۱۰۳۰۷۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

معاون روحانی: از قیمت بنزین بی اطلاعم

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان افزایش قیمت بنزین و زمان اعلام آن گفت: من در سفرهستم و هیچ اطلاعی ندارم. این در حالی‌است که گزارش قیمت‌های فوق برای تمامی مسئولین ارشد از جمله معاونین رئیس‌جمهور، وزرا و دیگر مسئولین ذیربط ارسال شده است.

روزنامه آرمان: مسئولان دولت یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف بنزین را قیمت ارزان آن در مقایسه با کشورهای مختلف جهان اعلام می‌کنند از این رونمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۰ بهمن در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ١٣٩٣ کل کشور بند (ک) تبصره ٢ این لایحه را تصویب کردند و از این رو قرار شد قیمت هر یک لیتر فرآورده نفتی ۵ درصد افزایش یابد.

براساس این مصوبه، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط مکلف شد، پنج درصد به قیمت هرلیتر فرآورده نفتی، به‌عنوان عوارض اضافه کند.با تصویب این لایحه در خانه ملت، بهای هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی با افزایش ۵ درصد و در قالب عوارض مصرف باید به ۴۲۰ تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد معمولی به ۷۳۵ تومان برسد.

اصلاح کیفیت

بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از معدود اعضای کابینه دولت است که بیش از آنکه به اصلاح و افزایش قیمت بنزین اعتقاد داشته باشد، به اصلاح کیفیت و افزایش راندمان مصرف سوخت در خودروهای داخلی تاکید کرده و یادآور شده: اگر قرار است قیمت بنزین واقعی شود باید امکان تولید خودروهای کم مصرف در داخل و یا امکان واردات خودروی کم مصرف فراهم شود. بر خلاف پیشنهاد وزیر نفت عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و معاون وی در وزارت نفت، تاکید کرده است: به‌زودی قیمت فرآورده‌های نفتی متناسب با کیفیت آنها تعیین خواهد شد.

قیمت تمام شده

در شرایط فعلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هر لیتر بنزین با اکتان ۸۷ تا ۹۰ را از پالایشگاه نفت خصوصی شده حدود ۱۸۰۰ تومان خریداری می‌کند که با احتساب هزینه انتقال، ذخیره سازی، توزیع و پرداخت کارمزد ريال قیمت واقعی یک لیتر بنزین در کشور حدود ۲۰۰۰ تومان برآورد می‌شود.

عاقبت جلسات کار گروه

با رشد عرضه و مصرف بنزین در جایگاه‌های سوخت، جلسات کارگروه انرژی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به ریاست بیژن زنگنه وزیر نفت و حضور برخی از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید همچون مجتبی شفیعی رئیس ستاد سوخت، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، محمدباقر نوبخت معاون راهبردی رئیس جمهور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد. پیگیری‌ها حاکی از آن است که اعضای این کارگروه روی قیمت بنزین سال ۹۳ به جمع بندی نهایی رسیده‌اند و حتی ساز و کار عرضه این فرآورده پرطرفدار نفتی قطعی شده است. همچنین با توافق اعضای کارگروه انرژی ستاد هدفمندی یارانه‌ها سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های سوخت برای مدتی به قوت خود باقی می‌ماند و قرار نیست این سهمیه در کوتاه مدت از کارت‌های سوخت حذف شود.

قاچاق سوخت ادامه دارد

اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت و در گفته‌های برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت نفت نیز وجود دارد این است که پس از اجرا‌شدن گام اول هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین به صورت نیمه‌یارانه‌ای موجب شد تا قاچاق سوخت برای مدتی نزدیک به صفر شود ولی با گذشت ۳ سال از زمان اجرای این گام هم اکنون شرایط به گذشته بازگشته و قاچاق سوخت در حال افزایش است.

قیمت فوب خلیج فارس

هدف اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها درخصوص حامل‌های انرژی رساندن قیمت آن به فوب خلیج فارس بود که البته در سال ۸۹ قیمت حامل‌های انرژی به این سمت حرکت کرد اما با توجه به این که در سال‌های اخیر نرخ ارز در بازار نوسان‌های فراوانی را تجربه کرده و تقریبا قیمت دلار ۳ برابر شده است عملا قیمت بنزین از نظر دلاری به همان نرخ قبل از سال ۸۹ بازگشته و این موضوع مشکلات فراوانی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است.این در حالی است که قرار بود قیمت حامل‌های انرژی پس از اجرای قانون هدفمندی طی ۵ سال و به صورت تدریجی آزاد شود اما این اتفاق رخ نداد و هم اکنون مسئولان اجرایی به دنبال جبران گذشته در زمینه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هستند.

خودداری از اعلام رسمی

همانطورکه پیشتر در گزارشی به بررسی قیمت بنزین پرداخته شد گفتنی است با توجه به اینکه در طی ماه‌های اخیر قیمت‌های متعددی درخصوص قیمت بنزین در رسانه‌های گروهی و به نقل از مسئولین منتشر شده است در تازه‌ترین بررسی‌های دستگاه‌های مرتبط قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۸۰۰‌تومان، بنزین آزاد ۱۲۰۰تومان و بنزین سوپر ۱۵۰۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که تاکنون وزارتخانه‌های اقتصاد و نفت از اعلام رسمی این قیمت‌ها خودداری کرده‌اند، همچنین محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان افزایش قیمت بنزین و زمان اعلام آن گفت: من در سفر چابهار هستم و هیچ اطلاعی ندارم. این در حالی‌است که گزارش قیمت‌های فوق برای تمامی مسئولین ارشد از جمله معاونین رئیس‌جمهور، وزرا و دیگر مسئولین ذیربط ارسال شده است.

کنترل شوک

دولت باید زمینه‌ها و زیر ساخت‌های لازم را فراهم کند تا تورم و گرانی که افزایش قیمت بنزین روی بازار می‌گذارد را نظارت و کنترل کند، قطعا در شوک اولیه موارد و مشکلاتی خواهد بود ولی دولت با برنامه‌ریزی و کنترل نظارتی که دارد می‌تواند این مساله را در دست داشته باشد.

اصلاح قیمت ها

در پایان می‌توان گفت دولت به امید اصلاح قیمت‌های نسبی  قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهد، اما فشارهای تورمی باعث افزایش سایر قیمت‌ها نیز می‌شود که بعد از چند سال دوباره قیمت‌های نسبی به جای خود بازمی‌گردند و به ناچار باید مجددا یک شوک قیمتی اجرا شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج