۱۰۴۷۴۰۶
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

رفع لابی‌ها و تابو‌ها در روابط ایران و آمریکا

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده سابق مجلس طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان رفع لابی‌ها و تابو‌ها در روابط ایران ‏و آمریکا نوشت: عامل بزاراصلی که باعث ناکارآیی برجام شد، پیروزی لابی‌های ضدایرانی به همراه ترامپ در انتخابات بود. هم ‏لابی‌ها در آمریکا و هم طرفداران تابو‌ها در ایران یک وجه مشترکی دارند که هر دو در قالب گروه‌های الیگارشی دارند عمل ‏می‌کنند.

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده سابق مجلس طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان رفع لابی‌ها و تابو‌ها در روابط ایران ‏و آمریکا نوشت: عامل بزاراصلی که باعث ناکارآیی برجام شد، پیروزی لابی‌های ضدایرانی به همراه ترامپ در انتخابات بود. هم ‏لابی‌ها در آمریکا و هم طرفداران تابو‌ها در ایران یک وجه مشترکی دارند که هر دو در قالب گروه‌های الیگارشی دارند عمل ‏می‌کنند.

یعنی گروه‌هایی که منافع‌محور شکل گرفته‌اند و وقتی منافع به میان کشیده می‌شود، همان لابی‌ها در پیشبرد منافع خودشان ‏بیشتر با هم متحد می‌شوند و هم طرفداران تابو‌ها سعی می‌کنند از این تابو‌ها بیشترین استفاده را بکنند؛ لذا ما در این مناسبات هم ‏لابی‌های الیگارشی داریم و هم تابو‌های الیگارشی. روی کار آمدن دوباره ترامپ به این معناست که همان لابی‌ها در آمریکا موفق‌تر ‏شده‌اند. لابی صهیونیست‌ها، لابی طرفدار مرتجعین و کسانی که از قِبَل دشمنی ایران و آمریکا سود زیادی می‌برند.

در طرف مقابل ‏هم تحریم ملت ایران به سود کاسبان تحریم تمام می‌شود. با اینکه بودجه لازم کنار گذاشته شده و به افراد خاصی داده شده برای ‏اینکه مایحتاج مردم تامین شود، ولی با نوساناتی به مردم تحمیل می‌شود و فقط کاسبان تحریم هستند که دارند سود می‌برند. با این ‏تحلیل اگر ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود ما یک دوران تنش جدیدی با آمریکا خواهیم داشت که این دوران تنش، کارد را به ‏استخوان کسانی در منطقه ما خواهد رساند که ترامپ و لابی مربوطه‌اش نمی‌خواهند آن‌ها زندگی کنند. بنابراین حتما منافع آمریکا ‏در منطقه به خطر خواهد افتاد، اگر چهار سال دیگر ترامپ سیاست‌های کنونی خودش را در غرب آسیا دنبال کند و این چیزی ‏است که همین الان بخشی از نخبگان آمریکا هم نسبت به آن هشدار می‌دهند و اتفاقا همین نخبه‌ها معتقدند شروع به خطر افتادن ‏منافع آمریکا از زمانی بود که ترامپ برجام را پاره کرد.

ولی اگر در طرف مقابل جو بایدن و دموکرات‌ها پیروز انتخابات شوند، ‏باز هم نباید منجر به تحلیل فوری خوشبینانه بشود هرچند که این موضوع منجر به جلوگیری از گسترش بحران بین ایران و آمریکا ‏می‌شود ولی به معنای شروع فوری تنش‌زدایی نیست. به نظرم دموکرات‌ها در صورت پیروزی، با فشار لابی‌های دیگری مواجه ‏خواهند شد تا یک موضوعات تازه‌ای را به بحث برجام بکشانند. مثل همان موضوعات توان منطقه‌ای ایران، مسائل حقوق بشری و ‏غیره که همه این‌ها نقش مانع‌ساز را خواهد داشت. ولی با این وجود، همین که در صورت پیروزی بایدن، تصاعد یا گسترش بحران ‏بین ایران و آمریکا را نخواهیم داشت. کشور باید استراتژی داشته باشد که لازمه‌اش محدودشدن تابو‌های الیگارشی در داخل ایران ‏به سود منافع ملی کشور است. یعنی کاسبان تحریم نباید کماکان به نفع خود در این مناسبات ادامه دهند و به ضرر ملت کار کنند و ‏در طرف مقابل هم به گونه‌ای بهانه دست لابی‌های ضدایرانی در آمریکا و منطقه داده نشود. ‏

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تحلیلت بخوره تو سرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تحلیلت بخوره تو سرت رو میذارید اما اگه یه جواب دندون شکن بده که تو پوز شما هم زده باشه نمیذارید

    • بدون نام

      آفرین تحلیل به جاومناسب بودبایداموال تمام آقازاده هامسادره شودوبه بیت المال برگردانده شودازارث اجدادشان نیاورده اند ازجیب ملت است وبایدبه مردم برگردانده شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج