جاباما
۱۴۱۳۸۵
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

خوراكي‌های پوست خراب كن

«پوست شما به معده‌تان وصل است!» از خواندن اين جمله تعجب نكنيد. اگر جوش جوشي شده‌ايد، پوست‌تان لك شده يا اينكه چهره‌اي خشك و پرچروك پيدا كرده‌ايد، به جاي سرزنش كردن ‌ژن‌ها و آب و هوا به خورد و خوراك‌تان توجه كنيد.

خوراكي‌های پوست خراب كن
مجله سیب سبز: «پوست شما به معده‌تان وصل است!» از خواندن اين جمله تعجب نكنيد. اگر جوش جوشي شده‌ايد، پوست‌تان لك شده يا اينكه چهره‌اي خشك و پرچروك پيدا كرده‌ايد، به جاي سرزنش كردن ‌ژن‌ها و آب و هوا به خورد و خوراك‌تان توجه كنيد.

محققان مي‌گويند شمايي كه نيمي از هفته را با غذاهاي آماده مي‌گذرانيد يا حسابي سنتي و پرچرب و شيرين غذا مي‌خوريد، نبايد انتظار داشتن پوستي صاف و شفاف را داشته باشيد. از نظر آنها از صبحانه گرفته تا نوشيدني‌هايي كه در ميانه روز مصرف مي‌كنيد همه مي‌توانند براي سلامت پوست‌تان گران تمام شوند و چهره‌اي خسته و پير را به شما هديه كنند.

از اینها صرفنظر کنید

نان لواش با پنير خامه‌اي و چاي شيرين

مراقب بي‌آبي پوست‌تان باشيد

براي ما ايراني‌ها صرفنظر كردن از چاي آرزوي محالي است. اما محققان مي‌گويند اين نوشيدني مي‌تواند پوستي پير و كم‌آب را به شما هديه كند. شايد كافئين موجود در چاي از قهوه كمتر باشد و اين نوشيدني به‌دلیل كافئيني كه در خود دارد چندان به پوست شما آسيب نزند، اما چاي مدر است و مي‌تواند آب بدن‌تان را دفع كند و حتما مي‌دانيد كه چه بلاهايي در كمين پوست‌هاي كم آب نشسته‌اند.

گذشته از اين، در لقمه‌اي كه براي خود گرفته‌ايد، ميزان زيادي كربوهيدرات ساده گنجانده‌ايد كه مي‌تواند پوست‌تان را ملتهب كند و با پنيرخامه‌اي هم حجت بيمار شدن پوست را تمام كرده‌ و جوش‌ها را به صورت‌تان دعوت كرده‌ايد. اگر بخواهيم از شكر موجود در چاي‌تان هم بگوييم، حرفي تكراري زده‌ايم؛ پس نكته‌هاي گفته شده درمورد تاثير قندها- چه طبيعي و چه مصنوعي- روي پوست‌تان را بار ديگر بخوانيد.

اين لقمه را امتحان كنيد: نان لواش را كنار بگذاريد و نان سنگك پرسبوس را جايگزين كنيد. به جاي پنيرخامه‌اي هم سراغ پنيرهاي كم‌چرب‌تري برويد كه جوش‌ساز نيستند. حالا مي‌ماند نوشيدني صبحانه! پيشنهاد مي‌كنيم يك ليوان شير كم‌چرب را كنار دست‌تان بگذاريد و اگر دوست داريد در ابتداي صبح گلوي‌تان تازه شود، آن را چند دقيقه‌اي گرم كنيد. قانوني كه گفتيم را در تمام روز رعايت كنيد و به جاي گذاشتن فلاكس چاي كنار دست‌تان، يك كلمن آب خنك روي ميز كارتان بگذاريد.

خوراكي‌های پوست خراب كن

بستنی میوه‌ای

مراقب پوست تحريك‌پذيرتان باشيد

رنگ‌هاي شيميايي كه به دلیل زيباتر شدن خوراكي‌ها به آنها مي‌زنند، مي‌توانند پوستي تحريك‌پذير، ملتهب و بيمار را براي‌تان به ارمغان بياورند. حالا بستني‌هاي نيمه‌شيري نيمه‌ميوه‌اي که این روزها در هر سوپر مارکتی پیدا می‌شود را درنظر بگيريد. هم شير پرچرب دارند، هم رنگ فراوان و هم تا دل‌تان بخواهد شكر.

حاصلش چه مي‌شود؟ ملتهب شدن پوست، پيدا شدن جوش‌ها روي صورت‌تان و پيري زودرسي كه به‌دلیل افزودني‌هاي شيميايي كه در شكم‌تان انبار مي‌كنيد، اتفاق مي‌افتد. اگر اهل بستني خوردن نيستيد اما به‌دلیل خوش‌رنگ شدن دسرهاي‌تان به آنها رنگ مجاز اضافه مي‌كنيد، بايد بگوييم كه فريب كلمه «مجاز» را نخوريد! رنگ‌هاي افزودني حتي اگر مهر استاندارد هم روي‌شان باشد، باز هم تركيباتي شيميايي و فرآوري شده هستند كه به پوست شما آسيب مي‌زنند. درست مثل سوسيس و كالباس‌ها كه استاندارد دارند، اما قاتل پوست‌تان هستند.

اين لقمه را امتحان كنيد: همين امروز به يكي از مغازه‌هايي كه ابزار شيريني‌پزي مي‌فروشند، برويد و يك قالب خانگي بستني بخريد. بعد هم شربت آبليموي كم شيرين اما پر از پاله را تهيه كنيد و چند ساعتي در آن قالب در فريزر بگذاريد. حالا چه داريد؟ يك بستني خانگي كه ميزان شكرش را خودتان تعيين كرده‌ايد، عصاره جواني يعني آبليموي طبيعي را در آن ريخته‌ايد و خبري از رنگ‌هاي صنعتي هم در آن نيست.

اگر به چیپس و پنیرتان ژامبون هم اضافه کرده‌اید، بدانید که کار سلامت پوست‌تان تمام است. متخصصان مي‌گويند افزودني‌هاي موجود در كالباس، سوسيس و چيپس به كبد آسيب زده و باعث بروز جوش و كرك روي پوست شده و آن را ملتهب مي‌كند. پس لااقل اگر هوس چیپس و پنیر کرده‌اید، آن را بدون ژامبون و با کمی راسته گوساله سرو کنید.

چيپس و پنير

مراقب پف زير چشم‌تان باشيد

مصرف هر روزه چيپس تنها خطر ابتلا به سرطان را بالا نمی‌برد و ذرت بوداده تنها شما را در معرض برونشيت ريه قرار نمي‌دهد. محققان مي‌گويند اغلب برند‌هاي اين هله‌هوله‌هاي دوست داشتني، حاوي سديم هستند كه امكان تجمع آب در ناحيه‌اي از بدن را فراهم مي‌كنند. اگر پوست صورت‌تان پف كرده و گود زير چشم‌تان حسابي متورم شده، به هيچ عنوان سراغ چيپس و پنير نرويد. چنين لقمه‌اي نه تنها پف زير چشم‌تان را بيشتر مي‌كند، بلكه به‌دلیل مواد نگه‌دارنده‌اي كه در ژامبون آن وجود دارد، شادابي پوست‌تان را هم از بين مي‌برد.

اين لقمه را امتحان كنيد: املت با سبزي تازه و نان سبوس‌دار يك جايگزين خوشمزه براي اين خوراكي است كه به‌راحتي هم آماده مي‌شود. گوجه‌فرنگي موجود در آن مي‌تواند جوش و آکنه را برطرف كند و علاوه‌بر كم‌كردن اثرات آفتاب‌سوختگی، پوستي براق را هم براي‌تان به ارمغان مي‌آورد.

ازسوي ديگر براي برطرف كردن التهاب پوستچاره‌اي جز مصرف سبزيجات برگ‌دار و بدون برگ نداريد. پس كنار املت‌تان سبزي تازه و چند ورق فلفل دلمه‌اي سبز بگذاريد و از خوردن اين غذاي پوست‌ساز لذت ببريد.

یک لقمه سالم را جایگزین کنید

شيربرنج

مراقب آكنه باشيد!

براي ما ايراني‌ها گذشتن از دسر خوشمزه‌اي مثل شيربرنج آسان نيست اما اگر پوست‌تان محل خوبي براي تولد آكنه است، بهتر است از اين دسر صرفنظر كنيد. محققان مي‌گويند كساني كه پوست پر آكنه دارند، با خوردن شير جوش‌هاي‌شان بيشتر هم مي‌شود. حالا تصور كنيد كه شيربرنج را با چاشني شكر بخوريد؛ شك نكنيد كه تا صبح فردا سر و كله‌جوش‌هاي ريز و درشت روي صورت‌تان پيدا خواهد شد. با خوردن چنين لقمه‌اي شما هم سراغ شكر پوست خراب‌كن رفته‌ايد و هم شير آكنه‌ساز را ميل كرده‌ايد. پس انتظار داشتن پوستي صاف را هم نبايد داشته باشيد.

اين لقمه را امتحان كنيد: ماست ميوه‌اي اگر در خانه تهیه شود و میزان شکری که به آن اضافه می‌شود کم باشد، مي‌تواند جايگزين مناسبي براي اين دسر باشد. شما با مصرف ماست ميوه‌اي هم دوز لبنيات‌تان را دريافت كرده‌ايد و هم از ماست كه شانس كمي به آكنه‌ها براي بروز مي‌دهد استفاده كرده‌ايد. اما اگر هنوز به شيربرنج خوردن اصرار داريد، دسرتان را با شيركم‌چرب درست كنيد و به جاي شكر چاشني نمك را به آن اضافه كنيد.

اسنك ذرت و سيب‌زميني

مراقب التهاب پوست‌تان باشيد

آمدن ساندويچ‌سازها به بازار، خيلي‌ها را از گرسنگي ميان‌روز نجات داد اما اين ابزار آشپزخانه مي‌تواند گاهي به زيان پوست شما كار كند. اگر عادت داريد اسنك سيب‌زميني و ذرت را به‌عنوان ميان‌وعده نوش جان كنيد، مراقب باشيد! محققان مي‌گويند مواد غذايي سرشار از قند و كربوهيدرات‌هاي ساده مثل نان و ماكاروني و... سطح انسولين خون را به شدت كاهش مي‌دهند و اين اتفاق به ايجاد التهاب در پوست و ديگر اندام‌هاي بدن منجر مي‌شود. پوستي كه از كربوهيدرات‌هاي ساده تغذيه مي‌شود و عمده‌ترين خوراكش مواد نشاسته‌اي است، هيچ‌وقت نمي‌تواند زيبا و شاداب به نظر برسد.

اين لقمه را امتحان كنيد: اگر نگران ملتهب شدن پوست‌تان هستيد بهتر است براي درست كردن چنين ميان‌وعده‌اي، از نان سبوس‌دار و مخلوط گوشت و قارچ ساندويچ بسازيد. با اين تركيب دركنار كربوهيدرات، پروتئين‌هاي گياهي و حيواني را هم به بدن‌تان راه داده‌ايد و هم به سلامت جسم‌تان كمك كرده‌ايد، هم توانايي‌تان در انجام كارهاي روزانه را بالا برده‌ايد و هم جلوي ملتهب شدن پوست‌تان را گرفته‌ايد.

مرغ سوخاري

مراقب پير شدن پوست‌تان باشيد

وقتي روغن در دماي بسيار بالا قرار مي‌گيرد، روغن و چربي‌ها اكسيده مي‌شوند و ما اين چربي‌هاي اكسيده شده را به بدن‌مان راه مي‌دهيم. لازم به ذكر نيست كه بدن ما به جاي چنين موادي، به آنتي‌اكسيدان‌ها نياز دارد و پوست‌مان هم بدون كمك آنتي‌اكسيدان‌ها طراوت و شادابي‌اش را از دست مي‌دهد.

كمبود آنتي‌اكسيدان‌ها و ورود چربي‌هاي اكسيده شده به بدن، چرخه گردش خون در بدن را با مشكلاتي روبه‌رو مي‌كند و وقتي خون به خوبي زير پوست جریان ندارد، اكسيژن كمتري هم به پوست مي‌رسد و اين اتفاق بر روند كلاژن‌سازي پوست تاثير منفي مي‌گذارد و جواني و درخشندگي پوست را هم مي‌گيرد.

از سوي ديگر، با روش‌هاي صنعتي پرورش مرغ، به جاي صرف زمان بيشتر براي رشد مرغ‌ها به آنها استروئيد، هورمون‌هاي رشد و آنتي بيوتيك فراوان تزريق مي‌شود تا زود بزرگ شوند و خطر كمتري زندگي‌شان را تهديد كند. حالا تصور كنيد كه با خوردن گوشت مرغ، همه اين مواد تزريق شده به بدن او را هم ميل مي‌كنيد و اين تركيبات با برهم زدن چرخه طبيعي بدن و نظم هورموني شما، زمينه بروز آكنه و ملتهب شدن پوست‌تان را فراهم مي‌كنند.

اين لقمه را امتحان كنيد: سالاد جوانه و حبوبات يك سالاد سبك نيست. با خوردن این معجون حسابي سير خواهيد شد و آسيب‌هاي ناشي از خوردن مرغ سوخاري را هم به بدن‌تان وارد نخواهيد كرد. كافي است لوبيا، عدس و نخود را خیس و بعد آبپز كرده و با كمي روغن زيتون و ليموي تازه مزه‌دار كنيد. جوانه گندم موجود در اين سالاد هم به پوست‌تان طراوت مي‌دهد و هم اجازه چروك شدن زودرس به آن را نمي‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • asma

      عالی بود.ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج