۱۳۲۵۰۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تقویم برترین ها: زادروز «ابوعلی سينا»

روز اول شهريورماه، به پاس بزرگداشت ابوعلی سينا، روز پزشک ناميده شده است.

تقویم برترین ها: زادروز «ابوعلی سينا»
برترین ها:

روز اول شهريورماه، به پاس بزرگداشت ابوعلی سينا، روز پزشک ناميده شده است .

شيخ الرئيس نواسه علي سينا، ‌معروف به ابن سينا، در ماه صفر سال ۳۷۰ هجري قمري چشم به جهان گشود. شركت در جلسات بحث از دوران كودكي، به واسطه پدر كه از پيروان آنها بود. بوعلي را خيلي زود با مباحث و دانش هاي مختلف زمان خود آشنا ساخت.

به گزارش برترین ها ؛ استعداد وي در فراگيري علوم، پدر را بر آن داشت تا به توصيه استاد وي ابو عبدالله ابراهيم بن حسين ناتلي ، ‌ابن سينا را به جز تعليم و دانش اندوزي به كار ديگري مشغول نكند . و چنين شد كه وي به دليل حافظه قوي و نبوغ خود در ابتداي جواني در علوم مختلف زمان خود از جمله طب مهارت يافت .

تقویم برترین ها: زادروز «ابوعلی سينا»

تا آنجا كه پادشاه بخارا ، نوح بن منصور ( ۳۶۶ تا ۳۸۷ هجري قمري ) به علت بيماري خود، وي را به نزد خود خواست تا او را تداوي کند. ابو علي ابن سينا بعد از تداوي از نوح تقاضا كرد تا به كتابخانه عظيم دربار ساماني دست يابد و از آن استفاده کند. اين تقاضا مورد قبول نوح قرار گرفت. به اين ترتيب وي توانست با استفاده از اين كتابخانه در علوم مختلف از جمله حكمت،‌ منطق و‌ رياضيات تسلط يابد.

وي با وجود پرداختن به كار سياست در دربار منصور ، پادشاه ساماني و دستيابي مقام وزارت ابوطاهر شمس الدوله ديلمي و نيز درگير شدن با مشكلات ناشي از كشمكش امرا كه سفرهاي متعدد و حبس چند ماهه وي توسط تاج الملك، حاكم همدان، را به دنبال داشت . بيش از صدها جلد كتاب و تعداد بسياري رساله نگاشته كه هر يك با توجه به زمان و احوال او به رشته تحرير در آمده است.

وقتي در دربار امير بود و آسايش كافي داشت و دسترسي اش به كتب ميسر بود ،‌ به نوشتن كتاب قانون در طب و كتاب الشفا يا دائره المعارف بزرگ فلسفي خود مشغول مي شد كه اوج كمال تفكر قرون وسطي است كه بدان دست يافت و در تاريخ تفكر انساني از تحقيقات معتبر جهان بشمار مي رود .

اما در هنگام سفر فقط يادداشت ها و رساله هاي كوچك مي نوشت از ميان تاليفات ابن سينا،‌ شفا در فلسفه و قانون در طب شهرتي جهاني يافته است. كتاب شفا در هجده جلد در بخش هاي علوم و فلسفه، يعني منطق، رياضي، طبيعيات و الاهيات نوشته شده است .

ابن سينا در زمينه هاي مختلف علمي نيز اقداماتي ارزنده به عمل آورده است. او اقليدس را ترجمه كرد. رصدهاي نجومي را به عمل درآورد و در زمينه حركت، نيرو ، فضاي بي هوا ( خلا )، نور، حرارت تحقيقات ابتكاري داشت. رساله وي درباره معادن و مواد معدني تا قرن سيزدهم در اروپا مهمترين مرجع علم زمين شناسي بود .

ابوعلي سينا در سال ۴۲۸ هجري قمري، زماني كه تنها ۵۸ سال داشت،‌ در حالي رخت از جهان بربست كه با اداي دين خود به دانش بشري، نامي به صلابت تمدن خراساني از خود به جاي گذاشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج