جاباما
۱۵۱۱۵۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

کيفيت زندگي مشترک و عواملي که آن را مستحکم مي‌کنند

حاضري دوباره با همسرت ازدواج کني؟

مهارت در مديريت زندگي مهم‌ترين اصلي است که به شما کمک مي‌کند از پس بالا و پايين‌هاي زندگي‌تان بر‌آييد. تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي که مهارت‌هاي زندگي را خوب ياد گرفته‌ و با تمرين، به افرادي ماهر تبديل شده‌اند، در فرايند مديريت اختلاف‌هاي زندگي بهتر عمل مي‌‌کنند.

سلامت ایران: مهارت در مديريت زندگي مهم‌ترين اصلي است که به شما کمک مي‌کند از پس بالا و پايين‌هاي زندگي‌تان بر‌آييد. تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي که مهارت‌هاي زندگي را خوب ياد گرفته‌ و با تمرين، به افرادي ماهر تبديل شده‌اند، در فرايند مديريت اختلاف‌هاي زندگي بهتر عمل مي‌‌کنند.

حاضري دوباره با همسرت ازدواج کني؟

به بيان خيلي‌ ساده مي‌توان گفت منظور از مديريت زندگي، همان جمله معروف حضرت امير‌المومنين‌(ع) است: «هر چه براي خود مي‌پسندي براي ديگران هم بپسند و آنچه براي خود نمي‌پسندي براي ديگران هم نپسند.»

هميشه خودمان را جاي طرف مقابلمان بگذاريم و هر کاري که براي خودمان انجام مي‌دهيم، براي همسرمان هم انجام بدهيم و آنچه براي خودمان نمي‌پسنديم، براي همسرمان هم نپسنديم.

متاسفانه ما ايراني‌ها در زمينه بسياري از مهارت‌هاي زندگي آدم‌هاي غيرماهري هستيم و بهتر است اين مهارت‌ها را ياد بگيريم. هر چند خيلي از همين افراد غيرماهر مدت‌هاي طولاني کنار هم زندگي مي‌کنند و به نظرشان ضرورتي به يادگيري مهارت زندگي نيست اما در زندگي مشترک ۲ بحث مطرح مي‌شود؛‌ يکي کميت (چند سال از عمر زندگي مشترکمان مي‌گذرد) و ديگري کيفيت (نشان‌دهنده ميزان رضايتمندي زوج از زندگي).

اگر مي‌خواهيد کيفيت زندگي‌تان را بسنجيد، بايد اين سوال را از خود بپرسيد: «اگر قرار باشد ظرف يک هفته آينده، دوباره ازدواج کنم، با توجه به ميزان آگاهي و شناختي که امروز از همسرم دارم، آيا باز با همين فرد ازدواج مي‌کنم؟»

اگر پاسختان منفي است، معلوم مي‌شود از همسرتان فاصله گرفته‌ايد و به کمک نياز داريد.

ادامه زندگي؛ به چه قيمتي؟!

قديم‌ها مي‌گفتند دختري که به خانه بخت رفت، ديگر برگشتي ندارد؛ بايد بسوزد و بسازد! با اينکه چنين طرز فکري خلاف قواعد سلامت و اشکال‌هاي جدي به آن وارد است، اما خيلي از مادران ما آن را سرلوحه زندگي خود قرار داده‌اند. البته منظور قديمي‌ها از بيان چنين جمله‌اي اين بوده که آستانه تحملتان را بالا ببريد و در ناملايماتي که پيش مي‌آيد، به سرعت تصميم نگيريد. اين ديدگاه به اين دليل کمک‌کننده بود که براي مساله طلاق حريمي قائل و باعث مي‌شد افراد ناملايمات را مديريت کنند و در دامنه زمان تلاش کنند مواردي را تغيير دهند اما اصل قضيه اين است که خيلي افراد با شنيدن چنين جمله‌اي در برخورد با مشکلات، پذيرفته‌اند که چاره‌اي جز تحمل نيست و دنبال هيچ راه چاره‌اي هم نگشته‌اند.

در واقع برخورد منفعلانه‌اي داشته‌اند که فقط آسيب‌پذيرتر شده‌اند. مسلما وقتي افراد در اتمسفر خانواده ناسالمي قرار مي‌گيرند و تلاشي براي بهبودش نمي‌شود، بيمار مي‌شوند و قطعا همه افراد خانواده درگير اين بيماري خواهند شد و ادامه چنين زندگي‌اي خلاف اصول سلامت است.

عمر زندگي مشترکتان را زياد کنيد

براي اينکه زندگي طولاني و باکيفيتي کنار همسرتان داشته باشيد، بايد چند نکته را مدنظر قرار بدهيد و ياد بگيريد:

حاضري دوباره با همسرت ازدواج کني؟

۱. «انعطاف‌پذيري مناسب زوج در رابطه» يکي از شاخصه‌هاي هوش اجتماعي است که تطابق فرد با زندگي اجتماعي را بيشتر مي‌کند و انعطاف‌ناپذيري باعث کوتاه شدن عمر زندگي مشترک مي‌شود.

۲. «صداقت که بايد دوطرفه باشد»؛ يعني هر يک از طرفين بايد زمينه صداقت را فراهم کند و بعد انتظار رفتار صادقانه از طرف مقابل داشته باشد. صداقت و رفتار صادقانه يک «بايد» است اما بي‌صداقتي معمولا ناشي از ترس و گاهي براي حفظ منافع است و در بحث ما، نداشتن صداقت ناشي از ترس است که دردسرساز مي‌شود. خيلي از زوج‌ها يکديگر را محدود يا تهديد مي‌کنند و وقتي همسرشان آن رفتار را دور از چشمشان انجام داد، او را به نداشتن صداقت متهم مي‌کنند.

۳. «جراتمند بودن زوج» مساله بعدي است که بسيار براي زوج‌ها ضرورت دارد؛ آنها بايد ياد بگيرند احساسشان را به نحوي سالم مطرح، ديدگاهشان را بيان و نظر مخالف يا موافقشان را به شيوه‌اي صحيح اعلام کنند.

معمولا زوج‌ها قبل از ازدواج براي جلب رضايت طرف مقابل، هر کاري انجام مي‌دهند اما به محض ازدواج، همه آنها را کنار مي‌گذارند!

زندگي مشترک در ابتدا، با تمام سختي‌هايي که براي انتخاب همسر دارد، بسيار آسان است اما اگر از يک زندگي مراقبت نشود، قطعا آسيب خواهد ديد. اين مراقبت بايد به صورت دوطرفه باشد؛ هر دو طرف بايد مراقب رفتار خودشان و احساس طرف مقابل باشند و بدانند هر دو مسئول حفاظت از زندگي مشترکشان هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج