۱۴۷۴۹۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تغيير مسير بازار خودرو از انتظار به منطق

بعد از تابستان بی‌رمق بازار خودرو كه معاملات در آن رونق چنداني نداشت، فعالان بازار از رونقي متعادل در پاييز خبر می‌دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد: بعد از تابستان بی‌رمق بازار خودرو كه معاملات در آن رونق چنداني نداشت، فعالان بازار از رونقي متعادل در پاييز خبر می‌دهند.

رونق بازار در هفته گذشته در حالي است كه شماره‌گذاري خودروهاي داخلي كه به علت نداشتن كپسول آتش‌نشاني از سوي پليس متوقف شده بود، از شنبه گذشته آغاز شده است. شماره‌گذاري خودروهاي داخلي در پي مصوبه دولت مبني‌بر دادن مهلت به خودروسازان براي اجراي استاندارد نصب كپسول آتش‌نشاني در حالي آغاز شده است كه شماره‌گذاري وانت‌باردو همچنان از سوي پليس انجام نمي‌شود.

عبدالله بابايي، مديربازاريابي و فروش گروه صنعتي ايران‌خودرو در این زمینه با اشاره به توقف شماره‌گذاري وانت مي‌گويد: اين خودرو تا پايان سال مجوز توليد دارد و از نظر استاندارد نيز مشكلي ندارد، اما متاسفانه شماره‌گذاري آن بدون اينكه دليل مشخصي براي آن وجود داشته باشد از سوي پليس انجام نمي‌شود. اما رونق معاملات در شرايطي در حال بازگشت به بازار خودرو است كه مشتريان بازار در نيمه ابتدايي امسال، در انتظار كاهش قيمت خودرو در پي اعتراض برخي نمايندگان مجلس، خريد را به تعويق انداختند.

بر اين اساس كارشناسان عقيده دارند حجم زيادي از تقاضا براي خريد خودرو از ابتداي امسال انباشته شده است كه به تدريج خود را در نيمه دوم سال نشان خواهد داد. رونق نسبي معاملات در بازار خودرو، اما در حالي است كه بسياري از مشترياني كه قصد خريد خودرو دارند، از ابتداي امسال و با اعلام قيمت‌هاي جديد از سوي شوراي رقابت، قدرت خريد خود را از دست داده‌اند و قادر به خريد خودرو نيستند. به عقيده كارشناسان چنانچه خودروسازان برنامه‌اي براي فعال كردن اين بخش از مشتريان بازار داشته باشند، بازار خودرو بيش از پيش شاهد رونق خواهد بود.

اما اتفاقاتي كه در حال حاضر در بازار خودرو جريان دارند، حامل پيام‌هايي از بهبود نسبي معاملات در اين بازار هستند. فعالان بازار عقيده دارند مشتريان در حال طي كردن مسيري متفاوت از قبل هستند، به اين معنا كه مشتريان با ورود به نيمه دوم سال و با اشراف به اين موضوع كه قيمت خودرو بيش از سه درصدي كه خودروسازان آن را كاهش دادند، تغييري نخواهد داشت، بار ديگر وارد بازار شده‌اند.

يك فعال بازار خودرو به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: به‌نظر مي‌رسد مشتريان حالا مي‌دانند كه نه تنها قيمت‌ها كاهش نخواهد يافت؛ بلكه با توجه به اينكه ۵ ماه بيشتر به پايان سال نمانده است احتمال افزايش قيمت نيز وجود دارد؛ بنابراين انتظار را رها كرده‌اند و با توجه به ثبات نسبي قيمت‌ها در بازار و همچنين كم شدن فاصله قيمت كارخانه و بازار، براي خريد وارد بازار شده‌اند.

اين فعال بازار در ادامه مي‌گويد: از سويي نمايشگاهداران نيز براي خروج هرچه سريع‌تر از ركود در معاملات، به‌دنبال سود کمتری هستند. به اين ترتيب بازار خودرو در پاييز امسال رسم و رسوم گذشته را رها كرده و در حالي كه هميشه در اوايل تيرماه و اواخر سال در اوج معاملات بود، تابستان امسال را آرام سپري كرد و در عوض شاهد رونق در نيمه ابتدايي امسال است.

در حال حاضر قيمت‌ها در بازار ثباتي نسبي دارند و جز دو خودرو كه همچنان فاصله قيمتي خود با كارخانه را حفظ كرده‌اند، باقي محصولات خودروسازان در بازار فاصله‌اي منطقي با قيمت‌هايشان در كارخانه دارند.

اين دو خودرو تندر-۹۰ و پژوپارس ال.ايكس با موتور TU۵ هستند كه فاصله قيمت اولي با بازار در مدل اتومات خود چيزي حدود ۷ ميليون تومان است و دومي نيز در كارخانه و بازار نزديك به ۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان اختلاف قيمت دارد. در حال حاضر قيمت ساير خودروهاي داخلي در بازار يا همطراز با كارخانه است يا نهايتا به ۲ تا ۳ ميليون تومان مي‌رسد اين در حالي است كه پيش از اين شكاف قيمت‌ها در كارخانه و بازار بسيار بيش از اين اعداد و ارقام بود.

بازار در مسير معاملات

اما نگاهي به قيمت خودروهاي داخلي نشان مي‌دهد كه آنها با نوسان قيمتي چشمگيري همراه نبوده‌اند و در برخي موارد كاهش هم يافته‌اند. به اين ترتيب پژو۲۰۶ تيپ ۵ طي اين هفته كاهش قيمتي ۱۰۰ هزار توماني را نسبت به هفته گذشته تجربه كرد و به ۳۶ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان رسيد. مدل V۸ اين خودرو نيز با ۲۰۰ هزار تومان كاهش هم‌اكنون ۳۷ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان محاسبه مي‌شود.

اما تندر-۹۰ به عنوان خودرويي كه اين روزها توليد آن با تيراژ بالايي در جريان نيست و با توجه به اتمام قرارداد توليد آن با خودروسازان داخلي زمزمه‌هاي توقف توليد آن نيز وجود دارد، همچنان فاصله قيمتي خود را با بازار حفظ كرده است.

تندر-۹۰ در مدل E۱ خود قيمتي برابر با ۳۷ميليون تومان در بازار دارد و مدل E۲‌ آن نيز در اين هفته با قيمت ۴۲ ميليون و ۵۰۰هزار تومان معامله مي‌شود، قيمت اين خودرو در كارخانه برابر با ۳۶ ميليون و ۱۵۱ هزار تومان است. مدل اتومات اين خودرو نيز در بازار قيمتي برابر با ۵۳ ميليون تومان دارد درحاليكه قيمت كارخانه‌ای آن حدود ۴۶ ميليون تومان است. اما نگاهي به قيمت خانواده پژو پارس نشان مي‌دهد كه پارس دوگانه‌سوز در بازار اين هفته ۴۰ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

پارس سال بنزيني نيز در هفته جاري با ۳۴ميليون و ۹۰۰ هزار تومان معامله مي‌شده است. پارس ال.ايكس با موتور TU۵ نيز در بازار اين هفته قيمتي برابر با ۴۲ ميليون و ۵۰۰هزار تومان داشته است اين در حالي است كه ارزش اين خودرو در كارخانه حدود ۳۷ ميليون تومان است. اما پژو ۴۰۵ بنزيني نيز در اين هفته بدون تغيير بوده و روي ۲۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان باقي مانده است و مدل دوگانه‌سوز آن نيز ۳۱ميليون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳۲ ميليون تومان است.

سمند ال.ايكس نيز خودرويي است كه در بازار اين هفته با اندكي كاهش قيمت همراه بوده است. اين خودرو با ۵۰۰ هزار تومان كاهش قيمت طي هفته جاري به به ۲۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيد. مدل پايه‌گازسوز اين خودرو نيز با قيمت ۳۳ ميليون تومان در بازار قابل معامله است.

رانا اما محصولي است كه با يك ميليون تومان رشد قيمت به ۳۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد.

آن طور كه از بازار پرايدها خبر مي‌رسد، اين خانواده هفته جاري را بدون تغيير سپري كرده‌اند. به اين ترتيب سايپا ۱۱۱ همچنان روي ۲۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان باقي مانده است و مدل ۱۳۱ آن نيز ۲۰ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان است. تيبا نيز اين هفته روي ۲۵ميليون تومان بوده است.

رشد قیمت خارجی‌ها

برخلاف بازار داخلي‌ها كه این هفته با ثباتي نسبي همراه بوده است، بازار وارداتي‌ها با افت‌وخيز چشمگيري همراه بوده است. به گزارش خبرگزاري فارس در مورد خودروهای خارجی می‌توان به افزایش ۲۵ میلیون تومانی قیمت پرادو ۲ اشاره کرد که قیمت این خودرو را در بازار به ۲۷۰ میلیون تومان رسانده است.

کرولا نیز با افزایش قیمت ۱۲ میلیون تومانی، هم‌اکنون به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. در مقابل، اسپورتیج ۲۰۱۴ کاهش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده و با قیمت ۱۴۸ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

طی روزهای گذشته، قیمت مزدا ۳ نیز با افزایش ۱۳ میلیون تومانی به ۱۳۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. در مورد آزرا گرانجور نیز باید به رشد ۳۲ میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کرد که معامله آن را با ۲۳۵ میلیون تومان امكان‌پذير شناخته است. قیمت سانتافه نیز با کاهش ۲۴ میلیون تومانی به ۱۷۱ میلیون تومان رسیده و در مورد سوناتا هم باید به کاهش قیمت ۱۰ میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان اشاره کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج