۱۳۶۳
۵۱۴۵
۵۱۴۵
پ

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان

بسياري از سرمربي ها در تاريخ فوتبال جهان بودند و هستند که مدتهاي طولاني درسمت خود فعال هستند به همين بهانه در مقاله اي تحت عنوان "ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان" به اين موضوع مي‌پردازيم.

در طول حدود ۱۵۰ سال فوتبال باشگاهي در سطح جهان بويژه از سال ۱۹۴۵ تاکنون، روساي فدراسيون ها و باشگاه هاي فوتبال، تصميمات بسياري در مورد برکناري سرمربي ها گرفته يا در برخي اوقات نيز اين سرمربي ها بودند که تصميم به استعفا گرفتند، اما در طول همين مدت، بسياري از فوتبال‌دوستان از زمانيکه حتي به دنيا آمدند از اخراج برخي سرمربي ها باشگاه ها و تيم هاي ملي چيزي نديده و نشنيدند.

در حقيقت بسياري از سرمربي ها بودند و هستند که نزديک به يک دهه، بيش از دو دهه در سمت خود فعال هستند.

با توجه به اين موضوع که سرالکس فرگوسن چهره نام آشناي فوتبال با وجود ۲۶ سال سرمربيگري، اعلام کرد: قصد بازنشستگي ندارد قصد داريم ماندگارترين سرمربي هاي جهان را معرفي کنيم:

۱- "سر الكس فرگوسن" سرمربي اسکاتلندي شياطين سرخ که متولد ۳۱ دسامبر ۱۹۴۱ و ۶۹ ساله مي باشد، از تاريخ ششم نوامبر ۱۹۸۶ مسئوليت هدايت منچستريونايتد را قبول کرد تا با نزديک به ۲۶ سال سرمربيگري در يک باشگاه، رکورد "سر مت باسبي" را شکسته و طولاني ترين مدت مربيگري به نام وي تمام شود.

در طول دوره سرمربيگري فرگوسن، بسياري از بازيکنان شياطين سرخ حتي تبديل به سرمربي هاي خبره اي شدند که مي توان از "روي کين"، "استيو بروس" و ... نام برد.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان

شايد تعداد شاگردان مشهور فرگوسن در طول سال هاي مربيگري در جمع شياطين سرخ، بيش از ۱۰۰عدد باشد؛ البته اختلافات فرگوسن در طول اين سالها با برخي بازيکنان مانند "ديويد بکام"، "ياپ استام"، "خوآن سباستين ورون" و "رود فان نيستلروي" زبانزد خاص و عام است.

البته نبايد از ياد برد که چندين سال کارلوس کرش دستيار سرالکس فرگوسن سرمربي منچستر يونايتد بوده است.
زيباترين لحظات فرگوسن در سال 1999 ثبت شد. زمانيکه وي توانست اولين سه‌گانه قهرماني ليگ برتر انگلسي، جام حذفي و ليگ قهرمانان اروپا را به طور حيرت‌انگيزي براي منچستر يونايتد به ارمغان آورد.

الکس فرگوسن بيش از هفت سال است که با بي بي سي مصاحبه نکرده و اين موضوع سران اين خبرگزاري را به دليل ضررهاي مالي عصباني کرده است.

فرگوسن در طول نزديک به 26 سال سرمربيگري در منچستر يونايتد در حال کسب رکورد نوزدهمين دوره قهرماني ليگ برتر انگليس است که با برد دو بريک برابر چلسي ديگر قطعي شده است.



2- "سر مت باسبي" که وي نيز اسکاتلندي بوده و يکي از سرمربي هاي منچستر يونايتد نيز محسوب مي شود.
"سر مت باسبي" در تاريخ ۲۶ مي ۱۹۰۹ چشم به جهان گشود و در حاليکه تنها ۳۶ سال سن داشت، اولين دوره مربيگري اش در سال ۱۹۴۵ با منچستر يونايتد تجربه کرد تا به طور شگفت انگيزي با سرخپوشان اولدترافورد کارش را تا سال ۱۹۶۹ ادامه دهد.

نکته جالب اينکه باسبي در جواني عضو تيم منچستر سيتي بوده و هواداران منچستر سيتي از وي متنفر بودند.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان

بايد گفت كه در فاجعه آميز ترين حادثه تاريخ فوتبال که هواپيماي بازيکنان و مسئولان منچستر يونايتد در فرودگاه مونيخ سقوط کرده و بسياري از ستارگان و همچنين سه مقام ارشد شياطين سرخ جان خود را از دست داد، "باسبي" با وجود جراحت هاي عميق در بيمارستان مونيخ، جان سالم به در برد و مجبور شد دوباره اين تيم را از نو بسازد.

در مدت زمان مربيگري "باسبي" در منچستر يونايتد طي ۱۱۲۰ بازي، ۵۶۵ پيروزي، ۲۶۳ تساوي و ۲۹۲ شکست را تجربه کرده تا آمار ۴۵/۵۰ درصد پيروزي را در تاريخ سرخپوشان اولدترافورد ثبت نمايد.

البته نمي توان از اين نکته صرف نظر کرد که باسبي در سال ۱۹۴۸ همزمان با حرفه سرمربيگري منچستر يونايتد، هدايت تيم ملي انگلسي و در سال ۱۹۵۸ نيز هدايت تيم ملي اسکاتلند را برعهده داشت.

پس از ۱۷ سال از تاريخ مرگش در ۲۰ ژانويه ۱۹۹۴ ياد و خاطره و افتخار آفريني هاي باسبي در بين هواداران شياطين سرخ به ياد ماندني است.

۳- "آرسن ونگر" که متولد ۲۲ اکتبر ۱۹۴۹ و ۶۱ ساله در استراسبورگ فرانسه است، از سال ۱۹۹۶ نزديک به ۱۵ سال مي باشد که سرمربي توپچي هاي لندني بوده و تا سال ۲۰۱۴ نيز با اين تيم لندني قرارداد دارد.

وي تا قبل از سرمربيگري در آرسنال، هدايت تيم هاي فرانسوي نانسي و موناکو را برعهده داشته و تجربه مربيگري در ليگ برتر ژاپن را نيز داشته است.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان



در رقابت هاي لاشامپيانه، ونگر ستاره هاي مطرحي چون "جرج وه آ"، "گلن هادل"، "يورگن کلينزمن"، "يوري يورکائف" و "دراگان استويکويچ" را به جهان فوتبال معرفي کرده است.

"تيري آنري"، "رابرت پيرس" و "فردريک ليونبرگ" از مطرح ترين شاگردان ونگر در آرسنال بودند.

آرسن ونگر در طول زمان هدايتش در آرسنال طي سه فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۷، ۲۰۰۲-۲۰۰۱ و ۲۰۰۲-۲۰۰۳ قهرمان ليگ برتر انگليسي شد و درسال ۲۰۰۶ نيز به فينال ليگ قهرمانان اروپا برابر بارسلونا رسيد.
ونگر فرانسوي در طول هدايت آرسنال در 845 بازي، 483 پيروزي، 205 تساوي و 157 شکست را در کارنامه خود دارد که آمار 16/57 درصد پيروزي را مي توان نتيجه گرفت.

4- "سر بابي رابسون" سرمربي مشهور و فقيد انگسي که افتخارات بي‌شماري در کارنامه خود دارد.

وي سابقه هدايت موفق تيم ملي انگليس و بارسلونا را دارد و در فاصله زماني 1969 تا 1982 سرمربي ايپسويچ تاون بوده است.

بابي رابسون در 31 ژوئيه 2009 درسن 76 سالگي در دوراهم انگلسي درگذشت و الکس فرگوسن سرمربي منچستر يونايد در مراسم ترحيمش حاضر بود.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان

ميشائيل پلاتيني رئيس يوفا نيز درباره وي مي گويد: تاريخ فوتبال باشگاهي و ملي چنين سرمربي به خود نديده است.

از کارهاي بنيادي رابسون ميتوان به تأسيس مؤسسه خيريه در لندن براي كمك رساني به بيماران سرطاني نام برد.

۵- "فرانتس بکن بائر" که متولد ۱۱ سپتامبر ۱۹۴۵ و ۶۵ ساله مي باشد، طي سال هاي ۱۹۸۴تا ۱۹۹۰ هدايت تيم ملي آلمان غربي را برعهده داشت و در سن ۴۵ سالگي توانست اين تيم را براي سومين بار در جام جهاني ۱۹۹۰ ايتاليا به مقام قهرماني برساند.

بکن بائر پس از "پله" و "يوهان کرايف" سومين اسطوره تاريخ فوتبال به شمار مي آيد. البته بايد گفت که برنده توپ طلا درسال ۱۹۷۴ توانست ژرمن ها را به فينال جام جهاني ۱۹۸۶ مکزيک نيز برساند.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان

۶- "ارنست هاپل" که نام کاملتر وي "ارنست فرانز هرمان هاپل" است، متولد ۲۹ نوامبر ۱۹۲۵ در وين اتريش بود که در سن ۶۶ سالگي در تاريخ ۱۴ نوامبر ۱۹۹۲ درگذشت.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان

ارنست هاپل زمانيکه بازيکن "راپيد" وين اتريش بود به عنوان مدافع مشهور براي فوتبالدوستان نامي آشنا بود.
ارنست هاپل بين ساله‌هاي 1981 تا 1987 با هامبورگ دوران موفقي را پشت سر گذاشت؛ به گونه اي که طي شش سال سرمربيگري مداوم در بين سفيد پوشان بندر هامبورگ توانست در جام باشگاه هاي اروپا فصل 1983-1982 قهرمان شود و مقام مهمي براي اين باشگاه آلماني به ارمغان آورد.

7- "اوتمار هيتسفيلد" متولد 12 ژانويه 1949 و 62 ساله مي باشد.

سرمربي حال حاضر سوئيس که تخصص وي قهرماني تيم هاي آلماني مانند بورسيادورتموند و بايرن مونيخ در ليگ قهرمانان اروپا بوده، طي شش سال هدايت قرمزپوشان آليانس آره نا در بين سال هاي 1998 تا 2004 برعهده داشت و حتي علي دايي و وحيد هاشميان نيز شاگرد وي بودند.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان


هيتسفيلد مانند ارنست هاپل و خوزه مورينيو توانسته جزئ سه سرمربي باشد که با دو تيم متفاوت قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شده است.

هيتسفيلد دو فينال خاطره انگيز در ليگ قهرمانان با بايرن مونيخ رو در روي منچستر يونايتد و والنسيا داشته است.

8- "رينوس ميشل" متولد 9 فوريه 1928 در آمستردام هلند است. وي که طي سالهاي 1965 تا 1971 يعني شش سال سرمربي آژاکس آمستردام بود، در روزهاي آخر سال 1999 به عنوان برترين سرمربي قرن بيستم جهان انتخاب شد؛ چرا که تحول عظيمي در آژاکس آمستردام بوجود آورد و حتي توانست تيم ملي هلند را در يورو 1988 قهرمان اروپا کند.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان

رينوس ميشل توانست چند قهرماني را با آژاکس آمستردام در جام باشگاه هاي اروپا کسب کند و همچنين طي دو سال مربيگري در بارسلونا بين سال هاي ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸، سران آبي و اناري پوشان ايالت کاتالان را راضي نگه داشت.

۹- "اسون گوران اريکسون" سوئدي که متولد پنجم فوريه ۱۹۴۳ و ۶۳ ساله است.

وي در سال ۱۹۸۲ با به قهرماني رساندن گوتنبرگ سوئد در فينال جام يوفا براي هامبورگ مشهور شد و توانست سرمربي تيم مطرحي چون بنفيکا در فصل بعد شود.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان


اريکسون سوئدي طي سال هاي 1997 تا 2001 سرمربي لاتزيو بود و طي سه فصل حضورش بر روي نيمکت فيروزه اي پوشان رمي، جام در جام اروپا، قهرماني سه گانه فصل 2000، کوپا ايتاليا و موفقيت هاي متعددي را براي بيانکو چلستي ها به ارمغان آورد.

البته نبايد فراموش کرد که "سرجيو کرانيوتي" ثروتمند ترين رئيس يک باشگاه فوتبال در دهه 1990 طي چهار سال به ميزان 273 ميليون يورو صرف هزينه خريد بازيکن براي اريکسون کرد.
نکته جالب اينکه درسال ۲۰۰۱ اريکسون سرمربي کنوني ساندرلند، به طور همزمان سرمربي تيم ملي انگلسي و لاتزيو بوده است.

۱۰- "فابيو کاپلو" متولد ۱۸ ژوئن ۱۹۴۶ و ۶۴ ساله در سن کانيزيون ايتاليا است که در زمانيکه بازيکن نيز بود، بسيار مطرح بود.

ماندگارترين سرمربي هاي فوتبال جهان

کاپلو سرمربي کنوني انگليس در بين سال هاي ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ به مدت پنج سال سرمربي آث ميلان بود و حتي در دومين فصل ليگ قهرمانان اروپا يعني ۱۹۹۴-۱۹۹۳ با شکست چهار بر صفر برابر بارسلونا توانست روسونريها را به مقام قهرماني برساند.

البته وي طي سال هاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ به مدت پنج سال ديگر سرمربي آ اس رم بود که حتي در سال ۲۰۰۱ اسکودتو را با جالوروسي ها کسب کرد.

گفتني است، ويسنته دل بوسكه سرمربي كنوني اسپانيا به دليل سابقه زياد در رئال مادريد و يواخيم لوو سرمربي كنوني تيم ملي فوتبال آلمان مي توانند در زمره اين مربيان قرار گيرند.

منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج