۱۴۷۲۰۶
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

بررسی پیک آپ دیزلی ایران خودرو

حضور چینی‌ها در بازار پیک‌آپ‌های ایران چند سالی است که ورود کاپرا و وینگل استارت خورده است و بعد از مدت‌ها تبلیغات نیز بالاخره چند ماهیست چشممان به جمال Foton thunland محصول جدید ایران خودرو روشن شده.


بررسی پیک آپ دیزلی ایران خودرو
مجله تخت گاز - امید آذرزمانی: حضور چینی‌ها در بازار پیک‌آپ‌های ایران چند سالی است که ورود کاپرا و وینگل استارت خورده است و بعد از مدت‌ها تبلیغات نیز بالاخره چند ماهیست چشممان به جمال Foton thunland محصول جدید ایران خودرو روشن شده. این فرزند سرزمین اژدها یک فرق عمده با دیگر پیک‌آپ‌های بازار ایران دارد و آن هم پیشرانه دیزلی 4 سیلندرش است. به همت یکی از دوستان صمیمی ‌فرصتی دست داد تا قابلیت‌های این خودرو را بررسی کنیم. آنچه در پی می‌آید حاصل دو ساعت رانندگی با فوتون در شرایط مختلف است.

قدرتی یا سرعتی؟

برای سنجش قابلیت‌های فنی خودرو به یکی از معادن اطراف تهران رفتیم تا ببینیم اژدهای چینی‌ها آتشی در کالبد دارد یا خیر. در مسیر منتهی به معدن که از اتوبان‌ها می‌گذشت، فرصتی دست داد تا کشش ثانویه و عملکرد جاده‌ای تونلند را بررسی کنیم. پیشرانه توربو دیزلی این خودرو ساخت کمپانی معروف CUMMINS آمریکاست و حجمی‌ معادل 8/2 لیتر دارد. این پیشرانه با استفاده از سامانه تزریق سوخت کامند ریل ساخت بوش تغذیه می‌شود. طبق اطلاعاتی که فوتون منتشر کرده و روی سایت ایران خودرو دیزل هیچ اثری از آن دیده نمی‌شود! پیشرانه توانای تولید 360 نیوتن‌متر گشتاور را در بازه 1800 تا 3000 دور بر دقیقه دارد. به همین دلیل اگر قصد یک رانندگی اسپرت دارید، تا رسیدن دور موتور به 1800 دور باید کمی صبور باشید. ضمن اینکه با عبور دور موتور از 3600 درو بر دقیقه ، 164 اسب بخار نیرو در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

بررسی پیک آپ دیزلی ایران خودرو

شتاب خودرو از حالت سکون به دلیل تاخیر توربو شارژر در تزریق سوخت مناسب نیست اما شتاب ثانویه با شتاب اولیه اصلا قابل مقایسه نیست و به راحتی می‌توانید در هر دنده‌ای از گیرباکس ۵ سرعته این خودرو شتاب ثانویه را لمس کنید. به دلیل گشتاور بالای پیشرانه کمتر نیاز به معکوس کردن پیدا می‌کنید، البته به شرطی که دور موتور بیش از ۱۸۰۰ درو بر دقیقه باشد. صدای پیشرانه بسیار کم به کابین نفوذ می‌کند و اساسا باید گفت این پیشرانه دیزلی بسیار بی‌صداست. البته برای ما که گوش‌هایمان به شنیدن صدای نرم پیشرانه‌های دیزلی عادت ندارد، نوای پیشرانه اصلا جذاب نیست.

ضربه یا نرمی، مسئله این است

در مورد ضرایب گیرباکس ۵ سرعته این خودرو باید گفت بیش از قدرتی بودن، سرعتی است زیرا دنده‌های ۱ تا ۳ بلندتر از آن چیزی بودند که تصور می‌کردیم. عملکرد گیرباکس مناسب است نه لرزشی در آن دیده می‌شود و نه زبری در هنگام تعویض دنده. بازه جابه‌جایی شیفتر تعویض دنده به دلیل نزدیکی مسیر دنده‌ها به یکدیگر، کوتاه است و نیازی نیست برای جایگذاری دنده ۵ یا عقب دستتان را کاملا باز کنید. فارغ از عملکرد قوای محرکه و انتقال قدرت خودرو، سیستم تعلیق هم عملکردی بهتر از رقیبان دیگر چینی دارد.

سیستم تعلیق جلو با استفاده از دو طبق شکل گرفته است که اصطلاحا دوبل ویشبون (دو جناقی) نام دارد و به همراه کمک فنر مناسب به راحتی می‌تواند از پش جذب و دفع ضربات برآید. البته مثل هایلوکس توانایی جذب ضربات کوچکتر را که هم‌چون یک ویبره به اتاق وارد می‌شوند ندارد اما باز هم خسته کننده نیست و البته از تونلند باید به اندازه خودش انتظار داشت. اما در محور عقب فنرهای آشنای تخت یا شمش نصب شده‌اند که در یک پیک‌آپ باری عضوی لاینفک هستند. هر چند این نوع سیستم تعلیق نمی‌تواند در یک پیک‌آپ کیفیت سواری راحتی را ایجاد کند اما، در صورتی که خودرو در حال حمل بار باشد عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

نقد را بچسب!

بگذارید بررسی را از ظاهر خودرو آغاز کنیم. شاید در نگاه اول به تونلند به دنبال شباهتش با خودروهای ژاپنی و ... بگردید، خیلی اشکالی هم ندارد چون چینی‌ها نه داعیه خودرو ملی ساختن دارند و نه سابقه حدود ۵۰ ساله در این صنعت! اما بهتر است آنقدر‌ها هم به دنبال شباهت‌های طرح بدنه با دیگر خودروها نباشید زیرا در کل طرح بدنه قابل قبول است و حتی می‌توان گفت از رقیبان هموطنش در بازار ایران زیباتر هم هست.

البته تصاویر اولیه‌ای که در تبلیغات این خودرو از سوی ایران خودرو منتشر شد، خودرویی معرفی شد که طرح سپرش کاملا متفاوت بود و به جای آرم کمپانی فوتون در جلوپنجره، سر اسب ایران خودرو در آن نمایان بود.در کل خودروی که تبلیغ شد بسیار شکیل‌تر از خودرویی است که فروخته شد. اما از قدیم گفته‌اند نقد را بچسب و نسیه را رها کن پس به سراغ آنچه که امروز به دست مشتری رسیده می‌رویم. در نمای جلو یک سپر گسترده دیده می‌شود که دو چراغ مه شکن هم درونش جای گرفته‌اند.

سپر به جز بخشی از وسط که زیر جلوپنجره قرار دارد، هم‌رنگ بدنه است و شاید یکی از نقاط ضعف طرح ظاهری همین‌جا باشد زیرا هم‌رنگ بودن کل سپر با بدنه باعث می‌شد نمای خودرو وسیع‌تر و عریض‌تر به نظر بیاید. در زیر همین قسمت نیز یک سندگارد محافظ از بخش زیرین خودرو نصب شده است که اجازه نمی‌دهد جلو کارتل و بخشی از زیربندی با سطح زمین برخورد کند. چراغ‌ها طرحی هیجان‌انگیز ندارند اما نمی‌توان گفت ساده و بی‌روح هستند زیرا در ادغام با جلوپنجره بزرگ و کرومی ‌می‌توانند کمی چاشی هیجان به نمای خودرو تزریق کنند.

بررسی پیک آپ دیزلی ایران خودرو

از نمای کناری که فوتون را مشاهده کنید دو نکته توجه‌تان را جلب می‌کند. ابتدا کیفیت مونتاژ نه چندان مناسب بچه گلگیرهای کناری که لاستیک‌های آب بندیشان کمی نا منظم هستند و دیگری، هواکش یا اصطلاحا آبشش روی گلگیرها که عینا از فورد F۱۵۰ رپتور کپی شده است. رینگ‌های ۱۶ اینچی خودرو نیز از نظر ظاهری با نمای خودرو تناسب دارند و اصطلاحا به بدنه می‌آیند. نمای عقب طرحی آشنا دارد که مانند بیشتر پیک‌آپ‌ها دو چراغ ایستاده بخش اصلی آن هستند.

از نظر جانمایی دستگیره درب محفظه بار و البته شکل چراغ‌ها، می‌توان شباهت‌های نیز با تویوتا هایلوکس پیدا کرد اما در کل طرح عقب هم ساده و مناسب است. برعکس نمای جلو سپر عقب کاملا به رنگ بدنه درآمده و دو چراغ مه شکن هم درونش نصب شده است. در بخش فضای بار خبری از پنل‌های پلاستیکی یا فایبرگلاس به عنوان کاور کف نیست و هر چیزی که بارگیری شود مستقیم روی کف فلزی محفظه بار قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید یک امتیاز منفی به حساب تونلند نوشت زیرا مجبورید هر شیئی را به خوبی با انواع و اقسام روش‌ها مهارکنید تا در هنگام حرکت لیز نخورد.

وقتی درون کابین تونلند قرار می‌گیرید نباید به دنبال آپشن‌های خاص یک پیک‌آپ آمریکایی و یا کیفیت مونتاژ هایلوکس باشید اما می‌توان به راحتی گفت از نظر متریال به‌کار رفته در کابین و کیفیت مونتاژ، فوتون تونلند کمی بهتر از کاپرا و وینگل است.

طرح کلی ساده و خالی از هیجان است به همین دلیل بعد از مدتی خسته کننده می‌شود البته بیشتر خودروهای چینی بازار به این بیماری مبتلا هستند. یک قطعه چوب نما پلاستیکی در دو سمت داشبورد نصب شده است و تلاش بر این بوده با استفاده از قطعات براق کمی جلوه بصری کار زنده‌تر به نظر برسد. هر چند همه این ترفند‌ها نیز نمی‌تواند نسخه‌ای برای درد سادگی کابین باشد زیرا کسی که ده‌ها میلیون تومان صرف خرید این خودرو می‌کند، انتظاری بیش از یک کابین پلاستیکی دارد! البته از نظر ارگونومی ‌باید گفت تونلند حداقل نمره قبولی را می‌گیرد زیرا ادوات و به‌خصوص شیفتر گیرباکس کاملا در دسترس است و راننده بر همه چیز تسلط دارد.

در مصاف با شیب

سعی کردیم در پیچ‌های منتهی به دیگر اتوبان‌ها کمی پدال گاز را بیشتر بفشاریم تا هندلینگ خودرو را در عبور از پیچ‌ها بررسی کنیم. سیستم فرمان راک‌اند پنیون خودرو طوری عمل می‌کند که رفتار دماغه خودرو بسیار دقیق است. هر چند به دلیل سبکی محور عقب که در پیک‌آپ هامرسوم است کمی احساس عدم تعادل می‌کنید اما با استفاده از حرکات کوچک فرمان می‌توانید حتی پیچ‌ها با سرعت نسبتا خوبی پشت سر بگذرید.

با رسیدن به جاده خاکی منتهی به معدن مورد نظر، وقت آن بود که به کمک دکمه ۴H روی داشبورد، کمک گیرباکس و در نهایت دیفرانسیل جلو را وارد مدار کنیم. در ابتدای مسیر که شیبی وجود نداشت شتاب خودرو با دنده کمک سبک را در مسیر خاکی امتحان کردیم که خودرو بعد از چند لحظه و وارد مدار شدن توربو شارژ، قدرتش را نمایان کرد. سیستم تعلیق هم در مواجهه با ناهمواری‌ها کوبش و ضربه شدیدی نداشت اما به نظر می‌رسید کورس حرکتی سیستم تعلیق مقداری کم است که شاید با تعویض کمک فنرها با نوع قابل تنظیم این مشکل هم حل شود. هرچند خوشبختانه سندگارد محافظه زیر موتور و رامهای کف شاسی از برخورد ناهمواری‌ها با قطعات مهم جلوگیری می‌کنند.

برای تست کشش خودرو در شیب‌ها آماده شدیم به مصاف شیبی برویم که فقط رد عبور شنی بلدوزر در آن وجود داشت! برای این کار در لبه پایینی شیب قرار گرفتم. شیب در ابتدا با زاویه حدود ۲۰ درجه آغاز می‌شد و در اواسط مسیر به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد. ابتدا به استفاده از کمک سبک حرکت را آغاز کردیم که بعد از چند متر خودرو کامالا از حرکت باز ایستاد! البته زیاد هم جای تعجب نداشت زیرا شیب در برابر حرکت خودرو مقاومت می‌کند و در نتیجه پیشرانه نمی‌تواند به دور مناسبش برسد تا توربوشارژر وارد مدار شود. البته وقتی خودرو از حرکت باز ایستاد دنده کمک را بر روی ۴L یا کمک سنگین قرار دادیم که به دلیل سست بودن خاک مسیر خودرو نمی‌توانست به پیش برود و حتی با فشار بسیار کم بر پدال گاز هم، چرخ‌ها به حالت هرزگردی در می‌آمدند که نشان از ضریب بسیار سنگین این دنده داشت.

بررسی پیک آپ دیزلی ایران خودرو

در پایان

باک تونلند ۷۵ لیتر حجم دارد. به گفته مالک این خودرو با کارکردی در حدود ۱۹ هزار کیلومتر تا به حال توانسته با کیفیت پایین گازوئیل کشور بدون مشکل خاصی دست و پنجه نرم کند هر چند عقیده دارد خودروی قبلیش که یک تویوتا هایلوکس بوده است چیز دیگریست. جالب آنکه به دلیل نوسانات قیمتی فراوان بازار و البته نوسانات قیمتی که ایران خودرو دیزل در فروش این خودرو طی دو سال اخیر( در دوره ثبت نام) داشته است، می‌توانید در بازار آزاد این پیک‌آپ را در بازه قیمیت ۹۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان خریداری کنید.

سخن پایانی در مورد تونلند اینکه باید قبول کرد چینی‌ها هم مثل دیگر خودروسازان آسیایی از صنعت خودروی ایران پیشی گرفته‌اند و ما هنوز اندر خم ساخت خودروی ملی هستیم. رشد روز افزون فروش خودروهای دیزلی در جهان و به خصوص اروپا حاکی از راندمان مناسب این خودروها در مباحث زیست محیطی و مصرف سوخت دارد. از این رو شاید بهتر باشد بعد از سالیان سال مشکلات موجود بر سر راه ساخت و واردات این خودروها برطرف شود. در پایان ضمن تشکر از مالک خودرو جناب آقای محمدی که وقت و خودرویشان را در اختیار ماهنامه تخت گاز قرار دادند، از دوست گرامی ‌اصغر محمدی نیز که زمینه این تست را فراهم کردند تشکر می‌کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج