۱۰۳۴۳۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

فستیوال های کوچک برای پدیده های بزرگ

قرارهای دسته جمعی هواداران برای ستایش پدیده های خاص مثل تیم های فوتبال، خودروهای خاص و محصولات فرهنگی به اوج خود رسیده است.

فستیوال های کوچک برای پدیده های بزرگ





روزنامه هفت صبح: پنجشنبه گذشته طرفداران خودروی فورد موستانگ در پیست آزادی یک گردهمایی کوچک برگزار کردند. شرکت کنندگان در این مراسم خودروهای خاص خود را به نمایش عموم گذاشته بودند و با هم گپ می زدند. انتخاب این تاریخ برای برگزاری گردهمایی بی مناسبت نبود، روز برگزاری مراسم مصادف بود با جشن رونمایی مدل جدید فورد موستانگ که همه شیفتگان خودرو در سراسر جهان مدت ها انتظار آن را می کشیدند. مدیران شرکت فورد، آسمان نیویورک و بالای برج امپایر استیت را برای رونمایی محصول جدیدشان انتخاب کردند و لابد خبر نداشتند هزاران کیلومتر دورتر در تهران، جوانان علاقمند دیگری هم موستانگ کلاسیک شان را به نمایش گذاشته اند. این اولین بار نیست که هواداران دو آتشه یک خودروی خاص، یک تیم فوتبال، یک برند یا حتی یک فیلم خارجی برای ستایش آن پدیده دور هم جمع می شوند.

این جنس فستیوال های کوچک به سبک کشورهای غربی بارها در ایران برگزار شده؛ با این تفاوت که گردهمایی های آنسوی آب به صورت رسمی و حمایت شرکت اصلی برگزار می شود اما در ایران شرکت کنندگان به صورت خودجوش و با هزینه شخصی دور هم جمع می شوند. ایده برگزاری این گردهمایی ها معمولا از دل طبقه متوسط به بالای جامعه بیرون می آید. از درون نسلی که با شبکه های اجتماعی سروکار دارند وقت خود را در کافه ها سپری می کنند. هواداری از یک تیم فوتبال یا راه انداختن کاروان فلان خودروی کلاسیک بیشتر بهانه ای است برای شاد بودن. این قرارها برخلاف میتینگ های انتخاباتی حساسیت حاکمیت را هم در پی ندارد و می توان به عنوان پدیده های اجتماعی دوران جدید به آنها نگاه کرد.

هواداران خودروهای خاص

مالکان خودروهای خاص و کلاسیک در پایتخت گاهی کاروان ها و گردهمایی هایی برگزار می کنند. نمونه اخیر آن همین جمع شدن مالکان فورد موستانگ در روز پنجشنبه بود. پیست آزادی محل برگزاری این مراسم کوچک بود، جایی که چندین بار میزبان طرفداران خودروهای دیگر مثل فولکس واگن و BMW هم بوده است.

برگزاری این مراسم معمولا با مجوز رسمی در پیست آزادی برگزار می شود. مثلا کلوب هواداران فولکس واگن تجمعات سالانه برگزار می کند. کلوب هواداران BMW هم با اینکه 4-3 سال است به صورت نیمه فعال درآمده، آخرین بار سال 90 در ضلع شرقی پیست آزادی گردهمایی برگزار کرد. در سال 91 هم صاحبان خودروهای کلاسیک آمریکایی در پارکینگ برج میلاد دور هم جمع شدند.

این گردهمایی ها در صورتی که مکان مناسبی داشته باشد با قسمت های جذابی همراه است، مثل انجام حرکات نمایشی، دریفت و راه اندازی کاروان. وجه اشتراک این تجمعات خودجوش بودن آنهاست. هر چند در کشورهای خارجی دقیقا به همین سبک و سیاق با حمایت مادی شرکت خودروساز برگزار می شود.

تنها نمونه ای که در این بخش به صورت رسمی برگزار شده، برنامه های باشگاه هواداران MVM است. این خودروی چینی در مدل های 530 و X33 و 315 توسط شرکت مدیران خودرو به بازار تزریق می شود. اعضای باشگاه ام وی ام سواران ضمن برگزاری گردهمایی در شهرهای مختلف، تورها و مسابقاتی هم برگزار می کنند. این برنامه ها ضمن تبلیغات مناسب برای شرکت تولیدکننده امکان ارتباط مستقیم با مشتریان را هم برای خودروسازان فراهم می کند تا بتوانند ضعف های موجود در عملکردشان را اصلاح کنند.

هواداران تیم های فوتبال

هواداران داشتن تیم هایی مثل «فیورنتینا» و «آ اس رُم» در ایران به خودی خود به اندازه کافی عجیب هست اما داشتن کلوب طرفداری و برگزاری گردهمایی در شهرهای مختلف رسما برق از سر آدم می پراند. اگر در فضای اینترنت جستجو کنید می بینید باشگاه های مختلف اروپایی در ایران هواداران پروپاقرصی دارند و بعضی از آنها مراسم منظمی هم برگزار می کنند. نمونه خوب این قضیه هواداران باشگاه لیورپول هستند که آخرین بار در شهریور ماه سال پیش در تهران دور هم جمع شدند و چندین چهره فوتبالی مثل دکتر حمیدرضا صدر هم در مراسم آنها شرکت کردند. این گروه در 8 سالی که از تاسیسش می گذرد به طور منظم سالروز تاسیس خود را جشن گرفته و لابد اعضایش این روزها با صدرنشینی لیورپول در لیگ جزیره، خود را برای یک جشن مفصل قهرمانی پس از 24 سال انتظار آماده می کنند.

شهریور ماه سال پیش کلوب هواداران آ اس رم در ایران هم گردهمایی مشابهی برگزار کرد. این مراسم بخش های مختلفی داشت مثل ارائه کارت هواداری افراطی رُم به اعضا و رونمایی از دی وی دی گل های باشگاه رُم در ادوار مختلف. این موج علاوه بر پایتخت به شهرهای دیگر هم رسیده است. به طور مثال در آبان ماه سال پیش هواداران آرسنال در پارک ملت مشهد گردهمایی برگزار کردند. به همین شیوه هواداران اینترمیلان ایتالیا هم 25 اسفند ماه دور هم جمع شدند. هواداران دو آتشه باشگاه های اروپایی با پرچم و لباس تیم محبوب خود گرد هم می آیند و حس خوشایندشان را به اشتراک می گذارند.

نمونه اکمل این اتفاق در دوره قبلی جام جهانی به نمایش درآمد، زمانی که سینماهای کشور با پخش بازی های میزبان طرفداران بودند و کُری خوانی ها و شادی ها به اوج خود رسیده بود.

هواداران پدیده های فرهنگی و اجتماعی

در کنار هواداران دو آتشه تیم های فوتبال و خودروها، گروه های دیگری نیز هستند که به مناسبت های مختلف دور یکدیگر جمع می شوند. این پدیده ها آنقدر متنوع و در برخی مواقع عجیب هستند که تصورش برای خیلی ها سخت است. افرادی حاضر هستند برای این موارد گردهمایی برگزار کنند. استیو جابز، یانی، هری پاتر، تن تن و حتی مرورگر اینترنتی فایرفاکس از جمله این موارد است! در این میان برخی از گردهمایی ها و ارتباطات به صورت مستمر و دائمی است و برخی ها هم ممکن است که فقط یک بار برگزار شده باشد.

به عنوان مثال هواداران یانی از جمله کسانی هستند که بسیار فعالیت دارند و حتی نام انجمن خود رادر سایت رسمی یانی به ثبت رسانده اند. این هواداران دو آتشه هر سال در سالگرد تولد این خواننده در چند شهر بزرگ دور یکدیگر جمع می شوند و با بریدن کیک و گوش دادن به آهنگ های یانی مراسم خود را اجرا می کنند.

هواداران داستان تن تن و میلو هم چند ماه پیش دور یکدیگر جمع شدند و یاد و خاطره این شخصیت محبوب کمیک بوک ها را زنده کردند. طرفداران محصولات اپل هم قاعدتا بیشترین ارتباطشان از طریق اینترنت است و فقط در زمان فوت استیو جابز در پاساژ پایتخت تهران دور هم جمع شدند.

طرفداران مایکل جکسون نیز سابقه جمع شدن دور یکدیگر را دارند. یکی از اتفاقات عجیب هم دور هم جمع شدن هواداران مرورگر اینترنتی فایرفاکس بود! این جشن به مناسبت رونمایی از نسخه 3 این مرورگر برگزار شد و شامل معرفی فایرفاکس و جزییات نسخه 3، مقایسه فایرفاکس با دیگر مرورگرها مخصوصا با مایکروسافت اینترنت اکسپلورر (IE)، نظرسنجی در مورد فایرفاکس، فایرفاکس فارسی و پخش تی شرت های این محصول بود! هواداران هری پاتر نیز در ایران بسیار فعال هستند و در زمان اکران هری پاتر در بهمن 91 در جشنواره فجر دور یکدیگر جمع شدند. این افراد کتاب های هری پاتر را نیز با خود آورده بودند و با آن عکس انداختند.

هواداران پدیده های داخلی

پدیده های خارجی تنها شامل حال گردهمایی نیست و بسیاری از طرفداران افراد و تیم های سرشناس ایرانی نیز دور هم جمع می شوند. طرفداران محسن چاووشی مانند همیشه در صدر هستند و در سالگرد تولد محسن چاووشی با نوآوری های متفاوت دور یکدیگر جمع می شوند. ساختن پادکست اینترنتی و صحبت با محسن چاووشی، پوشیدن تی شرت های یکسان و یکرنگ از جمله اتفاقاتی بوده که تا به حال رخ داده و محسن چاووشی نیز بنا به عادت دیرینه خود در هیچ کدام از این مراسم شرکت نمی کند.

هواداران رضا صادقی نیز هر از چند گاهی چنین برنامه هایی را در مقیاس کوچکتری برگزار می کنند و البته خود رضا صادقی نیز در آن شرکت می کند. طرفداران تیم های فوتبال غیرتهرانی نیز عموما چنین برنامه هایی را برگزار می کنند و به مناسبت های مختلف دور یکدیگر جمع می شوند. سپاهانی ها و تراکتوری ها از جمله آنها هستند که همانند زمان تشویقات در استادیوم ها بسیار پرشور هستند و گردهمایی مختلفی را برگزار می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج