۱۳۶۹۶۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

نیمکت تیم ملی به نام چه کسی است؟

مقایسه کارنامه کی‌روش و زلاتکو کرانچار

این روزها نیمکت تیم ملی، خبرساز ترین مکان فوتبال کشور ماست. گمانه زنی ها پس از استعفای ناگهانی کرانچار قوت گرفته و همه از وی به عنوان جانشنی کیروش یاد می‌کنند.

طرفداری: این روزها نیمکت تیم ملی، خبرساز ترین مکان فوتبال کشور ماست. گمانه زنی ها پس از استعفای ناگهانی کرانچار قوت گرفته و همه از وی به عنوان جانشنی کیروش یاد می‌کنند. سرمربی که علاوه بر آشنایی کامل به فوتبال ایران، در عرصه بین‌المللی هم کارنامه خوبی داشته است.

در ادامه به بررسی کارنامه هر دو مربی و افتخارات آنها خواهیم پرداخت:

کارلوس کِی‌روش در سال ۱۹۵۳ به دنیا آمد. وی در زمانی که به عنوان بازیکن وارد زمین فوتبال می‌شد، در پست فوروارد بازی می‌کرد. چندی بعد از زمین فوتبال به عنوان بازیکن خداحافظی کرد و به مربیگری رو آورد. در دهه ۹۰ هدایت تیم امید و تیم ملی پرتغال را بر عهده داشت و چند فصلی نیز در کشورهای آمریکا و ژاپن به مربیگری پرداخت.

وی از سال ۱۹۹۰ مربی تیم زیر ۲۰ ساله‌های پرتغال بود و سال ۱۹۹۱ سرمربی تیم بزرگسالان شد و در سال ۱۹۹۴ به تیم اسپورتینگ پیوست و ۲ سال انجا فعالیت کرد. این سرمربی پرتغالی، در گذشته به عنوان مربی در تیم‌هایی چون رئال مادرید، تیم‌های ملی آفریقای جنوبی و امارات متحده عربی فعالیت کرده و اولین بار در تابستان سال ۲۰۰۲ به منچستریونایتد پیوست.

وی سال ۱۹۹۶ به ژاپن رفت و به مدت یک سال با تیم ناگویا تجربه کسب کرد و سال ۱۹۹۹ با فدراسیون امارات قرارداد بست و یک سال نیز با این تیم کار کرد. کارلوس کی‌روش در سال ۲۰۰۲ با تیم ملی آفریقای جنوبی قرارداد بست و ۲ سال آنجا بود سپس به منچستر یونایتد پیوست.

وی یک سال نیز به مادرید رفت و سرمربی کهکشانی‌ها شد. او سالی ناموفق را در رئال مادرید گذراند و بار دیگر در سال ۲۰۰۴ به منچستر یونایتد بازگشت و به عنوان کمک الکس فرگوسن تا سال ۲۰۰۸ به تجربه اندوزی پرداخت.

مقایسه کارنامه کی‌روش و زلاتکو کرانچار

کارلوس کی‌روش در سال ۲۰۰۸ با قراردادی چهار ساله جانشین لوئیس فیلیپه اسکولاری، مربی پیشین پرتغال شد. تیم ملی پرتغال که به سختی به جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرده بود، در گروه (جی) با تیم‌های برزیل، کره‌شمالی، ساحل‌عاج همگروه بود. وی علی‌رغم صعود از گروه خود، با اشتباه محض داور در مرحله یک هشتم نهایی مغلوب اسپانیای قدرتمند شد.

کارلوس کِی‌روش ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۰ با عقد قرارداد ۳ ساله و توافق کامل با فدراسیون فوتبال هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت. وی تا پایان مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با تیم ملی ایران قرارداد امضا کرد. کارلوس کی‌روش موفق شد تیم ملی ایران را به جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل هدایت کند. در مرحله نهایی با آرژانتین، نیجریه و بوسنی هم گروه شد. در پایان ایران با یک تساوی بدون گل در برابر نیجریه، باخت ۱ بر صفر در برابر آرژانتین و سه بر یک در برابر بوسنی، به کار خود پایان داد.

زلاتکو کرانچار فوتبال را از ۷ سالگی آغاز کرد و در سن ۱۱ سالگی به تیم پایه دینامو زاگرب و در ۱۷ سالگی به تیم اصلی دینامو زاگرب پیوست. او در خلال سال‌های ۱۹۶۶ تا سال ۱۹۸۳ در ۵۵۶ بازی برای این تیم بازی کرد و توانست ۹۸ گل برای این تیم به ثمر برساند. وی همچنین سابقهٔ بازی در تیم‌های راپیدوین و سنت پولتن را نیز دارد و به همراه راپیدوین به مقام نایب قهرمانی جام برندگان جام اروپا در سال۱۹۸۵ نیز رسید.

کرانچار همچنین یکی از بازیکنانی بود که پس از فروپاشی و تجزیه یوگسلاوی و تشکیل کشور کرواسی در نخستین بازی تیم ملی فوتبال این کشور برابرآمریکا در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۰ به میدان رفت و نخستین کاپیتان تاریخ تیم ملی فوتبال کرواسی به شمار می‌آید.

وی پس از خداحافظی از بازیکنی فوتبال٬ پای به دنیای مربیگری فوتبال نیز گذاشت. او سال ۱۹۹۱ به جرگهٔ مربی‌گری وارد شد و مربی‌گری را از یک تیم باشگاهی اتریشی آغاز کرد. وی سابقهٔ مربی‌گری در تیم‌های زیادی از جمله دینامو زاگرب را دارد.

او هم‌چنین مربی تیم‌های ملی فوتبال کرواسی و مونته‌نگرو نیز بوده است. وی موفق به راه‌یابی تیم ملی کرواسی به عنوان تیم اول از گروه ۸ بهجام جهانی ۲۰۰۶ شد و در جام جهانی ۲۰۰۶ سکان هدایت این تیم را در دست داشت.

کرانچار به عنوان بازی در دینامو زاگرب لیگ اول یوگسلاوی را در سال ۸۲، دو جام یوگسلاوی در سال‌های ٬۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ و در راپید وین نیز دو با در سال‌های ۸۷ و ۸۸ فتح کرد.

مقایسه کارنامه کی‌روش و زلاتکو کرانچار

وی به عنوان سرمربی در دینامو زاگرب دوبار لیگ برتر را در سالهای ۹۶ و ۲۰۰۲ و دوبار جام کرواسی را در سال‌های ۹۴ و ۹۶ فتح کرده است. در سپاهان نیز وی دوبار لیگ برتر و یک بار جام حدفی را فتح کرده است و یکی از مربیان پرافتخار لیگ برتر به شمار می‌رود.

در عرصه ملی نیز وی علاوه بر موفقیت با تیم ملی کرواسی در صعود یه جام جهانی، در تیم مونتنگرو نیز عملکرد خوبی داشت و حتی توانست انگلیس را در ویمبلی شکست بدهد. اما به دلیل مشکلات انضباطی از قبیل شرب خمر، از سمت خود برکنار شد.

کرانچار کرواسی را بدون شکست به جام جهانی برد و در آنجا تنها با نتیجه یک بر صفر به برزیل باخت و با دو تساوی در دیدار قبلی، از صعود به دور بعدی رقابت‌ها بازماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج