۱۰۱۶۱۷۱
۵۱۹۷
۵۱۹۷
پ

میکرودرم ابریژن چیست و چگونه انجام می‌شود؟

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) که معمولا به‌اختصار میکرودرم نامیده می‌شود اولین بار در ایتالیا در سال ۱۹۸۵ مورداستفاده قرار گرفت. بعد از موفقیت میکرودرم در زیبایی و طراوت پوست به تدریج انجام آن در اروپا و بعد آمریکا رواج یافت و امروزه به‌عنوان روشی بی‌خطر و بسیار موثر در جوانسازی پیشنهاد می‌شود.

برترین‌ها: میکرودرم ابریژن روشی بسیار کم تهاجمی برای جوانسازی پوست است. میکرودرم ابریژن می‌تواند تیرگی‌های ناشی از نور خورشید، چین و چروک‌ها، لکه‌های پیری، جای جوش، ملاسما و سایر عوارض مرتبط با پوست را برطرف نماید. میکرودرم ابریژن دارای اپیلکاتوری مخصوص همراه با سطحی سابنده است که می‌تواند لایه‌ی بیرونی و ضخیم پوست را جهت بازسازی و جوانسازی آن، به آرامی بتراشد.

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) که معمولا به‌اختصار میکرودرم نامیده می‌شود اولین بار در ایتالیا در سال ۱۹۸۵ مورداستفاده قرار گرفت. بعد از موفقیت میکرودرم در زیبایی و طراوت پوست به تدریج انجام آن در اروپا و بعد آمریکا رواج یافت و امروزه به‌عنوان روشی بی‌خطر و بسیار موثر در جوانسازی پیشنهاد می‌شود.

در نوعی متفاوت از میکرودرم ابریژن، ذرات ریز اکسید آلومینیوم یا سدیم بی‌کربنات همراه با ساکشن روی پوست اسپری می‌شوند که باعث تراش ملایم لایه‌ی سطحی پوست می‌شود. در مرحله بعد سلول‌های مرده و کریستال‌های اسپری شده به درون دستگاه مکیده می‌شوند. این تکنیک از میکرودرم ابریژن معمول‌تر است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میکرودرم ابریژن چیست و چگونه انجام می‌شود؟

میکرودرم ابریژن، روشی ایمن برای بیشتر انواع پوست می‌باشد. افراد در صورت عوارض زیر می‌توانند میکرودرم ابریژن را انتخاب کنند:

  • خطوط ریز چین و چروک
  • هایپرپیگمنتیشن، لکه‌های پیری و لکه‌های قهوه‌ای پوست
  • منافذ بزرگ شده‌ی پوست و جوش‌های سرسیاه
  • جوش و جای جوش
  • استرچ مارک یا ترک‌های پوست
  • مات و کدر بودن پوست
  • غیریکنواخت بودن رنگ و بافت پوست
  • ملاسما
  • آسیب پوستی ناشی از نور خورشید

آماده شدن برای میکرودرم ابریژن چگونه است؟

میکرودرم ابریژن روشی غیرجراحی و بسیار کم تهاجمی است و نیاز به اقدام خاصی جهت آماده شدن ندارد. خوب است که هدف و شرایط خود را با پزشک معالج‌تان مطرح کنید تا معلوم شود میکرودرم ابریژن برای شما مناسب است یا نه. اگر قبلا هر گونه عمل زیبایی انجام داده‌اید آن را به اطلاع پزشک متخصص‌تان برسانید. همچنین پزشک خود را در جریان آلرژی‌ها یا بیماری‌هایی که دارید قرار بدهید.

پزشک به شما خواهد گفت که از یک هفته پیش از درمان میکرودرم ابریژن، در معرض نور خورشید قرار نگیرید، از محصولات برنزه کننده و وکس پوست استفاده نکنید. همچنین توصیه می‌شود تقریبا سه روز پیش از درمان میکرودرم ابریژن، استفاده از کرم‌ها و ماسک‌های لایه بردار را متوقف کنید. پیش از شروع درمان میکرودرم ابریژن، آرایش صورت را کاملا پاک کرده و صورت را تمیز کنید.

میکرودرم ابریژن چگونه انجام می‌شود؟

میکرودرم ابریژن تکنیکی است که در مطب پزشک انجام می‌شود و معمولا حدود یک ساعت زمان می‌برد. میکرودرم ابریژن توسط پزشک متخصص پوست که در این روش مهارت دارد انجام می‌شود. برای میکرودرم ابریژن نیازی به بیهوشی یا کرختی نیست.

در میکرودرم ابریژن از ابزاری دستی برای اسپری کردن ذرات سابنده و لایه برداری لایه‌ی سطحی پوست در قسمت مورد هدف استفاده می‌شود. در پایان درمان، روی پوست‌تان مرطوب کننده و ضد آفتاب زده می‌شود. برای انجام میکرودرم ابریژن بر اساس ابزار بخصوصی که به کار گرفته می‌شود، چند شیوه وجود دارد:

میکرودرم ابریژن با نوک الماسی

این نوع میکرودرم ابریژن را با استفاده از وسیله‌ی دستی نوک الماسی انجام می‌دهند که به آرامی سلول‌های مرده‌ی پوست را جدا می‌کند. در این پروسه سلول‌های مرده مکیده شده و سطح پوست تمیز می‌شود. میکرودرم ابریژن نوک الماسی جهت عمل در نواحی حساس‌تر صورت همچون اطراف چشم‌ها و همچنین پوست‌های حساس مناسب‌تر است.

میکرودرم ابریژن کریستالی

در این نوع میکرودرم ابریژن با استفاده از یک وسیله‌ی دستی کریستال‌هایی روی سطح پوست اسپری می‌شود که منجر به تراش ملایم لایه‌ی سطحی می‌شود. در مرحله بعد سلول‌های مرده و کریستال‌های اسپری شده به درون دستگاه مکیده می‌شوند. این روش معمول‌تر است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع کریستال‌هایی که در این نوع میکرودرم ابریژن به کار می‌روند ممکن است شامل اکسید آلومینیوم و سدیم بی‌کربنات شوند.

میکرودرم ابریژن چیست و چگونه انجام می‌شود؟

میکرودرم ابریژن هیدرادرم ابریژن

هیدرادرم ابریژن روشی جدیدتر از میکرودرم ابریژن است. در این روش از میکرودرم ابریژن، هم زمان محصولات لایه بردار و محصولات پوستی به نوعی به پوست تزریق می‌شوند و نیازی به استفاده از کریستال‌ها در این روش نیست. این روش که جدیدتر از سایر روش‌هاست، کل فرآیند کلاژن سازی پوست را تحریک می‌شود و جریان خون به پوست به حداکثر می‌رسد.

عوارض جانبی میکرودرم ابریژن چیست؟

عوارض جانبی معمول در میکرودرم ابریژن شامل حساس شدن پوست، تورم و قرمزی می‌شود. این عوارض معمولا در عرض چند ساعت بعد از درمان میکرودرم ابریژن برطرف می‌شوند.

احتمالا به شما توصیه می‌شود برای به حداقل رساندن احتمال پوسته پوسته شدن پوست از مرطوب کننده استفاده کنید. ممکن است در ناحیه‌ی درمان میکرودرم ابریژن، کمی کبودی رخ بدهد که علت آن، فرایند مکش طی درمان است.

مزایای میکرودرم ابریژن

در صورتی که میکرودرم ابریژن به درستی انجام شده و در آن زیاده روی نشود، نه تنها سبب نرمی و لطافت پوست شده بلکه بدرنگی‌ها و لکه‌های پوست را نیز رفع کرده و سبب تحریک کلاژن سازی پوست می‌شود. بیشتر انواع پوست می‌توانند میکرودرم ابریژن را به خوبی تحمل کرده و از این شیوه جوانسازی پوست نفع ببرند، اما در صورتی که پوستی حساس یا مشکلی پیچیده‌تر دارید، مراجعه به پزشک متخصص با تجربه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مثلا جوش‌های خفیف و معمولی یا اسکار‌های نه چندان چشمگیر از میکرودرم ابریژن واقعا نفع می‌برند، اما اگر مثلا جوش شما شدیدتر باشد، میکرودرم ابریژن می‌تواند تحریک کننده باشد.

شما بهتر است به پزشکی مراجعه کنید که چند راهکار درمانی پیش روی‌تان بگذارد و در انتخاب بهترین روش مناسب شما، راهنمایی‌تان نماید. تقریبا تمام انواع میکرودرم ابریژن‌ها این امکان را به پزشک می‌دهند که شدت درمان را تنظیم کند، بنابراین او می‌تواند برای پوست‌های ظریف و حساس، درمانی ملایم‌تر انجام بدهد و همچنین برای پوست‌های قوی‌تری که تحمل بالاتری دارند، از رویکردی پُرشدت‌تر استفاده نماید.

در صورتی که دچار عوارض پوستی مانند رزاسه، اگزما، آفتاب سوختگی فعال، تبخال، زخم باز، پسوریازیس و ... هستید، میکرودرم ابریژن برای شما مناسب نیست.

آیا میکرودرم ابریژن بی‌خطر است؟

بله، در صورتی که میکرودرم ابریژن توسط دست‌هایی باتجربه انجام شود ایمن است. هر درمان پیشرفته‌ی پوستی، ریسک مقداری قرمزی، خشکی و حساسیت وجود دارد که البته همگی کوتاه مدت‌اند. هدف از میکرودرم ابریژن، تحریک فعالیت بازسازی طبیعی پوست است. میکرودرم ابریژن دردی ندارد، هر چند ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما قابل تحمل بوده و ممکن است بعد از درمان کمی دچار حساسیت به لمس یا قرمزی پوست شوید.

اما اگر میکرودرم ابریژن بیش از حد لازم انجام شود می‌تواند به پوست آسیب بزند و سبب تحریک و حساسیت زیاد و التهاب شود که نتیجه‌ی آن، تیرگی پوست یا پارگی مویرگ‌ها خواهد بود. البته به ندرت پیش می‌آید که میکردرم ابریژن، آسیب بلند مدت ایجاد کند، اما به همین دلیل است که توصیه می‌شود میکرودرم ابریژن در مرکز معتبر و به دست پزشکی ماهر انجام شود.

استفاده از میکرودرم ابریژن در چه سنی بهتر است؟

گرچه محدودیت سنی و جنسی برای انجام روش میکرودرم ابریژن وجود ندارد، اما معمولا این روش به افراد بالای ۱۲ سال و افراد کمتر از ۶۵ سال توصیه می‌شود. بزرگسالان بالای ۷۰ سال ممکن است در صورت استفاده از میکرودرم ابریژن دچار کبودی و خراشیدگی بیشتری در پوست شوند. در سنین پایین هم این روش باید تحت نظر پزشک و متخصص پوست انجام شود.

میکرودرم ابریژن چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تفاوت میکرودرم ابریژن و درم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن نباید با درم ابریژن که یک روش جراحی تهاجمی است و معمولا توسط متخصصین پوست و یا جراحان پلاستیک تحت بی‌حسی موضعی یا عمومی انجام می‌شود، اشتباه گرفته شود. درم ابریژن یک روش برای اسکار‌های عمیق آکنه است. درم ابریژن نیاز به بیهوشی دارد. درم ابریژن نیز برای انواع خاصی از اسکار‌های عمیق انجام می‌شود.

نتیجه‌ی میکرودرم ابریژن چه زمانی قابل مشاهده است؟

بیشتر افراد نیاز به یک سری درمان دارند تا نتیجه‌ی میکرودرم ابریژن را ببینند. برای درمان علائم پیری پوست، پزشک ممکن است بیمار را هفته‌ای یک بار، هر دو هفته یک بار و یا به صورت ماهیانه تحت درمان میکرودرم ابریژن بگیرد. بیشتر افراد به چیزی بین ۵ تا ۱۶ جلسه درمان نیاز دارند.

بعد از یک سری از درمان‌ها، افراد معمولا می‌گویند که پوستی لطیف‌تر و شفاف‌تر دارند.

نتیجه‌ی میکرودرم ابریژن تا چه اندازه ماندگار است؟

نتایج میکرودرم ابریژن معمولا موقتی هستند. افرادی که از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند و برنامه‌ی مراقبت از پوست را که به آن‌ها توصیه شده مو به مو اجرا می‌کنند، نتیجه‌ی کسب شده از میکرودرم ابریژن را مدت طولانی‌تری حفظ می‌نمایند. اما به هر حال پوست به روند پیری خود ادامه می‌دهد. معمولا برای حفظ نرمی و شفافیت پوست، به درمان‌های بعدی نیز نیاز است.

چرا به میکرودرم ابریژن «لیفت صورت در وقت ناهار» گفته می‌شود؟

میکرودرم ابریژن به این دلیل که نیاز به بیهوشی ندارد و پوست فقط در عرض یکی دو ساعت، شفاف می‌شود، به آن لیفت صورت در وقت ناهار نیز می‌گویند، زیرا مدت زمان ریکاوری بسیار سریعی دارد و شما می‌توانید در فرصتی که برای ناهار دارید، برای میکرودرم ابریژن بروید و خیلی زود به سرکارتان برگردید. میکرودرم ابریژن انتخاب بسیار خوبی برای کسانی است که نمی‌توانند از کارشان مرخصی بگیرند و برای لایه برداری‌های شیمیایی وقت‌گیر یا لیزردرمانی بروند.

محدودیت‌های میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن برای رفع عیوب جزئی پوست و بهبود کلی آن طراحی شده است. افرادی که لکه‌های تیره‌ی بسیار بزرگ و پرُرنگ یا چین و چروک‌های عمیق و اسکار‌های جدی دارند باید به دنبال راهکار‌های درمانی دیگری باشند.

آیا استفاده از اکسید آلومینیوم در میکرودرم ابریژن ضرری ندارد؟

کریستال‌های اکسید آلومینیوم کاملا بی‌ضرر بوده و در صورت بلعیده شدن نیز غیرسمی‌اند. اما برای افرادی که ترجیح می‌دهند از میکرودرم ابریژن کریستالی استفاده نکنند، انواع دیگری از میکرودرم ابریژن نوک الماسی نیز وجود دارد که بدون کریستال است.

منابع: healthline ، marieclaire ، aad

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج