adexo3
۱۰۷۸۳۲۶
۱۵۹ نظر
۵۰۱۱
۱۵۹ نظر
۵۰۱۱
پ

سیاست جدید بغداد؛ پشت به تهران رو به تل‌آویو؟

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی به گمانه‌زنی‌ها درباره پیوستن عراق به قطار عادی‌سازی روابط با اسرائیل پرداخته است.

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی به گمانه‌زنی‌ها درباره پیوستن عراق به قطار عادی‌سازی روابط با اسرائیل پرداخته است.

صادق الطائی، نویسنده عراقی به تازگی در «القدس العربی» نوشته است: «براساس برخی پیش‌بینی‌ها و اطلاعات رسیده، یک برنامه‌ریزی برای طرحی استراتژیک صورت گرفته. برخی این طرح را کلیدی برای ارتباط عراق با اردن و مصر می‌دانند، یعنی دو دولتی که از چند دهه پیش روابط دیپلماتیک کاملی با اسرائیل دارند. به این ترتیب، طرح مذکور دروازه‌ای است برای پیوستن عراق به قطار عادی‌سازی.»

سیاست جدید بغداد؛ پشت به تهران رو به تل‌آویو؟

مصر در 1979 و اردن در 1994 معاهده صلح خود با اسرائیل را اعلام کردند. در سال جاری دونالد ترامپ بانی عادی‌سازی روابط اسرائیل با چهار کشور امارات، بحرین، سودان و مغرب شد. عادی‌سازی هر یک از اینها با اسرائیل شوک خاص خود را به دنبال داشت؛ اما عراق بسیار متفاوت است.

ایران و عراق در سال‌های پس از سقوط صدام بسیار به یکدیگر نزدیک شده‌اند. از وابستگی عراق به برق ایران گرفته تا راهپیمایی‌های میلیونی اربعین و بیش از همه گروه‌های شبه‌نظامی عراق که مورد حمایت ایران هستند. با این همه پیوستگی، شوکی که از پیوستن عراق به قطار عادی‌سازی با اسرائیل به ایران وارد می‌شود، قابل مقایسه با عادی‌سازی چهار کشور قبلی نخواهد بود.

اما گمانه‌زنی درباره پیوستن عراق به این قطار تا چه حد جدی و قابل‌اعتناست؟ این گمانه‌زنی‌ها اواخر تابستان امسال بعد از امضای پیمان ابراهیم میان اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین و سودان بالا گرفت.

سیاست جدید بغداد؛ پشت به تهران رو به تل‌آویو؟

اخبار ضد و نقیض

روزنامه اسرائیلی یدیعوت احارانوت در یادداشتی نوشت که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در جریان سفر اخیر خود به واشنگتن پالس‌های مثبتی را در رابطه با سازش با اسرائیل به غرب ارسال کرده است.

سمدار بری، تحلیلگر ارشد امور عربی این روزنامه اشاره کرد که الکاظمی با توجه به پست سابقش به عنوان رئیس سرویس اطلاعات عراق بسیاری از مسئولان عالیرتبه اسرائیلی را می‌شناسد و به طور حتم هم او در نشست‌های آتی خود در اردن با رهبران این کشور و مصر و نیز پس از آن در گفت‌وگوهایش با سعودی‌ها در عربستان نسبت به موضع خویش در قبال اسرائیل تجدیدنظر خواهد کرد.

به دنبال واکنش‌های تند به احتمال پیوستن عراق به زنجیره عادی‌سازی روابط با اسرائیل، احمد ملاطلال، سخنگوی نخست وزیر عراق در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کابینه تصریح کرد: «در قانون اساسی کشور عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ممنوع است.»

همزمان اما تل‌آویو از افتتاح سفارت مجازی خود در عراق خبر داده بود. مدتی بعد مثال الآلوسی، سیاستمدار و نماینده سابق پارلمان عراق به خبرگزاری شفق‌نیوز گفت که اکثر سیاستمداران عراقی بعد از سال ۲۰۰۳ روابط مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل داشته‌ و نشست‌های بسیاری با تعدادی از شخصیت‌های اسرائیلی برقرار کرده‌اند.

او در ادامه دولت عراق را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، مثل امارات فراخوانده بود.

در همین میان «باسم ابوطبیخ»، تحلیلگر سیاسی عراقی افشا کرد که یک نشست سازش میان عراق و اسرائیل در ایتالیا برقرار شده و دولت آمریکا، سیاسیون عراقی را برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار می‌دهد.

القدس العربی: تعدادی از مسئولان عالی رتبه عراقی به صورت پنهانی به تل آویو سفر کرده و وارد مذاکرات صلح با همتایان اسرائیلی خود شده‌اند. منابع اسرائیلی تصریح کردند که این دیدار با نظارت کوشنر انجام شده و در واقع یکی از صفحات معامله قرن محسوب می‌شود

تمامی این اخبار موج اعتراضات در عراق را برانگیخت؛ اما نقطه اوج آن وقتی بود که «بهاء الاعرجی»، معاون سابق نخست وزیر عراق در گفت‌وگویی با تلویزیون «الحره»، گفت: «باید اعتراف کرد که عراق بیش از هر زمان دیگری برای عادی کردن روابطش با اسرائیل بسیار آماده است و تصمیمات از نجف صادر می‌شود نه از بغداد و در ادامه ایالات متحده هم وارد خط شده و اقدامات دیپلماتیک را هماهنگ می‌کند، تا معاهده صلح امضا شده و روابط سیاسی و اقتصادی شروع شود.»

سیاست جدید بغداد؛ پشت به تهران رو به تل‌آویو؟

الکاظمی و سیاستی که به نفع ایران نیست

رفته رفته با برگزاری انتخابات آمریکا و تغییرات سیاسی در آن، نگاه‌ها از این موضوع منحرف و معطوف به جریان انتقال قدرت در آمریکا و حواشی آن شد. در طول یک ماه گذشته اما بروز چندین اتفاق، احتمال فاصله گرفتن بغداد از تهران و حرکت آن به سوی تل‌آویو را تقویت کرده است.

مهمترین آن رأی ممتنع و شوکه‌کننده عراق به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای احیای کمیته تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بود. بسیاری کلید این معما را روابط شخص الکاظمی با مقامات آمریکایی به ویژه شخص دونالد ترامپ عنوان کردند.گرچه مقامات عراقی پس از این رأی سعی کردند در اظهارات خود رنجیدگی ایران را رفع کرده و رأی خود را صرفا یک محافظه‌کاری نشان دهند، اما در حقیقت اقدام بغداد یک گام عملی در پشت کردن به ایران بود.

موضوع دیگر حمله به سفارت آمریکا در بغداد بود که دونالد ترامپ با تهدیدات روشن، نیروهای ایرانی را عامل آن معرفی کرد. بسیاری از تحلیلگران در آن ماجرا نیز رد پای الکاظمی و همراهی او با ترامپ را نشان می‌دادند. تفسیر آنها این بود که دولت بر سر کار عراق، از آن جایی که نتوانسته گروه‌هایی مانند حشدالشعبی را از گردونه اثرگذاری خارج کند، قصد دارد با چنین اتهاماتی این گروه‌ها را که نزدیک به ایران هستند بدنام کرده و مقدمه حذف آنها را فراهم کند.

امیر موسوی، کارشناس مسائل خاورمیانه یکی از همین تحلیلگران است که چندی پیش ضمن طرح همین موضوع به خبرآنلاین گفته بود که حتی برخی علمای کربلا و نجف نیز با این جریان که به دنبال تجزیه حشدالشعبی در عراق هستند، همراهی می‌کنند.

یک نشانه از آمادگی عراق به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، حمایت‌های اخیر بن سلمان از عراق است. عربستان اخیرا از خود تحرکاتی نشان داده که گویا پس از آنکه سال‌ها عراق را در انزوا قرار داده بود، اکنون قصد دارد آن را به خود نزدیک کند.

سیاست جدید بغداد؛ پشت به تهران رو به تل‌آویو؟

ریاض و یک جبهه عربی ضد ایرانی

نشانه دیگر از آمادگی عراق به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، حمایت‌های اخیر بن سلمان از عراق است. عربستان اخیرا از خود تحرکاتی نشان داده که گویا پس از آنکه سال‌ها عراق را در انزوا قرار داده بود، اکنون قصد دارد آن را به خود نزدیک کند و البته در این میان آنچه واضح است اینکه سعودی تاب یک دولت شیعه را در عراق نخواهد آورد و در ازای حمایت‌های خود، از عراق، دولتی عربی نزدیک به سیاست‌های خود را خواهد ساخت.

تمامی اینها به معنی فاصله گرفتن تدریجی عراق از ایران و تمایل به جبهه مقابل ایران است. داوود آقایی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه اخیرا در گفت‌وگویی با انتخاب، با بیان اینکه جبهه عربی در خاورمیانه در حال تقویت است و این اصلا به نفع ایران نیست، گفته بود: «واقعیت این است که در عراق هیچ چیز به نفع ما نیست. اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است افرادی با تفکرات غرب‌گرایانه در عراق بر مسند کار تکیه بزنند که اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، نتیجه‌ای جز تقویت جبهه عربی در منطقه ندارد که این اتفاق نیز به ضرر ایران خواهد بود.»

وی البته تاکید کرده بود که «از حالا نمی‌توان قاطعانه چیزی را پیش‌بینی کرد اما شرایط کنونی، حکایت این احتمالات را دارد.» جدای از این احتمالات، آنچه قطعیت دارد اختلافات شدید در عراق بر سر عادی‌سازی روابط با اسرائیل است؛ به ویژه مخالفت‌های جدی از سوی جریان‌هایی مانند جریان حکیم.

«توهم» یا تدارک یک شوک تازه در پشت پرده

از سوی دیگر اما بسیاری تاکید می‌کنند که به دلیل این مخالفت‌ها، فرایند این عادی‌سازی در خفا و پشت پرده طی می‌شود و از میان همین تلاش‌های پنهانی است که صادق الطائی در القدس العربی نوشته است: «اظهارات خطرناکی توسط موسسه اطلاعاتی جافاج منتشر شد که براساس آن، تعدادی از مسئولان عالی رتبه عراقی به صورت پنهانی به تل آویو سفر کرده و وارد مذاکرات صلح با همتایان اسرائیلی خود شده‌اند. همانطور که منابع اسرائیلی از حضور مسئول مهمی از دفتر نخست وزیر عراق در این هیأت خبر دادند و تصریح کردند که این دیدار با نظارت کوشنر انجام شده و در واقع یکی از صفحات معامله قرن محسوب می‌شود.»

ناگفته نماند که بسیاری مانند نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق و رئیس ائتلاف «دولت قانون» عراق هرگونه عادی‌سازی روابط عراق با اسرائیل را «محال» و «توهم» می‌دانند، اما از آن جایی که آینده قابل پیش‌بینی نیست باید براساس احتمالات و شواهد موجود، مراقب آنچه وقوع آن محتمل است، بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای ول به کاظمی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمش گرم کاظمی

      • ....جانم فدای ایران

        درود بر ملت برادر و دولت قهرمان عراق . دمشون گرم .

      • بدون نام

        تقریبا سیاست همه کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت و حکومت های وطن پرست همینه
        کشور ما با هر جا که رابطه داره دچار مشکله
        عراق یمن سوریه فلسطین لبنان ونزوئلا و غیره
        پس کار ایشون منطقی به نظر میاد

      • بدون نام

        درود به شرفش

      • بدون نام

        باز ضایع شون کرد خخخخخخخ

      • بدون نام

        بدو حالا برو کامیون کامیون دارو بادمجان بدین عراق کشور دوست برادر

      • بدون نام

        این همه برق گاز مجانی بهش دادین چی شد

      • بدون نام

        دنیا داره میره به سن ارتباط درستش هم همینه

      • بدون نام

        طبق قانون اساسی عراق رابطه با اسراییل ممنوعه تمام

      • مجید

        ان شاء الله همتون با همینا محشور بشید ....

      • بدون نام

        ای قربان خدا برم من .چه خبر خوبی .تا شما باشید با دنیا در نیوفتید. فکر کردین ارتش آمریکا میره دیگه همه چی مال خودتون میشه.والا به زودی فلسطین هم صلح میکنه جز ما.خخخخخخ

    • بدون نام

      بهتر چون دیگه پولای ما اونجا خرج نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        اونجا خرج نشه جای دیگه خرج میشه
        اول و آخر چیزی گیر تو نمیاد

      • بدون نام

        مطمعن باش به من وتوچیزی نمیرسه..توعراق خرج نشه سوریه اونقدری خرج داره که تهش چیزی برامون نمونه..حالایمن ولبنان وفلسطین ....واسه ما فقط ناله کردن و لنگ بستن وتحمل تحریم دارن
        .

      • بدون نام

        جای دیگه ای نمی مونه وقتی همه جهان اینا رو پس بزنن!

      • بدون نام

        ونوزئلا خرج میشه

      • بدون نام

        ترسم از اینه ک بعدا بره خود امریکا خرج بشه لعنتی

      • بدون نام

        چی بهتر بیشتر خرج میشه که شاید تغییر مسیر بدند

    • بدون نام

      فهمید ایران منفوره بین دنیا

      پاسخ ها

      • ایران مظلوم

        دمت گرررررم

      • بدون نام

        همش حدس و گمان بود

    • بدون نام

      عراق همیشه در تاریخ گفته شده ( ماملت امام حسین ایم ). چون درهم ودینار را گرفتند وکسی که خودشان پشتیبانی کرده بودند با اهل وعیال سر بریدن ول به اسارت بردن تاریخ بخوانید تا درست وغلط را یاد بگیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که ایران که روز به روز داره تنها تر میشه

    • بدون نام

      خب اینم از دوست ما چه باید کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست چیه برادر؟؟
        کدام مجنونی تو این دنیا طرفدار شعارهای ملست جز چندتا گروه و گروهک ؟
        طبیعتاً عقلای هر کشور خوابشون به طرف مصالح ملت خودشونه، عراق هم یکی از اونهاست

      • سعید ک

        راه درست را باید رفت خائنین مثل کف روی آب میمانند و با رسوایی خوار کننده مواجه و از دور خارج میشوند. اما رهروان حق مثل درختی تنومند دیر اما با بنیانی قوی رشد میکند و از بین نمیرود.
        بگذار بروند نگران نباش.

    • فرشاد

      سالی که نکو باشد از بهارش پیداست ...

    • ستار

      این همه خوبی ودیگر هیچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوبی نبود عزیزم ایران باج میداد تا باهاش خوب باشن مثل دوتا بچه که یکیشون خوردنی زیاد دارد دیگری ندارد باهاش دوست میشن وقتی خوردنیش تمام شد میزنن کنار حالا با کشوری بهتر دوست شدن ایران اخه انهمه گوجه پیاز سیب زمینی فرستادن عراق عراق گفت اینا مرعوب نیست ملتم نمی۷ورن پس فرستاد وان وقایع که دیدین وحالا هزاران دلار طلب داریم نمیدن عراق کره هند سوریه ووووووهمه بدهکار ماهستن ولی نمیدن چرا چون بلدن بخورن

    • بدون نام

      توهم نیست و همه کشورهای عربی و اسلامی پیمان صلح با اسراییل را امضا میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای دادبی دا مابهترین سردارعزیزمان را ازدست دادیم

      • بدون نام

        کلر خوبی می کنن اینجا فقط ما هم پولمون رفته هم جونمون را دارن میگیرن فک کنم ما رو به زوالیم

      • بدون نام

        بهتر

      • بدون نام

        ایران باهیچ کشوری دوست نیست .
        فقط کشورهاییکه فقیرهستن وازایران نفع میبرن.
        وحق مردم ایران رامیخورن.

      • محمد محمدی

        علی مانده و حوضش

      • بدون نام

        نابودی اسرائیل نزدیک بزار اینها چند روزی باهاش دوست بشن ؛ اونوقت ماهم غرامت جنگ از عراق میگیریم !!!

    • بی پارتی

      کار بر (ما ملت امام حسین). همین تاریخ تحمیلی ملت ما را به چنین روزی انداخته. امروز روز دلار و اقتصاد هست. امثال شماها اگه میتونید با تاریخ تحمیلیتان دلار و اقتصاد بیارید. بیچاره مسئولین با دلار و اقتصاد امریکایی حال میکنند بعد امثال تو و مثل تو توی تاریخ تحمیلی عقب موندی.

    • بدون نام

      روز به روز منفورتر و تنها تر در دنیا . انشالله خدا به لطف و کرم و مرحمت خودش'هرچه زودتر شرّ شما رو از سر ملت ایران کوتاه کنه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر کشوری قانون اساسی خودش داره وبر اساس شرایط و منافعش تصمیم می گیره‌

      • بدون نام

        آمین

      • بدون نام

        همین هم هست

      • بدون نام

        ازطرف خودت حرف بزن

    • عبدالرحمن

      دوباره پولهامون بر باد رفت!

    • بدون نام

      یه کم گدا کمتر بهتر حق ما رو میدادن اونا میخوردن بهتر کم شدن ما که حلال نمیکنم

    • بدون نام

      به به گل بود به چمن هم آراسته شد، هنوزم قبول ندارید اعراب نمی توانند برای ما دوستان خوبی باشند؟؟ حتی عراق!!! کی میخواهیم بیدار بشیم؟؟

    • بدون نام

      ایران من

    • بدون نام

      بازهم کوفیان

    • بدون نام

      همه به فکر ملت خودشون هستن جز این ......

    • بدون نام

      اخه برادرمون. خسته شده.

    • بدون نام

      ترسوها

    • مراد نظری

      درود بر برترینها //ژاپن بی سروصدا ابر قدرت اقتصادی جهان شده ولی کشورهای مسلمان ما همه در داخل وخارج باخودشان در گیرند خوب نگاه به چین کمونیسم وبقیه کشورها بکنید وبه حال وروز کشورهای مسلمان هم فکر کنید همه بدبختی مسلمانان ناسازگار داخلی خودشان است

    • بدون نام

      باید ما هم با داعش صلح کنیم داعش از عراق فلستین مرد تر است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره خخخخ

    • بدون نام

      سیاستهای آقای ظریف خیلی غلط و ناشیانه بود .نتوانست یک سیاست اصولی با همسایگان ایران بر قرار کنه تا که به اینجا رسیدیم

    • بدون نام

      درود بر عراق و ترامپ. خوب کاری کرد همین درست

    • بدون نام

      تمام دوستان ایران فقط با پول مفت دوست هستند یه ثانیه پول ندیدن ول میکنن میرن .

    • خ

      سرمایه و کل منابع ملت بدبخت وزجر کشیده ایران را همه خرج این کشورهای عربی سوسمار خوار کردیم این شد نتیجه اش وهرچه کشور ما را به عقب راندند از لحاظ فرهنگی و سرمایه و کشت وکشتار همین عربها بودند

    • فرزانه

      همه کشورها باهم صلح میکنن ودوست میشن فقط ایران دچار پارانوئید شده و به همه به چشم دشمن نگاه میکنه

      پاسخ ها

      • ناشناس:

        دقیاً

      • بدون نام

        اگه دقت کنید تو داخل هم همین سیاست به 90 درصد ملت ایران به چشم دشمن نگاه می کنن

    • بدون نام

      ایران شده کاسه داغ تر از اش همه اعراب با اسراییل دوست شدن و ما بخاطر اعراب با اسراییل دشمنیم .

    • بینام

      کلا این سیاست اسراییله. که منطقه خاورمیانه رو به. طرف خودش ببره و ایران تنها بمونه

    • بدون نام

      عرب

    • بدون نام

      به نظرمن ایران بایددست ازاین روشش برداره وروش های دیگه روامتحان کنه

    • عطایار

      هرچی باشه از اهالی کوفه هستن!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انتظار نمیره

    • بدون نام

      عراق با ایران باشه اخرش میشه مثل ما بدبخت و بیچاره
      باید راه خودشون رو برن

    • بدون نام

      عراق با ایران باشه اخرش میشه مثل ما بدبخت و بیچاره
      باید راه خودشون رو برن

    • بدون نام

      دمشون گرم...

    • طالب احمدی

      نباید امید به دیگری داشت اگر ما مشکلات درونی خود را حل کنیم قوی و با اقتدار باشیم اینگونه اتفاقات اصلا خللی در کشور ما ایجاد نمی کند

    • علی

      هر کشوری حق داره به فکر منافع خودش باشه
      آفرین به عراق و رییس جمهورش که فهمید ایران و سیاست هاش جز دردسر چیزی واسه عراق نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عراق بارژیم صهیونیستی آشتی نمی کنه.

      • محمد محمدی

        دمت گرم

      • بدون نام

        واقعا

    • علی

      پرزیدنت ترامپ با همه دیوونه بازیش یه دستاورد خارق العاده داشت که هیچ کدوم از رییس جمهورای قبلی امریکا عرضش رو نداشتند اونم نزدیکی اعراب و مسلمانان با اسراییل و منزوی کردن ایران به معنای واقعی بود.

      پاسخ ها

      • سعید ک

        دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید! اعراب تا بحال اارباب ز جنس خودشان را نداشتند که به اوامرش لبخند رضایت دهند اما ترامپ از جنس خودشان بود باهاش دست دوستی و هم پیمانی دادند.

    • بینام

      خداراشکر حداقل صلح اعراب ایران رامنزوی تر واز گردونه خارج بسکی توکاردیگران دخالت داریم

    • بدون نام

      عرب ها عهد ندارن حیف از این همه عمر که صرف اینا شد

    • بدون نام

      فقط ما موندیم افغانستان و ونزوئلا تمان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افغانستان نه. طالبان

    • بدون نام

      ایران رو از کره زمین محو کردن

    • ابوطالب

      خداراشکر.اینهمه بیت المال خرج کردن اینم نتیجش.مردم کشورتوسختی نگه داشتن .حالا اسرائیل ...

    • بدون نام

      عراق عملا گندزد به هیکل آقایان .حیف به پول های ملت ایران.

    • بدون نام

      تنهاکشوری که براساس منافع ملی عمل نمیکنه ایرانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیاست ایران ودولتمردان
        مگرمنافع ملی میدونن چندبخشه!!

      • بدون نام

        بله متاسفانه، اینها نمیدونم منافع ملی یعنی چه

    • بدون نام

      نمک نشناس

    • ارش

      پول ایران و ببرید برای اینها جاده بسازید و خونه بخورید

    • بدون نام

      بیاد سمت ایران غیراز بدبختی و منفور شدن تو جامعه بین المللی چی گیرش میاد

    • بدون نام

      یه سلامتی . برادر ارجمند عراقیهای عزیز و تاج سرمون

      پاسخ ها

      • رایان

        دیوانه چون دیوانه ببیند خوشش آید.

    • بدون نام

      خیلی دلم میخواد اونایی که دم از استراتژی و روابط راهبردی و سود روابط با عراق و ازین ادعاها داشتن بیان و پاسخ بدن...

    • مهرداد.

      حیف این همه هزینه و سرمایه گذاری برای این آدم های پست.در کل اعراب با ایران دشمن هستن این از اول تاریخ بوده و هست

    • بدون نام

      حیف این همه پول ...

    • مهدی

      جون به جونش کنی آخر خیانت کار هستند مگر اگر سردار سلیمانی نبود و نیروی مدافع حرم ...

    • بدون نام

      ااز اول هم معلوم بود که اینجوری میشه .نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعت این است شما رفتید میلیارد ها دلار پول ملت گرسنه را خرج کردید

    • اواره

      خدا کنه اتفاق بیوفته
      من این حرکت کاظمی و میپسندم
      دمشون گرم
      کاشکی افغانستانن به این صلح ابراهیم میپیوست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افغانستان هم پا بگیر همین میشه سوریه هم یمن هم

    • M

      بغداد..مرسی...

    • علی

      اگر اینکار را بتوانند با موفقیت به پیش ببرن هم دنیای خود را ساخته اند هم آخرت را برای خود ارمغان آورده اند

    • بدون نام

      برای اینکه به فکر مردم خودشه.

    • بدون نام

      فقط ماتنهاییم همه ازما فاصله میگیرند ما نمیدانیم دلیل چیست یااز روی دق ولج ما اینکارمیکنند یاهم که همان حرف قدیمی که میگفتند .اولش ماعربیم ........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک بار از مردم بپرسید کی دوست است کی دشمن

      • بدون نام

        ایران شده کاسه داغ تر از اش

    • لطیفی

      هرکشوری به فکر منافه ملتش هسش به غیر از ایران

    • مهدی

      از این خبر نتیجه میگیریم که در اینده ایران تنها میمونه حتی کشور هایی که هم پیمان هستن. همشون ایران رو میزنن

    • بي نام

      بهتر، ايران به هرجا رفته جز بدبختي وتنفر دستاوردي برايشان نداشته

    • بدون نام

      هنوز این اعراب نشناخته وهر کشوری به فکر اقتصاد خودش است

    • بدون نام

      خدا به دادعراق برسه......از ایران جدا بشه......به دوران صدام باید سلام کنه......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عربستان نبودایران روبراش جبران میکنه

    • بی نام

      چند وقت دیگه که رابطمون قطع بشه تمام طلاهای استفاده شده در اماکن متبرکه رو غارت میکنن دوباره همه اماکن مقدس شیعیان رو مثل چند سال قبل خرابش میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        غمی نیست چون دوباره براشون میسازید. از روز اولش هم بهتر

    • بدون نام

      احسنت به عرب وطن دوست
      وخائن به ایرانی اجنبی پرست

      پاسخ ها

      • رایان

        امثال شما نمک میخورند ونمکدان می شکنند باید برایتان بابت این همه ناسپاسی اخلاق زشت افسوس خورد.

    • بدون نام

      تنهاکشوری که گلنگ برداشته وداره بجای بازسازی داره خراب کاری میکنه ایران است هیچ کشوری به اندازه ماناشی دردوست یابی ولی درعوض دردشمن سازی ماهر این داد وبی داد تعریف بیخودی آب ونان برای ملت نمی شود باعث جمع کردن همین سفره خالی نیز میشود.

    • بدون نام

      دراین چهل سال یک کار درست که بنفع ملت باشد نکردیم.

    • بدون نام

      هنوز هم تایر نشده دست ازاین دشمنی برداریم کمی بفکر مردم باشیم.

    • بدون نام

      کوفیان

    • آراد

      خیانت توخون کشورهای عرب است.اگر چیزی غیر از این بود باید تعجب کرد.چون کم عقل هستن به دوست خودشان پشت میکنند بعد به اسراییل که دشمن قسم خورده شان است روی خوش نشان میدهند.

    • ایرانی سالار

      خوب حال مسعولین روگرفتندگرچه چوبش روبیشترملت مظلوم ایران خوردولی کاش اینهادرس عبرت بشه حداقل به مشکلات مردم رسیدگی کنندتامردم پشت نکنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرگز نخواهدشد منافعشون در دشمنی بامردم خودشونه

    • بدون نام

      اسرائیل اگر با تمام کشور های دنیا روابط دوستانه داشته باشه باز هم از ایران می ترسه . اینو ترجیح می دهد که با ایران دوست باشه ولی با همه ی اعراب در جنگ .

      پاسخ ها

      • نوازاله

        اگر روزی برسد عربها با اسرائيل صلح وبه ایران پشت کنند حقشان است که ايران هم با دشمن اصلی عربها سازش کند تا معلوم شود اسراییل برای کی ضرر داشته و خواهد داشت

    • ناشناس

      وقتی جماعت کوفی به امام حسین پشت کردن چرا به ما ایرانی ها پشت نکنن؟

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • بدون نام

      چه پولها که از ایران برای باسازی عراق نمیرفت حق تک تک ما این عراقیها همون هایی بودن که جونهای مارو شهید کردن زن وبچه مردم و... چرا پول ایران که خرج آبادی وجونهای کشورمون باید بشه خرج ....

    • بدون نام

      کشورهای عرب پیرو هم و باهم متحدن چرا اسرائیل کنار اسرائیل صف میکشند قضاوت شما واونها متفاوت پس نمیشه یک کشور بگی بچه شده شاید نگاه قضاوت کننده بچه گانست

    • بدون نام

      نباید روی عربها حساب باز کرد و امکانات مردم ایران را تقدیمشان کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبختمون کردن سالهاست هنوز هم دست بردارنیستن

    • بدون نام

      دمتون گرم ب ایرانی جماعت اعتماد نکنین خون ملت خودشو داره میمکه

    • بدون نام

      انشاالله اینا هم برضدمابشن....خدایازودتررابطشون بااسراییل خوب بشه

    • بدون نام

      هر چه ملت می‌گویند پول این مملکت را خرج اعراب خارج ایران نکنید چون اینها وفادار نیستن و زیر قول خود می‌زنند و سابقه بد دارن مسئولین گوش نمی‌دهند اینها ملتی هستن که سریع رنگ عوض می‌کنند بجاش این پولها را خرج مردم بدبخت خودمان بکنید چند روز دیگر سوریه ولبنان هم با اسرائیل صلح میکنند

      پاسخ ها

      • ناصر

        مردم از سردار شهید سلیمانی یاد بگیرید جلوی دشمن ایستاد و راه خدا را به تجملات دنیا ترجیح داد تا به معبود رسید

      • بدون نام

        شاه بیشترین تیپ ها ولشگر ها ونیروی هوای ومهمات را درهمسایه عراق درست کرده بود عربها قابل اعتماد نیستند

    • بدون نام

      کشور دوست وبرادر عراق اخرش زددر...........مسعولین ما. اینا کی میخان بفهمن که اقا هرکشوری دیگه فقط به فکر ملت خودشون میباشند ومنافعشون.

    • بدون نام

      عحیب نبود. اهل کوفه اند.

    • بدون نام

      الکاظمی نوگر و برده آمریکاست ...

    • علی

      به نظر من عراق کار درستی میکنه دنبال پیشرفت کشورشه تاز به فکر ملت های دیگر عربه عراق قرار نیست برادراش رو ول کنه به خاطر ایران......تازه پیامبر گفت من عربم ولی عرب از من نیست حالا هی ما خودمون رو به زور به دولت های عربی بچسبونیم

    • بدون نام

      عراق محاله كه به دام عادي سازي روابط با دشمن صهيونيستي بپیونندد با نگاه به تاریخ دیرینه بافت اعتقادی شیعیان عراق که اکثریت ۷۲/ جامعه کنونی عراق است این اافاق.نخواهد افتاد بیشتر گمانه زنی سیاسی است.اینقدر ببو وساده لوح نباشید

    • بدون نام

      درود بر کاظمی

    • بی نام

      نه باید چوب عراق رو بخورید تا قربونه ملت خودتون برید چقدر سرمایه ملت رو ازش گرفتید وبه امثال دولت عراق دادید.

    • فقط خدا

      عراق هم به زودی سمت اسراییل خاهد رفت بعد کویت بعدیش قطر

    • شنبه

      صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
      پیوندشان مبارک .

    • بدون نام

      هر روز تنهاتر از دیروز

    • عبدالله

      یادتون هست یه کور ده ای بنام کشور فیجی که زیر چادر زندگی می کردند مثل بدوی ها بعد ما از آب گل با بودجه این مملت در اودیمشون برا شون مجلس ساختیم و نتیجه اولین کشوری که با آمریکا در تحریم‌ها همراهی کرد وبا ما قطع ارتباط کرد همین کوره ده بود حالا همین کشور کوفی ها که امام حسین ع را دعوت وار پشت خنجر زدند یادمان نرود بنا م عراق

    • بدون نام

      این هم از سیاست غلط لیبرالهای غربگراس

    • بدون نام

      اگه یک قرون بهشون ندادی طرفت بودن بدان کارت درسته و سینه چاک داری از خود ملت کشورت شروع کن

    • اسماعیل زاد جانباز ۷۰درصد

      ثروت ملت را می دادید به عراق

    • بدون نام

      وقتی که زدیم اسراییل رو پرپر کردیم شماهم برید عادی سازی کنید

    • بدون نام

      آمریکایی ها این الکاظمی بعثی رو بخاطر همین آوردن سر کار،

    • حقیقت

      عزیزان تحلیلگری که تحلیل میکنند دقت بفرمایند ، اهداف دفاعی و امنیتی و اقتصادی وسیاسی ایران مهمتر از هر نوع ابراز احساسات بدون فکر هست و مطمئنا راهکارهای بهتر و منطق مطمئنتری پشت هر حرکتی در نظام ما وجود دارد .
      اگر در کشور همسایه شهید دادیم بخاطر دفاع از وطن بوده ،اگر چالشهای مختلف داشتیم باز بخاطر وطن بوده و هست ، در هشت سال دفاع مقدس در برابر همه دنیا با دست خالی وایسادیم چه برسه به حالا که به فضل الهی ابرقدرت منطقه و خاورمیانه هستیم .
      پیوستن چند شغال به هم به ایران مقتدر آسیبی نمیرسونه .
      آسیب وقتیه که هموطن ایرانی اهداف ایران رو نشناخته قضاوتش کند .

    • علی

      منافع مردمشان را در نظر گرفتن، کار بدی نکردن ،

    • بدون نام

      افرین کار خوبی میکنه

    • یک هم وطن عرب

      آقا آراد کشورهای عرب هیچ وقت عاشق چشم و ابرو ایرانی نبودن البته شما که تلویزیون ایران فقط می بینید فکر می کنید تمام دنیا عاشقتونن کشورها زن و شوهر نیستند که خیانت کنن روابط بین کشورها بر اساس منفعت شما باید اصول کشور داری رو یاد بگیرید

    • بدون نام

      اینا به امام حسین نارو زدن دیگران که جای خود دارن

    • علی

      کل خصلت اعراب همین هستش تا برق پول و دلار رو میبینن زیر همه قول و قرارها میزنن و خودشون رو میفروشن؛همین اعراب به امام و فرزند پیغمبرشون پشت کردند و اونها رو شهید کردند حالا فکر میکنید که به شما خیانت نکنن؛مسئولین ما بی لیاقت هستند و همچنان دنباله رو و حامی اونها هستند و فردا سوریه هم این کار رو میکنه؛اگه درگیری و اتفاقی دوباره در عراق روی بده مسئولین ما حق ندارند بیت المال و جان جوانان کشور رو در راه این ادمهای خیانت کار خرج کنند تا کی ذلت و خواری؛اون تو سرنگونی صدام که عراقیها به ایران پشت کردند و حالا بعد شکست داعش اینجوری پشت میکنن ولی این مسئولین ما حیا نمیکنن

    • عارف

      حاصل سیاست اشتباه (ایران) همینه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج