۱۳۳۷۰۹
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

از بین این ۶ گوشی موبایل کدام برنده است؟

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (۱)

در این مطلب قرار است دوربین گوشی‌های موبایل را با یکدیگر مقایسه کنیم. در میان آنها می‌توانید گوشی نوکیا را در کنار آی‌فون مورد بررسی قرار دهید و ببینید هر کدام چه مزیت‌هایی دارند. این رقابت با نوکیا آغاز و با آی‌فون تمام می‌شود.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)

برترین ها: در این مطلب قرار است دوربین گوشی‌های موبایل را با یکدیگر مقایسه کنیم. در میان آنها می‌توانید گوشی نوکیا را در کنار آی‌فون مورد بررسی قرار دهید و ببینید هر کدام چه مزیت‌هایی دارند. این رقابت با نوکیا آغاز و با آی‌فون تمام می‌شود.

ابتدا شما را با هماوردهای این رقابت آشنا می کنیم. اول از همه نوکیا لومیا ۱۰۲۰ است. نوکیا لومیا ۱۰۲۰ یک حسگر بزرگ با پیکسل‌های زیاد دارد. آن قدر زیاد که می‌توان دره بزرگ آمریکا را با آن پر کرد. در کنار آنها، فلاش زنون و لرزش‌گیر نوری نیز دارد که دوربین موبایل را به یک دوربین دیجیتال کامل تبدیل کرده‌اند.

پس از نوکیا باید به سامسونگ اشاره کرد که با گوشی گلکسی S۵ خود وارد این رقابت شده است. دوربین این گوشی بر پایه ISOCELL و بزرگ‌تر از بقیه است. از دیگر قابلیت‌های این دوربین هم باید به ردیاب فوکوس خودکار که از دوربین‌های نیمه‌دیجیتال به عاریه گرفته شده و برای قفل فوکوس سریع‌تر است، اشاره کرد.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)

سومین مبارز این رقابت، ال‌جی G۳ است. دوربین این گوشی نسخه بهبود یافته دوربین G Pro ۲ با OIS+ و برند جدیدی از فوکوس خودکار در محیط‌های کم‌نور است که «لیزر فوکوس» نامیده می‌شود.

سونی اکسپریا Z۲ نیز با حسگر بزرگ ۲۰ مگاپیکسلی عرضه شده است و نسخه مخصوص خانواده سونی است. سونی بیشتر تمرکز خود را روی ایجاد تفاوت در نرم‌افزار دوربین‌های یاد شده گذاشته است.

در میان این گوشی‌های شناخته شده و کارآمد، باید به رقیب جدیدی به نام Oppo Find ۷ اشاره کرد. حسگر دوربین این گوشی نیز از دوربین سونی دست‌کمی ندارد. این دوربین قابلیت تولید عکس‌های ۵۰ مگاپیکسل را دارد.

در آخر باید به اپل آی‌فون ۵s اشاره کرد. دوربین آی‌فون از همه ساده‌تر است اما با همین افتادگی در میان رایج‌ترین دوربین‌های دیجیتال دسته‌بندی شده است. رابط‌کاربری این دوربین نیز کارکرد خوب و استفاده آسان دارد که بر جذابیت بیشتر آن افزوده است.

شاید برایتان عجیب باشد که گوشی هوشمندی همچون HTC One (M۸) در این میدان نبرد حضور ندارد. اما به نظر ما این گوشی شاید در موارد دیگر خیلی خوب باشد اما با دوربین ۴ مگاپیکسل فکر نمی‌کنیم جایی در این رقابت داشته باشد. ۶ گوشی معرفی شده در این رقابت تقریبا مشابه هم هستند، اگر One (M۸) نیز در این ردیف قرار می‌گرفت از همان ابتدا معلوم بود که بازنده این رقابت است.

شاید اعتراض کنید که دوربین ۴ مگاپیکسل این گوشی هوشمند، دوگانه و منحصربه فرد است. اما هدف از این مقاله و این مقایسه کیفیت عکس گوشی‌های هوشمند است نه ویژگی‌های خاص دوربین‌های آنها.

متاسفانه نوکیا لومیا ۹۳۰ با اینکه می‌توانست در این مسابقه حضور داشته باشد، اما از این رقابت بیرون گذاشته شده است.

پس از این همه روده‌درازی بهتر است به اصل مطلب یعنی مقایسه و گزارش رقابت این مبارزها بپردازیم.

ابتدا به سخت‌افزار دوربین هر کدام از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، یک نگاه کلی می‌اندازیم.

نوکیا لومیا ۱۰۲۰

نوکیا Lumia ۱۰۲۰ یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند برای عکاسی است. در میان این شش گوشی نیز از همه موفق‌تر است و امکانات بیشتری نیز دارد. حسگر دوربین این گوشی بسیار بزرگ است و با بیشترین پیکسل‌ها در اختیار کاربر قرار دارد. به این مفهوم که هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری با کیفیت ۵ مگاپیکسل امکان بزرگ‌نمایی دیجیتال را نیز فراهم می‌کند.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)

دوربین PureView این گوشی، لرزش‌گیر نوری و فلاش زنون (بعلاوه فلاش LED که به عنوان نور فیلم‌برداری و AF استفاده می‌شود) دارد. این دوربین مجموعه کاملی از تنظیمات دستی و امکان عکاسی در فرمت خام (RAW) را نیز دارد. حسگر دوگانه گوشی ۱۰۲۰ برای عکاسی در دو نسبت تصویر ۴:۳ و ۱۶:۹ کاربرد دارد.

لومیا ۱۰۲۰ همچنین می‌تواند با فرمت RAW عکاسی کند که برای دوست‌داران عکاسی طبیعی بسیار خوشایند و ارزشمند است.

ایرادی که به نوکیا لومیا ۱۰۲۰ وارد است، تاخیر کوتاهی است که برای ذخیره عکس‌ها دارد. پس از فشار شاتر تا ذخیره آن در حافظه حدود ۵ تا ۶ ثانیه طول می‌کشد.

سونی اکسپریا Z۲

سونی Xperia Z۲ دومین حسگر بزرگ دوربین را میان گوشی‌های هوشمند دارد. تعداد پیکسل‌های آن نصف پیکسل‌های لومیا ۱۰۲۰ است. البته، قابلیت‌های ارزشمندی همچون فلاش زنون و لرزش‌گیر نوری نیز ندارد. اما این گوشی هوشمند سونی، ضدآب است و با دوربین آن می‌توان در دل دریا یا زیر استخر هم عکاسی کرد.

زوم دیجیتال این گوشی کیفیت خوبی دارد اما در مقایسه به پای گوشی هوشمند نوکیا نمی‌رسد.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)

سامسونگ گلکسی S۵

سامسونگ بریا گوشی هوشمند گلکسی S۵ خود حسگر مخصوص ساخته است که بر پایه فناوری جدیدی به نام ISOCELL است. این حسگر عمق دید گسترده‌تر و عملکرد بهتر در محیط‌های تاریک و کم‌نور به کاربر ارائه می‌دهد. این دوربین نسبت تصویر ۱۶:۹ و ۱/۲.۵" اینچ دارد. طبق روند همیشگی سامسونگ، رابط‌کاربری این دوربین نیز امکانات بسیاری دارد و نسبت به رابط‌کاربری گلکسی S۴ ساده‌تر شده است.

گوشی موبایل Galaxy S۵ قابلیتی به نام Phase Detection Autofocus دارد با سرعت بسیار بالا قفل فوکوس را انجام می‌دهد.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)

ال‌جی G۳

ال‌جی از دوربین ۱۳ مگاپیکسل با نسبت تصویر ۴:۳ برای گوشی G۳ استفاده کرده است. البته با داشتن دستیار نوری فوکوس خودکار یک قدم جلوتر از گلکسی S۵ قرار دارد. این قابلیت «لیزر فوکوس» نامیده می‌شود. این قابلیت از فرستنده نور اینفرارد استفاده می‌کند و می‌تواند در محیط‌های تاریک سریع و دقیق فاصله را تخمین بزند. از دیگر امکانات دوربین باید به ردیاب Phase و ردیاب کنتراست اشاره کرد. دوربین ال‌جی G۳، لرزش‎‌گیر نوری نیز دارد. این تنها گوشی اندرویدی متولد سال ۲۰۱۴ میلادی است که این قابلیت را در خود دارد. همچنین باید به فلاش دوگانه و دورنگ LED آن اشاره کرد که برای محیط‌های تاریک بسیار کاربرد دارد.

دوربین دوم که در جلوی گوشی کار گذاشته شده است از نور نمایشگر به عنوان فلاش استفاده می‌کند تا بتوان با آن سلفی‌های با کیفیت گرفت.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)

Oppo Find ۷

گوشی موبایل Oppo Find ۷ دوربین ۱۳ مگاپیکسل دارد اما دیافراگم آن عریض‌تر از گوشی ال‌جی است. البته لرزش‌گیر نوری ندارد. نرم‌افزار ویژه این دوربین به کاربر اجازه می‌دهد با کیفیت ۵۰ مگاپیکسل عکاسی کند. در این حالت، کاربر می‌تواند چندین شات باکیفیت بگیرید و از میان آنها بهترینشان را انتخاب کند. این دوربین زوم دیجیتال نیز دارد. با دوربین دوم ۵ مگاپیکسل که در جلو قرار دارد نیز می‌توان سلفی‌های بسیار خوب گرفت. شاید بتوان گفت، بهترین سلفی را در میان این ۶ دوربین، این موبایل دارد.

Oppo به کاربر اجازه می‌دهد در فرمت RAW عکاسی کند. گزینه‌ای نیز به نام «شاتر آهسته» دارد که زمان شاتر را تا ۳۲ ثانیه طولانی می‌کند تا در تاریکی بتوان افکت شعاع‌نوری رد در عکس ایجاد کرد.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)

اپل آی‌فون ۵s

آی‌فون ۵s پایین‌ترین رزولوشن را میان گوشی‌های این مقایسه دارد اما پیکسل‌های آن بزرگ هستند. این دوربین فلاش LED دوگانه و دورنگ دارد و موجب می‌شود تا عکس‌ها طبیعی‌تر دیده شوند. از قابلیت‌های خوب آی‌فون ۵s باید به پانوراما اشاره کرد. این قابلیت با استفاده از فناوری HDR در نقاط تاریک و روشن تعادل طبیعی ایجاد می‌کند تا کیفیت پانوراما خوب از آب دربیاید.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)

اندرویدی‌ها نیز قابلیت پانوراما دارند که با آی‌فون متفاوت است. به طور مثال، سامسونگ گلکسی S۵، قابلیت عکاسی ۳۶۰ درجه و تور مجازی کروی‌شکل دارد اما کاربر به یک مکان واحد محدود نیست و می‌تواند از مناظر مختلف تصویر کروی تهیه و ذخیره کند. لومیا نیز قابلیت عکاسی پانوراما دارد اما استفاده آن چندان آسان نیست و نتیجه عکس‌ها بیشتر مواقع خوب در نمی‌آید.

یکی از قابلیت‌های بسیار جالب این سال‌های اخیر، امکان فوکوس روی عکس پس از گرفتن و ثبت کردن آن است. نوکیا این قابلیت رادر گوشی خود گنجانده است. سامسونگ و سونی نیز این ویژگی را مخصوص خود دارند. اما گوگل نرم‌افزار آن رابرای همه اندرویدی‌ها طراحی و عرضه کرده است.

نوکیا و سامسونگ به کاربر اجازه می‌دهند هر کجای عکس که می‌خواهد فوکوس کند. اما سونی فقط فوکوس تصویر پس‌زمینه را از بین می‌برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • saeide

      گوشی قبلی من ( سونی اریکسون ویواز ) بهترین دوربین عکاسی رو داره . الان بعنوان دوربین عکاسی ازش استفاده میکنم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج