی‌کنه داخل چه محیطی و چه شرایطی باشند. همیشه حس می‌کنند لیاقتشون بیشتره و محیط اونجوری که باید به تلاششون جواب نمی‌ده. در اکثر بحث‍ها و فیلدها بچه‌های سمپاد فکر می‌کنند بقیه هیچی حالیشون نیست و دید بالا به پایینی دارند.

درباره مکانی که امروز ایرانی‌ها بر سرش دعوا می‌کنند

خلاصه این که سمپاد یک سری آدم بسیار باهوش، اما خودشیفته تحویل جامعه داد. انتقاد بچه‌هاش از این مدرسه به خاطر بد بودنش نیست. سمپاد از ما هیولاهایی ساخت که توی زندگی‌مون هرچقدر امکانات داشته باشیم، هرچی به دست بیاریم و هرچقدر هم موفق باشیم، هرگز واسمون کافی نیست.

نظر مخاطبان درباره سمپاد چیست؟

مهسا: من ۶ سال از دوران تحصیلم رو سمپاد بودم و یک سال هم در نمونه. حقیقتش سمپاد برام بد نبود ولی خیلی پشیمونم چرا کل دوران راهنماییم رو نمونه نموندم چون اون یک سال فوق‌العاده بود. بهترین امکانات، بهترین برنامه درسی، بهترین همکلاسی‌ها، رقابت سالم همش تو نمونه بود ولی تو تیزهوشان نه.

دخترک: یک بار مامان یکی از هم کلاسی‌هامون که بچه‌اش تیزهوشان قبول شده بود به ما گفت می‌دونید چرا شماها قبول نشدید؟ گفتیم چرا؟ گفت چون شما سخت‌کوش بودید اما بچه‌های ما باهوش بودن. تهش هم بچه‌اش هیچی نشد تو درس اما یادمه اون روز خیلی قلبم شکست از حرفش.

استادِ شاگرد: وای من نمی‌فهمم منطق این‌ها رو حالا مثلا من سمپاد خوندم چی شد که بقیه نشدن. تهش همه رو یک صندلی می‌شینن تو دانشگاه.

حجت: سمپاد هم جای عجیبی بود اون قدیما خدایی. فکر کن سال سوم دبیرستان باشی بعد بغل‌دستیِ محترم طلای المپیاد کشوری و بعدا جهانی ببره. پشت‌سری اون سالِت الان استاد دانشگاه در آمریکا شده باشه و بغل‌دستی اون هم الان مایکروسافت کار کنه. رویا نمی‌بافم‌ها. به همین خفنی!

مهرو: هر سال درس سال‌های بعد رو یاد دادند، معلم‌هایی که با امتحانات عجیبشون مجبور می‌کردن تا برای نتیجه گرفتن تو کلاس خصوصیشون شرکت کنید، کادری که می‌گن اگر دکتر نشی هیچی و باید بمیری، وجود حسادت به جای رفاقت، حتی تو زنگ ورزش درس خوندن، افسردگی، گریه و ...

درباره مکانی که امروز ایرانی‌ها بر سرش دعوا می‌کنند

بلک: از کلاس ۳۰نفره ما: مدال المپیاد داشتیم. ۱۳ نفرمون رتبه دو رقمی کنکور شدیم. همه پزشک یا دندون‌پزشک شدیم. ۲۲ نفرمون الان خارج از ایرانیم. همه تبدیل به آدم‌های موفقی در فیلد خودمون شدیم. سمپاد فرصتی استثنایی بود که دانش‌آموزان باهوش‌تر و برتر دور هم جمع بشن و با هم رقابت کنند.

سارا: یک جوی هم درست شده علیه سمپاد و سمپادی، حالا وارد جزئیاتش هم نمی‌شیم که دلیلش چیه. الکی مثلاً ما هم نمی‌فهمیم دلیل این همه تنفر رو! بگذریم، خودم به شخصه واقعا از این‌که شش سال تو مدارس سمپاد درس خوندم واقعاً خوشحالم و هر چی که دارم، از همین مدارس و کادر خوبشونه.

حسین: من نصف دوست‌هام از دوران سمپادن و البته ۹۰درصد تروماهام هم از این دورانه.

محمد: به نظرم سمپاد بدترین مدرسه برای یک دانش‌آموز ایرانی می‌تونه باشه ولی عوضش بهترین همکلاسی‌ها رو داری.

آرمین: واقعاً اصلا سمپاد این هیولایی که شما می‌گید نبود. بعید می‌دونم کسی واقعاً تجربه تلخی داشته باشه. به ما که خوش گذشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • _____________

      آینده کدام جوان ایرانی با تحصیلات رقم خورده؟؟ الان کسانی در زندگی موفق هستن که حتی سواد لازم را ندارن. اینهمه هزینه کنی، بچه بیکار باشه.

      پاسخ ها

      • امیر

        تحصیلات همش که نباید فقط بخاطر پول باشه

    • کاربر ناشناس

      من مدرسه سمپاد درس می خونم با آرمین و سارا موافقم
      اصلا اینجا بحث فشار درسی و این چیزا نیست تازه چند تا تنبل که از اول سال در کتاب باز نکردن هم داریم

    • ناشناس

      این طور که مشخص هست سمپاد برای کشور های خارجی داره نیرو تربیت میکنه!!!

    • وحید

      خدمتتون عرض کنم اون عکسی که بین نوشته ها گذاشتید و مثال بارز محل تحصیل با سطح بالاست ، برای هیچ یک از مدارس سمپاد نيست ! اونجا دبیرستان ماندگار البرزه که جدای از فضای درسیش ، درس های مهم زندگیم رو به من یاد داد ! به هیچ عنوان از اینکه وارد دبیرستان البرز شدم پشیمان نیستم ! چه بسا تمام اتفاقاتی که ممکنه در یک جامعه و مملکت برای شما رخ بده رو عینا اونجا تجربه میکنی و در زندگی به کار میبری...
      فرقی هم نداره رقابت باشه یا رفاقت ! عدل و انصاف باشه یا تبعیض ! دوستی باشه یا دعوا و...
      حرف دلم رو زدم :) و فرقی برام نمیکنه که پیام من رو نمایش بدین یا عکس رو ادیت کنید 😏

    • ناشناس

      توسمپاد درس بخون بعد رتبه بیار وبعد هم حاضر وآماده جلای وطن بکن وبرو برای بیگانگان کاربکن
      حیف که ققط درس وکتاب به آدمها میدن ولی اخلاق ومعرفت صفر

    • زینب

      میگن گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده بچه من هم تو سمپاده خیلی درس میخونه داره زحمت میکشه البته از اون اول هم هوش و استعدادش بالا بود دوستانشون هم مثل خودش هستن و ساده و بی آلایش و درس خون فقط به درسو پروژه فکر میکنن . اینا لياقت بهترین ها رو دارن بچه هایی که از کلاس هفتم نه گردش و تفریح دارن نه به فکر مد و وقت گذرانی و ...... هستن . به نظر من یکی از بهترین کارایی که جمهوری اسلامي کرده تاسیس مدارس تیز هوشان هست. انشالله شرایط رو براشون فراهم کنن تا تو همین مملکت بتونن به کشورشون خدمت کنن. چیزی که دخترم و همکلاسیهاش با جون و دل میخوان

    • ناشناس

      فرزند من از پایه هفتم در مدرسه تیز هوشان درس خوند کلاس اول دبستان که بود سوال برای امتحان یا کار برگه تمرینی طرح می کرد تایپ می کرد و بعد پرینت می گرفت و به کلاس می برد تا خانم معلمش به بچه ها بدهد در تیز هوشان به لحاط معدل جز نفرات متوسط به بالای کلاس بود اما فشار های زیاد این گونه مدارس بچه رو به جایی رسوند که موقع کنکور از شدت استرس شب قبل از کنکور مجبور می شدیم اورا با دارو بخوابانیم در حد ۲ یا ۳ ساعت بعد از دوسال با کمال تاسف مجبور شدیم اورا به کشور دیگری بفرستیم تا لا اقل افسردگی نگیرد ایا نمی شد پولی که ما می خواهیم در جایی دیگر هزینه کنیم در کشور خودمان خرجش می کردیم غربت و فرهنگ بیگانه و ...لطفا به هر ترتیبی که می توانید جلوی رفتن این استعدادها را بگیرید

    • ناشناس

      مدارس تیزهوشان که ممورد تایید من معلم نیست اما مدارس نمونه دولتی خیلی محیط مناسب دارد ولی باز وزارت آموزش و پرورش بازم داره اشتباه میکنه چراکه وقتیکه دانش آموز بعد از آزمون وارد اینگونه مدارس میشود چرا باید هیات امنایی باشند و پولی،من راهنمایی نمونه درس خوندم و هیچگونه وجهی پرداخت نمیکردیم ،دبیرستان نمونه هم همینطور زمان من آخرین دوره دانشسرای مقدماتی تربیت معلم هم برگزار شد که من از دبیرستان انصراف دادم و وارد دانشسرا شدم ،یادم میاد هیچگونه پولی پرداخت نمی کردیم بابت شهریه و نفر اول تا سوم امتیازات فوث العاده ای میگرفتند ،که الان خبری از اونها نیست ،اما الان راضی نیستم فرزندم در تیزهوشان درس بخواند

    • ناشناس

      همین امکانات رو برای بچه های معمولی هم فراهم کنند ببینم از اونا هم آدم موفق در نمیاد؟؟؟؟
      به قول یه کارشناسی بیشتر این بچه ها تیزهوش نیستن. درسشون خوبه همین ! تیز هوش یعنی بوعلی سینا انیشتین و...

      فقط پز مادرا شون بالا میره افاده ها طبق طبق

    • ناشناس

      آفرین با امکانات مردم بدبخت ایران

      فقط پز این بچه ها برای ایرانی ها می مونه

    • ناشناس

      خانواده هاشونم فخر فروشی نکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج