۱۰۴۵۱۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نگرانی شهروندان از سریال سقوط جرثقیل ها!

دو روز پیش یک جرثقیل ۱۰۰ تنی در سعادت آباد واژگون شد و نیروهای آتش نشانی مجبور به حضور در صحنه و انجام عملیات شدند. در سال های اخیر بارها اتفاقات مشابهی رخ داده که گاهی خسارت های جانی و مالی قابل توجهی در پی داشته است.

نگرانی شهروندان از سریال سقوط جرثقیل ها!





روزنامه هفت صبح: دو روز پیش یک جرثقیل 100 تنی در سعادت آباد واژگون شد و نیروهای آتش نشانی مجبور به حضور در صحنه و انجام عملیات شدند. در سال های اخیر بارها اتفاقات مشابهی رخ داده که گاهی خسارت های جانی و مالی قابل توجهی در پی داشته است. از ماجرای معروف سقوط جرثقیل در بزرگراه صدر گرفته تا همین هفته پیش که یک جرثقیل 25 تنی در منطقه 14 سقوط کرد و دو روز پیش هم جرثقیل 100 تنی به حالت نیمه واژگون درآمد. علت این اتفاقات پیاپی چیست؟ آیا نقص فنی در جرثقیل ها باعث بروز این حوادث می شود یا پای خطای انسانی و سهل انگاری پیمانکاران در میان است؟ یا باید نهادهای دیگر را در صدور گواهینامه های ویژه و مسئولیت دادن به افراد فاقد صلاحیت و مهارت مقصر دانست؟

سعادت آباد، یکم اردیبهشت 93

تازه ترین حادثه از سریال سقوط جرثقیل ها دو روز پیش رخ داد. زمانی که معلق شدن جرثقیل 100 تنی به دلیل نامعلوم در کوی سعادت آباد، آتش نشانان را به محل حادثه کشاند. با وقوع این حادثه در سال 11:30 و تماس شاهدان با سامانه 125، آتش نشانان ایستگاه 58 بلافاصله به سوی محل حادثه در سعادت آباد، خیابان یکم حرکت کردند.

مدیر منطقه 2 عملیات سازمان آتش نشانی تهران درباره این حادثه گفت: «یک دستگاه جرثقیل 100 تنی در حال بلند کردن ستون های فلزی یک ساختمان در حال احداث بود که به علت نامعلومی ناگهان تعادل خود را از دست داد و به حالت نیمه واژگون درآمد.

نگرانی شهروندان از سریال سقوط جرثقیل ها!

آتش نشانان ضمن ایمن سازی محل، با قطع برق باتری و جلوگیری از نشت مواد سوختی از بروز حادثه احتمالی دیگر جلوگیری کردند.»

جرثقیل واژگون شده سرانجام با کمک دو جرثقیل دیگر به حالت اولیه بازگردانده شده و از بروز حوادث دیگر جلوگیری شد.

خیابان نبرد، ۲۲ فروردین ۹۳

۱۰ روز پیش اهالی خیابان نبرد منطقه ۱۴ تهران شاهد واژگونی یک جرثقیل ۲۵ تنی بودند. این جرثقیل مشغول کار در یک کارگاه ساختمانی کوچک مسکونی بود که در ساعت ۱۰:۳۵ صبح دچار این مشکل شد.

کارشناسان حاضر در صحنه گفتند: «در این حادثه یک جرثقیل ۲۵ تنی که روی یک ساختمان نصب شده بود و به علت جانمایی اشتباه روی ساختمان مجاور سقوط و منجر به تخریب بخشی از ساختمان دو طبقه شد.»

آتش نشانی برای کمک به جرثقیل سقوط کرده، یک جرثقیل ۵۵ تنی به محل حادثه اعزام کرد و بلافاصله بعد از ایمن سازی ساختمان مذکور را از ساکنان تخلیه و بعد از سه ساعت تلاش، جرثقیل را مهار کردند. این حادثه هیچ خسارتی جانی در پی نداشت.

سکوی امیرکبیر دریای خزر، اسفند ۹۲

در روزهای آخر اسفند ۹۲ یک حادثه عجیب در سکوی امیرکبیر ایران در آب های عمیق دریای خزر رخ داد که اواخر فروردین ماه جزییات آن منتشر شد. ماجرا زمانی رخ داد که حفاری دومین حلقه چاه اکتشافی ایران در آب های عمیق دریای خزر توسط سکوی عظیم و نیمه شناور امیرکبیر در حال انجام بود.

در این حادثه یکی از جرثقیل های غول پیکر سقوط کرد اما چون حادثه در ساعت ۲ بامداد رخ داد هیچ تلفات جانی در پی نداشت. مدیرعامل شرکت نفت و گاز خزر در توضیح این حادثه به خبرگزاری مهر گفت: «حدود ۱۲۰ نفر از متخصصان، کارگران و کارشناسان در سکوی امیرکبیر مستقر هستند که این حادثه منجر به حوادث دیگر جانی و مالی نشده است و بعد از گذشت ۴۸ ساعت فعالیت حفاری سکوی امیرکبیر از سر گرفته شد.»

اینطور که علی اصولی خبر داد خسارتی هم به لوله ها و تاسیسات وارد نشده است.

قم و اصفهان، سال ۱۳۹۲

سال گذشته هم یک حادثه تلخ در قم رخ داد. مدیرعامل آتش نشانی شهرداری قم اعلام کرد در یک حادثه سقوط جرثقیل در بوستان هاشمی قم یک کارگر فوت کرده است.

در فروردین ۹۲ هم حادثه مشابهی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان رخ داد که سال هاست عملیات آماده سازی آن طول کشیده و فوتبالی ها را حسابی عصبانی کرده. در این حادثه بر اثر سقوط جرثقیل ۱۸۰ تنی دو تن از کارگران حاضر در پروژه فوت کردند و به بخش هایی از ورزشگاه آسیب وارد شد.

همچنین گفته شد دکل جرثقیل کلا از بین رفته و پیمانکار و مهندس مجری هم در اثر شوکه شدن کارشان به بیمارستان کشید!

بزرگراه صدر، ۲۴ مرداد ۹۱

در روزهایی که بزرگراه صدر هنوز تکمیل نشده بود، عملا رانندگان مجبور بودند از لابلای یک کارگاه ساختمانی بزرگ عبور کنند. به علت به تاخیر افتادن اتمام پروژه جرثقیل ها و ماشین آلات حاضر در پروژه مجبور بودند در هر ساعت از شبانه روز فعالیت کنند. این روند به یک خطر بالقوه تبدیل شده بود تا اینکه در یکی از روزهای تابستان ۹۱ یک جرثقیل در بزرگراه واژگون شد و به ۴ خودروی در حال عبور خسارت زد.

در این حادثه سه تن از سرنشینان خودروها مصدوم شدند و اورژانس آنها را به بیمارستان منتقل کرد. چند روز بعد یک خبرگزاری اعلام کرد یکی از مصدومان این حادثه در بیمارستان لاله تهران در گذشته است اما رسانه ها با بی اعتنایی از کنار این خبر گذشتند.

میدان فردوسی، اردیبهشت ۹۰

برج شاهنامه میدان فردوسی هم سه سال پیش دچار حادثه ای شدکه نه فقط به خود این پروژه بلکه به ساختمان مجور هم خسارت وارد کرد. صبح هفتم اردیبهشت ماه جرثقیلی که در ساختمان برج شاهنامه کار می کرد روی ساختمان مجاور سقوط کرد و منجر به مجروح شدن راننده آن شد.

در پی این حادثه ماموران آتش نشانی و اورژانس مجبور به حضور در محل وقوع حادثه شدند اما به جز آسیب دیدگی راننده خسارت جانی دیگری گزارش نکردند. آنطور که در تصاویر مشخص بود سقوط تاور جرثقیل باعث تخریب بخش هایی از قسمت فوقانی بنای مجاور و تجهیزات موجود در بام آن شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج