۱۰۵۸۴۲
۱ نظر
۵۰۹۶
۱ نظر
۵۰۹۶
پ

دکتر مجلسی و باهوش‌ترین سگ تجسس ایران

سکوت مرگباری بر آسمان روستا حاکم شده بود. همه جا تاریک بود و تنها صدای ناله‌های ضعیفی که از زیر آوار بیرون می‌آمد، شنیده می‌شد. همه چیز در چند ثانیه اتفاق افتاد و روستاهای شهرستان ورزقان و هریس با زلزله‌ای مهیب تبدیل به تلی از خاک شد.

روزنامه ایران: سکوت مرگباری بر آسمان روستا حاکم شده بود. همه جا تاریک بود و تنها صدای ناله‌های ضعیفی که از زیر آوار بیرون می‌آمد، شنیده می‌شد. همه چیز در چند ثانیه اتفاق افتاد و روستاهای شهرستان ورزقان و هریس با زلزله‌ای مهیب تبدیل به تلی از خاک شد.

آنهایی که زنده مانده بودند برای نجات عزیزانشان با دست خالی خاک‌ها را کنار می‌زدند. بعد از زلزله مرگبار بم این بار مردم آذربایجان شرقی قربانی این حادثه طبیعی شده بودند.

سه روز نخست طلایی‌ترین زمان برای نجات بود. ساعتی بعد نخستین گروه از نجاتگران هلال احمر استان آذربایجان شرقی از تبریز خود را به روستاهای زلزله زده رساندند. نجاتگر هلال احمر همراه با سگ تجسس بلافاصله عملیات نجات کسانی که زیر آوار بودند را آغاز کرد و صدای پارس سگ و نقاطی را که او با دست می‌کند نوید زنده بودن می‌داد. چند دقیقه بعد با کنار زدن خاک چهره خاک آلود کودک معصومی که چشمان آبی‌اش از ترس می‌لرزید نمایان شد.

دستان اهالی روستا به نشانه شکر به سوی آسمان بلند شد و امدادگر هلال احمر در حالی که همراه با سگ تجسس برای نجات جان انسان‌های دیگر به روستای همجوار حرکت می‌کرد دستانش را برای دخترک تکان می‌داد.

دکتر مجلسی و باهوش‌ترین سگ تجسس ایران

دکتر شاهین مجلسی یکی از امدادگرانی بود که در همان ساعت‌های اولیه پس از زلزله ورزقان همراه با سگ تجسس که سال‌ها برای تربیت او تلاش کرده بود در روستاهای این شهرستان حضور پیدا کرد و توانست جان انسان‌های زیادی را نجات بدهد. با گذشت بیش از ۲۰ ماه از زلزله مهیب استان آذربایجان شرقی هنوز هم تلاش‌های نجاتگران هلال احمر و سگ‌های تجسس برای نجات انسان‌هایی که در زیر آوار گرفتار شده بودند مغفول مانده است. ۹ تیم زنده یاب با بیرون کشیدن ۷۶ انسان زنده از زیر آوارها، رکورددار عملیات سگ‌های امدادی جهان شدند و از همان زمان نیز عملکرد آن‌ها مورد توجه قرار گرفت. آراز بهترین سگ تجسس هلال احمر بود که سال‌ها در عملیات‌های مختلف جان انسان‌های زیادی را نجات داد. آراز سگ تجسسی که شهرت او فراتر از مرزهای کشور رفته بود پس از ۹ سال فعالیت تجسس در کنار امدادگران هلال احمر به دلیل بیماری سرطان تسلیم مرگ شد. نجات جان دختر جوانی که در کوه‌های مرزی ایران و ارمنستان گم شده بود و همچنین کوهنوردانی که در ارتفاعات سهند گرفتار شده بودند و انسان‌هایی که در زلزله آذربایجان زیر آوار مانده بودند تنها بخشی از کارهایی بود که آراز برای نجات جان انسان‌ها انجام داده بود. دکتر مجلسی دامپزشکی که ۹ سال در کنار آراز برای نجات هموطنانش تلاش کرده بود از آن روزها می‌گوید:



سرگردان در تیروان

باید عاشق باشی تا نجات جان انسان‌ها برایت لذت بخش باشد. این عشق شب و روز نمی‌شناسد و در هر ساعت باید آماده عملیات نجات و تجسس باشی.

دکتر مجلسی از روزی می‌گوید که همراه با آراز برای پیدا کردن دختر جوانی که در منطقه تیروان و در کوهستان‌های مرزی بین ایران و ارمنستان ناپدید شده بود، اعزام شد.

خداحافظی غریبانه

آراز مسن‌ترین و باتجربه‌ترین سگ تجسس هلال احمر بود و زمانی که برای تجسس به منطقه‌ای اعزام می‌شد امدادگران می‌دانستند عملیات با موفقیت پیش خواهد رفت. او جان بسیاری از کوهنوردانی را که در کوه‌های سهند ناپدید شده بودند، نجات داد. دکتر شاهین مجلسی از آخرین روزهایی گفت که سگ تجسس امداد با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد:

دکتر مجلسی و باهوش‌ترین سگ تجسس ایران

معمولاً سگ‌های تجسس ۱۲ تا ۱۳ سال عمر می‌کنند. آراز در ۹ سالی که در امداد و نجات هلال احمر بود جان انسان‌های زیادی را از مرگ نجات داد. در این سال‌ها با او زندگی کردم در ماه‌های آخر متوجه شدم به بیماری سرطان مبتلا شده است. مدتی تحت درمان بود اما نتیجه‌ای نداشت. مرگ آراز شوک بزرگی برای نیروهای امداد و نجات هلال احمر بود. همه ما هنوز عملیات‌هایی که آراز جان انسان‌های زیادی را از مرگ نجات داد به یاد داریم. یاد روزی افتادم که برای عملیات تجسس به کوه سهند رفتیم. قرار بود کوهنوردی را که گمشده بود پیدا کنیم اما خود ما همراه با یک کوهنورد دیگر در بوران گرفتار شدیم و در هوای منفی ۳۵ درجه راه را گم کرده بودیم. آراز ناجی ما بود و در آن شرایط توانست مسیر را پیدا کند و ما را به روستایی هدایت کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیرحسام

      آراز یه فرشته بوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج