اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۱۶۳۷۲
۱۵ نظر
۵۰۱۷
۱۵ نظر
۵۰۱۷
پ

سریال‌های ترکیه چقدر در دنیا مخاطب دارند؟

«سریال ترکی» در سینما و تلویزیون و البته در ادبیات رسانه‌ای ایران بار چندان مثبتی ندارد و در حقیقت برای زیر سوال بردن محصولات نمایشی به کار می‌آید. ترکیبی که می‌توان گفت در دایره واژگان منتقدان سینما و تلویزیون مترادف با داستان‌پردازی ساده‌انگارانه و روایت سهل‌انگارانه، کش دادن و آب بستن به ماجراها و در کل مترادف با گران‌فروشی به کار می‌رود.

روزنامه شهروند نوشت: «سریال ترکی» در سینما و تلویزیون و البته در ادبیات رسانه‌ای ایران بار چندان مثبتی ندارد و در حقیقت برای زیر سوال بردن محصولات نمایشی به کار می‌آید. ترکیبی که می‌توان گفت در دایره واژگان منتقدان سینما و تلویزیون مترادف با داستان‌پردازی ساده‌انگارانه و روایت سهل‌انگارانه، کش دادن و آب بستن به ماجراها و در کل مترادف با گران‌فروشی به کار می‌رود.

سریال‌های ترکیه چقدر در دنیا مخاطب دارند؟

اما در اصل ماجرا «سریال ترکی» یک صنعت عظیم است که ده‌ها برابر کلیت سینما و تلویزیون ایران بیننده و گردش مالی دارد و به گزارش گاردین حداقل در سال گذشته بیش از 120 کشور دنیا به طرق مختلف مشتری‌اش بوده‌اند که این یعنی بعد از فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی پرمشتری‌ترین محصولات نمایشی دنیا در سال گذشته همین «سریال‌های ترکی» بوده‌اند که ما به ظاهر در رسانه‌هایمان تحقیرش می‌کنیم و در خفا الگوی داستان‌پردازی اغلب سریال‌هایمان است. روزنامه گاردین در این زمینه در گزارشی با عنوان «سریال‌های ترکی چگونه دنیا را تصرف کردند؟» چرایی و چگونگی موفقیت جهانی سریال‌های ترکی را به بررسی نشسته است. موضوع مهمی که در هفته‌های اخیر بعد از انتشار آماری حیرت‌انگیز از نفوذ سریال‌های ترکی در عادات سرگرمی تماشاگران چهار گوشه جهان مورد توجه دیگر رسانه‌های بین‌المللی هم قرار گرفته است...

طبق آمار رسانه‌های هنری از نظر فروش و شمار تماشاگران بین‌المللی سریال‌های ترکی درحال حاضر بعد از سریال‌های آمریکایی در رتبه دوم جهان قرار دارند. سریال‌هایی که در روسیه، چین، کره و آمریکای لاتین تماشاگران پروپاقرصی ردیف کرده‌اند. گفته می‌شود شیلی، مکزیک و آرژانتین در سه‌سال اخیر بیشترین سریال‌های ترکی را خریده‌اند و ارقام گردش مالی این کشورها در این زمینه حیرت‌انگیز است.

قواعد سریال ترکی

درباره سریال‌های ترکی باید بدانیم که هر قسمت از این سریال‌ها چیزی حدود دو ساعت طول می‌کشد. تبلیغ در رسانه‌های ترکیه به شدت ارزان است، بنابراین هر 15 دقیقه یک‌بار در وسط سریال‌ها تبلیغ پخش می‌شود.
هر سریال ترکی یک حاشیه صوتی منحصربه‌فرد، حدود ۵۰کاراکتر اصلی و البته یک خط داستانی پر اوج و فرود دارد که اغلب در بخش سنتی استانبول و در لوکیشن‌های واقعی فیلمبرداری می‌شوند.

خط داستانی این سریال‌ها شامل رخدادهای متنوعی است، از روابط گروه‌ها و سازمان‌های جنایتکار تا روابط عاشقانه، غیرت، ناموس و حتی حسرت دوران باشکوه عثمانی. هدف اصلی سریال‌های ترکی جلب اشتیاق عمومی است و این هم در جلب نظر مخاطبان مصداق دارد و هم در روند حرکتی کاراکترها.

آمار حیرت‌انگیز

به گفته عزت پینتو، بنیانگذار «آژانس جهانی» که «توزیع‌کننده مستقل برنامه‌های تلویزیونی در بازارهای جهانی» است، روند صعودی اقتصاد سریال‌های ترکی با سریال «۱۰۰۱ شب» در سال۲۰۰۶ آغاز شد. تا آن زمان، یکی دیگر از سریال‌های ترکی به نام «نقره» در خاورمیانه مورد توجه قرار گرفته بود، اما ۱۰۰۱ شب آغاز موفقیت جهانی سریال‌های ترکی بود که تقریبا به ۸۰کشور جهان فروخته شد که این رکوردی جهانی بود.

بعد از آن روند موفقیت به نحو غیرقابل باوری طی شد، تا جایی که ترکیه که در ‌سال ۲۰۰۴ تنها ۱۰‌میلیون دلار از سریال‌سازی و صادرات آن به کشورهای دیگر سود می‌برد، این درآمد را در ‌سال۲۰۱۲ به ۲۰۰‌میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۰۰‌میلیون دلار رساند و بالاتر از کره‌جنوبی، انگلیس، تایلند و... در ردیف دوم کشورهای صادرکننده سریال قرار گرفت. خبرگزاری آناتولی اخیرا در گزارشی در مورد درآمد ارزی حاصل از صادرات سریال ادعا کرده که این درآمد در سال گذشته باز هم افزایش یافته و به ۵۰۰‌میلیون دلار رسیده است. وزارت تجارت ترکیه نیز اعلام کرده که سریال‌های ترکی در ۱۴۶کشور منطقه خاورمیانه، بالکان، آفریقا، آسیای میانه، خاور دور و آمریکای جنوبی پخش و توسط ۷۰۰‌میلیون نفر تماشا می‌شوند. این امر منجر به افزایش ۴۶‌درصدی حضور گردشگران آمریکای لاتین در ترکیه شده است...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • قالی سق

      اگه توایران هم‌بیننده داسته باس به خاطرضعف صداسیمای میلی

    • دومان

      حالا منتقدان افراطی بیدن از سریال های ترکی انتقاد کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عالم گیر شدن بمعنی خوب بودن نیست, فست فود و دخانیات هم جهان رو تصرف کردن اما مثل میکرب براش مخرب هستن و در ازای بیمار کردن خیلیها جیب یه عده رو پر میکنن.

    • بدون نام

      منم همیشه سربالهای ترکی رونگاه میکنم ایران اصلا

    • بدون نام

      سریالها ترکی هیچی نداره وهمش شبیه هم هستند
      ولی شما میتونیم مد،فشن،اداب و رسوم، رنگ وچیدمان زیبای منزل هرچیزی که نمادفرهنگ هستند رو ببینید واز دیدنش لذت ببرید
      لااقل از فیلمها ایرانی که همیشه بدبختی داره بهتره؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا من هم تو سریالهای مکزیکی و ترکی و فیلمهای هالیوود تماشاچی همین بعد فرهنگی هستم

      • هیوا۷۶

        دقیقا همینطوره

    • س.ا

      سریال های ترکیه بسیار جذاب و دیدنی هستند چون اکثرا پر ماجرا و بیان کننده زندگی اقشار مختلف جامعه مردمی را نشان میدهد و چرا ترکیه تو ساخت سریال موفق هست به این دلیل که همیشه از مردمشون نظر سنجی درست میکنن و اگر سریال طرفدار نداشته باشه سریع تمام میکنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش تمام سریالهای ترکی با یک داستان تکراری است زا رییس شرکت عاشق کارمندش میشود یا از دو تا گروه با هم دعوا دارند والا شبهای برره به کل سریالهای ترکی می ارزد

    • بدون نام

      ایران میتواند با چند سریال شاد و‌ کمدی از مدیری غفوریان و برنامه نود مردم را دوباره با تلویزیون ایران اشتی دهد که مردم کمتر به این سریالهای چرت ترکی پناه ببرند البته کمی هم سیما کمتر اخبار دروغ به خورد مردم دهد

    • بدون نام

      صدا و سیمای جمهوری ایران مردم را عقده ای عصبانی سکته ای کرده مردم به ناچار رو به ماهواره می آورد که آنهم مخرب است

    • افشار

      تو ایران که زیاده

    • بدون نام

      فقط عمر گل لاله عشق چنار و توپراک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همش شده ترکی

    • بدون نام

      ترکیه در صنعت سریال وفیلم بسیار موفق است،خیلی کشور ما در این زمینه عقب مانده است،واقعا جای تاسف است.نیاز به برنامه جامع و طولانی واختصاص بودجه به این موضوع داریم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج