۱۱۱۹۲۶۹
۸۹ نظر
۵۰۰۶
۸۹ نظر
۵۰۰۶
پ

کلانتری: ایران در حال محو شدن است

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد شدید از سیاست های کلان و متخصصان کشور بخصوص در حوزه بحران آب،گفت: جتگ آب که از استان ها آغاز شده به روستاها خواهد رسید چرا که طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان شده است و متخصصان کشور نیز یاید بابت سکوت خود برابر تاریخ پاسخگو باشند.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست: عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد شدید از سیاست های کلان و متخصصان کشور بخصوص در حوزه بحران آب،گفت: جتگ آب که از استان ها آغاز شده به روستاها خواهد رسید چرا که طبیعت ایران قربانی سیاست‌های کلان شده است و متخصصان کشور نیز یاید بابت سکوت خود برابر تاریخ پاسخگو باشند.

کلانتری در وبینار علمی - تخصصی با موضوع " استراتژی های ملی و بین المللی برای مقابله با پدیده های زیست محیطی خشکسالی و گرد و غبار"، افزود: سیاستمداران کشور به توسعه پایدار اعتقاد ندارند.

وی تصریح کرد: سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب از منابع طبیعی و آب های زیر زمینی اضافه برداشت و منابع آب نیز غارت می‌شود که با این روند ۲۰ سال دیگر ( ۱۴۲۰ ) اطراف زاگرس دیگر اثری از کشاورزی نخواهد بود چون منابع آب را غارت می‌کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این سرزمین هفت هزار سال سابقه زیست دارد و نسل حاضر می‌خواهد با ابزاری که به دست آورده همه منابع را غارت کند چرا که تکنولوژی وارد شده شدت تخریب را بیش از پیش افزایش داده است.

کلانتری در سخنرانی خود با انتقاد نسبت به سکوت متخصصان کشور درباره بحران آب گفت: جنگ آب بین استان ها شروع شده است و به روستاها می رسد و طبیعت ایران که قربانی سیاست های کلان کشور شده است اکنون به تجاوز این نسل خودخواه پاسخ می‌دهد.

کلانتری: ایران در حال محو شدن است

وی یادآور شد: تقریبا تا اوایل دهه ۶۰ نابسامانی های طبیعی کمتری داشتیم. با توجه به افزایش جمعیت و سیاست های کلان کشور و با در نظر گرفتن اینکه ناپایداری در توسعه در کشور یک رسم بود و الان هم هست، تجاوز به طبیعت و آب و خاک و محروم کردن طبیعت از منابع خودش سبب شد که کشور به این روز بیافتد؛ گرد و غبار، خشکسالی و فرسایش آن را می بینیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: زمانی که توسعه پایدار در اوایل دهه ۷۰ و در سال ۱۹۷۰ میلادی در دنیا شروع شد ما تا سال های دهه ۱۳۸۰، توسعه پایدار را به عنوان سوغات غرب می شناختیم که برای جلوگیری از توسعه کشور ما به وجود آمده است. تاکنون به منابع آب و خاک، منابع آب های سطحی و آب های زیر زمینی، مراتع و بیابان ها تجاوز شده است.

۱۰۰ برابر شدن بیلان منفی آب

کلانتری با اشاره به پروژه هایی که در دهه ۶۰ آغاز شد، گفت: مراتع را شخم زده و گمان می شد که همه نیاز های مردم را در داخل کشور به هر قیمتی باید تهیه کنیم.

وی ادامه داد: ما در سال ۱۳۶۰، در مجموع ۲۰۰ میلیون متر مکعب در سال بیلان منفی داشتیم اما این رقم به ۲۰ میلیارد متر مکعب رسیده است؛ یعنی ۱۰۰ برابر شده است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به دست اندازی به آب های فسیلی و کشاندن آن به سطح زمین، استفاده از این آب برای تولید، استفاده غیر علمی از آب های سطحی، عدم توجه به حق آبه های زیست محیطی، سدسازی های غیرپایدار و توجه نکردن به حق طبیعت، ادامه داد: بر مبنای توافق ریو در سال ۱۹۹۲ و در سال ۱۹۹۷ سازمان ملل متحد آن را تایید کرد، کشورها حق دارند تنها از ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر استفاده کنند؛ سال هاست که ما بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت آب های تجدیدپذیر استفاده می کنیم.

وی با تاکید بر تمرکز بر تولید داخل به هر قیمتی و استفاده منابع آب در کشاورزی گفت: طبیعت ایران قربانی سیاست های کلان کشور شده است. سیاست های کلان نیز به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و این دستگاه ها گاه، خود پیش قراول این امر هستند.

افزایش جمعیت خوب است مشروط به حفظ طبیعت

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت چیز خیلی خوبی است به شرطی که عوامل افزایش جمعیت به طبیعت کشور تحمیل نشود؛ نیاز غذایی و توسعه جمعیت با در نظر گرفتن محدودیت منابع پیگیری شود. در فروردین ماه سال ۱۳۶۱ که مهندس موسوی که آن هنگام نخست وزیر بود دستور دادند که من در برنامه ریزی اول پنج ساله آن زمان که اجرایی نشد، به عنوان نماینده ایشان حضور داشته باشم. به یاد دارم که بین کارشناسان منابع طبیعی و کارشناسان سازمان دامپروری درگیری رخ داد. در آن زمان صحبت از این بود که تعداد دام در کل کشور به ۶۵ میلیون واحد می رسد. کارشناسان سازمان جنگل ها معترض بودند به دلیل اینکه تحمیل این میزان دام به مراتع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می شود.

کلانتری افزود: امروزه ۶۵ میلیون واحد دامی به ۱۲۰ میلیون واحد دامی در کشور رسیده است. سالیانه بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب های زیر زمینی داریم. و منشاء بخش عمده ای از گرد و غبار، داخلی است. بخش عمده ای از گرد و غباری که در استان کرمان در حوزه جازموریان دیده می شود، گرد و غبارهای استان فارس و گرد و غبارهای استان خوزستان، با استفاده از منابع صندوق توسعه محیط زیست و با تخصیص ۳۷۰ میلیون دلار مهار شد.

وی با تاکید بر اینکه طبیعت به عملکرد ما پاسخ می دهد، به تاثیر سیاست های ناپایداری که بخش های کشاورزی به منابع طبیعی تحمیل کرده است، اشاره کرد و گفت: جازموریان را قبل از ساخت سد جیرفت و پس از آن، در نظر بگیرید. ما فکر کردیم آبی که به سمت جازموریان به عنوان حق آبه زیست محیطی می رود را باید صرف کشاورزی بکنیم. آب را مهار کردیم، کشاورزی را توسعه دادیم و جازموریان را خشک کردیم.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: در هر هکتار از فرسایش ، یک درصد زیر ۱۰ میکرون و ۱۰ درصد آن ها زیر ۱۰۰ میکرون است؛ وقتی از صحرای گبی در چین غبار کمتر از ۱۰ میکرون بلند می شود از اقیانوس آرام عبور می کند و به امریکا می رسد. ما باید به سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان فشار بیاوریم که طبیعت را حفظ کنیم.

کلانتری تاکید کرد: خودکفایی بسیار خوب است اما خودکفایی ای که ریشه کن نباشد؛ ما از کیسه نسل های آینده داریم تولید انجام می دهیم. منابع آنها را در همه جای کشور، در جیرفت، در کرمان و ... غارت می شود. ۴۰ سال پیش در استان کرمان سطح زیر کشت باغات پسته ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار بود و امروز افتخار می کنیم که میزان آن به ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است؛ چگونه؟ آب های زیرزمینی را به سطح زمین آوردیم و تبخیر کردیم. به دلیل سیاست های غلط، منابع کشور از دست می رود. فشار بر منابع طبیعی بیش از اندازه است.

وی با اشاره به اینکه با امکاناتی چون قرق نمی توان منابع را حفظ کرد، گفت: در سال ۱۳۵۲ برای جمعیت ۳۵ میلیون نفری گفته بودند که برای رشد پایدار نمی توانید هم زمان در کشور در حوزه پروتئین و غلات به خودکفایی برسید. امروز طبیعت با فشاری که تصمیم سازان کشور تحمیل می کنند، مواجه است.

خودخواهی نسل کنونی و عدم تاب آوری زمین

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مخالف افزایش جمعیت نیستم، ادامه داد: منتها افزایش جمعیت هر سال نباید با تخریب منابع طبیعی همراه باشد و به قیمت غارت منابع آبی کشور تمام شود. با ادامه این روند که همچنان ادامه دارد، در سال ۱۴۲۰ حوزه زاگرس و جنوب البرز تا دریاهای جنوب و مرزهای شرقی، اثری از کشاورزی نخواهد بود چون همه منابع آبی را غارت می کنیم؛ این سرزمین چقدر تحمل دارد؟ این نسل چقدر خودخواه است؟ این سرزمین هفت هزار سال سابقه زیستن دارد؛ نسل حاضر با استفاده از تکنولوژی هایی که امروز به وجود آمده می خواهد همه منابع را غارت کند.

کلانتری اظهار کرد: حدود ۷۰ سال پیش همه مردم شمال کشور جمع می شدند، هیزم های افتاده جنگل های شمال را نمی توانستند خارج کنند؛ وقتی تکنولوژی وارد شد، سرعت تخریب به شدت افزایش پیدا کرد و کشور به این روز افتاد. اگر همه مردم ایران مقنی بودند ۱۰۰ سال پیش نمی توانستند آب هایی که باید از زمین خارج می شد را استخراج کنند اما با ورود تکنولوژی، تا عمق ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر حفر کردند و منابع آب را تخلیه کردند.

توسعه جنگ آب از استان ها به روستاها

وی خاطر نشان کرد : ۲۰ تا ۲۵ سال پیش از استان فارس، دو میلیون تن خرید گندم صورت می گرفت اما امسال ۵۰۰ هزار تن گندم هم ندارد چون آبهای زیرزمینی و کارستی(karst)، تمام شد. جنگ آب بین استان های اصفهان، چهار محال بختیاری، یزد، خوزستان و لرستان، شروع شد و این جنگ از استان به استان در حال رسیدن از روستا به روستا است.

" آب های کارستی به آب هایی اطلاق می شود که در سازندهای سخت کربناتی (آهکی و دولومیتی) بر اثر انحلال و شکستگی در طول زمان زمین شناسی تجمع پیدا می کنند"

وزارت نیرو حقابه دریاچه ارومیه را به نام نیاز کشاورزی نمی دهد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست علت ایجاد شرایط کنونی و جنگ آب را عدم باور سیاست مداران و تصمیم سازان به توسعه پایدار دانست و گفت: با وزارت نیرو به تفاهم رسیدیم که برای تالاب ها، حق آبه تعیین شود. حق آبه را زمانی می دهند که سدهایشان پر و سر ریز شده باشد. قانون گفته است که اهمیت حق آبه محیط زیست به اندازه حق آبه کشاورزی است. همین دریاچه ارومیه را که دولت آقای روحانی توانسته احیا کند، ببینید؛ در همین دولت، حقابه دریاچه ارومیه را در شرایطی که بارش ها در سال آبی جاری در آن حوضه 12 درصد کاهش داشته، 75 درصد کاهش دادند؛ یعنی باور ندارند.

کلانتری یادآور شد: هزاران میلیارد تومان خرج احیای دریاچه کردیم، همین وزارت نیرو ای که حقابه دریاچه ارومیه را تعیین کرده است، می گوید به دلیل اینکه کشاورزان آب کم دارند، جقابه دریاچه ارومیه را نمیدهم. در همین دولت اتفاق می افتد، یعنی باور ندارند؛ وقتی توسعه پایدار در عمل قبول نداریم، ما چه کار می توانیم انجام دهیم؟ نسل بعد چه کار می تواند بکند؟ چقدر می توان جنگل کاری کرد؟

وی ادامه داد: برویم بگوییم برای جلوگیری از گرد و غبار پول بدهید؛ چقدر؟ عملکرد ما در مقابل تجاوز به طبیعت بسیار ناچیز است. عملکرد ما در مقابل سیاست های نادرست کلان پاسخگو نیست. انتظار نداشته باشید با رفتارهای موضعی بتوانیم جلوی تجاوز و تخریب طبیعت را بگیریم؛ باید در عمل سیاست پایداری توسعه را قبول کنیم.

ایران درحال محو شدن است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به اینکه درحالی که خطوط انتقال آب سد صفارود در حال اجراست اما هنوز مجوز محیط زیست را اخذ نکرده، گفت: وزارت نیرو بر اساس قانون، مسوولیت تخصیص آب را دارد و هیچ کس دیگر نیز حق دخالت ندارد اما این قانون زمانی نوشته شده است که در دنیا تازه توسعه پایدار مطرح شده بود. وزارت نیرو مانند وزارت کشاورزی است؛ وزارت کشاورزی می گوید در حوزه گندم، ذرت و ...باید به خودکفایی برسیم. با چی؟ با تجاوز به حقوق طبیعت و برداشت آب. به وزارت نیرو هم گفته می شود که باید آب را تامین کند.

کلانتری هشدار داد: باید به طور کل و هر چه سریع تر در مورد سیاست های کلان تجدیدنظر کرد. هر چه سریع تر این کار صورت نگیرد، کشور به مراتب ضررهای بزرگ تری را متحمل می شود. امروز می گویند از سرشاخه ها یک قطره آب هم نباید به جازموریان برود. در سال 1351 شاید بیش از 30 - 40 چاه آرتزین به سمت جازموریان بود که امروزه محو شده است؛ جازموریان محو شده و کشو در حال محو شدن است. مساله جیرفت نیست، مساله کشور است.

وی ادامه داد: کارون و زاینده رود همین طور است. زمان شاه عباس وقتی شیخ بهایی تخصیص آب را برای زاینده رود نوشته بود، 700 میلیون متر مکعب آورد سالانه آب بود؛ امروز زاینده رود یک میلیارد و 850 میلیون متر مکعب آب آورد دارد و زاینده رود کماکان خشک است. گاوخونی زنده بود و الان خشک است، مانند جازموریان و بدتر از جازموریان؛ هر از گاهی سیلاب به جازموریان می رسد اما به گاوخونی نه. همه قانون گذاران و متخصصین باید پیگیر باشند تا سیاست های کلان اصلاح شود.

کلانتری با انتقاد تند از سکوت متخصصان، تاکید کرد: متخصصان تسلیم سیاست مداران شدند؛ کسی که هیدرولوژی هریررود را کاملا می فهمد، در مقابل تصمیمات بالادست خود سکوت کرده است و جرات و جسارت حرف زدن را از دست داده و می ترسد حرف تخصصی بزند! متخصصان ما در درازمدت باید پاسخگوی سکوت خود باشند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: وقتی دولتی می آید و شعاری را بیان می کند، ما که می بینیم آن شعار اشتباه است باید عمل بکنیم؟ ما متخصصان باید پاسخگوی تاریخ باشیم؛ ممکن است سیاستمداران اشتباه کنند، در اینجا نباید سکوت کرد. متخصصان باید حرف های تخصصی بزنند و روی حرف های خود بایستند تا تصمیم گیران تصمیمات درستی بگیرند.

رودخانه های ایران مردند

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه مشکلات ما ربطی به خارج ندارد، اظهار کرد: البته تحت تاثیر قرار می گیریم مانند تاثیر گرد و غبارهایی که از جنوب غرب یا سمت هامون وارد کشور می شود اما مشکلات ما داخلی است؛ همه مشکلات را به خارج ربط می دهیم و به نتیجه هم نمی رسیم.

کلانتری با تاکید براینکه خود، طبیعت را تخریب کردیم و خودمان هم باید اصلاح کنیم، گفت: 500 میلیارد مترمکعب منابع آب فسیلی داشتیم که 300 میلیارد متر مکعب از آن شور و لب شور است و 200 میلیارد متر مکعب هم شیرین بود، این 200 میلیارد متر مکعب را تمام کردیم. مسیر آب جاری را بستیم. دیگر آب جاری نداریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه رودخانه های ایران مرده اند، گفت: غیر از سفید رود و رودخانه کارون که کمی نفس دارد، بقیه رودخانه ها به مقصد نمی رسند. هیچ رودخانه ای در کشور غیر از دو رودخانه مذکور، زنده نیست. انتهای رودخانه ها شامل تالاب ها، محل گرد و غبار شدند.

مسوولین ۴۰ سال اخیر بابت ویرانی طبیعت باید پاسخگو باشند

وی افزود: مراتع که خود از بروز گرد و غبار جلوگیری می کرد، به علت تجاوز به مراتع خود منشا گرد و غبار شده است. ما مسوولین 40 سال اخیر باید به تاریخ و در قبال تصمیماتی که در کلان گرفته شده و کشور را از نظر طبیعی ویران کرده، پاسخگو باشیم.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه سیل های دهه 60، به علت تجاوز به جنگل 10 برابر دهه 30 شده بود. در بخش گرد و غبار در مرتع و تالاب ها نیز همین طور. نسل ما و به ویژه نسل های بعد به دلیل مسایل سیاسی و نادانی، قربانی سیاست های کلان کشور شده است. در استفاده روزمرگی گفته می شود 40 درصد آب تجدیدپذیر استفاده کن اما 20 سال است که بیش از 100 درصد استفاده می کنیم.

کلانتری تصریح کرد: میزان آب های تجدیدپذیر در دهه 60، 132میلیارد مترمکعب بود، اکنون به 90 میلیارد متر مکعب رسیده است. ما از 90 میلیارد متر مکعب، 96 میلیارد متر مکعب برداشت می کنیم؛ دیگر چیزی برای طبیعت نگذاشتیم.

وی یادآور شد: هزینه گوشت را محاسبه کنید، عشایر کشور سالانه 200 میلیون دلار تولید دارند، هزینه بازگشت خاک به مراتع صدها برابر این مقدار هست، اگر قابل دسترس باشد؛ یعنی به باد بگویید این خاک را در جنوب کرمان دپو کن من به کوه ها برگردانم. با این شرایط منابعی نمی ماند که گرد و غبار نداشته باشیم. ما دانشگاهیان و تصمیم سازان باید با تصمیمات اشتباه کلان مبارزه کنیم و نگذاریم کشور بیش از این تخریب شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید جعفری

      دورغ نگو به دریاچه اورمیه چکار کردی پارسال خدا باران فرستاد پر شد دورغگو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه تنها محیط زیست،مردم ایران هم دارن نابود میشن

      • قلعه حیوانات

        برو خونتون بابا بیسواد

    • بدون نام

      مسئولان والا مقام نه معنای توسعه پایدار را خوب میدانن و نه اهمیت آن را .

      پاسخ ها

      • امید

        خدایا وطنم را از شر این مسئول والا نجات بده ....
        الهی آمین .

    • بدون نام

      خداروشکر میخوایم بمیریم راحت بشیم از دست این آخوند ها

      پاسخ ها

      • امید

        خدا لعنتشون کنه...

      • بدون نام

        عامل بدبختی دنیا

      • بدون نام

        خود کشی کن

    • بدون نام

      خدا لعنتت کنه مردک کلاش ودروغگوی بی لیاقت

      پاسخ ها

      • نامnaser

        احتمالااین حرفهابراش تبعات داره

    • naser

      دمت گرم که حقیقت رومیگی واقعاداریم نابودمیشیم

      پاسخ ها

      • ستاد مبارزه با مردان علاف آویزون سن بالا

        مردها باید برن سر کار متاسفانه اغلب نشستند یه گوشه می خورند و می خوابند

    • بدون نام

      الهی نابود بشید که کشورو نابود کردین

    • بدون نام

      وقتی دست این اختلاسگرها را کوتاه می کنند فکر می کنند ایران تمام شده

    • بدون نام

      این نتیجه عمل کرد اصلاح طلب هاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نتیجه عملکرد اصولگراها رو فراموش کردی؟ نگران نباش چهار سال آینده دوباره میبینی

    • بدون نام

      آنقدری که طی حکومت اصلاح طلبان ایران خسارت دید ومشکل برای ملت بوجود آمد در هیچ دورانی پیش نیامده بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بمیر اصلاح طلب و اصولگرا خودتون را گول میزنید مگه تفاوتی هم داره همه این مزدوران چه چپ و چه راست در نابودی کشور سهیم هستند البته اگه کلا دست اصولگراها بود این نابودی سریعتر رخ میداد

      • بدون نام

        هشت سال کشور دست احمدی نژاد اصولگرا بود چه بلایی سر اقتصاد آورد؟ سوادش داری؟ روحانی اصلاح طلب هم بدتر

    • بدون نام

      وای براین جفا براین کشور

      پاسخ ها

      • قلعه حیوانات

        مملکت رو به اضمحلال و تباهیه

    • بدون نام

      پس شما چیکار می کنید در محیط زیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخوره. میخوابه. میره بیرون ..
        در کل، شکر خدا میکنه

      • بدون نام

        این خودش از عوامل تخریب محیط زیسته

    • بدون نام

      ایران به چه روزی انداختین

    • مجید

      ببخشید آقای کلانتری
      اینم تقصیر مردمه
      شما چی؟
      به وظایف خودت عمل کردی

      پاسخ ها

      • کلانتری

        نمی بخشم

    • بدون نام

      الان یه عده همه چی نادان میان با دید سیاسی میگن خوب تو اینوهشت سال چیکار کردی.
      حالا که آخر دوره هست.
      بابا به پیر به پیغمبر چه بگن چه نگن چه کار کرده باشن چه نکرده باشن.
      ایران در آینده نه‌چندان دور از نقشه زمین حذف خواهد شد.
      قطعا یه عده سیاستمدار هدفشون همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتر

    • بدون نام

      بچه بیارید

    • ۱۲۳

      مگه قرار نبود اسرائیل محو بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        :))))))

    • وفاق ملی

      ما که از یک هفته پیش صرفه جویی در مصرف آب رو جدی شروع کردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت.این جماعت کامنت پرون فقط بلدند نق بزنند و توقع داشته باشند از دولت

    • بدون نام

      حالا دیگه علنا سرمایه های صهیونیستی براشون نظریه میدن

    • بدون نام

      خب تو پول میگیری که کار کنی تا درست بشه

    • بدون نام

      از بی تدبیری و بی وجدانی مسئولان است

    • بدون نام

      کشاورزی باید موقتا متوقف بشه و مواد غذایی وارد بشه. به کشاورزان هم حقوق بیکاری تعلق بگیره. نفت در برابر غذا راه نجات کشوره

    • babayi

      وقتی چند سال پیش جناب کردوانی گفتند جنگ اب داریم کسی به حرفش گوش نکردمسولین ومردم ما متاسفانه

    • بدون نام

      ما راضی هستیم دو سه نوع میوه داخلی بیشتر نخوریم اما کاشت میوه و محصولاتی که آب زیادی میبرن قطع بشه.
      بخش صنعت اصلی ترین بخش هدر رفت آبه.

      پاسخ ها

      • امید

        ۲۰ سال پیش میگفتن کشاورزی بیشترین آب رو مصرف میکنه . خب لااقل تولید هم میکرد . اما حالا همون آب در ویلاها یی که زمانی زمین کشاورزی بودن هدر میره ...
        مگه میشه یک کشور تا این حد توسط افراد بیسواد اداره بشه؟ ....

      • بدون نام

        صنعت نه. کشاورزی

      • بدون نام

        متاسفانه صنعت هم هدر رفت بالایی داره

    • babayi

      خدا بخیر کند کجایی جناب کردوانی که کسی به حرف شما گوش نکرد

    • بدون نام

      کی حوصله داره این همه گفته هایش رو بخونه. در تمام عمرش یا وزیر بوده اونم کشاورزی یا معاون رییس جمهور اونم محیط زیست. ـ. الان تازه شده اپوزیسون. ـ بنظر مدیران دانشمند برترینهااین وسط خائن کیه؟

    • بدون نام

      به لطف تصمیمات بی منطق شما۱

    • شاکری

      بنده به عنوان کارشناس ابخیزداری درسال ۷۳در گزارشی به وزارت جهاد وقت نوشتم فرسایش حاصل از چرای دام سیزده برابر گوشت مصرفی کشور است.گوشت را وارد کنیم.مراتع وجنگلها وسدها درمقابل تولید گوشت ارزش هزاروسیصد درصدی دارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه تازه گوشت صادر هم میشه کامیون کامیون گوسفند به سمت عراق

    • نادر

      خسته نباشید قهرمانان ، خدا قوت دلاوران!!!! چهل سال زمان کافی بوده برای نابودی یه سرزمین به پهناوری ایران !!! مغول هم نتونست هم چین بلایی سر این مملکت بیاره.

      پاسخ ها

      • امید

        دقیقا

    • الفبا

      و مضافا بر آن ورود امثال تو به حوزه مدیریت کلان کشور
      و نابودی اراضی ویلا سازی ها و جنگل خواری و کوه خواری و هزار خواری دیگر
      که با مجوز و چراغ سبز سازمان امور اراضی و سازمان محیط زیست صورت گرفت

    • بدون نام

      اسرائیل باید محو شود

    • بیغوالدوله

      مدتها بود یک خبر و مطلب بدرد بخور کسی نزده بود .
      مرسی آقای کلانتری

    • بدون نام

      این دوباره سر و کلش پیدا شد

    • ∆ بی واسطه

      چقدر روده درازی. میخای گندکاری های خودت رو لیست کنیم از دوران کشاورزیت تا الان مسؤل چقدر کار این جوری هستی؟

    • بدون نام

      ظلم ظلم ظلم مسولان. باعث قهر طبیعت

    • حسن

      کلانتری ایران را شما محو کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشوری که کلانتری بتونه محوش کنه همون بهتر که لوث وجود چنین کشوری از نقشه جغرافیای زمین پاک بشه

    • بدون نام

      گل گفتی اینقدر سرگرن حاشیه ها شدیم‌که ملت کشور ارزشهای اقتصادی تاریخی همه رو به فراموشی داریم میدیم فاجعه فاجعه

    • بدون نام

      تازه یادتون افتاده خداا آخر عاقبت ایران را بخیر کند دیگه ابر و بارون رو ئمبشه از خارج خرید و وارد کرد پرفسور کردوانی کجایی که یادت بخیر بازم مردم ومسولین گوش نمیدن تا روزی که از هیچ شیری آبی نیاد ومثل اتیوپی وسومالی وآفریقا دچار خشکسالی وقحطی بشیم واسکلت های ما در بیابانها افتاده باشد

    • بدون نام

      چرا جلوی کشت محصولاتی مثل هندوانه گرفته نمی سود؟
      چرا هر نقطه که نگاه می کنیم در حال ساخت باغ شخصی و توسعه چمنزار هستند؟
      چرا پتروشیمی ها را در مناطقی می سازند که نیاز به آب شیرین رودخانه دارد؟
      چرا شیرین سازی آب دریا برای شهرهای حاشیه دریا انجام نمی شود ؟
      چرا؟ و صدها ورای دیگر
      مگر با کنترل این ها مدیریت آب انجام نمی شود

    • بدون نام

      ایران خیلی وقت محو شده

    • بدون نام

      خدا به فریاد بچه هامون برسه.

      پاسخ ها

      • امید

        فعلا بچه نیارید تا ببینیم چی میشه؟

    • بدون نام

      لطفا مدیریت کنید در خوزستان تمام آبهای شیرین به آبهای شور دریا وارد میشود.

    • ذهن زیبا

      آن زمانی که شعار خودکفایی و شعار عدم وابستگی سر میدادید و میدادند باید فکر امروز میکردید، روزی که کارشناسان گفتند هندوانه وارد کنیم بهتر از کشت آن هست خندیدید و به آنها توهین کردید و گفتید و گفتند وابستگی را میخواهند ، حالا بیاید و حلالیت بطلبید و به همان برنامه برگردید و از همان جنس کارشناسان کمک بگیرید

    • حیدررضا

      اقای مهندس بجای اینهمه رطب و یابس بافی و نتیجه گیری های عجیب و غریب میتوانیم با استفاده از روشهای نوین ابیاری با ۲۰ در صد ابی که الان مصرف میکنیم به همین میزان محصول بدست بیاوریم
      و ۸۰ درصد صرفه جویی شده برای توسعه بیشتر و رسیدگی به محیط زیست
      ببخشید شما انگار دانسته هایتان را به روز نمیکنید!

    • بدون نام

      ایران سر جاشه،اما سرمایه مردم ایران در بورس در حال محو شدنه

    • بدون نام

      فدای سرتون....مرگ مرگ آمریکا

    • بدون نام

      خدایا خودت به فریاد مون برس ما مردم مظلوم ایران جز تو پناهی نداریم امین

    • بدون نام

      ایران قربانی مسولین بیسواد شده است

    • یاور

      دریاچه ارومیه راخشک کردید حالا نوبت خلیج فارس است روزی میرسه که از بندرعباس تاتنگه هرمز بادوچرخه رفت به برکت شما مدیران بازم بگید شاه بدبود

    • بدون نام

      شعار تولید داخلی درست ما هماز خدا مونه یه کشور صنعتی داشته باشیم وجوانان ما پای ما بیان ومشغول کار بشن اما به چه قیمت مثلا الان در شمال کشور دوبار کشت برنج واز طرفی مثل صنایع چوب وکاغذ

    • چ چ

      خداوندمهربان درقران مجیدفرموده اناخلقنا کل شی ء من الماء وآیات دیگر،لاکن عجیبه باتوجه به اظهارات متخصصان درقبل که جنگ جهانی سوم وخاورمیانه بابت آب است متاسفانه دست درطبیعت بردند وتخریب ایران توسط عوامل نفوذی دشمن،

    • بدون نام

      نه تنها محیط ریست،مردم ایران هم دارن نابودمیشن

    • بدون نام

      شما مردم را هم دارید محوه میکنید ...

    • بدون نام

      آب کم کم تموم نمیشه ناگهان یه روز میبینی دیگه هیچ آبی نه تنها برای پرورش هندوانه که برای آشامیدن نداریم
      فقط مواد غذایی ضروری باید کشت بشه.آبیاری سنتی باید صد در صد ممنوع بشه

    • جعفر عبافروش

      با وجود مسولان بی لیاقتی مثل شما و دولت وقت، ایران نابود شده رفته، حتی خدا هم روشو از ما برگردونده و گفته خلایق هر چه لایق....
      علی برکت الله

    • بدون نام

      برادر محوشده وجسدازش مونده

    • بدون نام

      بالاخره يك نفر پيدا شد كه برخي خطراتي كه كشور را تهديد مي كند را بگويد بعد از شنيدن هزاران گزارش دروغ از وضعيت كشور ؛اين گزارش درست مي تواند زنگ خطرها را به صدا در آورد ايران سالهاست در حال نابود شدن است ولي گوش شنوايي نيست كاش هيچ وقت نمي خواستيم خود كفا شويم

    • بدون نام

      من موندم این دانشمند تو جهارده سال وزارت
      کشاورزی فقط شعار وحرف زدن یاد گرفته،.

    • بدون نام

      ولی امنیت داریم دیگه داعش نمیاد

    • بدون نام

      بهترین خبر بود چون بوی واقعیت میده حرف دل مردم زدی

    • ع،ر

      به‌لطف‌شما‌ویاران

    • بی نام

      واقعآداره درست میگه یعنی منظوزش این هس ک داریم ازهمه لحاظ نابودمیشویم

    • پارسا

      ازهویدا پرسیدند چرابجای کاشت گندم وبرنج و... وارد مبکنی درجواب گفت کشور ما کشور کم آبیست وگندم وبرنج آب فراوان میخواد. برای اینکه دچار بحران کم آبی نشویم واردات گندم وبرنج و.. خیلی با صرفه تر وبسود کشورمان هست. روحش شاد

    • بدون نام

      از هر طرف نگاه میکنی چهره ایران غمگین است گویا از نسل حاضر ناراحت است چه کنیم ایران خواستیم غرب ترا غارت نکند اما فقط نقطه اش را حذف کردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صدرصددرست
        کاش همه مدارک از ابدارچ تا اخر میدیدیم

        همه امدن برای محو کردن ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج