جاباما
۱۲۹۲۳۲
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

ماست بهتر است یا بستنی؟!

اگر بابت سلامت ماست‌بستنی‌ها نگران هستید، دانستن چند نکته به شما کمک می‌کند تا خوراکی سالم‌تری داشته باشید.

ماست بهتر است یا بستنی؟!
مجله زندگی ایده آل: وقتی اسم ماست‌بستنی را می‌شنوید شاید پیش خودتان فکر کنید که آیا ترکیب ماست با بستنی خوشمزه می‌شود؟ اگر به ماست علاقه چندانی ندارید شاید این خوراکی هم چندان باب میل‌تان به نظر نرسد اما کمی دست نگه دارید. ماست‌بستنی خوراکی خوشمزه‌ای است که می‌توانید آن را در خانه تهیه کرده یا برای سفارش آن به بستنی‌فروشی‌ها بروید. اما این خوراکی تابستانی هم درست مثل خیلی از مواد غذایی دیگر می‌تواند به چاقی تابستانی شما دامن بزند یا سلامتی‌تان را تهدید کند، بنابراین باید در مورد مصرف آن به نکاتی دقت کنید. دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد سلامت ماست‌بستنی نکاتی را بیان می‌کند که به شما کمک می‌کند با خیال راحت‌تری از ماست بستنی‌ها لذت ببرید و از چاقی و اضافه‌وزن دور بمانید.

نسبت به بستنی سالم‌تر است؟

افراد چاق معمولا خوش‌اشتها هستند و نمی‌توانند از خوراکی‌های خوشمزه به سادگی دست بکشند. ماست‌بستنی‌ها هم با تنوع رنگ و مزه‌های مختلف ازجمله خوراکی‌هایی هستند که افراد چاق و لاغر را به‌شدت وسوسه می‌کنند. اما سوال اینجاست که آیا ماست‌بستنی‌ها نسبت به بستنی معمولی سالم‌تر هستند و به دلیل داشتن ماست بیشتر ارزش غذایی بالاتری دارند؟

ماست بهتر است یا بستنی؟!

ماست بهتر است یا بستنی؟

قسمتی از این بستنی‌ها به ماست اختصاص داده شده و از این جهت نسبت به بستنی معمولی، خوراکی تابستانی مناسب‌تری هستند. ماست فرآورده تخمیری لبنی است و میکروارگانیسم‌های تخمیرکننده ماست جزء میکروارگانیسم‌های مفید هستند و اثرات زیادی در دستگاه گوارش و سیستم ایمنی می‌گذارند. بنابراین در این زمینه ماست نه‌تنها مضر نیست، بلکه چون سهمی از بستنی را به خودش اختصاص می‌دهد برای سلامتی ما مفیدتر است. میکروارگانیسم‌های ماست از نوع پروبیوتیک هستند که اثرات سلامت آن برای بدن به اثبات رسیده است. البته ماست‌های معمولی درصد پروبیوتیک زیادی ندارند اما درصورتی‌که برای تهیه ماست‌بستنی از ماست پروبیوتیک استفاده شود، به‌مراتب مفیدتر می‌شود.

چربی و شکر آن مضر نیست؟

حتی اگر یک بار ماست‌بستنی را امتحان کرده باشید حتما می‌دانید که ظاهر آن شبیه بستنی معمولی است، اما بافت آن در مقایسه با بستنی‌های دیگر سبک‌تر است. با این وجود برای تهیه آن به‌طور حتم از چربی و شکر استفاده می‌شود. افرادی که چربی و شکر برای‌شان مضر است و به همین دلیل از خوردن بستنی دست می‌کشند، باید با احتیاط بیشتری سراغ ماست بستنی بروند. با این وجود در این زمینه هم اما و اگرهایی وجود دارد.

نظر کارشناس

هرچقدر مقدار چربی و شکر ماست‌بستنی کمتر باشد خوراکی سالم‌تری می‌شود. اگر هنگام تهیه ماست‌بستنی از شیر کم‌چرب استفاده شود دسر تابستانی شما سالم‌تر می‌شود. چربی لبنیات برای بدن مضر است و می‌تواند برای سلامت ما مخاطره‌آمیز باشد. هرچقدر شکر و شیرین‌کننده‌های این قبیل محصولات کمتر باشند، محصول مناسب‌تری هستند.

چاقی در کمین شماست؟

یکی از تفریحات تابستانی ما این است که برای رفتن به رستوران، آبمیوه، بستنی و البته خوردن ماست‌بستنی دور هم جمع شویم و ضمن تازه کردن دیدارها، با این خوردنی‌ها خودمان را سرگرم و خوشحال کنیم. اما این دورهمی‌ها می‌تواند به‌طور ناگهانی شما را با چاقی تابستانی روبه‌رو کند. از سوی دیگر نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن دوستان چاق در افزایش وزن و چاقی شما تاثیر دارد. وقتی با یک دوست چاق و خوش‌اشتها به بستنی فروشی می‌روید و باهم بستنی زیادی سفارش می‌دهید نتیجه چه می‌شود؟ هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ یک روز حسابی خوش می‌گذرانید و خوراکی خوشمزه‌ای می‌خورید، اما اگر چند روز در هفته همراه این دوست خوش‌اشتها باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ خب، این احتمال وجود دارد که چاقی و خوش‌اشتهایی دوست‌تان به شما هم سرایت کند و خیلی زود چند کیلو چاق بشوید.

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد وقتی یکی از دوستان صمیمی شما چاق است این چاقی می‌تواند به شما هم سرایت کند. نتایج این بررسی‌ها که در یک مجله پزشکی انگلیسی به چاپ رسیده به شما می‌گوید افرادی که یکی از دوستان صمیمی، خواهر، برادر یا افراد نزدیک خانواده‌شان چاق است، به احتمال ۵۷ درصد آنها هم چاق می‌شوند. البته تاثیر دوستان در زندگی شما آنقدر زیاد است که می‌توانند در لاغری شما هم موثر باشند. به‌طور مثال دوست چاقی که رژیم می‌گیرید یا به شما پیشنهاد می‌دهد با هم به پیاده‌روی بروید، در لاغری شما هم نقش موثری دارد. اما چطور می‌توانیم ضمن خوردن ماست‌بستنی در کنار دوستان، چاق نشویم و سالم بمانیم؟

چه کسی بستنی دوست ندارد؟!

بستنی در فصل گرما طرفداران زیادی دارد و شاید از هر صد نفر، فقط یکی، دو نفرشان بگویند که بستنی دوست ندارند. بدون شک بستنی یکی از خوراکی‌های محبوب تابستانی است. از آنجا که در حال حاضر غذا خوردن مسئله اجتماعی مهمی است و به تفریح تبدیل شده، مصرف مواد غذایی مختلف در کنار دوستان و خانواده، طرفداران زیادی دارد. اگر مواد غذایی متنوع باشند این موضوع ایده خوبی است و برای مصرف‌کننده جذاب به‌نظر می‌رسد اما از نظر احتمال چاقی باید گفت که موضوعی فردی است.

امیدوارم دانش هموطنان ما تا جایی ارتقا پیدا کند که خودشان بدانند آیا در یک روز می‌توانند این خوراکی را انتخاب کنند یا سهم قند‌های روزانه‌شان را با مواد دیگری پر کرده‌اند. به‌طور مثال فردی که از صبح تا ظهر از دسر‌های شیرین استفاده کرده و قندهای ساده و شیرینی‌جات مختلف را در رژیم غذایی‌اش دریافت کرده، باید بداند که با انتخاب ماست‌بستنی کالری بیشتری به بدنش می‌رساند. افرادی که به دیابت، چاقی، فشار خون و بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا هستند، باید در انتخاب خوراکی‌ها دقت کنند. متاسفانه چربی، قند و شکر عامل بروز بسیاری از بیماری‌های شایع هستند. بنابراین همه باید در این زمینه مراقب باشند و در مصرف این خوراکی‌ها افراط نکنند.

ماست بهتر است یا بستنی؟!

کدام یک از مخلفات ماست‌بستنی را انتخاب کنیم؟

بخش هیجان‌انگیز سفارش ماست‌بستنی این است که خودتان می‌توانید دسته دستگاه بزرگی را حرکت دهید و بستنی مورد علاقه‌تان را به مقدار دلخواه داخل ظرف بریزید و بعد هم سراغ یک بوفه رنگارنگ بروید. وقتی نوبت به پر کردن ظرف ماست‌بستنی می‌رسد شاید اسمارتیز و شکلات‌های رنگی و خوشمزه ظاهر بستنی شما را اشتها برانگیزتر کنند. در صورتی‌که به سلامت غذایی‌تان اهمیت می‌دهید بهتر است در این زمینه کمی محتاط باشید و سراغ پاستیل‌های رنگی، اسمارتیز و سس شکلات فراوان نروید. در بوفه‌های ماست‌بستنی مواد غذایی خوشمزه و سالمی وجود دارد که بهتر است حجم اصلی ماست‌بستنی‌تان را به آنها اختصاص دهید.

نظر کارشناس

توصیه می‌شود که در بین مخلفات گوناگون، انواع میوه‌ها را انتخاب کنید. بهترین گزینه شاتوت است که ارزش تغذیه‌ای زیادی دارد. در اولویت بعدی سراغ کمپوت‌ها بروید. البته میوه‌ها نسبت به کمپوت‌ها انتخاب سالم‌تری هستند چون کمپوت‌ها در فرآیند تولید بخشی از ارزش غذایی، ویتامین و املاح معدنی‌شان را از دست می‌دهند و البته شکر بیشتری دارند. استفاده زیاد از بیسکویت‌ها و شکلات‌ها توصیه نمی‌شود و بهترین کار این است که ماست‌بستنی را به شکل ساده همراه با میوه‌ها مصرف کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج