۱۳۴۹۲۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

دوگانه بازگشت کی‌روش و حفظ منافع ملی

فضای فوتبال ایران خواهان بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی است اما فدراسیون فوتبال باید مراقب باشد که این "بازگشت" به هر قیمتی نباشد.

خبرگزاری ایسنا: این روزها از لزوم بازگشت کارلوس کی‌روش به ایران و به دست گرفتن زمام امور تیم ملی صحبت می‌شود؛ از مربی و بازیکن گرفته تا فدراسیون‌نشین‌ها همه می‌گویند که موافق بازگشت کی‌روش هستند. در این میان برخی‌ها هم هستند که همچنان معتقدند کی‌روش هیچ کمکی به فوتبال ایران نکرده و نمی‌کند و بهتر است که دیگر به ایران بازنگردد.

همان اندازه که حرف افراد دسته دوم منطقی به نظر نمی‌رسد، موضوع دسته اول نیز نباید دلیلی برای نادیده گرفتن منافع ملی باشد. کی‌روش به فوتبال ایران نظم نوینی بخشیده و کاری کرد که تیم ملی در جام جهانی با انضباط و نظم خاصی به دفاع تیمی پرداخت و عملکرد خوبی هم برابر آرژانتین داشت.

با این حال قراردادی که فدراسیون فوتبال می‌خواهد با کی‌روش منعقد کند، این مرد پرتغالی را به یکی از گران‌ترین مربیان دنیا تبدیل می‌کند. هرچند با توجه به توان فنی شناخته شده کی‌روش در دنیای فوتبال، این رقم کلان، دور از انتظار نیست اما پرداخت این مبلغ نباید با اعطای امتیازهای ویژه‌تر و خارج از استاندارد بین‌المللی همراه شود.

کی‌روش و فدراسیون فوتبال پس از جام جهانی ۲۰۱۴ بارها با هم مذاکره کردند و پس از چکش‌کاری قرارداد و خواسته‌های یکدیگر - به گفته کفاشیان - به یک توافق ۹۹ درصدی رسیدند. هم چیز به ظاهر خوب پیش می‌رفت تا این که وزارت ورزش وارد ماجرا شد.

صحبت‌های وزیر ورزش درباره قرارداد کی‌روش و وضعیت فوتبال، شائبه مخالفت وزارت ورزش با این مربی پرتغالی را ایجاد کرد، شائبه‌ای که خیلی زود از سوی وزارت ورزش تکذیب شد و حتی نصرالله سجادی، معاون وزیر ورزش و جوانان صراحتا عنوان کرد که موضع وزارت ورزش بازگشت کی‌روش به ایران است.

تمام این اتفاقات باعث شد که کی‌روش پیش از ترک ایران دست بالا را داشته باشد و با پیش کشیدن پای وزارت ورزش شرط بازگشتش به ایران را توافق فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش عنوان کند.

این رویداد ناخودآگاه باعث تحمیل فشاری مضاعف روی فدراسیون فوتبال شد. نزدیک بودن جام ملت‌های آسیا و جو حاکم بر جامعه فوتبال و حمایت از کی‌روش، باعث شده که فدراسیون تحت فشار قرار بگیرد و این خطر وجود داشته باشد که از هول حلیم در دیگ بیفتد و قراردادی امضا کند که بعدها با مشکل روبه‌رو شود.

کارلوس کی‌روش یک مربی حرفه‌ای است و برای عقد قرارداد با هر مجموعه‌ای از مشاوران حقوقی مجرب و بین‌المللی استفاده می‌کند؛ این دقیقا نکته‌ای است که در فوتبال ما وجود ندارد، به نظر نمی‌رسد که فدراسیون فوتبال برای بستن قرارداد از وکلا و مشاوران حقوقی بین‌المللی بهره ببرد چرا که حلقه مشاوران و مذاکره کنندگان فدراسیون یک دایره بسته است و افراد آن تغییر نمی‌کنند.

درباره مفاد قرارداد کی‌روش اخبار و اطلاعات ضد و نقیض زیادی تاکنون منتشر شده است. یکی از این اخبار از درخواست‌های عجیب و غریب کی‌روش حکایت می‌کند. درخواست‌های از قبیل پاداش دو برابر بازیکنان، تهیه غذا از بهترین رستوران، منزل در بهترین منطقه تهران، انتخاب خودرو به سلیقه کی‌روش و... که همگی ضمن عجیب بودن اگر صحت داشته باشند مایه تاسف هم هستند.

اعضای فدراسیون فوتبال باید بدانند که فرصت کم تا جام ملت‌های آسیا و فشار روانی جامعه نباید باعث شود که آن‌ها منافع ملی را نادیده بگیرند و قراردادی ببندند که در آینده نتوانند تبعاتش را کنترل کنند.

فوتبال ایران با استخدام دوباره کی‌روش برنامه‌های خاصی را دنبال می‌کند. مهم‌ترین انتظار از تیم ملی با حضور دوباره کی‌روش، موفقیت در جام ملت‌های آسیاست. این کار برای فوتبال ایران هزینه گزافی خواهد داشت و دقیقا به همین خاطر است که می‌گوییم فدراسیون فوتبال باید حواسش را کاملا جمع کند که اشتباهی مرتکب نشود.

فوتبال ایران، نیازمند برنامه‌ریزی خوب و ثبات است. این دو مسئله با صرف هزینه امکان‌پذیر است اما پرداخت پول زیاد، فقط شرط لازم است. شروط کافی، بهره‌گیری از توان افراد در جای خود و مطابق انتظار است.

شرح وظایف افراد در قرارداد جدید فدراسیون با کی‌روش باید لحاظ شود. همچنین مفاد قرارداد باید کاملا شفاف باشد و همه استانداردهای بین‌المللی در آن رعایت شود. فدراسیون فوتبال باید بداند که هر مقدار هم که کی‌روش در ایران هوادار داشته باشد و توانایی بالایی داشته باشد، باز هم منافع ملی و سرمایه‌های کشور از همه چیز مهم‌تر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج