۱۰۹۸۵۷
۱۴۲۶۳۷۰
۱۴۲۶۳۷۰
پ

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

بوتاکس چیست و چه کاربردی دارد؟ چقدر ماندگار است؟ مزایای این روش نسبت به روش‌های دیگر لیفت و جوانسازی صورت چیست؟ تزریق بوتاکس چه عوارضی دارد؟

برترین‌ها: شاید شما از کسانی باشید که تا به حال سوزن بوتاکس به پوست‌تان نخورده باشد بنابراین اصلا بعید نیست اگر اطلاعات کافی در اختیار نداشته باشید. در این صورت این مطلب را از دست ندهید به‌خصوص اگر عزم جزمی برای استفاده از بوتاکس دارید این مطلب مختصر و مفید را بخوانید و با آگاهی بیشتری اقدام کنید.

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

 

بوتاکس چیست؟

بوتاکس سم بوتولنیوم است با مقدار کنترل‌شده و دقیق که باعث فلج عضلات در ناحیه تزریق می‌شود، اما اگر همین دوز کم دارو براى تزریق در نواحى مختلف (با هم) در یک زمان تزریق شود.

کاربرد بوتاکس

براى جوانسازى خط اخم، خط پیشانى و خطوط دور چشم از بوتاکس استفاده می‌شود. از بوتاکس براى از بین بردن عرق زیربغل، کف دست و پا هم استفاده می‌شود. هرگز نباید در یک جلسه بوتاکس صورت و زیر بغل انجام شود، بوتاکس زیر بغل ٢-٤ ماه و براى صورت ۴ -٦ ماه ماندگارى دارد، البته در بعضى افراد با وجود انجام بوتاکس هیچ اثرى مشاهده نمی‌شود. در این افراد بهتر است از ترکیب دیگر بوتاکس استفاده شود.

بوتاکس در بسیارى موارد باعث بهتر شدن میگرن می‌شود، دوز داروى بوتاکس باید با دقت بسیار زیادى تهیه و تزریق شود. چنانچه داروى بوتاکس آماده شده بماند بین ۸-٢٤ ساعت قابلیت تزریق دارد، در موارد بیشتر از ٢٤ساعت نباید دارو مصرف شود.

افتادگى پلک: در مواردى که دارو زیاد تزریق شود و در مواردى که در محل مناسب تزریق انجام نشود، امکان افتادگى پلک وجود دارد، این عارضه هم باقى نمى ماند بعد از ٢-٤ هفته از بین می‌رود.

بالا بردن ابرو با بوتاکس: نتیجه بالا بردن ابرو با بوتاکس حدود ٢ میلى متر است و به اندازه لیفت جراحى نیست. افرادى که پف پشت پلک دارند نباید بوتاکس بزنند در این افراد به علت فلج ابرو، پف پشت پلک بیشتر به چشم می‌آید.

براى بى حرکت‌کردن لبه زخم جراحى استفاده می‌شود (این مورد کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد).

اثر بوتاکس بین یک تا ٣ هفته بعد از تزریق اثر بوتاکس مشاهده می‌شود.

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

آیا بوتاکس همان تزریق ژل است؟

اگرچه تزریق بوتاکس در میان بسیاری از مردم جا افتاده، اما هنوز هم هستند کسانی که فکر می‎کنند تزریق بوتاکس همان تزریق ژل است. در حالی که تزریق ژل کاملا متفاوت از تزریق بوتاکس است. تزریق بوتاکس موجب فلج شدن عضلات و در نتیجه جوانسازی پوست صورت می‌شود. این در حالی است که تزریق ژل به منظور پر کردن حجم خالی صورت انجام می‌شود.

عوارض بوتاکس

بوتاکس مثل هر داروى دیگرى مى تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد، که البته بیشتر این عوارض به‌علت خطا در محل تزریق یا مقدار داروى تزریق شده می‌باشد. در هر دو این موارد عارضه اى که قابل مشاهده هست، به‌صورت افتادگى پشت پلک هست و البته باید خوشحال باشید که این عارضه ماندگار نیست و بعد از ٢-٤ هفته خودبه‌خود از بین مى رود. همچنین با استفاده از قطره چشمى اپراکلونیدین اثر این افتادگى ازبین مى رود.

یکى دیگر از عوارض بوتاکس آلرژى دارویى به‌صورت تورم در ناحیه دور چشم و پیشانى هست که بعد از چند ساعت این تورم به سمت پایین صورت پیشرفت می‌کند.

آلرژى به بوتاکس یک مورد در ١٠٠٠ مورد مشاهده می‌شود، البته در افرادى که سابقه آسم و آلرژى، فشارخون و افرادى که سابقه مشکل کلیه مثل سنگ دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

عارضه دیگر بوتاکس افزایش فشار چشم است، این عارضه با درد چشم و اشک ریزش خود را نشان می‌دهد و در صورت ایجاد حتما باید توسط متخصص چشم ویزیت شود.

گاهی کبودى در بوتاکس دیده می‌شود، که بعد از ٧-١٠روز بعد از بین می‌رود.

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

 

علائم مسمومیتی که با بوتاکس ایجاد می‌شود:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • تارى دید
  • دوبینى

از علایم مسمومیت با این سم هست که در این موارد براى درمان «آنتى توکسین منو والان» تزریقى در اورژانس استفاده می‌شود.

توصیه‌هایی درباره بوتاکس که باید جدی بگیرید!

رعایت کردن برخی نکات و جدی گرفتن توصیه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره میکنیم، می‌تواند نتایج حاصل از تزریق بوتاکس را ماندگارتر کند:

۱. بوتاکس با تزریق ژل متفاوت است

برای از بین بردن خطها و چین و چروک‌های سطحی بهتر است از بوتاکس استفاده کنید. مخصوصا اگر بار اولتان است حتما با بوتاکس شروع کرده و در صورتی که نتیجه نگرفتید، تزریق ژل را امتحان کنید.

۲. یک هفته پیش از تزریق بوتاکس

باید بدانید برای تزریق بوتاکس درست مانند خیلی از عمل‌های جراحی دیگر نباید پیش از اقدام به تزریق از داروی خاصی استفاده کنید. در این زمینه بهتر است قبل از اقدام و در صورتی‌که داروی به‌خصوصی مصرف می‌کنید حتما درباره نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید. استفاده همزمان از برخی دارو‌ها و پشت سر آن تزریق بوتاکس ممکن است سبب کبودی ناحیه‌ای شود که تزریق در آن قسمت انجام شده است پس حتما در گام اول در این باره تایید پزشک خود را بگیرید.

۳. یک ساعت قبل از تزریق بوتاکس

وقتی از سلامت جسم خود برای تزریق بوتاکس مطمئن شدید باید برای تزریق بوتاکس به صورت خود آماده باشید. البته تصور قضیه شاید کمی ترسناک باشد، اما در طول تزریق این ترس از بین خواهد رفت. در عین حال برای اینکه درد و مشکلی را احساس نکنید شاید تصمیم بگیرید از کرم‌هایی استفاده کنید که صورت شما را بی‌حس کنند. انواع این کر‌م‌ها در داروخانه‌های معتبر موجود هستند، اما باز هم باید با مشورت پزشک کرم مورد تایید وی را تهیه کنید. معمولا در استفاده از این کرم‌ها نباید صرفه‌جویی کنید و درواقع باید لایه ضخیمی از کرم را روی پوست خود بمالید. البته نباید اجازه بدهید کرم روی صورت شما خشک شود، بنابراین پیش از تزریق باید زمان را کاملا کنترل کنید.

برای جلوگیری از خشک شدن کرم روی پوست صورت‌تان می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید و کیسه را روی سطح پوست بچسبانید به این ترتیب کرم بی‌حس کننده صورت شما هم خشک نخواهد شد و برای تزریق در بهترین حالت باقی خواهد ماند. در عین حال فراموش نکنید که این کرم‌ها باید یک ساعت قبل از تزریق روی سطح پوست مالیده شود تا در زمان تزریق آن‌طور که باید و شاید پوست شما را بی‌حس کرده باشد. بهترین حالت ممکن این است که یک ساعت پیش از تزریق بوتاکس به کلینیک یا مطب پزشک خود بروید و همان‌جا کرم را روی سطح پوست بمالید و زمان باقیمانده تا تزریق را به مطالعه بپردازید و آرامش خود را هم به این طریق بالا ببرید.

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

۴. درد کمتر، تزریق بهتر

یک ساعت گذشته و حالا شما آماده تزریق هستید. پزشکان در این مرحله معمولا کرم روی صورت شما را که حالا دیگر تقریبا پوست‌تان را بی‌حس کرده با الکل پاک می‌کنند. بهتر است بعد از پاک کردن صورت برای محکم‌کاری و به حداقل رساندن مقدار کیسه یخ روی سطح پوست استفاده شود در این صورت دردی که حالا به واسطه بی‌حسی صورت کمتر شده باز هم کاهش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه این کار با انقباض رگ‌های خونی مانع از کوفتگی و کبودی بعد از تزریق خواهد شد.

۵. پزشکی قابل اعتماد انتخاب کنید

پزشک، بوتاکس را تزریق می‌کند. نقاطی که تزریق در آن‌ها انجام شده بوتاکس را مستقیم به ماهیچه‌ها منتقل می‌کنند. فاصله محل‌های تزریق بوتاکس بسیار حائزاهمیت است. اگر این فاصله‌ها در تزریق پیشانی بیش از حد کم باشد، ممکن است تا ماهیچه‌های چشم بسط پیدا کرده و سبب دوبینی و مشکلات اینچنینی شود، بنابراین پیش از تزریق از اینکه یک پزشک ماهر این کار را برای شما انجام می‌دهد مطمئن شوید، چون در این‌صورت مهارت او مانع از بروز هر مشکلی خواهد شد.

درواقع تزریق صحیح بوتاکس یک هنر است. در شرایطی که برخی بیماران به از کار افتادن کامل ماهیچه‌ها براثر تزریق بوتاکس احتیاج دارند برخی دیگر فقط نیاز به کمی ضعف ماهیچه‌ای خواهند داشت که این مهم با تشخیص پزشک محقق می‌شود. پزشکان می‌توانند با تشخیص صحیح فقط قسمتی از ماهیچه‌ها را که احتیاج دارند، تزریق کنند نه همه آن موضع خاص را. به عنوان مثال اگر یک طرف صورت ماهیچه‌های قوی‌تری داشت، می‌توانند با تزریق بوتاکس به آن قسمت خاص نتیجه بهتری را برای مراجعه کنندگان رقم بزنند. مهم این است که تزریق بوتاکس توسط پزشک متبحر انجام شود تا با چنین تشخیص‌های بجایی بهترین نتیجه ممکن به دست بیاید.

۶. از پزشکتان سوال بپرسید

نتیجه نهایی در تزریق بوتاکس به عوامل متعددی بستگی دارد. مثلا یکی از این عوامل می‌تواند مقدار دوز بوتاکسی باشد که تزریق شده است. درواقع دلیل تزریق یا تعداد آن مهم نیست بلکه مهم میزان واحدی است که تزریق شده، بنابراین اگر این مسائل برای شما حائزاهمیت است، می‌توانید به راحتی درباره آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید و از ماجرا آگاه شوید.

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

۷. بعد از تزریق بوتاکس چه کنیم؟

بعد از تزریق شما باید همچنان ۱۰ دقیقه‌ای منتظر بمانید تا بوتاکس تزریق شده توسط ماهیچه‌ها جذب شود. بعد از اینکه پس از تزریق ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر هم در مطب یا کلینیک پزشک منتظر ماندید تا ماهیچه‌ها بوتاکس را جذب خود کنند، می‌توانید به منزل بروید. در منزل می‌توانید خیلی راحت آشپزی کنید، کتاب بخوانید، قهوه‌ای درست و نوش‌جان کنید و برنامه دلخواه‌تان را از نظر بگذرانید و برای ۲ ساعت آینده هیچ دغدغه‌ای نداشته باشید.

بوتاکس در این فاصله زمانی به ماهیچه‌های شما پیوند خورده و دیگر نمی‌تواند به نقاط دیگری بسط و گسترش پیدا کند. خانم‌ها حتی بعد از این دو ساعت می‌توانند در مناطقی که تزریق روی آن‌ها انجام شده آرایش سبکی کنند و چه‌بسا به کار‌های روزمره‌شان بپردازند بدون اینکه نگرانی بابت چیزی داشته باشند.

هر چند در مورد آرایش هم بهتر است بعد از پرس و جو از پزشک خود با فراغ بال بیشتری اقدام کنید و از هر نظر خیال‌تان آسوده باشد، اما در عین حال یک نکته را فراموش نکنید؛ در روزی که بوتاکس تزریق کرده‌اید به هیچ عنوان ورزش نکنید.

در این زمینه بهتر است محتاط باشید. البته همان یک روز کافی است، اما به هر حال کار از محکم‌کاری عیب نخواهد کرد. اگر دنبال بهترین نتیجه هستید در این موارد دقیق و جدی باشید.

۸. تزریق دوم را چه وقت انجام دهیم؟

اولین اثرگذاری بوتاکس در فاصله زمانی بین ۲ تا ۶ ماه طول خواهد کشید. خب این ماندگاری بین افراد مختلف متفاوت است. درواقع برای کسانی‌که اولین تزریق را تجربه می‌کنند نکته قابل اهمیت زمان تزریق بعدی است. باید در این زمینه کاملا آگاهانه عمل شود، چون زمان تزریق بعدی باید وقتی اتفاق بیفتد که تزریق اول تاثیر خود را از دست داده باشد. شما به مرور زمان متوجه خواهید شد که هر تزریق چند ماه برای‌تان جواب خواهد داد.

البته نباید برای تزریق دوم آنقدر صبر کنید تا تاثیر اولین بوتاکس کاملا از بین برود. زمانی که بوتاکس اول ضعیف شده و اثرات تزریق کم‌کم در حال از بین رفتن است باید برای تزریق بعدی اقدام کنید. درواقع هدف از تزریق بوتاکس این است که ماهیچه‌ها از کار کردن باز داشته شوند و قرار بر این است که ماهیچه‌ها کشته شوند نه اینکه دوباره بازسازی شوند. بعد از ۲ سال تزریق در فاصله‌های زمانی مشخص، ماهیچه‌ها دیرتر از سابق خودشان را ریکاوری می‌کنند و بعد از آن اصلا بعید نیست فاصله‌های زمانی تزریق‌های بوتاکس افراد به فواصل ۲ ساله تبدیل شود.

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

چند پرسش و پاسخ

آیا بوتاکس باعث عدم تقارن در ناحیه پیشانى می‌شود؟

بله به‌علت تزریق با حجم ناصحیح گاهى از اوقات این حالت رخ می‌دهد و با مراجعه به پزشک در جلسه ترمیم می‌توان این حالت را درمان کرد.

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

چرا باید هر ٦ماه یکبار بوتاکس بزنیم؟

هر دارو به موازات اثرات درمانى طول عمر ویژه خود را دارد که این مورد در بوتاکس ٦ماه می‌باشد و بعد از ان اثرى از دارو وجود ندارد، و یعد از ٦ ماه باید مجددا استفاده شود.

اگر تاریخ داروى بوتاکس بگذرد چه اثرى دارد؟

مثل هر دارویى که تاریخ گذشته باشد اثرندارد و مثل این هست که دارویى تزریق نشده است.

تزریق بوتاکس مهارت خاصى لازم دارد؟

البته که تزریق بوتاکس همان اندازه که یک علم هست، یک هنر است، زیرا مى‌تواند شکل ابرو به نحو بارزى تغییر دهد. به طور مثال، باید در نظر گرفت ترجیح مى دهید ابرو کمانى باشد یا می‌خواهی (افقى‌تر) باشد، عموماً خانم‌ها ترجیح مى دهند ابرو حالت کمانى داشته باشد، زیرا حالت زنانه‌ترى به آن‌ها مى‌دهد، در صورتى که مردان ترجیح مى‌دهند ابروى افقى داشته باشند، تزریق در ناحیه چین هاى دور چشم با فاصله یک سانتى‌متر خارج از (لترال کانتوس) انجام می‌شود و تزریق خیلى نزدیک به لبه پلک باعث (اکترو پیون) می‌شود.

دقت داشته باشید که اگر قصد ایجاد حجم روی صورت خود را دارید، بوتاکس برایتان روش کاربردی نخواهد بود و بهتر است در این زمینه پس از گرفتن مشورت از پزشک متخصص،تزریق چربی به صورت انجام دهید.

۸ توصیه برای بوتاکس اولی‌ها

بهترین متخصص بوتاکس صورت چیست؟

بوتاکس صورت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر افزایش زیبایی شما داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود که انتخاب یک متخصص زیبایی برای تزریق بوتاکس به صورت از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. برای یافتن بهترین متخصص زیبایی باید از کسانی که پیشتر اقدام به تزریق بوتاکس کرده‌اند کمک و راهنمایی بگیرید. در قدم دوم باید مطمئن شوید که پزشک متخصص، تحصیلات لازم را داشته و در زمینه بوتاکس دارای تجربه کافی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج