۱۲۵۶۳۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تعهدات آمریکا در گام دوم توافق ژنو

آمریکا در این سند توضیحی پذیرفته است که پرداخت بموقع این مبالغ را به نحوی ممکن نماید که از بروز اشکالات و تأخیراتی که در شش ماهه گذشته رخ داده بود خودداری گردد.

خبرگزاری ایرنا: در پایان مذاکرات ژنو ۶ سندی منتشر شد که بر اساس آن، علاوه بر تمدید ۴ ماهه اقدامات مندرج در برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) ، آمریکا متعهد شد مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی های مسدودشده ایران را آزاد کند ودر اجرای مؤثرتر لغو تحریم های بیمه ، شرایطی را متقبل شوند.

پس از آنکه روشن شد رسیدن به توافق نهایی تا موعد مقرر (۲۰ جولای ، ۲۹ تیر) مقدور نیست ، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ تصمیم به تمدید دوره گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو گرفتند.

مذاکرات فشرده ای درخصوص شرایط و چگونگی این تمدید صورت گرفت . نهایتاً یک سند توضیحی یک صفحه ای به صورت غیر رسمی (non-paper) آماده گردید که طی آن طرفین نحوه ی تمدید دوره ی گام اول توافق ژنو را بیان نموده اند.

در این سند مقرر گردیده است که دو طرف به اجرای مؤثر و بموقع اقدامات مندرج در برنامه اقدام مشترک همچنان ادامه دهند.

علاوه بر این دولت آمریکا متعهد شده است با همان شرایط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازی مبلغ ۲/۴ میلیارد دلار را در مقابل رقیق سازی و اکسیدسازی مواد بیست درصد مقرر ساخته بود ، این بار مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار از دارایی های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را ظرف این چهار ماه آزاد نماید .

این مبلغ در چهار قسط ۵۰۰ میلیون دلاری و دو قسط ۴۰۰ میلیون دلاری ، در فواصل زمانی تقریباً هر سه هفته یک بار به شرح زیر پرداخت خواهد شد :

قسط اول : ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ (اول اوت ۲۰۱۴)

قسط دوم: ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۳ شهریور ۱۳۹۳ (۲۵ اوت ۲۰۱۴)

قسط سوم: ۴۰۰ میلیون دلار در روز ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ (۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴)

قسط چهارم ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۸ مهر ۱۳۹۳ (۱۰ اکتبر ۲۰۱۴)

قسط پنجم : ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۳ (۳ نوامبر ۲۰۱۴)

قسط ششم : ۴۰۰ میلیون دلار در روز ۲ آذر ۱۳۹۳ (۲۳ نوامبر ۲۰۱۴)

آمریکا در این سند توضیحی پذیرفته است که پرداخت بموقع این مبالغ را به نحوی ممکن نماید که از بروز اشکالات و تأخیراتی که در شش ماهه گذشته رخ داده بود خودداری گردد.

علاوه بر این کشورهای اروپایی و آمریکا پذیرفتند که در اجرای مؤثرتر لغو تحریم های بیمه ، شرایطی را در نظر بگیرند که با توجه به کوتاه بودن تمدید چهار ماهه تفاهم ژنو ، چنانچه خسارتی در طول دوره چهار ماهه رخ دهد ، پرداخت مربوطه بعد از چهار ماه نیز بتواند صورت گیرد . این تـعهد جدیـد از سوی آمریکا اطمینان خاطر بیشتری برای شرکت های بیمه گزار ، به خصوص برای بیمه حمل و نقل دریایی از جمله بیمه نفتکش ها برای حمل نفت ایران، ایجاد خواهد کرد و برخی از تردیدهای آنها را پوشش خواهد داد.

براساس این سند توضیحی، جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام نموده است که برنامه از پیش طراحی شده ی خود را برای تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ادامه خواهد داد و به طور مشخص ۲۵ کیلو از اکسید بیست درصد خود را به صفحه های سوخت برای مصرف راکتور تهران تبدیل خواهد کرد.

ایران همچنین براساس برنامه طراحی شده خود، مواد غنی شده زیر دو درصد خود را، که اضافات ناشی از فرآیندهای ناقص قبلی می باشد ، به هگزافلوراید اورانیوم طبیعی برخواهد گرداند تا آماده غنی سازی مجدد گردند.

دو ابهام مشخص در اجرای توافق ژنو که نسبت به نحوه ی دسترسی آژانس به کارگاه های ساخت قطعات و نیز تولید سانتریفیوژهای جدید بود نیز در این سند توضیحی، به گونه ای که هیچ تعهدی فراتر از توافق ژنو برای جمهوری اسلامی ایجاد ننماید ، مرتفع گردیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج