۱۳۶۲۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

صورت را ليف بزنيم يا نزنيم؟

۸ اشتباهي كه جوش‌هاي‌ تان را بدتر مي‌كند

رمان‌ها و داروهاي بسياري براي از بين بردن جوش‌ها وجود دارد اما گاهي همزمان انجام دادن اين درمان‌ها چندان كار درستي نيست. در اينجا فهرستي از تمام اشتباهاتي كه ممكن است هنگام درمان آكنه‌هاي‌تان مرتكب شويد را آورده‌ايم تا با آگاهي كامل از بروز آن‌ها پيشگيري كنيد.

8 اشتباهي كه جوش‌هاي‌ تان را بدتر مي‌كند
8 اشتباهي كه جوش‌هاي‌ تان را بدتر مي‌كند

آكنه و جوش از آن مشكلات رايجي است كه اگر خودتان هم گرفتارش نباشيد‌، حتما در اطرافيان‌تان كساني هستند كه هميشه با اين مشكل دست به گريبان بوده‌ و مدام به دنبال راه‌حل‌هايي براي بهبود جوش‌هاي‌شان هستند. درمان‌ها و داروهاي بسياري براي از بين بردن جوش‌ها وجود دارد اما گاهي همزمان انجام دادن اين درمان‌ها چندان كار درستي نيست و مي‌تواند بيشتر باعث دردسر بشود، به خصوص اگر چند تا از آن‌ها تجويز خودمان باشد و سرخود و بدون مشورت با پزشك آن‌ها را انجام دهيم. در اينجا فهرستي از تمام اشتباهاتي كه ممكن است هنگام درمان آكنه‌هاي‌تان مرتكب شويد را آورده‌ايم تا با آگاهي كامل از بروز آن‌ها پيشگيري كنيد.


ادامه دهيد حتي اگر جوش‌ها بدتر شد

اشتباه اول: رها‌كردن درمان در همان هفته‌هاي اول

اول از همه بايد بدانيد كه پوست، خيلي آهسته و آرام به درمان‌ها پاسخ مي‌دهد‌، حتي اگر فقط در عرض چند روز جوش زده ‌باشيد‌، باز هم براي التيام آن‌ها نياز به زمان زيادي داريد. معمولا براي اين‌كه پوست به چنين درمان‌هايي پاسخ دهد بايد حدود 2‌تا 6 هفته صبر كنيد يعني حداقل بايد يك ماه درمان‌ها را ادامه دهيد و در صورتي كه هيچ‌ نتيجه‌اي نگرفتيد و هيچ‌گونه بهبودي نديديد، مي‌توانيد درمان را متوقف كنيد چون احتمال دارد آن درمان با شما سازگار نباشد. البته به ياد داشته باشيد كه در بعضي موارد در هفته‌هاي اول درمان پوست تحريك مي‌شود تا جايي كه گاهي آزاردهنده هم مي‌شود اما شما نبايد درمان را قطع كنيد؛ دقت كنيد آكنه‌ها عفونت نيستند بلكه نوعي التهاب پوستي هستند كه مي‌توانند قبل از بهتر شدن مدتي تشديد هم بشوند.


وقتي پوست‌تان پر از جاي جوش‌ها مي‌شود

اشتباه دوم: همه درمان‌ها را با هم امتحان كنيد

افراد زيادي هستند كه بعد از اين‌كه چند روز از محصولي براي درمان جوش‌ها استفاده مي‌كنند و اثري نمي‌بينند، استفاده از محصول ديگري را شروع مي‌كنند و اگر باز هم در مدت كوتاه يك يا ۲ روز اثر مثبتي نبينند دوباره مصرف را قطع مي‌كنند و به سراغ محصول ديگري مي‌روند البته گاهي هم همزمان چند درمان را با هم پيش مي‌برند. لازم است بدانيد بعضي از محصولات پوست را تحريك كرده و باعث به وجود آمدن مشكلات بعدي براي مصرف‌كننده مي‌شوند. وقتي شخصي با تجويز خودش و بدون راهنمايي پزشك شروع به درمان آكنه‌هايش مي‌كند، ممكن است با مصرف همزمان چند دارو يا استفاده از داروي نابه‌جا وضعيت پوستش را وخيم‌تر نيز بكند، تا جايي كه ممكن است آكنه‌ها بزرگ‌تر شوند و شبيه لكه‌هاي بزرگ رنگي شوند و صورت شما را پر از لك كنند.


8 اشتباهي كه جوش‌هاي‌ تان را بدتر مي‌كند

فقط كرم‌هاي خاص بخريد

اشتباه سوم: انتخاب محصول نامناسب

پاك‌كننده‌هاي خيلي قوي، صابون‌ها و تمام محصولاتي كه در آن‌ها الكل وجود دارد مي‌توانند آكنه‌ها را بدتر كنند، هر گاه خواستيد محصولي براي پوست‌تان بخريد حواس‌تان باشد روي آن نوشته شده‌باشد مخصوص پوست‌هاي چرب و مستعد آكنه يا عبارت غيركموژنيك «noncomedogenic» نوشته شده‌باشد‌، در اين نوع محصولات هيچ ماده‌اي وجود ندارد كه منافذ پوستي را مسدود كند و در نتيجه آكنه‌ها تشديد شوند. بعضي از مواد اوليه خاص در برخي محصولات آرايشي يا ضدآفتاب يا مرطوب‌كننده‌ها به راحتي منافذ پوستي را مسدود مي‌كنند و اين مسدود شدن منجر به افزايش جوش‌ها مي‌شود. اگر پوستي چرب و بدون آكنه داريد هرگز كرم يا محصولي كه هر نوع روغني را دارد نخريد، فقط محصولات بدون چربي البته اگر مي‌خواهيد جوش‌هاي‌تان بدتر نشود.


پوست‌تان را به حال خود رها كنيد

اشتباه چهارم: دستكاري جوش‌ها

خيلي‌ها هستند كه در اولين فرصت شروع به لمس كردن صورت‌شان و دستكاري جوش‌هاي‌شان مي‌كنند. بايد بدانيد هرگونه تراكاندن و كندن جوش‌ها در زماني كه در حال درمان آكنه‌ها هستيد و از محصولات مختلفي استفاده مي‌كنيد مي‌تواند روند درمان را مختل كند و براي شما نتيجه‌اي باقي نماند به جز پوستي پر از جاي جوش.

استفاده از هرگونه وسيله غير استريل و فروكردن آن در جوش‌ها مي‌تواند باعث قرمزي و ملتهب شدن بيشتر و حتي تورم پوست شما شود.

معمولا افراد مختلف تمايل دارند هرگونه جراحت يا زخمي را دستكاري كنند و در طول روز چندبار و در فاصله‌هاي نزديك با دست چك كنند كه آيا زخم روي پوست آن‌ها تغييري كرده‌است يا نه و حتي گاهي جراحت يا زخم را به خونريزي نيز بيندازند و همين كار باعث مي‌شود جراحت يا زخم دير بهبود يابد و حتي بدتر هم بشود.


وقتي بعد از يك ماه دوباره جوش‌ها مي‌آيند

اشتباه پنجم: به‌محض خوب‌شدن آكنه‌ها مصرف را قطع كنيد

هستند افرادي كه به محض اين‌كه احساس مي‌كنند پوست‌شان بهتر شده ‌است، مصرف داروها را قطع مي‌كنند و دوباره بعد از مدت كوتاهي دچار همان مشكل قبلي مي‌شوند. بايد بدانيد مصرف كرم‌ها و لوسيون‌هاي ضدآكنه را نبايد به يك‌باره قطع كرد بلكه بايد به مرور اندازه مصرف را كم كمتر كرد تا يواش‌يواش قطع كنيد. مثلا اگر اوايل ۲‌بار در روز استفاده مي‌كرديد، بعد از خوب شدن جوش‌ها مصرف را يك بار در روز كنيد، بعد يك روز در ميان‌، بعد مصرف را ۲ بار در هفته كنيد و به مرور ديگر دارو را مصرف نكنيد. بهتر است بدانيد معمولا بين ۴‌ تا ‌۶‌‌ هفته بعد از قطع يك‌باره داروها احتمال دارد آكنه‌ها بازگردند.براي خلاص شدن هميشگي بيشتر مردم مصرف حداقل يكي از داروها را تا مدت‌ها ادامه مي‌دهند حتي اگر شده چند بار در هفته.


زماني كه بايد به پزشك مراجعه كنيد

اشتباه ششم: خيلي دير نزد پزشك رفتن

خيلي اوقات پيش مي‌آيد كه آكنه‌هاي پوست شما را به شدت آزار مي‌دهند ولي به‌هر دليل مدام نزد پزشك رفتن را به تعويق مي‌اندازيم، گاهي گرفتاري خود را بهانه مي‌كنيم و گاهي وقت‌ندادن دكتري خاص را و گاهي هم...

تا به پزشك مراجعه نكنيد‌، همچنان آكنه‌هاي‌تان باقي مي‌ماند و احتمالا هيچ بهبودي در آن‌ها نبينيد به خصوص اگر آكنه‌هاي‌تان دردناك شده يا جاي جوش‌هاي‌تان بيشتر از هميشه شده ‌است يا ديگر درمان‌هاي قبلي كه داشتيد جواب نمي‌دهد.


8 اشتباهي كه جوش‌هاي‌ تان را بدتر مي‌كند

ليف‌ جوش‌ها را بدتر مي كند يا بهتر؟

اشتباه‌هفتم: شستن يا اسكراب مداوم پوست

اسكراب‌كردن پوست يعني لايه برداري فيزيكي، مثل استفاده از ليف يا ساير اسكراب‌هاي موجود در بازار كه دانه‌هاي ريزي هستند كه سطح صورت را لايه‌برداري مي‌كنند، به طور كلي اسكراب وضعيت آكنه‌ها را بدتر مي‌كند چون اثر آن‌ها روي لايه محافظ پوست است و اين مي‌تواند تحريكات پوستي را افزايش دهد. به جاي آن خيلي ملايم پوست‌تان را با يك مايع شست‌وشو‌دهنده غير حساسيت‌زا و با ph متعادل بشوييد تا التهابات هم كاهش يابند البته حواس‌تان باشد كه مايع شست‌وشودهنده را به خوبي از روي پوست آبكشي كنيد چون اگر مقدار كمي از آن روي پوست باقي بماند احتمال دارد پوست شما را حسابي تحريك كند. آكنه از كثيفي و آلوده بودن پوست نيست كه شما بخواهيد با شستن آن را از بين ببريد. افراد زيادي هستند كه وقتي جوش مي‌زنند مرتب پوست‌شان را مي‌شويند و اسكراب مي‌زنند ولي بايد بدانند كه اگر آكنه از آلودگي و كثيفي بود پاها بيشتر از همه جا جوش و آكنه داشتند.


هم قديمي‌ها درمان شوند و هم جديدها به وجود نيايند

اشتباه هشتم: زياد يا كم مصرف كردن داروهاي آكنه

يكي از مهم‌ترين تاكيد‌هاي پزشكان اين است كه بايد حتما مصرف داروهاي ضدآكنه طبق دستور باشد و نبايد ميزان مصرف را به دلخواه خود كم و زياد كنيد، مطمئن باشيد استفاده زياد از داروها زودتر جوش‌ها و آكنه‌ها را بهبود نمي‌دهد اما به طور حتم خشكي و قرمزي پوست شما را بيشتر مي‌كند البته اگر كمتر از ميزان توصيه پزشك مصرف كنيد يعني مثلا يك شب استفاده كنيد‌، يك شب نه باز هم هيچ بهبودي در زمان مقرر نخواهيد ديد. شما بايد حداقل نصف بطري كرم يا لوسيون تجويزي‌تان را مصرف كنيد تا نتيجه خودش را نشان دهد. بسياري از افراد وقتي بعد از يك يا 2 هفته اثر كافي نمي‌بينند، ديگر خيلي سفت و سخت دستور پزشك را اجرا نمي‌كنند و ديگر 2 شب مصرف مي‌كنند، 2 شب فراموش مي‌كنند يا پشت گوش مي‌اندازند. مصرف كمتر از ميزان توصيه شده شايد جوش‌هاي فعلي شما را بهتر كند ولي مسلما از به وجود آمدن جوش‌هاي جديد جلوگيري نمي‌كند.

علاوه بر اين در نظر داشته باشيد كه داروي‌ تجويزي را روي تمام مناطق تحت تاثير مصرف كنيد‌، اگر فقط روي جوش‌ها بزنيد‌، ممكن است جاهاي ديگر جوش‌هاي جديد بزنند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

8 اشتباهي كه جوش‌هاي‌ تان را بدتر مي‌كند


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج