جاباما
۱۲۱۶۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

قوانين ضد سیگاری ها

آمارها از ۱۸۷ کشور جهان حاکي از آن است که در سال ۲۰۱۲ ميلادي، ۹۶۷ ميليون نفر روزانه سيگار کشيده‌اند در حالي که اين آمار در سال ۱۹۸۰ ميلادي ۷۲۱ ميليون نفر بوده است.

اعتماد: آمارها از ۱۸۷ کشور جهان حاکي از آن است که در سال ۲۰۱۲ ميلادي، ۹۶۷ ميليون نفر روزانه سيگار کشيده‌اند در حالي که اين آمار در سال ۱۹۸۰ ميلادي ۷۲۱ ميليون نفر بوده است.

قوانين ضد سیگاری ها

مالزي

وزير بهداشت مالزي اعلام کرد شهر مالاکا که جزيي از ميراث جهاني شمرده مي‌شود، به اولين شهر عاري از دود سيگار در اين کشور بدل مي‌شود.افرادي که اين قانون را زيرپا بگذارند ۳۰۰ رينگيت (۱۰۰دلار) جريمه خواهند شد، البته ممکن است جريمه تا حداکثر ۵۰۰۰ رينگيت افزايش يابد.

اروگوئه

اين کشور بزرگ‌ترين تصاوير هشداردهنده روي پاکت‌هاي سيگار را دارد که ۸۰ درصد سطح پاکت را مي‌پوشاند و در رده‌هاي بعدي مکزيک (۶۵ درصد) و موريتاني (نيز با ۶۵ درصد) قرار دارند.

ترکمنستان

تنها کشور سابق اتحاد شوروي که ممنوعيت شديدتري از قزاقستان در زمينه سيگارکشيدن اعمال کرده است، کشور همسايه آن ترکمنستان است که رهبر سابق آن صفر مراد نيازوف، سيگار کشيدن حتي در خيابان‌ها را ممنوع کرد.

برزيل

بر اساس قانون جديد استعمال سيگار در تمام اماكن سرپوشيده اين كشور ممنوع مي‌شود و با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد. همچنين به موجب اين قانون هر نوع تبليغات دخانيات مثل پوستر و بنر در مراكز فروش و تجاري ممنوع مي‌شود. در گذشته اين ممنوعيت فقط محدود به آگهي‌هاي تلويزيون، راديو و بيلبوردها بود. علاوه بر اين اقدامات علايم هشدار دهنده بهداشتي در دو طرف بسته بندي‌هاي سيگار نيز چاپ مي‌شوند تا به مصرف كنندگان خطرات استعمال دخانيات و پيامدهاي خطرناك آن را يادآوري كنند.

امريکا

ايالت کاليفرنياي امريکا يکي از سخت‌ترين و سنگين‌ترين قوانين را نسبت به مصرف سيگار در اماکن عمومي در جهان دارد.از سال ۱۹۹۳ سيگار کشيدن در داخل و در فاصله ۵/۱ متري از اماکن عمومي ممنوع شده است. در حال حاضر اين فاصله تا ۶ متر اضافه شده و تقريبا تمام اماکن عمومي را در بر مي‌گيرد.سيگاري‌هاي نيويورک در مواجهه با اقدامات جديد براي بالا بردن قيمت سيگار و محدود کردن محل‌هاي سيگار کشيدن با دردسر بيشتري روبه رو شده‌اند

به گزارش خبرگزاري فرانسه افزايش ماليات بر سيگار در نيويورک قيمت سيگار در اين شهر را به بالاترين نرخ در آمريکا، يعني به حدود ۱۱ تا ۱۵ دلار در هر پاکت سيگار، يا ۷۵ سنت به ازاي هر نخ سيگار رساند. شهردار نيويورک، مايکل بلومبرگ، يک سيگاري سابق که اکنون يه يک ضدسيگار پرحرارت بدل شده است، براي اولين بار از اين ايده مقامات بهداشتي براي غيرقانوني کردن سيگار کشيدن در پارک‌ها و کنار ساحل حمايت کرد.از سال ۲۰۰۹ در تمامي ۵۰ ايالت امريكا تلفن‌هاي رايگان جهت مشاوره با افراد آموزش ديده در زمينة ترك سيگار راه اندازي شده است.

نروژ

در نروژ که سيگار کشيدن در مکان‌هاي دربسته عمومي در آن ممنوع است،در پيروي از چند کشور غربي ديگر مانندايرلندو ايسلند از ابتداي سال ۲۰۱۰ نمايش سيگار را در فروشگاه‌ها ممنوع کرد تا ميل به خريد سيگار را کاهش دهد. و باز هم شرکت سيگارسازي فيليپ موريس توليدکننده سيگارهاي مارلبورو اعلام کرد براي مقابله با قانون جديدي در نروژ که نمايش سيگار در فروشگاه‌ها را ممنوع مي‌‌کند، به دادگاه شکايت مي‌کند. رئيس اداره بهداشت نروژ در اين باره گفت: «اين اقدام شرکت فيليپ موريس نشان مي‌دهد که ما در مسير درست قرار داريم.»

آفريقاي جنوبي

مقامات بهداشتي آفريقاي جنوبي در حال بررسي اعمال قوانين سخت‌تر ضدسيگار در اين کشور هستند و پيشنهاد کرده‌اند سيگار کشيدن در مکان‌هاي دربسته کاملا ممنوع شود. آنها پيشنهاد کرده‌اند حتي دود کردن سيگار در مکان‌هاي سر بازي مانند کنار ساحل هم غيرقانوني شود.به گزارش خبرگزاري فرانسه استاديوم‌ها، باغ‌وحش‌ها، غذاخوري‌ها از جمله مکان‌هايي هستند که ممکن است مشمول قانون جديد شوند. در سواحل سيگار کشيدن فقط هنگامي مجاز خواهد بود که فرد سيگاري دست کم ۵۰ متر از نزديک‌ترين فرد ديگر فاصله داشته باشد.

کرواسي

کرواسي از ماه مه ۲۰۰۹ ممنوعيت سيگار کشيدن در مکان‌هاي عمومي را اعمال کرد که بر اساس استانداردهاياتحاديه اروپااست که اين کشور اميدوار است تا سال ۲۰۱۲ به آن بپيوندد.

صربستان

روشن کردن سيگار در اغلب مکان‌هاي عمومي ممنوع است.جريمه زيرپا گذاشتن اين ممنوعيت ۵۰ يورو (۶۴ دلار) براي افراد و تا ۱۰۰۰۰ يورو براي شرکت‌ها است.بر اساس آمار سازمان جهاني بهداشت کشورهاي بالکان محل سکونت قهارترين سيگاري‌هاي اروپا است، به طوري که ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد بزرگسالان اين کشورها دچار اين اعتياد هستند.

لبنان

بهشت سيگاري‌ها جهنم مي‌شود؛ ممنوعيت سيگار در مکان‌هاي عمومي لبنان ممنوعيت سيگار کشيدن در مکان‌هاي عمومي شامل کافه‌ها و رستوران‌هاي لبنان بر اساس قانوني جديدي که جريمه‌هاي سنگيني براي متخلفان در نظر گرفته است، به اجرا در‌مي‌آيد.به گزارش خبرگزاري فرانسه در لبنان، کشوري که «بهشت سيگاري‌ها» شمرده مي‌شد، قانوني که در سال گذشته اجراي آن شروع شد، سيگار کشيدن در فرودگاه‌ها، بيمارستان‌ها و مدارس را ممنوع کرده بود اما اکنون اين ممنوعيت به ساير مکان‌هاي عمومي نيز گسترش پيدا مي‌کند؛ بر اساس اين قانون تبليغات دخانيات نيز که مسوول گرايش جوانان به سيگار کشيدن دانسته مي‌شود، ممنوع مي‌شود.سيگاري‌هايي که در فضاهاي عمومي دربسته سيگار روشن کنند، با جريمه ۹۰ دلاري مواجه مي‌شوند، و صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها که نسبت به تخلف از اين قانون در محيط کارشان چشم‌پوشي کنند از ۹۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار جريمه خواهند شد.

عربستان

استعمال دخانيات در مكان‌هاي عمومي اين كشور از جمله رستوران‌‌ها ممنوع است.استعمال مواد دخاني در ادارات دولتي، رستوران‌‌ها،

فروشگاه‌ها و مراكز خريد اين كشور غير قانوني تلقي مي شود. همچنين از فروش تنباكو به افراد زير ۱۸ سال ممانعت به عمل مي‌آيد.

اسپانيا

براى كاهش استفاده از سيگار در اماكن عمومى لايحه اى را به تصويب رساند كه براساس آن مصرف سيگار در محل كار و اماكن عمومى تا ۶۰۰ يورو جريمه خواهد داشت. جريمه اى كه براى اولين بار ۳۰ يورو و تكرار آن تا ۶۰۰ يورو جريمه خواهد داشت.

يونان

۴۵ درصد كل جمعيت يونان سيگار مى كشند. در اين كشور ۳۱ مركز ترك سيگار وجود دارد كه ۱۲ مركز آن در آتن فعال هستند. هرچند افزايش استعمال دخانيات در ميان زنان يونان افزايش قابل توجهى داشته اما هنوز مردان اين كشور بيشترين بخش از جمعيت سيگارى ها را تشكيل مى دهند. ميانگين سن آغاز استعمال دخانيات در يونان براى پسران ۱۲ سال و دختران ۱۵ سال اعلام شده است.

قزاقستان

قزاقستان پيش از اين سيگار کشيدن در مکان‌هاي عمومي مانند استاديوم‌ها و ايستگاه‌هاي حمل و نقل عمومي را ممنوع کرده است، اما مقررات جديد اين ممنوعيت را علاوه بر اين تمام کافه‌هاي و رستوران‌هاي پردود اين کشور آسياي مرکزي گسترش مي‌دهد.

روسيه

خريد و فروش سيگار به افراد ۱۸ سال در برخى فروشگاه ها و منع استعمال دخانيات در مراكز عمومى از قبيل ايستگاه هاى مترو، سينماها و مراكز دولتى را ممنوع اعلام كرده است اما سيگار کشيدن در کافه‌ها و رستوران‌ها يک امر معمول است. روسيه از ۲۶ ژوئيه ۲۰۱۰ هشدارهاي بهداشتي بارزي را براي اولين بار روي پاکت‌هاي سيگار قرار داد تا سيگاري‌ها را در اين کشور معتاد به نيکوتين با پيام‌هاي در مورد چين و چروک و ناتواني جنسي شوکه کند.اين قوانين جديد شامل هشدارهايي معطوف به زنان جوان، مانند پيام‌هايي درباره پيري زودرس پوست و آسيب ناشي از سيگارکشيدن در حين بارداري است.

تركيه

جريمه كشيدن سيگار در اماكنى كه لوح ممنوع بودن سيگار در آن نصب شده است ۵۰۰ لير است.

ونزوئلا

رييس جمهوري ونزوئلا اعلام كرد كه مصرف الكل و سيگار در محافل عمومي و خيابان‌ها ممنوع است و افراد خاطي جريمه مي‌شوند.«هوگو چاوز» طي بيانيه‌يي اعلام كرد كه نيروهاي پليس و ارتش پس از اجراي اين قانون تمامي افرادي را كه خارج از ساعات مقرر در خيابان‌ها و يا زاغه‌ها به فروش مشروبات الكلي مي‌پردازند، دستگير كرده و روانه زندان مي‌كنند.

فرانسه

از تاريخ ۱ فوريه سال ۲۰۰۷ قدم مهمي را براي پيشگيري و کاهش مصرف سيگار در اين کشور آغاز کرد. قانون شکني در اين مورد در کشور فرانسه جريمه‌يي ۴۵۰ يورويي دارد.

انگلستان

تقريبا در تمام اماکن عمومي سيگار کشيدن ممنوع است. افرادي که در ادارات، رستوران‌ها، وسايل نقليه عمومي و مانند آن سيگار بکشند تا ۸۰ دلار جريمه خواهند شد. اين در حالي است که اين جريمه شامل افرادي که به سيگاري‌ها اجازه سيگار کشيدن در اين اماکن را بدهند نيز خواهد شد.در شهر منچستر انگليس نيز افرادي كه ته سيگار خود را در خيابان ها بيندازند ?? پوند جريمه خواهند شد و براي متخلفان برگه هاي جريمه ثابت صادر مي شود.دولت بريتانيا در حال بررسي اين موضوع است که شرکت‌هاي دخانيات را وادار کند براي کاهش جاذبه سيگار کشيدن محصولات خود را در بسته‌بندي‌هاي ساده عرضه کنند.اندرو لنزلي از مقامات وزارت بهداشت انگليس هشدار داده که برخي از کودکان به علت رنگ و طراحي‌هاي جذاب پاکت‌هاي سيگار به استعمال آن جذب مي‌شوند.

سه تا از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي سازنده سيگار در برتانيا، ايمپريال توباکو، جاپان توباکو ايتنترنشنال و بريتيش امريکن توباکو به دنبال لغو اين ممنوعيت از طريق دادگاه‌ها بودند.

هندوستان

از اکتبر سال ۲۰۰۸ مصرف سيگار در اماکن عمومي اين کشور ممنوع اعلام شد و هر کسي که از اين لحاظ قانون شکني کند تا ۴.۵ دلار جريمه خواهد شد. هر گونه تبليغ مستقيم و

غير‌مستقيم محصولات دخاني و فروش آنها به کودکان نيز بر طبق قانون اين کشور ممنوع است.

ايرلند جنوبي

يکي از سنگين‌ترين قوانين را بر ضد سيگاري‌ها از سال ۲۰۰۴ وضع کرده است. استعمال سيگار در مكان هايي همچون رستوران ها، ادارات و كلوپ‌هاي اين كشور ممنوع و براي متخلفين جريمه‌يي تا سه هزار يورو در نظر گرفته شده است. مقامات عالي رتبه اين كشور مدعي هستند اين طرح موجب شده حداقل هفت هزار نفر ايرلندي كشيدن سيگار را ترك كنند.

ويتنام

سيگار کشيدن در مدارس،‌ مهدکودک‌ها، سينماها، ساختمان‌هاي دولتي و وسايل نقليه عمومي ممنوع است.اين کشور ماليات دخانيات را بالا خواهد برد تا تقاضا براي سيگار کاهش دهد.مردان در نواحي روستايي ويتنام نيز مانند با پيپ‌هاي سنتي بزرگ ساخته شده از بامبو که با تنباکوي قوي پر شده است، دخانيات را استعمال مي‌کنند.

چين

چين بزرگ‌ترين توليد کننده و مصرف کننده محصولات دخاني در جهان است.از ماه مه سال ۲۰۰۸ و قبل از شروع بازي‌هاي المپيک، مقامات اين کشور سيگار کشيدن را در بسياري از اماکن عمومي پکن، پايتخت اين کشور ممنوع اعلام کردند. اين اقدام دولت با هدف کاهش مصرف سيگار در ميان ۳۵۰ ميليون سيگاري در اين کشور صورت گرفت.تقريبا يک سوم تمام سيگارهاي جهان در چين دود مي‌شوند و يک چهارم مردم اين کشور معتاد به مصرف سيگار هستند.

سوئد

در ماه اخير ممنوعيت استفاده از سيگار در رستوران ها و اماكن عمومي اين كشور جهت جلوگيري از ايجاد مزاحمت براي افراد غيرسيگاري اجرا مي كند. اجراي اين قانون با حمايت اكثريت شهروندان سوئدي روبه رو بود. هم اكنون ۸۵ درصد سوئدي ها از ممنوع شدن استعمال دخانيات در رستوران‌ها و ۷۷ درصد از ممنوعيت سيگار در كلوپ‌هاي شبانه حمايت كرده و ۷۰درصد از سيگاري ها نيز موافق اجراي اين قانون در اماكن عمومي هستند.

ژاپن

در توکيو سيگار کشيدن در کافه‌ها و رستوران‌ها آزاد است،‌اما سيگار کشيدن در پياده‌روها ممنوع است.

کانادا

اين کشور يکي از کمترين نرخ‌هاي مصرف سيگار را در جهان دارد. بعد از اعلام ممنوعيت مصرف سيگار در اماکن عمومي و ادارات و همچنين تصويب قانون ثبت تصاوير هولناک روي پاکت‌هاي سيگار، اين آمار باز هم کاهش داشته است.در كانادا حتي ساخت اتاق‌هاي مخصوص مصرف دخانيات مجاز نيست.اكنون در شش ايالت و منطقه كانادا و استراليا مصرف دخانيات در خودروهايي كه سرنشين كودك دارند ممنوع شده است.کانادا اولين کشوري که در سال ۲۰۰۱ تصاوير هشداردهنده بزرگ روي پاکت سيگار قرار داد، از هر ۱۰ سيگاري سابق، سه نفر گفته بودند که اين تصاوير آنها را به ترک سيگار واداشته است، و يک چهارم سيگاري‌ها هم گفتند اين تصاوير به ترک آنها کمک کرده است.

در امارات هم اکنون ۶۰ مرکز ترک سيگار فعال هستند.وزير بهداشت امارات اعلام کرد که دولت در نظر دارد هر سال در کشور دو مرکز ترک سيگار را احداث کند. اخيرا وزارت بهداشت پيشنهاد داده بود تا قيمت دخانيات هر دو سال دو برابر شود تا سيگاري‌ها به خصوص جوانان تشويق به ترک آن شوند.همچنين اعلام شد خودرو‌هايي که کودکان سرنشين آن هستند و پارک‌ها نيز به زودي جزو اماکن عمومي مشمول ممنوعيت استعمال سيگار قرار مي‌گيرند. فروش سيگار نيز به افراد زير ۲۰ سال ممنوع شد.از ديگر برنامه‌هاي دولت امارات ممنوعيت تبليغات دخانيات است.

قوانين ضد سیگاری ها

آمار مصرف کنندگان سيگار در ايران

بر اساس آمارهاي گوناگون، بالغ بر ۱۲ تا ۱۵ ميليون نفر در ايران سيگاري هستند، که حدود ۳ درصد را زنان و ۲۸ درصد را مردان شامل مي شود .طبق آمارهاي گرفته شده سالانه در ايران ۶۵ ميليارد نخ سيگار مصرف مي شود.از سوي ديگر ۲۸درصد از زنان ايران قليان مي کشند. سرانه مصرف سيگار در ايران براساس آمارهايي که مراکز و مسوولين داخلي اعلام مي کنند چيزي نزديک به ۱۰۵۰ تا ۱۱۷۶ نخ در سال براي هر بزرگسال است. ۱۲۱ کشور جهان جزو پرمصرف ترين کشورها در دخانيات هستند که کشور ايران در رتبه ۶۷ قرار دارد.خديجه محصلي،کارشناس دبيرخانه کشوري کنترل دخانيات وزارت بهداشت گفته:

«۳ درصد از گروه سني ۱۳ تا ۱۵ سال سيگاري هستند و از اين ميزان، ۵ و يک دهم درصد را پسران و ۹ دهم درصد را دختران تشکيل مي دهند.» مردان سيگاري حدود ۱۲ نخ و زنان سيگاري روزانه ۵ نخ سيگار مي کشند. براساس آخرين آمار وزارت بهداشت ۰۹ /۱۱ درصد جمعيت ۱۵ تا ۶۴ به طور روزانه مصرف کننده مواد دخاني در کشور هستند.

آمار مصرف کنندگان سيگار در جهان

آمارها از ۱۸۷ کشور جهان حاکي از آن است که در سال ۲۰۱۲ ميلادي، ۹۶۷ ميليون نفر روزانه سيگار کشيده‌اند در حالي که اين آمار در سال ۱۹۸۰ ميلادي ۷۲۱ ميليون نفر بوده است. در بررسي‌هاي آماري همچنين مشاهده مي‌شود چندين کشور بزرگ جهان همچون بنگلادش، چين و روسيه طي سال‌هاي اخير بيشتر با افزايش تعداد مصرف‌کنندگان سيگار روبه‌رو بوده‌اند.همچنين در سال ۲۰۱۰، حدود ۲۰۰ ميليون زن در سراسر جهان سيگار مصرف مي‌کردند.

تجارت سيگار

گردش مالي محصول سيگار در کشور سالانه ۴هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان است که ۵۵درصد اين رقم يعني ۲هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان سهم قاچاق سيگار است و هزار و ۵۰۰ميليارد تومان نيز سهم واردات و توليد داخل مي‌شود. براساس آمار ارائه شده، سالانه پنج هزار و ۶۰۰ ميليارد نخ سيگار در دنيا مصرف مي‌شود كه تجارتي معادل ۳۳۰ميليارد دلار در سال را به خود اختصاص مي‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فکر کنم بی در و پیکرتر از ایران در این زمینه هیچ کشوری وجود نداشته باشه.شما تو همین سالن فرودگاه مهرآباد که بشینی حالت از بوی سیگار به هم می خوره در حالی که هیچکس نه تنها حق اعتراض به این افراد را ندارد بلکه اگر اعتراضی هم صورت گیرد در کمال بی ادبی و وقاحت جوابتان را خواهند داد در شرایطی که این وظیفه من و شما نیست که به سیگاریها تذکر دهیم.همه جای ایران همین وضع حاکم است.سیگاریها طلبکار افرادی هستند که به آنها اعتراض میکنند!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج