۱۴۸۱۴
۸ نظر
۵۱۲۶
۸ نظر
۵۱۲۶
پ

آداب درست غذا خوردن

جنتلمن ها چگونه غذا می خورند؟!

هنوز هم در جامعه رفتارهایی وجود دارند که انجام دادن آنها نشانگر وجود تمدن در یک جامعه و به طور خاص در یک خانواده اند. به عنوان مثال رفتارهایی بر سر میز غذا وجود دارند که ما با انجام دادن آنها می توانیم ادب و احترام و حس رعایت فرهنگ را نشان بدهیم.

برترین ها به نقل از هفت صبح : رفتارهای ما مدام از مقطعی تا مقطعی دیگر از زمان، همواره در حال تغییرند. این تغییر یا با پیشرفت تکنولوژی به وجود می آید یا با عوض شدن شرایط زندگی ما اما هنوز هم در جامعه رفتارهایی وجود دارند که انجام دادن آنها نشانگر وجود تمدن در یک جامعه و به طور خاص در یک خانواده اند. به عنوان مثال رفتارهایی بر سر میز غذا وجود دارند که ما با انجام دادن آنها می توانیم ادب و احترام و حس رعایت فرهنگ را نشان بدهیم. در زیر چند نمونه از این موارد را به عنوان مثال ذکر کرده ایم:

اگر به کسی کمک می کنید تا صندلی اش را موقع نشستن پشت میز غذا تنظیم کند، این کار را از روی عجله و بدون حوصله انجام ندهید. این کار را می توانید با صرف چند ثانیه بیشتر و با رعایت توجه و آرامش انجام دهید. شما با انجام این کار می خواهید احترام خودتان را نشان بدهد، پس وقتی که این کار را با عجله و بدون دقت و توجه انجام می دهید شاید، تنها برداشتن یک مسئولیت از روی شانه هایتان را القا کند که این هم چیزی خوشایند نیست.

در یک میهمانی خانوادگی، بهتر است کمی صبر کنید تا میزبان،مخصوصا خانم میزبان شروع به خوردن کند و سپس شما بعد از او شروع کنید. این کار هرچند کوچک است و ممکن است مهم جلوه نکند ولی نشانگر این است که شما احترام ویژه ای برای میزبانان مخصوصا خانم خانه قائل هستید. حتی وقتی که خودتان میزبان هستید اجازه دهید تا خانم تان شروع کند و سپس شما غذایتان را بخورید. البته این مورد موقعی خوب است انجام شود که بیش از هفت تا هشت نفر بر سر میز غذا حضور ندارند. بالطبع در یک میهمانی که ۲۰ یا ۳۰ نفر یا بیشتر حضور ارند و کمی تعداد افراد زیاد است، رعایت این مورد ممکن است الزامی نباشد.

چه میهمان باشید و چه میزبان، بهتر است موقع سرو غذا، توجه کنید که جز غذا و وسایل و دکوراسیون مربوطه، چیزی روی میز گذاشته نشود یا اگر هست، بهتر است از روی میز براشته شوند. به عنوان مثال اگر دسته کلید، کیف دستی یا مدارک ماشین، پاکت سیگار، گوشی موبایل یا عینک آفتابی روی میز وجود دارند، اگر متعلق به خودتان است آنها را بردارید یا اگر متعلق به کسدیگری است، به صاحبش بگویید که آنها را برمی دارید و در جایی دیگر (به او می گویید کجا) قرار می دهید. رعایت این نکته نشان می دهد که شما برای صرف غذا با میهمان یا میزبان تان ارزش قائل هستید.


حتما سعی کنید در کنار خودتان یک یا چند دستمال کوچک و یک بار مصرف (کاغذی) قرار دهید. ولی آن را دست تان نگیرید و فقط موقع نیاز از آن استفاده کنید. همین طور اگر به عنوان میهمان سر میز غذا نشسته اید و لکه ای را روی میز می بینید، اگر دیدید که می شود سریع آن را پاک کرد، سعی کنید آن را بدون جلب نظر پاک کنید ولی اگر دیدید نمی شود فراموشش کنید.

جنتلمن ها چگونه غذا می خورند؟!

اگر از طرف میزبان به شما نوشابه ای تعارف شد و شما بیماری خاصی مثل بیماری قند دارید که از خوردن نوشابه معذورید یا اگر رژیم دارید و نمی توانید نوشابه بخورید، خیلی ساده و کوتاه و محترمانه بگویید: «امروز نمی خورم، ممنون» بر سر میز غذا لطفا از رژیم تان یا عوارض جسمانی بیماری صحبت نکنید. قطعا با کمی فکر قبول می کنید، گفتن اینکه شما با خوردن کمی نوشابه مجبورید چندین دفعه به دستشویی بروید یا با خوردن فلان چیزی که میزبان تعارف کرده است، ممکن است ترش کنید! اصلا جالب نیست. شاید گفتن این موارد برای شما جالب باشد ولی مطمئن باشید برای بقیه، آن هم سر میز غذا، چیز زیاد خوشایندی نیست!

بهتر است موقع فشاردادن و گرفتن آب لیمو، یا ریختن سس گوجه فرنگی روی غذایتان، دست تان را به عنوان محافظ جلوی آن بگیرید. ممکن است هنگامی که شما شاد و خوشحال در حال چلاندن یک لیمو هستید، آب لیموی تان ناخواسته به چشم مادرشوهرتان که کنار دست تان نشسته است، بپاشد!

تصور کنید که شما سر میز غذا بین دو نفر نشسته اید. کسی که سمت راست شما نشسته است، به دلیل اینکه ظرف سالاد از او دور است، از کسی که سمت چپ شما نشسته می خواهد که ظرف سالاد را به او بدهد. اگر کسی که سمت چپ شما نشسته، خواست ظرف سالاد را از طریق شما به آن فرد برساند، بهتر است تا در بین این رد و بدل و انتقال این ظرف، از آن چیزی برندارید. انجام این کار ممکن است باعث شود تا راجع به شما این گونه فکر شود که فردی گستاخ یا بی نزاکت هستید.

جنتلمن ها چگونه غذا می خورند؟!

یک نکته ساده: اگر مجبورید که از سر سفره بلند شوید و دستشویی بروید، بدون گفتن هیچ توضیح اضافه ای، بگویید: «خیلی عذر می خواهم» و سعی کنید این را به کودکان تان هم یاد بدهید که لازم نیست باد داد و بیداد کردن و گفتن اینکه دستشویی دارند تقریبا نیمی از شهر را باخبر کنند! اگر خودشان نمی توانند بهتر است خیلی آرام از سر میز غذا بلند شوند و این را خیلی آهسته و فقط به خود شما بگویند، و لطفا این نکته را در جمع خانواده تان به او آموزش دهید نه در میهمانی!

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

جنتلمن ها چگونه غذا می خورند؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reyhaneh

      خيلي ممنون از اين مطلب مفيدتون !مرسييييييييييييي

    • amin

      خیلی نکات خوبی بود ممنونم

    • مهشید

      یه نکته هم من بگم،لطفاً موهای پریشونتونو موقع نشتن سر میز جمع کنید خانم،من که خیلی سر این حساسم...

    • کورش

      مفید بود . حساس نباش مطلبو که گرفتی جنتلمن شو ...

    • hiva

      mese adam ghaza mikhoran dige :) !!!.
      .
      .
      .
      goooood

    • علی

      من همین طور بودم ولی افرین به شما که نوشتین خیلی خیلی ممنون

    • محمد

      خخخخ

    • ارین خسروی

      بدک نبود ولی خوب خوب هم نبود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج