ایرانی ها چرا اتومبیل چینی می خرند؟
با نگاهي به رفتار مشتريان در برخورد با چينيهاي بازار، ميتوان متوجه شد كه گرايش به اين محصولات كه زماني بهدليل «چيني» بودن از اقبال خاصي برخوردار نبودند، تا حدود زيادي به نوع برخورد خودروسازان با مشتريان طي سالهاي اخير نيز بازميگردد.
روزنامه دنیای اقتصاد: در حال حاضر نزديك به ۱۰ شركت فعال و نيمه فعال خودروساز چيني در ايران حضور دارند و محصولات توليدي آنها نيز شامل چندين مدل سواري، وانت و خودروي سنگين ميشود.
ده سال پيش و زمانيكه چينيها با خودرويي كوچك به ايران آمدند تا فعاليت خودروسازي خود را از جنوب شرقي كشور آغاز كنند كسي فكرش را نميكرد امروز آنها برنامه به دست آوردن ۱۵ درصد از بازار خودروي ايران را داشته باشند.
اگرچه با وجود رشدي كه توليدات چيني طي ۱۰سال گذشته در كشور داشتهاند، آنها تنها نزديك به ۸ درصد از بازار خودروي كشور را پوشش ميدهند، اما آخرين آمار از توليدات خودروسازان چيني در ۴ ماه گذشته نشان ميدهد خودروهاي سواري چيني مونتاژي، ركوددار افزايش توليد خودروهاي سواري در كشور بودهاند.
سوال اصلي در رابطه با فعاليت چينيها در صنعت خودروي كشور اين است كه دليل افزايش خودروهاي چيني در ايران چيست این سوال در شرایطی مطرح است که خبرگزاری فرانسه طی هفته جاری اعلام کرد که در چین تنها یک چهارم خریداران خودروهای داخلی را انتخاب میکنند.
سوال ديگري كه در اين رابطه مهم بهنظر میرسد این است که با توجه به نگاه منفي كه همواره نسبت به كالاهاي چيني در ميان مشتريان وجود داشته، شركتهاي خودروساز چيني چگونه توانستند بر اين نگاه منفي غلبه كنند و محصولات خود را در ميان مشتريان ايراني توسعه دهند؟
سوالاتي كه در بالا عنوان شد، در حالي مطرح است كه خودروسازان چيني نه تنها در بخش خصوصي كشور حضور پررنگي دارند بلكه رد پاي آنها در شركتهاي خودروسازي بزرگ كشور نيز به وضوح مشاهده ميشود. اگرچه حضور همهجانبه چينيها در صنعت خودروي كشور تا ميزان زيادي مديون تحريمهاي اعمال شده عليه صنعت خودروي كشور از سوي غرب است، اما نميتوان تنها عوامل بيروني را دليلي بر رشد چينيها در بازار و صنعت خودروي كشور دانست.
كارشناسان عقيده دارند عوامل داخلي متعدد ديگري در كنار تحريمهاي غرب عليه صنعت خودروي كشور، باعث رو آوردن بخشي از مشتريان بازار خودرو به محصولات چشمباداميها و در نهايت رشد آنها در كشور شده است.
با نگاهي به رفتار مشتريان در برخورد با چينيهاي بازار، ميتوان متوجه شد كه گرايش به اين محصولات كه زماني بهدليل «چيني» بودن از اقبال خاصي برخوردار نبودند، تا حدود زيادي به نوع برخورد خودروسازان با مشتريان طي سالهاي اخير نيز بازميگردد.
به عقيده كارشناسان تسلط بيچون و چراي خودروسازان بزرگ كشور بر بازار داخلي و عرضه محصولاتي بدون تنوع، يكي از دلايل اصلي استقبال مشتريان از هر خودروي جديد است؛ فرقي ندارد اين محصول چيني باشد يا از كشوري ديگر.
ده سال پيش و زمانيكه چينيها با خودرويي كوچك به ايران آمدند تا فعاليت خودروسازي خود را از جنوب شرقي كشور آغاز كنند كسي فكرش را نميكرد امروز آنها برنامه به دست آوردن ۱۵ درصد از بازار خودروي ايران را داشته باشند.
اگرچه با وجود رشدي كه توليدات چيني طي ۱۰سال گذشته در كشور داشتهاند، آنها تنها نزديك به ۸ درصد از بازار خودروي كشور را پوشش ميدهند، اما آخرين آمار از توليدات خودروسازان چيني در ۴ ماه گذشته نشان ميدهد خودروهاي سواري چيني مونتاژي، ركوددار افزايش توليد خودروهاي سواري در كشور بودهاند.
سوال اصلي در رابطه با فعاليت چينيها در صنعت خودروي كشور اين است كه دليل افزايش خودروهاي چيني در ايران چيست این سوال در شرایطی مطرح است که خبرگزاری فرانسه طی هفته جاری اعلام کرد که در چین تنها یک چهارم خریداران خودروهای داخلی را انتخاب میکنند.
سوال ديگري كه در اين رابطه مهم بهنظر میرسد این است که با توجه به نگاه منفي كه همواره نسبت به كالاهاي چيني در ميان مشتريان وجود داشته، شركتهاي خودروساز چيني چگونه توانستند بر اين نگاه منفي غلبه كنند و محصولات خود را در ميان مشتريان ايراني توسعه دهند؟
سوالاتي كه در بالا عنوان شد، در حالي مطرح است كه خودروسازان چيني نه تنها در بخش خصوصي كشور حضور پررنگي دارند بلكه رد پاي آنها در شركتهاي خودروسازي بزرگ كشور نيز به وضوح مشاهده ميشود. اگرچه حضور همهجانبه چينيها در صنعت خودروي كشور تا ميزان زيادي مديون تحريمهاي اعمال شده عليه صنعت خودروي كشور از سوي غرب است، اما نميتوان تنها عوامل بيروني را دليلي بر رشد چينيها در بازار و صنعت خودروي كشور دانست.
كارشناسان عقيده دارند عوامل داخلي متعدد ديگري در كنار تحريمهاي غرب عليه صنعت خودروي كشور، باعث رو آوردن بخشي از مشتريان بازار خودرو به محصولات چشمباداميها و در نهايت رشد آنها در كشور شده است.
با نگاهي به رفتار مشتريان در برخورد با چينيهاي بازار، ميتوان متوجه شد كه گرايش به اين محصولات كه زماني بهدليل «چيني» بودن از اقبال خاصي برخوردار نبودند، تا حدود زيادي به نوع برخورد خودروسازان با مشتريان طي سالهاي اخير نيز بازميگردد.
به عقيده كارشناسان تسلط بيچون و چراي خودروسازان بزرگ كشور بر بازار داخلي و عرضه محصولاتي بدون تنوع، يكي از دلايل اصلي استقبال مشتريان از هر خودروي جديد است؛ فرقي ندارد اين محصول چيني باشد يا از كشوري ديگر.
پ
نظر کاربران
با سلام يكي از علت هاي ديگر اين است كه با علم خريداران خودرو بر اين مسئله كه قطعات نصب شده روي محصولات داخلي اغلب از منابع چيني تهيه شده و بي كيفيت ميباشند بنابراين ميدانند كه شركت خودرو ساز چيني تلاش خواهد كرد كه براي بردن گوي سبقت از فروشندگان داخلي اقلا" از قطعات با كيفيت چيني استفاده نمايند تا بتوانند در اين بازار با آنها رقابت نمايند.
از ناعلاجی به گربه می گن خانم باجی!!!!!
اگه ماشین چینی بخری بهتره چرا؟چون از هر امکاناتی برخوردارند اگه تو ایران هر امکاناتی نصب بشه باید دو برابران پولشو بدی.در ضمن ماشین ایرانی دیگه کیفیتش مانند کفیت چینیه
ایرانی ها چرا اتومبیل چینی می خرند؟ چون خرند می خرند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ماشین چینی نخریم چیکار کنیم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا نخرند؟پس پژوهای از تاریخ مصرف گذشته شمارو بخرررررندددددد؟ وقتی موبایل و لب تاپ و همه چی تو چین ساخته میشه ماشینشم پس می خریمممم...
بنظر من وقتی تولید کننده انحصاری شود معمولا به فساد کشید می شود متاسفانه سایپا و ایران خودر با انحصاری بودن ظلم زیادی به نام تولید داخل در حق مردم می کنند حتی ما جریمه معوقعه بانکی وام های که شرکتهای فوق دریافت کردند را مردم بایستی متقبل شوند.که موضوع باعث تاسف است.
ماشین چینی یه پدر داره و اونم چین ... خودروهای داخلی هزار تا پدر و مادر دارن هر قطعه از جایی میاد مالزی . چین . ترکیه . هند . و .... اینه که قطعات به اصطلاع با هم دیگه به درستی در گیر نمیشن و میشه فاجعه ای بنام خودرو داخلی ...برا خیلی ها شاید قابل قبول نباشه ولی من 5 سالهه خودرو چینی ل... دارم هر دو مدل و در این مدت کوچکترین اذیتی در قبال خرابی و مصرف سوخت نداشتم و تازه مصرف سوختش بسیار پایین بوده و استهلاک هم در حد صفر خدمات پس از فروش هم عالی " البته در اصفهان " خانمم یه پراید 111 داشت مصرفش بالا و از روز اول مشکل رادیاتور و استوپر داشت و نمایندگی هیچ گونه خدماتی نداد نهایتا آزاد عوض کردم ...