۱۳۲۷۱۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

چرا «جیمز باند» هنوز جاودانه است؟

از زمان مرگ «یان فلمینگ»، «جیمز باند» به عنوان میراثی ادبی در دست شش نویسنده قرار گرفته و ماجرا‌های این شخصیت معروف تاکنون ادامه داشته است، اما کدامیک از این رمان‌ها گوی سبقت را همتایان خود ربوده‌ است؟

ایسنا: از زمان مرگ «یان فلمینگ»، «جیمز باند» به عنوان میراثی ادبی در دست شش نویسنده قرار گرفته و ماجرا‌های این شخصیت معروف تاکنون ادامه داشته است، اما کدامیک از این رمان‌ها گوی سبقت را همتایان خود ربوده‌ است؟ این سوالی است که «جین سیاباتاری» پس از بررسی‌ قالبی و محتوایی این کتاب‌ها در شش قدم به آن پاسخ داده است.

چرا «جیمز باند» هنوز جاودانه است؟

«کازینو رویال» آغازگر سفر طولانی فلمینگ بود که در سال ۱۹۵۳ به چاپ رسید. فلمینگ ۵۶ ساله که سابقا روزنامه‌نگار و افسر نیروی جاسوسی بود، ۱۲ اوت ۱۹۶۴ در حالی درگذشت که ۱۴ رمان «جیمز باند» را از خود برجای گذاشت. او پیش از مرگ بنیادی راه‌اندازی کرد تا «۰۰۷» تا دهه‌ها شخصیتی ماندگار در ادبیات کارآگاهی باشد.

تاکنون ۲۳ فیلم براساس رمان‌های «جیمز باند» ساخته شده و شش نویسنده میراث‌دار فلمینگ، ۲۴ کتاب دیگر به این مجموعه اضافه کرده‌اند. کتاب‌های فلمینگ فراز و فرودهای بسیاری از ماجراجویی‌های جیمز باند روایت می‌کنند، اما شرایط هر چقدر هم دشوار، قهرمان داستان در آخر جان سالم به درمی‌برد. «۰۰۷» بارها در مخمصه می‌افتد، اما خواننده می‌داند او در پایان پیروز می‌شود.

چرا «جیمز باند» هنوز جاودانه است؟

قلم فلمینگ ترکیبی از شفافیت، ماجراهای اکشن، جزییات دقیق و تخیل ریزبینانه است. برخی از ادامه‌دهندگان راه فلمینگ، در ارائه ترکیبی درست از تخیل، باورپذیری و اصالت داستان کم آوردند. بسیاری از این نویسندگان بیشتر تحت تأثیر فیلم‌های «جیمز باند» بودند تا فلمینگ و بعضی دیگر، تم جنگ سردی که در پس‌زمینه رمان‌های فلمینگ دیده می‌شود را با سناریوهای جنگ‌های دیگری جایگزین کردند. این رده‌بندی است که «جین سیاباتاری» پس از بررسی این آثار ادبی از آخر به اول منتشر کرده است:

۶- «ریموند بنسون»

بنسون نویسنده تگزاسی شش رمان «۰۰۷» را بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ به نگارش درآورد. او دو تغییر قابل توجه در روند نگارش این رمان‌ها به وجود آورد؛ شخصیت «ام» (M) را به یک زن تبدیل کرد و المان‌های معاصری چون اکشن، طنز و استفاده از ابزار مکانیکی را به داستان وارد کرد.

پس‌زمینه‌های رمان بنسون واقعا تأثیرگذار هستند اما او به جای مقدمه‌چینی‌های کوتاه فلمینگ، چند صفحه را به توضیح پیشینه داستان اختصاص داده و از تب و تاب داستان کاسته است. «باند» رمان بنسون شخصیتی تهی و بدور از هیجانات احساسی «جیمز باند» فلمینگ است که حساس‌ترین نقش را در داستان بر عهده دارد.

۵- «جفری دیور»

«اختیار تام» (۲۰۱۱) رمان پرفروش دیور بود که «باند» را به صربستان، دبی و آفریقای جنوبی برد. دیور نویسنده مجموعه پرفروش کارآگاهی «NYPD» است که «۰۰۷» را به عنوان کهنه سربازی پس از جریان ۱۱ سپتامبر معرفی کرد. «اختیار تام» متنی خشک و عاری از بافت احساسی و روانشناختی است.

به گزارش بی.بی.سی، از دیگر ضعف‌های اثر دیور تعداد زیاد نام‌های اختصاری است که شاید بهتر بود پیوستی برای معانی آن‌ها در پایان رمان در نظر گرفته می‌شد!

۴- «جان گاردنر»

«جان گاردنر» که قبلا کماندویی دریایی و نویسنده کتاب‌های جاسوسی بود، اولین‌بار مجموعه‌ای از داستان‌های هجو «جیمز باند» را درباره جاسوسی انگلیسی به نگارش درآورد. او نویسنده‌ای بود که ۱۴ رمان «جیمز باند» را خلق کرد و «۰۰۷» را در دهه ۱۹۸۰ روایت کرد. گاردنر سرعت روند تریلر را ثابت نگه داشت و قلمش به رویکرد و لحن فلمینگ نزدیک بود، اما توانمندی استفاده از واژگان و تخیلاتش چندان تعریفی نداشت.

۳- «ویلیام بوید»

چرا «جیمز باند» هنوز جاودانه است؟

«تنها» نوشته «ویلیام بوید» رمانی پخته درباره ماجرای سال ۱۹۶۹ «جیمز باند» در جنگ‌های داخلی است. بوید به خوبی توانسته «کوباس برید» را به عنوان ضدقهرمان داستان معرفی کند، اما جنگ‌های آفریقایی که در رمان روایت شد، به خوبی در روند داستان‌ جای نگرفته است.

۲- «کینگزلی دیمیس» با نام مستعار «رابرت مارکام»

«سرهنگ خورشید» اولین رمان «۰۰۷» پس از درگذشت فلمینگ است که «جیمز باند» ‌در آن فردی غمگین با خاطراتی تلخ و آینده‌ای مبهم تصویر شده است. ایمیس وقار و دقت سبک فلمینگ را به خوبی در رمانش پیاده کرده و با تشریح واکنش‌های قهرمان اصلی به عمق روانی متن افزوده است.

۱-«سباستین فالکس»

«فالکس» رمان «شاید شیطان اهمیت بدهد» را سال ۲۰۰۸ به مناسبت صدمین سالگرد یان فلمینگ روانه بازار کرد. وی پس‌زمینه جنگ سرد فلمینگ را نگه داشت و داستانش را در دهه ۱۹۶۰ پاریس، رم، تهران و مسکو روایت کرد. فالکس با سیالیت بخشیدن به افکار و رفتار «باند» شخصیتی قوی و با انرژی از وی ساخته و رتبه نخست را در این رده‌بندی از آن خود کرده است.

فالکس با وفاداری به سه فاکتور اصلی کتاب‌های فلمینگ، بالاترین امتیاز را از آن خود کرد. این المان‌ها، حس خطرپذیری قهرمان داستان، توانمندی در بازی‌های روایی داستان و سبک ژورنالیستی بدون تاریخ انقضایی هستند که رمان‌های فلمینگ را از دیگر آثار کارگاهی متمایز می‌کرد و فالکس در این مسیر دنباله‌روی وفادار او شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج