۱۱۶۳۵۷
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

تیم کوک؛ کوکِ سازِ اپل

تیموتی دی «تیم» کوک در اول نوامبر سال ۱۹۶۰ میلادی، در آلاباما در آمریکا متولد شد. او در حال حاضر، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت اپل است.

تیم کوک؛ کوکِ سازِ اپل

برترین ها: تیموتی دی «تیم» کوک در اول نوامبر سال ۱۹۶۰ میلادی، در آلاباما در آمریکا متولد شد. او در حال حاضر، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت اپل است.

معرفی

کوک در مارس ۱۹۹۸ به اپل پیوست و در ۲۴ اوت ۲۰۱۱، بعد از استعفاء استیو جابز رسما مدیر عامل جدید شرکت اپل شد. نخستین مسئولیت وی مدیریت عملیات «روزانه» به عنوان نایب رییس، در این شرکت بوده‌است. در سال ۲۰۱۲، یک میلیون سهام اپل به او اهدا شد. تیم کوک یکی از مدیران با بالاترین دستمزد در دنیا است. کوک پیش از پیوستن به اپل، نایب رییس بخش مواد شرکت، در کامپک بود و به مدت ۱۲ سال در شرکت اینتل فعالیت می‌کرد. کوک پیش از آن در شرکت اینتلیجنت الکترونیکس به عنوان مدیر ارشد عملیاتی در بخش فروش فعالیت می‌کرد.

تیم کوک؛ کوکِ سازِ اپل

در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی، تایم، تیم کوک را به عنوان یکی از ۱۰۰ انسان تاثیرگذار در دنیا معرفی کرد.

از تیم کوک به عنوان نابغه پشت استیو جابز یاد می‌شود.

کوک دارای مدرک ام‌بی‌ای از دانشگاه دوک و مهندسی صنایع از دانشگاه آوبرن است.

طبق نظرسنجی انجام شده توسط گلس‌دور، تیم کوک با کسب امتیاز ۹۷%، محبوب‌ترین مدیر جهان در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. کوک در این نظرسنجی بالاتر از افرادی چون لری پیج، اریک اشمیت و لری الیسون قرار گرفت.

تیم کوک به ورزش‌هایی چون کوهنوردی، دوچرخه سواری و ژیمناستیک علاقه دارد. او فعالیت‌هایش را هر روز از ساعت ۴:۳۰ شروع می‌کند.

تیم کوک؛ کوکِ سازِ اپل

تسخیر امپراتوری

در سال ۲۰۰۴ در پی بیماری استیو جابز؛ مدیرعامل اپل، تیم کوک به مدت دو ماه به جای وی در این سمت خدمت کرد. همچنین در سال ۲۰۰۹ وقتی جابز برای پیوند کبد به مرخصی رفته بود ریاست شرکت را برای چند ماه در اختیار داشت. در ژانویه سال ۲۰۱۱ نیز، کوک جای خالی جابز را وقتی پر کرد که او با اجازه هیئت مدیره برای مداوا شرکت را ترک کرد.

سرانجام در آگوست سال ۲۰۱۱ استیو جابز طی نامه‌ای استعفای خود را به هیات مدیره شرکت اپل اعلام کرد و تیم کوک را به عنوان جانشین خود پیشنهاد داد و با این پیشنهاد موافقت شد.

تیم کوک؛ کوکِ سازِ اپل

آغاز کار کوک در اپل

بعد از کناره گیری استیون پل جابز از سمت مدیرعاملی و انتخاب تیم کوک به عنوان جانشین جابز و مدیرعامل شرکت جدید اپل٬ او با ارسال ایمیلی به کارمندان این شرکت اعلام کرد که روند رو به رشد اپل با این جابجایی ها تغییری نخواهد کرد. متن نامه الکترونیکی تیم کوک برای کارمندان اپل به شرح زیر است.

«من مشتاقانه منتظرم تا از این فرصت بدست آمده برای خدمت در پست مدیر عامل نوآورترین و خلاق ترین شرکت جهان استفاده کنم. پیوستن به شرکت اپل بهترین تصمیمی بود که تاکنون گرفته‌ام و همچنین افتخار من اینست که بیش از ۱۳ سال از سال‌های عمرم را در این شرکت و در کنار استیو جابز خدمت کرده ام. من هم همانند استیو جابز به آینده درخشان اپل خوشبین هستم و تصمیمات استیو را برای آینده اپل در نظر خواهم گرفت. استیو یک رهبر و مدیر شگفت انگیز و بی مانند برای من و نیز کل تیم اجرایی و کارکنان اپل است. ما واقعا مشتاقانه دنباله روی تفکرات و هدایت مداوم استیو بوده و نظرات او به عنوان رئیس مان را همچنان در نظر خواهیم گرفت. من از شما می خواهم اعتماد به نفس خود را از دست ندهید زیرا تغییراتی در روند فعالیت شرکت صورت نمیگیرد. من اصول و ارزش های منحصربفرد اپل را گرامی و حفظ خواهم کرد. استیو شرکت و فرهنگی را بنا کرده است که همانندی در هیچ کجای دیگر در جهان ندارد و ما همچنان در این مسیر صحیح خواهیم ماند. ما همچنان به تولید بهترین محصولات جهان که مشتریان از آنها لذت می برند و کارمندان مان از تولید محصولات جادویی که به آنها افتخار می کنند ادامه خواهیم داد. من عاشق اپل هستم و مشتاقانه و با تمام نیرو وظایف جدیدم را انجام خواهم داد. حمایت های همه جانبه هیات مدیره٬ تیم اجرایی و بسیاری از شما من را دلگرم و نیرو بخش من خواهد بود و من مطمئن هستم بهترین سال ها را پیش رو خواهیم داشت و با هم برای ساختن اپل به عنوان یک مکان جادویی برای تولید محصولات جادویی ادامه خواهیم کرد.»

کوک از نگاه خبرنگاران

یوکاری ایواتانی کین از خبرنگاران سابق وال استریت ژورنال در کتاب خود به نام «امپراطوری تسخیرشده: اپل بعد از استیو جابز» در مورد مدیریت تیم کوک نیز مطالبی نوشته است که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

تیم کوک؛ کوکِ سازِ اپل

بخشی از کتاب:

زمانی که تیم کوک در سال ۱۹۹۸ فعالیت خود در اپل را آغاز کرد، اپل به شدت بدنبال مدیری بود که با قابلیت های خود روند تولید محصولات را بهبود ببخشد. بر خلاف سایر هم پستی های سابق کوک که در کنار گروه اجرایی خود کار می‌کردند، کوک درخواست دفتری کوچک در طبقه مدیران اجرایی اپل را کرد که جایی نزدیک به دفتر استیو جابز بود و می‌توانست از نزدیک شاهد رفتار و روش ریاست جابز باشد.

او از تمامی افرادی که تحت نظر او کار می‌کردند انتظارات بسیار بالایی داشت و به شکلی رفتار می‌کرد که گویی اپل شرکتی ۲۰ میلیارد دلاری است، در حالیکه در آن زمان اپل تنها ۶ میلیارد دلار ارزش داشت. او انتظار بهترین محصولات با بهترین عرضه و قیمت را داشت.

تیم کوک برای برخی از افراد مانند ماشین و برای برخی دیگر مانند پرچین بود. او می‌توانست به شدیدترین شکل ممکن زیر دستانش را ترور شخصیت کند و از طرفی چنان به آنها انگیزه بدهد که فقط به خاطر شنیدن یک تحسین کوچک از طرف او، از صبح تا شب را مشغول کار بر روی پروژه مورد نظر باشند.

برخلاف استیو جابز که چندان در قید و بند مشاوره و برگزاری جلسات نبود، کوک جلسات هماهنگی خود را بطور دقیق و منظم برگزار می‌کرد و بطور جز به جز تمامی موارد را در نظر می‌گرفت و سعی می‌کرد در این جلسات تمامی اشکالات را پیدا کند و این کار گاهی اوقات تا ۶ ساعت به طول می‌انجامید. به گفته کین برخی اوقات این جلسات باعث وحشت بعضی از کارمندان نیز می‌شد.

جلسه با تیم کوک میتوانست بسیار وحشتناک باشد. او دارای آرامشی فوق‌العاده و ذن مانند بود و هیچ زمانی را تلف نمی‌کرد. وقتی کوک با کسی صحبت می‌کرد، به قدری او را سوال پیچ می‌کرد تا به جوابش برسد. او پشت سر هم می‌گفت چرا؟ یعنی چی؟ متوجه نمی‌شوم؟ چرا واضح تر توضیح نمی‌دهی؟ او در برخی موارد یک سوال را ۱۰ بار تکرار می‌کرد تا به جواب برسد.

بر خلاف جابز که به وضوح ناراحتی خود از موضوعی را بروز می‌داد، کوک زمانیکه از موضوعی ناراضی بود سکوت مرگباری را اختیار می‌کرد. برای مثال اگر کسی قادر به پاسخگویی به سوال کوک نبود، او با سکوتش تمام اتاق را به سکوتی وحشتناک هدایت می‌کرد و به چشم آن شخص خیره می‌شد و منتظر جواب می‌ماند.

درهر حال، پس از انتصاب کوک بعنوان مدیرعامل اپل او سعی کرد که این شرکت را نسبت به زمان ریاست جابز کمی آزاد‌تر اداره کند. او ارتباط خود با کارمندان را از طریق پیامهای الکترونیکی، جلسات متعدد و ملاقات در رستوران و… افزایش داده است و تا به اینجا به خوبی از عهده ریاست اپل که پرسودترین شرکت جهان محسوب می‌شود بر آمده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امروز تو سایتت 4تا مطلب اپلی دیدم حیف که اپل ایرانیها رو حساب نمیاره و حتی از فروشگاه هاش بیرون میندازه حتی اپل آیدی هم بهشون نمیده
      وگرنه این آویزونی و پاچه خواری یه عده ایرانی رو که آیفونش رو از شناسنامه اش هم مهمتر میدونه میدید یه تقدیری چیزی ازشون میکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج