جاباما
۱۱۳۱۴۴
۸۹ نظر
۵۱۴۷
۸۹ نظر
۵۱۴۷
پ

خون شناسی زنانه در دوران قاعدگی

خانم‌ها به‌خصوص دختران جوان از وقتی وارد سن بلوغ می‌شوند و قاعدگی را تجربه می‌کنند سؤالات بسیاری در ذهن‌شان ایجاد می‌شود که شاید به‌راحتی نتوانند از پزشک خود بپرسند، به همین دلیل آن‌ها را نادیده گرفته و به مشکلات‌شان عادت می‌کنند.

مجله سیب سبز: خانم‌ها به‌خصوص دختران جوان از وقتی وارد سن بلوغ می‌شوند و قاعدگی را تجربه می‌کنند سؤالات بسیاری در ذهن‌شان ایجاد می‌شود که شاید به‌راحتی نتوانند از پزشک خود بپرسند، به همین دلیل آنها را نادیده گرفته و به مشکلات‌شان عادت می‌کنند. برای مثال خیلی از خانم‌ها هرماه قاعدگی‌های شدیدی را تجربه می‌کنند و به مرور دچار کمبود آهن، ضعف و بی‌حالی می‌شوند اما هیچ‌وقت به ذهن‌شان نمی‌رسد که شاید مشکل از قاعدگی‌شان باشد.
تغییرات در خونریزی، رنگ خون، غلظت و میزان لخته‌های خون نیز از دیگر نگرانی‌های شایع خانم‌ها است؛ اینکه چرا گاهی اوقات رنگ‌خون قهوه‌ای تیره می‌شود یا تعداد لخته‌ها زیاد می‌شود؟ چرا بعضي افراد طی قاعدگی هیچ دردی را حس نمی‌کنند اما بعضي دیگر از درد به خود می‌پیچند؟!

اصلا چرا عادت ماهانه می‌شویم؟

هر ماه طی چرخه قاعدگی دیواره داخلی رحم ضخیم می‌شود تا محیط را برای بارداری آماده سازد. اما وقتی بارداری رخ نمی‌دهد بدن طی قاعدگی این لایه ضخیم را همراه با خون خارج می‌کند. میزان خونی که در یک عادت‌ماهانه‌ از دست می‌رود معمولا بین 4 تا 12 قاشق چای‌خوری است. چرخه قاعدگی به طور معمول 28 روز طول می‌کشد. با این حال این چرخه برای بعضی خانم‌ها می‌تواند به کوتاهی 21 روز یا به بلندی 35 روز باشد. یک عادت‌ماهانه‌ طبیعی معمولا بین 2 تا 7 روز طول می‌کشد.

خون شناسی زنانه در دوران قاعدگی
وجود لخته نشانه بیماری است؟

اغلب خانم‌ها هر چند وقت یک بار در قاعدگی‌شان لخته خون می‌بینند. این لخته‌ها ممکن است قرمز روشن یا تیره باشند و اغلب در شدیدترین روز خونریزی خارج می‌شوند. وجود این لخته‌ها باعث می‌شود خونریزی غلیظ‌تر از همیشه به نظر برسد. بدن به طور معمول برای جلوگیری از لخته شدن خون قاعدگی، همراه با آن ماده ضدانعقاد ترشح می‌کند. اما وقتی عادت‌ماهانه‌ شدید است و خون با سرعت زیادی خارج می‌شود، این مواد وقت کافی برای اثرگذاری پیدا نمی‌کند و به همین دلیل لخته تشکیل می‌شود. اگر میزان لخته‌های‌تان زیاد است یا سایزشان بزرگ است باید حتما توسط متخصص زنان معاینه شوید.

آندومتریوز و درد طاقت فرسا!

کاشته شدن بافت رحم در قسمتی غیر از جدار داخلی رحم را «آندومتریوز» می‌گویند. در حقیقت بافت داخل رحم «آندومتر» نام دارد و این بافت ممکن است به دلایل مختلفی در مکان‌هایی به غیر از رحم کاشته شود. برای مثال اگر هنگام عادت‌ماهانه‌ خون به جای اینکه بیرون برود، از لوله‌های رحم به داخل حفره شکمی بریزد، ممکن است منجر به آندومتریوز شود.
عوامل ارثی و تغییرات سلولی نیز می‌توانند باعث ایجاد آندومتریوز شوند. یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری دردهای هنگام عادت‌ماهانه‌ است که در روزهای سوم و چهارم معمولا بدتر می‌شود. حتی بعد از اتمام عادت‌ماهانه‌ نیز مدت زیادی طول می‌کشد تا این درد کاملا از بین برود و درد آن ماه به ماه هم بیشتر می‌شود.

چرا اينقدر درد می‌کشیم؟

درد قاعدگی اگر فقط در روزهای اول باشد «دیسمنوره» نام دارد که به علت آزاد شدن ماده پروستاگلاندین ایجاد می‌شود. در این صورت برای رفع درد می‌توان از داروهای ضدالتهابی مثل دیکلوفناک یا مفنامیک اسید استفاده كرد. اگر این داروها تاثیرگذار نباشند گاهی می‌توان تحت‌نظر پزشک به طور محدود از قرص‌های ضدبارداری استفاده کرد. گاهی اوقات نیز تنگی دهانه رحم باعث ایجاد درد می‌شود. درواقع اگر درد خیلی شدید نباشد و با مصرف دارو قابل تحمل باشد، طبیعی تلقی می‌شود. اما اگر از روز دوم یا سوم عادت‌ماهانه‌ بیشتر شود باید به بیماری آندومتریوز شک کنیم که یک بیماری پیش رونده قابل پیگیری و قابل تشخیص است.

ممکن است باردار باشید؟

تغییرات در رنگ و غلظت خون قاعدگی اغلب طبیعی هستند. با این حال چندین عامل وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد لخته‌های غیرطبیعی یا تغییر رنگ و غلظت خون در قاعدگی شوند؛ ازجمله سقط جنین، وجود فیبروم، تغییرات هورمونی، بزرگ شدن سایز رحم، انسداد در مسیر خون قاعدگی و آندومتریوز. برای مثال خانم‌هایی که سقط جنین داشته‌اند، ممکن است شاهد خروج لخته‌های خون یا توده‌هایی با بافت خاکستری از واژن باشند. پس اگر احتمال بارداری برای‌تان وجود دارد بلافاصله با دیدن این علائم و خونریزی شدید به پزشک مراجعه کنید.

فیبروم و افزایش درد و خونریزی

فیبروم‌های رحم توده‌هایی غیرسرطانی هستند. فیبروم همیشه همراه با علامت نیست. درواقع تحقیقات نشان می‌دهند بیشتر فیبروم‌های کوچک اصلا از خود علامتی بروز نمی‌دهند. اما اگر فیبروم به طرف داخل رحم برجسته شده باشد با افزایش سطح رحم باعث افزایش خونریزی ماهانه می‌شود.
حتی به علت عوامل رشدی که از این فیبروم‌ها ترشح می‌شود لایه پوشاننده مقابل آنها نیز بیشتر دچار خونریزی می‌شود، بنابراین خونریزی ماهانه کسانی که فیبروم دارند اکثرا افزایش یافته است که این افزایش گاهی اوقات می‌تواند به دلیل نکروبیوز یا خونریزی در داخل فیبروم هم باشد. همچنین از آنجایی که رحم، فیبروم را به عنوان یک جسم خارجی تلقی می‌کند، درست مانند زمان زایمان می‌خواهد از شر چیزی که داخلش است خلاص شود و این موضوع باعث ایجاد دردهای کرامپی شبیه دردهای موقع عادت‌ماهانه‌ یا زایمان می‌شود.

تغییر وزن داشته‌اید؟

عملکرد بدن شما متکی بر تعادل دقیقی از هورمون‌های پروژسترون و استروژن است. این هورمون‌ها هر ماه باعث ضخیم شدن لایه پوشاننده رحم و ریزش آن در قاعدگی می‌شوند و به این روند نظم می‌بخشند، بنابراین اگر تعادل آنها به هم بخورد ممکن است ضخامت لایه داخلی رحم بیش از حد افزایش پیدا کند. در این صورت میزان خونریزی و لخته‌ها از حالت طبیعی بیشتر خواهد شد. از عوامل مختل کننده تعادل این هورمون‌ها می‌توان به یائسگی، تغییر وزن شدید و عوارض جانبی بعضی داروها مثل استروئیدها اشاره كرد.

چه آزمایش‌هایی لازم است؟

پزشک ممکن است برای تشخیص اختلالات خونریزی در قاعدگی آزمایش‌های مختلفی را برای‌تان تجویز کند از جمله:
  • سونوگرافی واژینال: در این آزمایش از امواج صوت برای عکسبرداری از داخل واژن و رحم استفاده می‌شود.
  • ام آر آی: با این روش غیرتهاجمی می‌توان از میزان رشد فیبروم‌ها و کیست‌ها مطلع شد و اختلالات خونریزی قاعدگی را بررسی كرد.
  • آزمایش خون: با این آزمایش می‌توان از سلامت سیستم انعقادی خون و همچنین کمبود آهن مطلع شد.
  • دیلاتاسیون و کورتاژ تشخیصی: دیلاتاسیون به معنی بازکردن دهانه رحم برای پهن‌تر یا گشادتر کردن آن و کورتاژ به معنی تراشیدن یا برداشتن نمونه‌ای از آندومتر یا بافت درونی رحم برای معاینه‌های بعدی است. طی این عمل نمونه‌ای از بافت رحم برداشته و در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود تا مشخص شود آیا سلول غیرطبیعی وجود دارد یا خیر.

خون غلیظ و تیره غیرطبیعی است؟

گاهی اوقات خون قاعدگی در روزهای آخر به رنگ قهوه‌ای تیره یا حتی سیاه در می‌آید که این تغییر رنگ طبیعی است. درواقع هرچه خون بیشتر داخل رحم بماند و دیرتر از بدن خارج شود، رنگش هم تیره‌تر می‌شود. همچنین اگر خونریزی به طور موقت غلیظ و شدید باشد جای نگرانی نیست اما اگر این حالت هرماه اتفاق بیفتد باید به پزشک مراجعه کنید تا میزان آهن خون‌تان چک شود و دچار کمبود آهن نشوید. بسیاری از خانم‌ها به عادت‌ماهانه‌های سنگین عادت دارند و آنها را طبیعی تلقی می‌کنند اما با گذشت زمان دچار کم‌خونی، ضعف و خستگی می‌شوند.

به پزشک مراجعه کنید اگر ...

تغییرات خونریزی در قاعدگی به ندرت جدی و دردسرساز می‌شوند. اما اگر احساس می‌کنید اخیرا با انجام کارهای روزمره و همیشگی احساس خستگی، ضعف و سبکی سر می‌کنید یا اگر دچار رنگ پریدگی پوست و ناخن‌ها، بی نظمی در قاعدگی و لکه‌بینی شده‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید. کم‌خونی با یک آزمایش ساده خون تشخیص داده می‌شود. در این زمینه مصرف قرص آهن به بسیاری از خانم‌ها کمک می‌کند تا بی‌حالی‌شان برطرف شود.

شاید مسیر خون مسدود شده!

هر عاملی که باعث گرفتگی مسیر خونریزی از رحم تا واژن شود، ممکن است باعث افزایش لخته‌ها، تیرگی و غلظت خون قاعدگی شود. وجود پولیپ‌های خوش‌خیم در رحم نیز ممکن است باعث تغییر در جریان خونریزی شود. علاوه براین با نزدیک شدن به یائسگی، جریان خونریزی کندتر می‌شود زیرا کانال سرویکس (دهانه رحم) با کاهش ترشح استروژن باریک‌تر می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ليلا

      سلاممن دختري 19هستم خون ريزي زيادي دارم و در ان ها لخته هاي بزرگ مشاهده ميكنم لطفا منو راهنمايي كنيد؟؟ايا خطرناكه؟ 

      پاسخ ها

      • ساینا

        فکر نکنم این صفحه پزشک پاسخگو داشته باشه
        اینهم مثل بقیه مطالبشه مفیده باید دنبال سایتهایی باشین که پاسخگوئن

      • بدون نام

        طبیعیه تا20 سلگی

    • زهرا

      سلام خسنه نباشین من خانومی نوزده سالم اخرین قاعدگیم بیست وپنج دی بوده بعد چهاراسفند خونریزی خیلی کم قهوه ای تا سیاه داشتم الان سه روزه اینجوریم من ممکنه باردار باشم چه کارایی انجام بدم

    • صنم

      سلام منم سوال زهرا جون رو دارم دقیق و به موقع پریود شدم ولی اینبار خونریزی خیییلی کم و سیاه دارم الان روز دومم بازم سیاه و کمه متاهلم بچه ندارم سقط جنینم نداشتم توروخدا راهنمایبم کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام صنم جان منم همیشه به وقتش پ ریود میشم یا دو روز زودتر بشم.ولی همیشه اوکی بوده تاریخش مشکلی نبوده. ولی این ماه یه روز دیرتر شدم و تمام ۷ روز پریودیم همش خونریزی خیلییی کممم و به شکل ترشح غلیظ یا به رنگ طوسی و یا قهوه ای تیرههه بوده. دلیلش چی میتونه باشه شما نتیجه اش چی بود؟؟ هر کی میخونه ممنون میشم کمک کنه

    • مژگان

      سلام.من۲۳سالمه و مجردم.سه هفته بعد از عادت لخته های خون می بینم.بندرت قاعدگی نامنظم هم دارم.ایا خطرناکه
      ؟

    • مژگان

      سلام.من۲۳سالمه و مجردم.سه هفته بعد از عادت لخته های خون می بینم.بندرت قاعدگی نامنظم هم دارم.ایا خطرناکه
      ؟

    • کوثر

      سلام من ی دختر۱۷سالم و جدیدا رنگ خونم تیره شده من وحشت ناک میترسم ک کیست داشته باشم لطفا کمکم کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه متاهلی به پپزشک بگو

    • باران

      سلام من18 سالمه و اعلایم سرطان رحم رو دارموتوی خانواده ام ارثی هست اما نمیخوام کسی بفهمه.ممکنه یه دختر سرطان رحم داشته باشه؟؟؟

      پاسخ ها

      • نرگس

        سلام.
        ب دلت بد راه نده عزیزم..ایشالا ک اینجور نیست

      • سهیلا

        سلام من پریود شدم ولی رنگ خون سیاه هست ولکه های بزرگ نشانه چی هست بارداریه؟؟

    • الهه

      سلام.من 16سالمه.دوسال هست که پریود میشم.توی این دوسال، ی خورده قاعدگیم نامنظم بود ولی همیشه 7روزه بود.ولی طی دو ماه قاعدگیم،بجای خون،لکه های قهوه ای رنگ میبینم که درد هم ندارم.خیلی میترسم.کمکم کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا به مامانت نمیگی؟

    • مریم

      سلام من26سالمه خون قاعدگیم کشدار شده وزیر شکمم طرف راست درد در زمان قاعدگی دارم لطفا کمکم کنید خییییییلی میترسم

      پاسخ ها

      • رها

        منم دقیقا مشکل شما رو دارم. دلیلش رو پیدا کردین؟

    • سامان

      سلام من یه پسرم وممکنه خیلی از پسرای دیگه هم اینارو بخونه دختر جون اگه مشکل داری یکم حیا کن برو پیش متخصص زنان وزایمان نه تو اینترنت

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اقاپسرتوچكاربه اين مسائل دارى برو باب اازت نظرنخواستيم

      • ناشناس

        واقعا باعث خجالته که در کشور ما پریود شدن و مسایل مربوطه که یک واقعه کاملا طبیعی مثل ادرار کردن و ... است، از نظر مردم بی حیایی به حساب میاد!!!

      • بدون نام

        واسه طرز فکرت متاسفم و کلمه حیا برا خانم ها اختصاص نداره و اکثرا شامل شما پسرا میشه ولی به خاطر این فرهنگای غلطتون که باهاش بار اومدید کاربرد این کلمه رو نمیدونید

      • into you

        خاک بر سر تو که هنوز فهم و درک اینکه این مسائل طبیعی رو نداری.

      • armita

        فک کنم تو حیا نداری ک اومدی اینجا

      • بدون نام

        پسر جان مطلب زنونه نخون ...به مردایی که علاقه دارن به مسایل زنونه ماماچه میگن... برو پی کارت بچه جون

    • عسل

      اطلاعاتتون واقعا عالی بود ممنونم از سایت خوبتون

    • بدون نام

      دختری۲۴ساله هستم در پریودی این ماه خون قهوه ای خارج شده برای اولین بار....این نشانه ی چیست لطفا راهنمایی کنید خیلی میترسم...پریودی های خیلی دردناک در روز اول ودوم دارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اب زیاد بخور

    • پریناز

      آخه پسر توسایت زنان چیکارمیکنه که ایناروبخونه؟

    • پریییییود

      من 13سالمه تازه تو شورتم خون دیدیم ولی نمی دونم پریوده یا نه کمکم کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تیر خوردی

    • Mahshid

      سلام من ١٣ سالمه بعد اولين بار كه پريود شدم ٧ روزه بود پارسال شدم ولي ديگه نشدم حالا امسال شدم ولي خون كمي هست تو شورتم و قهوه اي كمرنگه ايا اين پريوده يا نه؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره پریوده واین تاخیره یه ساله اون اولا طبیعی است

    • یاسمن

      سلام من 23سالمه یه بچه 2.5دارم بعد از زایمانم قرص LD نخوردم ولی یک ماه هست استفاده کردم این ماه پرید شدم لخته های سفید مثل گوشت از بدنم خارج شد میخوام بدونم دلیلش چی هست به نظر شما به دکتر مراجعه کنم

    • سعیده

      سلام من ۲۰سالمه دوساله ازدواج کردم پریودهای طولانی۱۸روزه دارم همش لکه های تیره.رحمم دوشاخه.رفتم دکتراول گفته پلیپه بعدگفت کیسته بعدگفت داخل رحمت خون هست.توروخداراهنماییم کنیدخیلی میترسم دل دردوکمردرد هم دارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی ما از دکتر زنان باید بیشتر بدونیم؟؟؟

    • بدون نام

      توروخدا زودتر جوابمو بدین

    • سمیر

      سلام. من ۳۳ ساله ام و چند وقتیه موعدهای ماهانم عقب می افتاد. از روی آزمایشات فهمیدم pco هستم. پزشکم برای شش ماه داروی مدروکسی پروژسترون تجویز کرد و ماه اول استفاده کردم و سر موقع دوره ام شروع شد ولی با مقدار بسیار کم و خون کمرنگ و سیاه. در ضمن الان ده روزه که ادامه داره و سر هفت روز قطع نشده. چه کنم؟ عوارض دارویی نیست؟؟؟

    • بی نام

      با سلام بنده 26 سالمه و حدود یک ساله که روند پریودم تغییر کرده 4 الی 5 روز اول لکه بینی دارم 6 و 7 و 8 خونریزی و تا روز ده لکه بینی البته در دو مورد اخیر به روز 12 و 13 هم کشیده علتش چیه و اینکه حتما باید به پزشک مراجعه کنم؟

    • رعنا19خوزستان

      سلام علیکم خانم 24ساله و بدون نام...باید بگم در خصوص سوالتون که اگر برای بار اول شاهد لخته ی قهوه ای رنگ بودید مشکلی نیست اما اگر در ماه های بعدی هم همین وضعیت را داشتید میتوانید نگران باشید باید بگم که دختر یه روحیه لطیفی داره که وقتی ازطرف جنس نامحرم محبتش برانگیخته میشه و تمام اعضای بدن تحت تاثیر قرار میگیرن و امکان داره رحم بخاطر همچین مسائلی یا خون لخته لخته باشه و یا قهوه ای رنگ و تیره.یکی دیگه از عواملی که به ندرت باعث قهوه ای شدن خون درون رحم و کیست میشه عمل خودارضایی هست(بدور از شرع و اسلام که جزگناهان کبیره محسوب میشود) که رحم وقتیکه تحریک میشود نیاز دارد تا اسپرم وارد رحم بشه اما وقتیکه هیچ اسپرمی وارد نشه همون عمل باعث قهوه ای شدن خون درون رحم یا وجود کیستهای خفیف بشه(خیلی کم پیش میاد که ب اثر این موضوع باشه)...مطمئن باید چیزی نیست دختران دراین دوره خیلی حساس میشوند و هرمسئله ی کوچیکی رو بزرگ میبینن.ان شالله سلامت باشید و پایدار

    • نگین خسروی

      سلام اگر از قرص های مسکن ماننده دیکنفناک استفاده کنیم بعدا در بارداری دچار مشکل نخواهیم شد؟؟؟؟؟

    • فهیمه

      سلام خسته نباشید،ببخشید من ۲۲ سالمه و متاهلم و چندماهی هست ک خون پریودیم کم شده و ۲ روزبیشترنیست و روزای بعد فقط لکه بینی دارم و این ماه هم پریودیم قهوه ای رنگ بود،البته بگم ک چون میخاستم برابارداری اقدام کنم دکتر قرص هورمونی بهم داد،میخاستم بدونم مشکلی هست یا نه،خیلی نگرانم؟

    • کیمیا

      سلام من 15 سالمه
      اخرین دوره ی قاعدگیم خرداد بوده تا دو روز قبل که دوباره شروع شد.
      سه چهار روزه که سردرد داشتم ولی با شروع این دوره حالت تهوع شدیدی دارم و بی حال شدم و خون پریودم قهوه ای شده
      اگه میشه سریع راهنمایی کنید

    • فرناز

      سلام.من15سالم هست. قبلا قائدگی نامنظم داشتم دکتر رفتم گفت تخمدان های پاراکیستی دارید و به من دارو دادن.دارو رو که خوردم خون قائدگیم خیلی تیره هست و 8 روزه تموم نشده.ضمن اینکه قبلاقائدگیم5روز بود و خون تیره نداشتم.لطفا اگه میشه بهم بگید باید به پزشک مراجعه کنم یاخیر.

    • Sahar

      سلام خسته نباشید-ببخشید خوردن قرص در دوره ی عادت ماهانه عوارض داره یا نه ممنون میشم جواب بدین

    • ناشناس

      جای اینکه هی ترس و وحشت بگیریدو سوالای متعدد کنید،برین پیش یه متخصص که خیالتونو راحت کنه

    • بدون نام

      سلام ،من دستگاه ای یو دی دارم،همیشه پريودي هام عقب ميفتاد،اما این ماه دقیقا تو همون روزی که ماه قبل پریود شدم من سنگینی بلند کردم و همون روز پریود شدم اما فقط شب یه شب خون قهوهای ،و الان با گذشت 9 روز هنوز خونریزی دارم البته دیگه روزها هم دارم اما نسبت به ماههای گذشته خیلی کمتر و قهوهای،دکترم فعلا ایران نیست،به نظرتون برم یه دکتر دیگه? آخه من همیشه قاعدگی هام 6,7 روزه و با خون زیاد و قرمز هست اما الان 9 روز شده و با خون قهوهای

    • بدون نام

      ببخشید دختر من پریوداش نامنظم بودن بعد از دو ماه پریود شده این مشکلی که نداره ؟؟؟؟؟ لطفا جواب بدین

    • زهرا

      سلام من 12 سالم هست من حدود چهار ماه پیش لکه دیدم و الان هم لکه دیدم ایا این پریود هست

    • رویا

      من این ماه پریودنشدم ولی بجاش مایع غلیظ وسیاه رنگی دوبار همراه بادارام امد این نشانه چیست؟درضمن دوهفته قبل از پریودی سه بار قرص اورژانسی همراه باجلوگیری طیبعی خورم . ممکنه راهنماییم کنید

    • رویا

      من این ماه پریودنشدم ولی بجاش مایع غلیظ وسیاه رنگی دوبار همراه بادارام امد این نشانه چیست؟درضمن دوهفته قبل از پریودی سه بار قرص اورژانسی همراه باجلوگیری طیبعی خورم . ممکنه راهنماییم کنید

    • بدون نام

      من ۲۸ سال دارم ۵ سال از دارو های ضد حمل استفاده میکردم سی ماه میشه این داور رو استفاده نمیکنم و پیشی پزشک ام هم رفتم ویتامین برام داد چی کار کنم حمل نمیگرام

    • بدون نام

      باسلام من سقط جنین داشتم الانم تولگنم بدجوراحساس درد دارم توروخداراهنماییم کنیدخیلی میترسم

    • تابان

      کلا دنگ و فنگ دارن این زنا

    • الهه

      هرچی شد اگه به خدا ایمان داشته باشید خوب میشه
      در ضمن گفته باشم که خیلی باعث خجالته که تو کشور ما پریود شدن یک موضوع شرم آوره، من تو استخر کار میکنم و هر وقت میخوام بگم پریودم و نمیتونم بیام استخر خجالت میکشم بگم!

    • تابان

      سلام من دختری ۱۸ساله هستم.سیکل قاعدگیم ۲۰روزه است مشکلی ندارم،ماهی ۲یار پریود میشم

    • ساقی

      من 12 سالمه و حدود 10 ماهه که پریودم اولین باری که شدم آذر پارسال بود دو ماه نشدم بعدش 22 اسفند یک دوره ی 8 روزه کاملا طبیعی رو داشتم
      حالا دارم هر ماه پریود میشم ولی اصلا منظم نبود بعضی وقتا ماهی 2 ماه میشدم

    • زینب

      سلام بنده 9ساله ازدواج کرده ام و یک دختر 7ساله دارم قبل از دخترم یک کورتاژ داشتم به علت نطفه پوچ الان سه ساله برا بارداری اقدام کردم در اوایل اقدام هورمون هام نا منظم بودند با مصرف کردن قرص مدروکسی پروژسترون منظم شدن بعد مرتب به دکتر مراجعه میکنم و باسونوتخمک گذاری مطمئن میشوم که تخمک گذاری رو دارم هرماه ،نزدیکی هایمان هم مرتب است ولی تا الان باردار نشدم با اینکه عکس رنگی رو هم 7ماه پیش انجام دادم و سالم بود از رفتن به پزشک دیگه خسته شدم چون هروقت دارو مصرف میکنم نتیجه نگرفتم آمپول های کمک به بارداری را هم پزشکی برایم تزریق کرد ولی باز نتیجه نگرفتم لطفا راهنمایی کنید

    • راضیه

      سلام منم سوال دارم میشه بپرسم

    • بدون نام

      سلام من چندماهیه رنگ خونریزیم تغییر کرده و خیلی رقیق همراه با تکه های لخته ریز هستش ولی مدت و زمانش تغییر نکرده این ماه رنگش بنفش تیرست دلیلش چی میتونه باشه.

    • یاس من

      چرا خون پریودیم مثع قبل لخته نمیشه کم شده بیبی چک هم منفی بود

    • مریم

      من ۲۲سالمه مجردهستم. طوری درد میگیرتم که بحال مرگ‌میرسم‌
      ولی آویشن دم میکنم‌میخورم خیلی کمک میکنه شماهم‌استفاده کنید

    • زهره

      سلام من یه دو سه روزی هست خونه سیا برام میاد چه باید کنمظ

      پاسخ ها

      • بانو

        طبیعیه و تکه های قدیمی در رحم در حال رفع شدن هستن..

    • نسیم

      هنگام پریودی درد وحشتناک دارم...طبیعیه؟؟؟

    • ناشناس/۱۳۸۵

      سلام من ۱۲سالمه هنوز پریود نشدم ولی موی زیر شکم دارم،سینه هام بزرگ شدن،ترشحات سفید و زرد دارم،ولی هنوز جوش نزدم،موی زیر بغل ندارم،و ادن قد جهشی که یک سال قبل از پریود میکشن هم نکشیدم.میشع یه نفر پیش بینی کنه که من تقریبا کی پریود میشم؟

    • جیهونه

      سلام من بیست پنج سالمه درد قاعدگیم بسیاروحشتناکه جوری که وقتی پریودمیشم بایدسرم وصل کنن رنگ خونم سیاه فک کنم از سردی مزاجم باشه وقتی این حرفارو به مامان بزرگا یا آمای قدیمی میگم همشون میگن اگه رحم زن گرم باشه مزاج زن گرم باشه هرماه منظم پریودمیشه ودردهم نداره اگه داشته باشه خیلی کمه خاستم این مطلبوگفته باشم که اگه کسی هم مثل من باشه واین حرفاروشنیده ببینم درسته یانه؟ولی خب من امتحان کردم وقتی دردشکم دارم دوس دارم یه جای گرم بشینم یاکمرم وشکمم حوله گرم میکنم میزارم دردم یکم آروم میشه پس ممکنه از سردی رحم ومزاج هم باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مادربزرگ دیگه چیه دختر جون پاشو برو دکتر

    • اطوسا

      سلام ببخشید من دختری ۱۴ساله و مجردم تا حالا پریود نشدم الان سه روزی هست خون سیاه میبینم آیا طبیعیه ممنون

    • مه

      من بدم هورمون سازه دکتر گفت 10 کلیو ازوزنم کم کنم قبلا80کلیو بودم وحالا74شدم حلا من سنو دادم فلویکول راست13هست شوهر ازمایش اسپرم دادضعیفه

    • بدون نام

      سلام من سلن هستم همیشه لخته های کوچیک میدیم واینکه خونریزیم غلیظ ولی ایندفه سبز شده بود واینکه بوی بدی میده

    • بدون نام

      متن اموزشی میذارن اینجا ن اینکه مطب باشه و ویزیت رایگان دوستان
      چرا همه چیو قاطی میکنین شماها

    • بهار

      سلام ببخشید من 9ماه هس ازدواج کردم.29سال دارم.هرماه سه روز زودترپریود میشم.این ماه خونریزیم غلیظ وسیاه رنگ هس.مشکلم میتونه چی باشه.خواهش میکنم من وراهنمایی کنید.ممنونم.

    • ستینا

      سلام خسته نباشید من ۳ماهی پریودم طولانی میشه خسته شدم نمیدونم چیکار باید بکنم تروخدا کمکم کنید یه عده میگن مال استرس یا اینکه ضعیف شدی ب هیچ عنوان هم درد یا چیزه دیگه ای ندارم فقط خونریزی اونم بالای۸روز

    • مریم

      سلام خسته نباشین من قبلاوقتی پریود میشدم رنگ خونم قرمز بود ولی الان مدتیه سیاه وقهو ه یه دلیلش چیه بنظرتون کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • مریم

      سلام خسته نباشین من قبلاوقتی پریود میشدم رنگ خونم قرمز بود ولی الان مدتیه سیاه وقهو ه یه دلیلش چیه بنظرتون کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • محیا

      سلام من 13سالمه الان دفعه سوممه که 11روزه پریودم آیا مشکلی داره یانه؟؟؟

    • **

      سلام خالم ها من ۱۵ساله ازداج کردم مریض شودم ولی نا منظم بود ولی به پزشک مراج کردم گفته چیزی نیست ولی این ماه شودم خونم هم کم مساد و هم تیره هست می ترسم لطفا بگین چه کنم

      پاسخ ها

      • سردار

        نترس .شاید اوفت کردن . خودت نمیدونی . هنوز گرمی.هیچ کاری نکن سرد بشی میفهمی

    • بدون نام

      سلام.
      من ۶۵روزه ک پریود نشدم سونوگرافی دادم حامله نبودم و مشکلی نداشتم بنظرتون چ مشکلی میتونم داشته باشم.
      لطفا راهنماییم کنید

    • بدون نام

      جواب همه حرفاتون پیش دکتره

    • الهام

      من 35 روز عقب انداختم یه نزدیکی مشکوک قبلش داشتم که 4 تا قرص ال دی خوردم الان سه روزِ پرید شدم اما خیلی تیره ومقدارش کم هست درد نسبتا کنی درزیر سمت چپ دلم حس میکنم...نگرانم باردار نباشم...ممنونم

    • بدون نام

      سلام من دو روز اول پریودی م لکه های کمی از خون هست فقط آیا مشکلی هست؟

    • پری

      سلام من دختری23ساله هستم توسن16سالگی هم پریودشدم ولی پریودی نامنظمی داشتم بعضی ازماه هاپریودپریودم سه ماه پریودنمیشدم ولی بعضی وقتاهرماه پریودمیشدم هرسال اینجوری بودم ولی الان سیکل قاعدگیم خوبه هرماه میشم. ازبعضیاهم که بپرسم بهم میگن ازلاغری زیاداینجوری هستی طبیعیه توقاعدگیمم خونم کشدارقرمزولخته سیاهه بعضی وقتاهم دردشدیدشکم وکمردارم آیابنظرتون طبیعیه

    • محمدی

      سلام من تو روز هفتم قاعدگیم باز خون میاد میشه علتشو بگید؟

    • sm

      سلام ببخشید من دوهفته اس که رابطه با همسرم رو ندارم و الان پریود شدم و اینکه الان پریودم قهوه ای تیره اس و مثل ترشح هس میتونه این مشکل از ارضا نشدن هم باشه؟

    • ندا

      سلام .وقت بخیر. پریودم به طور منظم هست ولی سه روز اول زیاد به طور طبیعی و از روز ۴ کمتر و ۷ روز ادامه داره و از روز ۵ به بعد خون به صورت کم و قهوه ای هست .آیا این مورد طبیعی هست؟

    • سهیلا

      سلام من پریودیم زوتر شد و الان خون سیاه رنگ هست نشانه چی هست لطفا راهنمایی کنین ۱۸سالمه

    • ریحانه احمدی

      سلام من یک دختر ۲۲ ساله استم و همچنان هنوز ازدواج نکردم دفعات قبل عادت ماهانه ام خیلی منظم بود اما این بار عادت ماهانه ام سیاه مثل قیر میاد و بسیار کم هست و اصلا خون دیده نمیشه اما این وقت عادت ماهانه من بود نمیدانم چرا این دفعه اینجوری شده میشه به من یک مشوره بدین

    • هانیه

      سلام من ۱۳ سالم و الان یک سالی هست که پریود شدم .. و عادت های نامنظم هم داشتم...این ماه سر موقعه شدم ولی خیلی غلیظ و سیاه رنگ هست ....میشه بگید چی کار کنم پیش دکتر هم رفتم ....هیچی نگفت
      .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج