۱۰۱۰۷۵
۵ نظر
۵۱۹۰
۵ نظر
۵۱۹۰
پ

تهرانی‌ها بخوانند

پار‌ک‌گردی و پیک‌نیک در تهران (۱)

شاید بگویید همه پارک ها امکانات مشابه هم دارند. اما برای آشنایی بیشتر، امکانات و نشانی آنها را به طور جداگانه برایتان نوشته ایم تا بیشتر با آنها اشنا شوید.

پار‌ک‌گردی و پیک‌نیک در تهران (1)

برترین ها: یکی از تفریحاتی که این روزها بسیار دلچسب است، رفتن به پارک و نشستن در طبیعت و راه انداختن بساط کباب و جوجه است. هر چه تعداد بیشتر باشد، بیشتر به آدم خوش می گذرد. بیشتر پارک ها و بوستان های تهران آلاچیق و کباب‌پز دارند و می توانید با راحتیِ خیال جای مناسبی پیدا کنید و در کنار خانواده یا دوستان از هوای عالی و غذای خوشمزه لذت ببرید.

شاید بگویید همه پارک ها امکانات مشابه هم دارند. اما برای آشنایی بیشتر، امکانات و نشانی آنها را به طور جداگانه برایتان نوشته ایم تا بیشتر با آنها اشنا شوید.

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان ازجمله گردشگاه‌ها و فضاهای سبز شهر تهران به حساب می‌آید. این پارک در شمال شرق تهران واقع شده است و حدود ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد.

پار‌ک‌گردی و پیک‌نیک در تهران (1)

این پارک از شرق به اتوبان هنگام و از غرب به ده لویزان و شیان می رسد. جاده‌های باریکی از میان جنگل عبور می کنند و گردشگر می تواند به بالای پارک که مملو از آلاچیق و رستوران و هتل است، دسترسی پیدا کند. البته در کنار این جاده های باریک و زیبا نیز آلاچیق و کباب‌پز تعبیه شده اند تا گردشگران بتوانند از زیبایی مناظر اطراف لذت ببرند. اما بیشتر جمعیت در قسمت بالایی پارک جمع می شوند زیرا در آنجا بوفه و سرویس بهداشتی نیز هست. اگر نمی خواهید خودتان غذا درست کنید، انواع سفره خانه، هتل و رستوران آنجا وجود دارد که بر حسب سلیقه می توانید از امکانات و غذاهای آنها استفاده کنید.

در چند سال اخیر، مردم بسیاری در حاشیه اتوبان هنگام که در پای جنگل لویزان قرار دارند، زیرانداز می اندازند و همان جا غذا می خورند و قلیان می کشند. هوای این منطقه بسیار خنک است زیرا از هر دو طرف جنگل است و باد در میان درختان جریان دارد.

بوستان نهج البلاغه

بوستان نهج‌البلاغه که در منطقه ۲ شهرداری تهران واقع شده بیش از ۳۵ هکتار وسعت دارد و در بخش وسیعی از دره فرحزاد بین بزرگراه نیایش، بزرگراه همت و غرب بزرگراه یادگار امام احداث شده‌است. این بوستان یک و نیم کیلومتر و عرض متوسطش ۳۰۰ متر است. همچنین اختلاف ارتفاع سطح تا کف پارک، ۵۵ متر و دارای شیب بین ۱۰ تا ۳۵ درجه است.

بوستان نهج البلاغه با داشتن ۳۵ هکتار وسعت و در برگرفتن رودخانه ای بزرگ و داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع به عنوان تفرجگاه اصلی مردم شهر تهران به ویژه ساکنین غرب پایتخت در آمده است.

این بوستان چهار فاز دارد که فاز اول این بوستان در آذرماه سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید که تاکنون برای ساخت این بوستان یک میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت کار انجام و بیش از ۱۵میلیارد تومان هزینه شده‌است.

فاز اول این بوستان محدوده شمال بزرگراه شهید همت تا بلوار همیلا و فاز دوم آن محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت است.

پار‌ک‌گردی و پیک‌نیک در تهران (1)

پارک نهج البلاغه بطور مشخص در کنار یک رودخانه و در شیب اطراف این رودخانه ساخته شده است. بنابراین قسمت های مختلف پارک به شکل طبقاتی بالای هم و در امتداد مسیر رود قرار دارد. رودخانه وسط پارک عملا پارک را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است که با یک پل بزرگ و زیبا که از بالای دره رودخانه عبور کرده و چند پل کوچک که روی رود ساخته شده دو قسمت به هم متصل می شوند.

افرادی که به این پارک مراجعه می کنند بیشتر از فضای سبز و محوطه پارک لذت می برند. آلاچیق های مختلف که به اشکال گوناگون در جاهای مختلف این پارک ساخته شده است جایی برای نشستن خانواده ها و حتی آوردن غذا و صرف آن در این آلاچیق ها است.

از امکانات پارک نهج البلاغه باید به پیاده روی و دوچرخه سواری در مسیری که ویژه این کار ساخته شده اشاره کرد. بوستان نهج‌البلاغه دارای هشت تراست پیاده‌رو طولی ۱۲۰۰ متری، سه تراست پیاده‌رو عرضی ۳۰۰ متری، ۹ هزار متر مربع مسیر دوچرخه‌سواری، ۱۸۰۰ متر مربع فضای ورزش همگانی، ۸۰ واحد آلاچیق، دو پل عابر پیاده بر روی دره و صدها نیمکت و چراغ برق است. در عمیق‌ترین نقطه این بوستان فضایی بکر و طبیعی‌ به چشم می‌خورد که آب حاصل از قنات‌ها در آن جریان دارد.

این بوستان همچنین دارای مسجد، پارکینگ ۷۵۰ واحدی، ۴۰ سرویس بهداشتی، فضاهای جانبی برای استراحت خانواده‌ها و سه مجموعه بازی برای کودکان است.

پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار یکی از قدیمی ترین شکارگاه های ایران محسوب می شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. قوچ و میش البرز، بز و پازن، گراز، پلنگ، کفتار، گربه پالاس، کاراکل، گرگ، کبک، تیهو و آهو در این پارک زیست می کنند و از آنها محافظت می شود.

موقعیت جغرافیایی: پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران واقع شده و مساحت آن در حدود ۹۱۶۸ هکتار است.

پار‌ک‌گردی و پیک‌نیک در تهران (1)

مجموعه جاجرود را می توان در اقلیم نیمه صحرایی ـ کوهستانی در شمال و شمال شرقی ایران قرار دارد. آب و هوای این منطقه بطور کلی خشک است و تفاوت درجه حرارت روز و شب یاد و میزان بارندگی سالانه حدود ۲۵۰ میلی‌متر است.

بلندترین نقطه مجموعه قله اراکوه ۲ هزار ۶۴۹ متر و پست ترین نقطه ان دشت سنگ تراشان به بلندی ۱۱۰۰ متر از سطح دریا است. منابع آب مجموعه از دو رود مهم جاجرود و دماوند و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی تامین می شود.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی این بوستان ملی بنه،بادام کوهی،ارس، داغداغان،چنار، سپیدار ،پده ،زالزالک، زبان گنجشک ،عرعر و کاج است و حیواناتی همچون کل وبز،قوچ ومیش البرزمرکزی،آهو،گراز،پلنگ، کفتار،روباه قرمز،شغال،گربه وحشی،گورکن، تشی وخرگوش در آن زیست دارند.

پارک سرخه حصار به علت نزدیکی به ناحیه گرمسیری ورامین از یک سو و متاثر از ارتفاعات البرز مرکزی از سوی دیگر و به دلیل داشتن پستی و بلندی های بسیار از نظر پوشش گیاهی دارای سیمای متفاوتی است.

پارک ملی سرخه حصار همچو پارک ملی خجیر دارای اکوسیستمی یکسان می باشد با این تفاوت که نزدیکی این پارک با شهر تهران جاذبه های توریستی این منطقه را افزایش داده است .

موجودات زنده در بوستان

پرندگان موجود در سرخه حصار نیز شامل حواصیل خاکستری،حواصیل شب، بوتیمار، اگرت بزرگ، سرسبز، اردک ارده ای، خوتکا، اردک نوک پهن، فیلوش، عقاب ماهیگیر، کورکور، قرقی، طرلان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه، کرکس، دال سیاه، دلیجه، بالابان، بحری,،شاهین،آبچلیک و‌ آبیا است.

پار‌ک‌گردی و پیک‌نیک در تهران (1)

مارکرمی، کورماردوسر، مارآتشی، مارپلنگی، ماردستی، مارآبی،مارشتری، شترمار، یله مار، تیرمار، سوسن مار، افعی شاخدارایرانی، افعی کوفی، قورباغه معمولی، وزغ سبز، لاک پشت ممیزدار غرب نیز از خزندگان و دوزیستان موجود در پارک سرخه حصار هستند.

امکانات موجود در بوستان

آب‌نمای سنگی، مسیر دوچرخه سواری، آلاچیق، ساختمان اداری نیروی انتظامی، کمپ بازپروری معتادان، سالن کشتی، کلینیک گل و گیاه، مسیر آموزش ترافیک و سرویس های بهداشتی از امکانات موجود در این بوستان است.

پار‌ک‌گردی و پیک‌نیک در تهران (1)

این بوستان در محدوده منطقه ۱۳ تهران قرار گرفته است و در حال حاضر طی مصوبه شماره ۹۱ مورخ ۲۱/۶/۶۱ شورای عالی حفاظت محیط زیست با عنوان پارک ملی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است

بوستان رازی

دریاچه بزرگ مصنوعی با امکان ماهیگیری، فانوس دریایی، پردیس سینمایی و فرهنگسرا، بازارچه صنایع دستی، پیست دوچرخه سواری و پین بال، فضای سبز زیبا با تنوع گیاهی فراوان از امکانات بوستان رازی تهران است.

در انتهای خیابان قزوین و نرسیده به میدان رازی، در میان فروشگاه‌ها و مغازه های لباس و کفش دست چندم و هیاهوی خریداران و فروشندگان موتورسیکلت، سربازانی که برای خرید پتو و لباس سربازی به این خیابان آمده‌اند و ...و گاراژهای بزرگ تعمیر اتومبیل، دروازه‌ای سفید رنگ وجود دارد که در آن برای همه شهروندان و عابران باز است. دروازه‌ای که حکم دالان سبزی را در میان دود و دم و سیاهی شهر دارد و این دالان شهروندان را به بوستان رازی دعوت می‌کند.

پار‌ک‌گردی و پیک‌نیک در تهران (1)

نوع طراحی فضای سبز این بوستان مختلط است و اقاقیا، چنار، سرو نقره ای، بلوط همیشه سبز، گل یخ، کاج، سدروس، زیتون، بیدمجنون، گوجه گل، زردآلو، اکالیپتوس، افرا، زبان گنجشک، سرولاوسون، صنوبر، ارغوان، تبریزی، لیلکی، ختمی، توری و میخک هندی در همه جای بوستان دیده می‌شود. همچنین در ابتدای بوستان مجسمه و تندیس‌های گوناگون کار شده است.

بوستان رازی از معدود بوستانهای شهر تهران است که دارای دریاچه مصنوعی زیبا به همراه فانونس دریایی بزرگ است. این دریاچه در میانه بوستان قرار دارد و فرصت خوبی را برای علاقمندان به ماهیگیری پدیده آورده است. شهروندان زیادی هر روزه در اطراف دریاچه مشغول ماهیگیری با قلاب هستند. همچنین امکان قایقرانی نیز در دریاچه وجود دارد.

در کنار بوستان رازی، شهر بازی کوچکی نیز وجود دارد که برای کودکان، نوجوانان و جوانان جذابیت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

بوستان رازی تنها یک بوستان تفریحی نیست و در کنار خود یک فرهنگسرا، پردیس سینمایی و کتابخانه و استخر نیز دارد.کتابخانه رازی سال ۱۳۸۰ با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع در منطقه دوازده شهرداری تهران تاسیس شد. کتابخانه زیر نظر فرهنگسرای رازی فعالیت می‌کند.

مجتمع سینمایی خانوادگی پردیس رازی مجهز به بهترین سیستم‌های تصویری و صوتی است و شامل ۳ سالن به ظرفیت‌های ۲۵۰، ۱۵۰، ۲۵۰ نفر است.

این بوستان استخر مدرن و نوساز، زمین اسکواش، باشگاه پینت بال، زمین فوتبال، زمین اسکیت، باشگاه روباز پینگ پنگ، پیست دوچرخه سواری و جاده سلامت نیز دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تینا

      پایتختمون که اینقد سطحی باشه وای بحاله شهرستانا

    • امیر

      ممنون
      بیشتر از اینها بزارید

    • بدون نام

      پارک!!!!اینم وضعیت پارکها!!!!

    • مانی

      چی میگید شما پارک به این خوشگلی .همش بلدید ایراد بگیرید

    • من

      کاش به محیط زیست و حیوانات ایران زمین از هر نوع و درهر مکانی بیشتر مراقبت و نگه داری و حفاظت می شد. و ضمنا درود، سلامت و شادی بر محیط بانان عزیز کشورمون که به اندازه جونشون برای محیط زیست و حیوانات ارزش و احترام قایلند. خدا قوت بهشون واقعا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج