جاباما
۱۵۴۸۵۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

برندگان نوبلی که اسکار گرفتند

آیا می‌دانید تاکنون چه کسانی علاوه بر کسب نوبل، معتبرترین جایره علمی جهان، جایزه اسکار معروف‌ترین جایزه دنیای سینما را نیز فتح کردند؟

خبرگزاری ایسنا: آیا می‌دانید تاکنون چه کسانی علاوه بر کسب نوبل، معتبرترین جایره علمی جهان، جایزه اسکار معروف‌ترین جایزه دنیای سینما را نیز فتح کردند؟

تاکنون دو نفر از برندگان جایزه اسکار برنده نوبل نیز بوده‌اند؛ «جورج برنارد شاو» نویسنده ایرلندی و «ال گور» سیاستمدار و فعال محیط زیست آمریکایی.

«جرج برنارد شاو»، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس سرشناس ایرلندی اولین کسی است که در سال ۱۹۲۵ برای نمایش‌نامه‌ی «پیگ‌هالیون» موفق به کسب جایزه نوبل شد و در سال ۱۹۸۳ برای نگارش فیلمنامه اقتباسی بر اساس این نمایشنامه جایزه اسکار را به خانه برد و نام خود را برای همیشه در تاریخ ادبیات و سینما جاودانه کرد.

از او به‌عنوان توانمندترین نمایش‌نامه‌نویس انگلیسی پس از «ویلیام شکسپیر» و نافذترین رساله‌نویس پس از «جاناتان سوییفت» هجونویس ایرلندی یاد می‌کنند.

برندگان نوبلی که اسکار گرفتند

«برنارد شاو» همچنین یکی از برترین منتقدان موسیقی و تئاتر نسل خود محسوب می‌شد که علاوه‌بر اینکه یک منتقد در موسیقی،‌ هنر و نمایش‌نامه بود، رمان هم می‌نوشت.

اولین نمایش‌نامه‌های او تقریبا در دهه‌ی‌ ۹۰ قرن نوزدهم روی صحنه رفتند و در این سال‌ها او دیگر می‌توانست به عنوان یک نمایش‌نامه‌نویس امرار معاش کند. «شاو» در مجموع ۶۳ نمایش‌نامه نوشت که تعدادی از آن‌ها پیش از آن‌که در انگلیس و آمریکا نمایش داده شوند، در آلمان به موفقیت‌هایی رسیدند.

از خصوصیات بارز شاو در نوشته‌هایش این بود که همواره به مشکلات اخلاقی دوران خود می‌پرداخت و تلاش داشت تا با استفاده از طنز و کنایه، مقصود خود را برساند. جورج برنارد شاو در دوم نوامبر ۱۹۵۰ در سن ۹۴ سالگی در هرتفوردشایر درگذشت.

دومین چهره‌ای که با کسب جایزه علمی نوبل و جایزه سینمایی اسکار چهره‌ای منحصر به فرد از خود بر جای گذاشته است، «ال گور» سیاستمدار و فعال محیط زیست آمریکایی است که ابتدا در سال ۲۰۰۷ برای فیلم مستند یک حقیقت آزاردهنده برنده بهترین فیلم مستند از جوایز اسکار و در سال ۲۰۰۸ بدلیل فعالیتهای بشردوستانه در جهت حفظ محیط زیست جایزه نوبل را دریافت کرده‌ است.

وی به عنوان معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در دورهٔ ریاست جمهوری بیل کلینتون خدمت کرده و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ از سوی حزب دموکرات آمریکا نامزد بود ولی انتخابات را به جورج بوش باخت.

جایزه نوبل معتبرترین جایزهٔ علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد که در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌دار و شیمیدان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را برای ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد و در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت آلفرد نوبل پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح؛ به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشر کرده باشند.

جایزه اسکار نیز هر ساله توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا به بهترین آثار صنعت سینما اهدا می‌شود. این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود.

اولین مراسم اسکار در روز پنجشنبه، ۱۶ مه ۱۹۲۹ در هتل روزولت در هالیوود، کالیفرنیا به افتخار فیلم‌های برجستهٔ سال ۱۹۲۷ و ۱۹۲۸ بر‌گزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج