۱۲۶۱۱۰
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

شرکت سوپر سل

اصلا به پول درآوردن فکر نکنید!

ایلکا پانانن می‌گوید بهترین روش پول درآوردن در بازی‌های موبایل این است که به پول فکر نکنید. به جای آن به هیجان فکر کنید.

پیوست: ایلکا پانانن می‌گوید بهترین روش پول درآوردن در بازی‌های موبایل این است که اصلا به پول درآوردن فکر نکنید. به جای آن به هیجان فکر کنید. پانانن می‌گوید:«شرکت‌هایی که درآمد را برتر از هیجان قرار می‌دهند (منظورمان زینگا است) نهایتا شکست می‌خورند. قضیه به همین سادگی است، چیزی را طراحی کنید که کاربران دوست داشته باشند.»

پانانن مدیرعامل سوپرسل است؛ استارت‌آپی که رشد یک‌شبه فوق‌العاده‌ای داشته است. این شرکت تنها دو برنامه در فروشگاه اپل دارد، یک بازی در ژانر دفاع از قصر به نام Clash of Clans و یک بازی اجتماعی به نام Hay Day اما سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشت و در سه‌ماهه اول ۲۰۱۳ نیز ۱۷۹ دلار درآمد کسب کرد. سوپرسل در سه‌ماهه اول بعد از کسر هزینه‌ها و ۳۰ درصد سهم اپل، ۱۰۴ میلیون دلار درآمد کسب کرد. شیب نمودار رشد رو به افزایش است: پیش‌بینی می‌شد با توجه به درآمد روزانه به ۲.۴ میلیون دلار در میانه سال ۲۰۱۳، سوپرسل ممکن است از درآمد پیش‌بینی‌شده ۸۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۱۳ فراتر رود و به یک میلیارد دلار برسد. این یعنی بیش از دو برابر درآمد بخش برنامه‌های موبایلی الکترونیک آرتس است که بیش از ۹۰۰ برنامه iOS دارد.

اصلا به پول درآوردن فکر نکنید!

در سه‌ماهه اول ۲۰۱۳ سوپرسل روزانه ۸.۵ میلیون بازیکن را به خود جذب می‌کرد که به صورت میانگین ۱۰ بار در روز بازی می‌کردند. همین آمارها توانست در ماه فوریه ۲۰۱۳، ۱۳۰ میلیون دلار سرمایه را جذب کند، از جمله Index Ventures که ۵/۵۲ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. همه سهامداران از جمله آسل پارتنرز، ۷/۱۶ درصد سرمایه‌های خود را به تازه‌واردها فروختند و ارزش شرکت را به ۷۷۰ میلیون دلار رساندند. این مقدار پول به صورت یکجا به معنی روشن شدن موتور شرکتی کوچک برای درآمدزایی بیشتر است. پانانن معتقد است این می‌تواند فرصتی بزرگ برای رسیدن به درآمدی فوق‌العاده در ازای کار سخت و برداشته شدن فشار از روی دوش عموم مردم باشد؛ حداقل اینکه می‌تواند فضایی را که آنها نیاز داشتند، فراهم کند. تعداد کارمندان این شرکت همچنان رو به افزایش است.

نیل ریمر از شرکت ایندکس که با اسکایپ و دراپ‌باکس هم شریک شده بود، معتقد است سوپرسل می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری آنها باشد:«به ندرت پیش می‌آید فرصتی برای سرمایه‌گذاری در جایی پیدا کنید که به اندازه پیکسار یا دریم‌باکس قدرت تغییر بازار را داشته باشد؛ شرکت‌هایی که می‌توانند روش‌های جدید را به کار گیرند و تا مدت‌ها تولیدات برجسته داشته باشند. »

اصلا به پول درآوردن فکر نکنید!

بیشتر استودیوهای بازی یک مدیر اجرایی با اتوریته دارند که کار طراحان و برنامه‌نویسان را تایید می‌کند. این کار در سوپرسل بر عهده گروهی پنج تا هفت‌نفره است. هر فردی ایده‌های خود را مطرح می‌کند. آنها ایده‌های خود را نزد پانانن می‌برند (که به خاطر ندارد حتی یک ایده را رد کرده باشد) و سپس آنها را تبدیل به بازی می‌کنند. اگر تیم از آن خوشش آمد، بقیه کارمندان آن را بازی می‌کنند. اگر آنها هم خوش‌شان آمد، بازی در فروشگاه برنامه کانادا امتحان می‌شود. اگر در آنجا هم موفق باشد، به فروشگاه جهانی می‌رسد. این روش تاکنون چهار برنامه فوق‌العاده را به دنیا معرفی کرده است و هر برنامه ناموفق هم می‌تواند بهانه‌ای برای جشن گرفتن باشد، کارمندان شکست هر برنامه را جشن می‌گیرند و پانانن می‌گوید:«این جشن گرفتن شاید به دلیل شکست برنامه نباشد بلکه به خاطر درسی باشد که از آن شکست می‌گیریم.»

سوپرسل تازه‌کار است اما مدیران کهنه‌کاری دارد. پانانن و میکو کودیسوجا، از بنیانگذاران سوپرسل، شرکت تازه‌کار خود به نام «سومی» را در سال ۲۰۰۴ به قیمت شش میلیون دلار به صورت نقدی و ۱۲ میلیون دلار سهام شرکت «دیجیتال‌شکلات» فروختند و شش سال بعد به همراه سه نفر از همکاران‌شان برای راه‌اندازی سوپرسل از آنجا خارج شدند:«مثل اینکه همه چیز را باید دوباره از صفر آغاز می‌کردیم.»

سوپرسل در سال ۲۰۱۱ در یک معامله، با حضور در معامله‌ای به ارزش ۵۲.۳ میلیون دلار در کنار آکسل توانست ۱۲ میلیون دلار به دست آورد و بعد از آن راهبرد خود را تغییر داد و صرفا روی تبلت، یعنی آی‌پد متمرکز شد. این شرکت برنامه‌های Clash of Clans و Hay Day را در تابستان ۲۰۱۲ منتشر کرد. این بازی‌ها تا انتهای سال در بین پنج رتبه برتر فروشگاه اپل قرار گرفتند. البته Clash of Clans به دفعاتی بیش از هر برنامه دیگر توانسته است پردرآمدترین برنامه باشد. یکی از دولتمردان فنلاندی که از علاقه‌مندان این بازی بود برای ۵۰ نفر از هواداران بازی یک تور برگزار کرد. دوست یکی از بنیانگذاران این شرکت وقتی ماشینش خراب شد و منتظر کمک بود، با گوشی بازی Clans را بازی کرد و با قابلیت پیام‌رسان این بازی از یکی از دوستانش خواست که او را به خانه برساند.

اصلا به پول درآوردن فکر نکنید!

دلیل جذب اهالی بازیکنان به این بازی ساده بودن آنها در کنار جزییات جذاب مانند خوک‌های مزرعه و ماهی‌های آویزان از قلاب است. کودیسوجا می‌گوید:«هر بازی باید بتواند برای بازیکن نوعی احساسات ایجاد کند.» بازیکنان با پول یا وقت خود هزینه بازی را می‌دهند. در Hay Day، برای افزایش تولید تخم مرغ و شیر یا افزایش خاک و طویله می‌توانید پول خرج کنید. در Clash of Clans بازیکنان می‌توانند برای سرعت دادن به تولید نیرو و دادن طلا و سلاح به آنها در کنار ساختمان و دیوار، هزینه کنند.

پانانن می‌گوید بازی‌ها برای بردن طراحی نمی‌شوند. با بازی‌های دنباله‌دار هم می‌توان به درآمد رسید. برخی از برجسته‌ترین بازیکنان جهان حتی یک پنی هم خرج نمی‌کنند اما مایکل پاچر، تحلیلگر ویباش همیشه در بازی Clans می‌باخت تا اینکه شروع به هزینه کردن پول کرد. پاچر ادعا می‌کند:«اقتصاد ما در بازی‌ها به گونه‌ای ساختاریافته است که هرگز به اندازه کافی نمی‌توانید بازی کنید.» او می‌گوید برنامه‌های سوپرسل در سه سال آینده شامل بازی‌های اندروید، توسعه در آسیا، برنامه‌های موفق جهانی و احتمالا یک IPO (عرضه عمومی سهام به بورس) می‌شود. این مساله می‌تواند اتفاق خوبی برای کارمندان سوپرسل باشد. در ماه آوریل ۲۰۱۳، هیات مدیره به دادن حق انتخاب سهام برای همه کارمندان، نه انحصارا مدیران عالی، رای داد:«معتقد بودیم این کار با ارزش‌های ما همخوانی نداشت و لذا به همه فرصتی برابر دادیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج