جاباما
۱۰۴۱۲۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تاکید هاشمی بر تعامل ایران و عربستان

عبدالرحمن بنغرمان شهری، سفیر جدید عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران، با حضور در دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی، با وی دیدار کرد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با آرزوی موفقیت برای سفیر عربستان در مسؤولیت جدید، نقش سفرا را برای جهت دهی سیاست کشورهای متبوع در قبال کشور مقصد مهم توصیف کرد و گفت: سفرا پل ارتباطی مسؤولان کشورها در گسترش روابط هستند.

هاشمی رفسنجانی، با یادآوری تاریخ و جغرافیای ایران و عربستان در منطقه، گفت: اگر دو کشور در مسایل منطقه‌ای و جهان اسلام هماهنگ باشند، فتنه‌گران بین مسلمانان، مجالی برای القاء اختلاف بین پیروان مذاهب اسلامی نخواهند داشت.

وی با اشاره به آخرین سفر خود به عربستان و دیدار با ملک عبدالله و طرح تشکیل کمیسیون علمایی متشکل از علمای شیعه و سنّی افزود: اگر آن طرح در دو کشور جدّی گرفته می‌شد و علما مرجع حل اختلافات قرار می‌گرفتند، دیگر تندروها و متعصبان نمی‌توانستند با کشتارهای انتحاری و از ایجاد تفرقه و نزاع بین کشورهای اسلامی به نفع استعمارگران در جهان اسلام میدان داری کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعیت ۷/۱ میلیاردی، حدود ۶۰ کشور مستقل منابع انرژی، جغرافیای راهبردی و مشترکات فراوان دینی و فرهنگی را از امتیازات جهان اسلام خواند و با ابراز تأسف از عدم بالفعل شدن این ظرفیت ها در جهت کمک به مسلمانان جهان، گفت: دشمنان اسلام شادمانی می کنند، وقتی می‌بینند بعضی از مسلمانان به خاطر عقاید باطل و جاهلی، همدیگر را تکفیر می‌کنند و یا می‌کشند.

هاشمی رفسنجانی با تشریح جایگاه ایران و عربستان در کشورهای اسلامی، بر توسعه روابط تأکید کرد و افزود: با توسعه روابط در سطوح مختلف، هم منافع دو کشور تأمین می‌شود و هم دیگر کشورهای اسلامی به سوی بهبود روابط با همدیگر می‌روند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا زنده هستیم، معیاری برای همکاری دنیای اسلام تعریف و تنظیم کنیم، چون اختلافات، نا امنی‌های منطقه‌ای را گسترش می‌دهد و باعث تضییع امکانات کشورهای اسلامی می‌شود.

عبدالرحمن بنغرمان شهری نیز در این دیدار، با اعلام سلام ویژه پادشاه و ولیعهد عربستان گفت: جنابعالی جایگاه ویژه‌ای نزد مسؤولان و مردم عربستان دارید و من یکبار دیگر دعوت امیر از جنابعالی برای سفر به عربستان را تجدید می‌کنم و مردم و مسؤولان عربستان منتظر دیدار شما هستند.

سفیر جدید عربستان در ایران، رهبری داهیانه را نیاز کشورهای اسلامی خواند و گفت: تحولات تأثیرگذار بر روابط، موقتی و گذرا هستند و آنچه باید ملاک باشد، اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی است که ما را به عنوان مسلمان به هم پیوند می‌دهد.

وی با یادآوری خاطرات سفرهای هاشمی رفسنجانی به عربستان و نقش آن سفرها در گسترش روابط دو کشور و تقویت ثبات و آرامش، در کشورهای منطقه گفت: سخنان جنابعالی در همایش گفت‌وگوی ادیان در مکه مکرمه، صفحه جدیدی در روابط کشورهای اسلامی گشود و دیدارهای جنابعالی با ملکه عبدالله در تاریخ عربستان جاودان و ماندگار است.

بنغرمان شهری با ارائه تحلیلی از اوضاع منطقه و شرایط در کشور ایران و عربستان برای تقویت روابط، گفت: رویکرد دولت آقای روحانی آثار مثبتی در عربستان و کشورهای اسلامی داشت.

وی سفر مقامات دو کشور را برای تقویت روابط مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با سفرهای مسؤولین در وزارت خارجه، زمینه برای سفرهای مقامات عالی رتبه فراهم شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج