۱۵۵۵۷۲
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

مرگ جوان ۲۵ ساله به دلیل تزریق آنتی بیوتیک

تجویز اشتباه آنتی بیوتیک قوی سفتریاکسون در حالی جان پسر جوان را گرفت که بیماری او تنها سرماخوردگی جزیی بود.

خبرآنلاین: تجویز اشتباه آنتی بیوتیک قوی سفتریاکسون در حالی جان پسر جوان را گرفت که بیماری او تنها سرماخوردگی جزیی بود.

خطای پزشک تنها دریافت زیر میزی نیست. گاهی از زیر میز فراتر رفته و تعیین مرگ و زندگی بیمار تبدیل می شود. گاهی اوقات با تجویز غلط دارو برای بیمار می توانند نسخه مرگ او را امضا و مهر کنند. چنانکه دو سه روز پیش جوانی ۲۵ساله سرنوشتش با این خطای پزشکی گره خورد و با مصرف دارویی غلط از ادامه حیات بازماند.

ساعت ۱۲:۱۵ شب بود که تبش بالا گرفت. صورت سرخ پسر، پدر را نگران کرد تا شبانه راهی درمانگاه شود. راه فلکه چهارم خزانه را در پیش بگیرد و پسر را به درمانگاهی برساند. دکتر دارو تجویز می کند. پدر با خوشحالی دارو به دست به سمت مطب برمی گردد. او در ذهنش به بهبود فرزندش فکر می کرد اما داروها مرگ را برای جوانش رقم زده بودند.

جوان ۲۵ساله بر اثر اشتباه دکتر که داروی سفتریاکسون را برای درمان سرماخوردگی او تجویز کرده بود فوت کرد.

پدر بیمار فوت شده در مورد مرگ فرزندش به خبرآنلاین می گوید: «برای سرماخوردگی پسرم نصف شب به درمانگاه رفتیم. دکتر داروی سفتریاکسون به همراه چند ویتامین دیگر را در نسخه نوشت تا تهیه کنیم. من هم به دکتر اعتماد کردم و چون هیچوقت در کار پزشکی دخالتی نمی کنم، دارو ها را تهیه کردم. بعد از تزریق این دارو در سرم، پسرم فریاد کشید که سرم دارد می ترکد. دکتر به همراه تزریقاتچی سرم را قطع کردند.»

او از کمبود امکانات این درمانگاه و عدم وجود دستگاه های احیا می گوید: «بعد از اینکه سرم را قطع کردند کپسول اکسیژن را آوردند که اکسیژن آن تا دو دقیقه بیشتر دوام نیاورد. پسرم همینطور در حال کبود شدن بود. دکتر دوباره آمپولی به او تزریق کرد و از ما خواست آرامش خود را حفظ کنیم.»

در هیاهوی رفت و آمدها رنگ پسر کبودتر می شد. کپسول دیگری برای احیا آماده می شود که آن هم ناقص است. آچار کم دارد. اورژانس ۱۱۵ چاره راه پدر می شود: «به اورژانس زنگ زدیم وقتی دیدیم اورژانس هم نیامد با ماشین خودم به همراه دکتر پسرم را به بیمارستان رساندیم. او را به بخش آی سی یو منتقل کردند.»

۲۴ساعت، زمان دوام پسر پس از تزریق اشتباه سفتریاکسون می شود. پزشکان بیمارستان نیز اشتباه در تجویز را تایید می کنند.

سفتریاکسون چیست و چرا ممنوع است؟

سفتریاکسون در درمان‌عفونتهای ناشی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی حساس به دارو از جمله عفونت‌استخوان و مفاصل، پنومونی و پنومونی باکتریایی، عفونت‌های پوستی و بافت‌های نرم، اوتیت مدیا و عفونت‌های مجاری ادرار مصرف می‌شود. اینها را دکتر مجتبی سرکندی داروشناس به خبرآنلاین می گوید.

او معتقد است که این دارو به هیچ عنوان نباید برای درمان سرماخوردگی تجویز شود.

سرکندی به بخشنامه ای اشاره می کند که تجویز این دارو را منع کرده است: «این بخشنامه بعد از ثبت ۷۱ مورد مرگ مشکوک به مصرف سفتریاکسون طی سالهای ۱۳۷۷ تا شهریور ۱۳۹۰ در مرکز ADR ایران و همچنین بیشترین تعداد عوارض (۲۳۸۸ مورد از ۲۸۲۵۱ مورد بیمار) دچار عارضه به ثبت رسیده در مرکز ADR ایران و نیز بیشترین تعداد موارد مرگ مرتبط با مصرف دارو را در بانک اطلاعاتی عوارض به ثبت رسیده به خود اختصاص می دهد، صادر شده است.

در این بخشنامه آمده است؛ رعایت موارد زیر توسط تمامی شاغلین در بخش پزشکی در تمامی مراکز دولتی و خصوصی الزامی است. بدیهی است عدم رعایت موارد زیر پیگرد قانونی خواهد داشت وبر اساس قانون برخورد خواهد شد :

۱. تجویز و مصرف سفتریاکسون در مواردی مانند سرماخوردگی و سایر مواردی که از جمله موارد مصرف تأیید شده این فراورده نیست، جداً خودداری شود .

۲. از تزریق سریع وریدی سفتریاکسون جداً خودداری شده ، انفوزیون وریدی در محلول مناسب حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به طول انجامد.

۳. پیش از تجویز یا تزریق سفتریاکسون حتماً در مورد سابقه حساسیت داروئی بیمار نسبت به سفتریاکسون یا سایر سفالوسپورین ها ( مانند سفالکسین، سفیکسیم، سفتازیدیم، سفازولین و...) یا پنی سیلین ها از بیمار سؤال شود. مصرف سفتریاکسون در بیماران با سابقه حساسیت به سفتریاکسون یا سایر سفالوسپورین ها ممنوع است. همچنین با توجه به حساسیت متقاطع پنی سیلین ها و سفالوسپورین ها در صورت وجود سابقه حساسیت به پنی سیلین ها نیز تجویز این فراورده فقط در مواقع بسیار ضروری و با احتیاط فراوان صورت پذیرد .

۴. تزریق سفتریاکسون باید صرفاً توسط افراد مجرب، در مراکز مجهز به سیستم احیاء انجام گیرد و از تزریق توسط افراد غیر حرفه ای یا در مکانهای غیر از مراکز درمانی مجهز به امکانات احیاء جدا خودداری شود .

۵. مصرف همزمان سفتریاکسون با محلولها یا فراورده های حاوی کلسیم در نوزادان حتی به صورت انفوزیون از رگهای متفاوت ممنوع است.

۶. حتی الامکان از مصرف محلولها یا فراورده های حاوی کلسیم تا ۴۸ ساعت پس از آخرین دوز سفتریاکسون در تمام گروههای سنی اجتناب شود.

۷. مصرف سفتریاکسون در نوزادان مبتلا به هایپر بیلی روبینما ، بویژه نوزادان نارس ممنوع می باشد . مطالعات نشان داده است که سفتریاکسون قادر به جابجایی بیلی روبین از محل اتصال به آلبومین سرم می باشد ولذا امکان ایجاد آنسفالوپاتی ناشی افزایش بیلی روبین در این بیماران مطرح است.

۸. استفاده از رقیق کننده های حاوی کلسیم مانند محلول رینگر به منظور آماده سازی سفتریاکسون جهت تزریق ممنوع است.

۹. مسوولین فنی داروخانه ها باید از تحویل بدون نسخه این فراورده (همانند سایر داروهای تحت نسخه ) جدا خودداری کنند، بدیهی است تحویل بدون نسخه دارو توسط داروخانه پیگرد قانونی خواهد داشت وبر اساس قانون برخورد خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sana

      وااااااااااااای!چقدر دردناکه.

    • تارا

      آخه کی به اینا مدرک کیلویی داده که جون آدما براشون بی ارزشه ؟؟؟؟؟؟ 25 سال برای بچشون زحمت کشیدن و بزرگ شدنشو دیدن و حالا در عرض یک ساعت باید شاهد مرگش باشن؟؟؟!!!!

    • بدون نام

      واااي خداي من! چقدر تلخ :( منم دو سه سال پيش دكتر واسه عفونت خيلي زيادي كه تو گلوم بود سفترياكسون تجويز كرد! خدا رحم كرد بهم چون واقعاً نيازي به آنتي‌بيوتيك نبود و ويروس بود.

    • فرشيد

      لطفا تا اخر بخوانيد.

      دوست عزيز.داروي سفترياكون يك انتي بيوتيك قوي و موثر بر بسياري از بيماريهاي عفوني شديد،و در برخي موارد بهترين داروي انتخابي براي نجات جان بيمار است.
      البته هر دارويي عوارضي دارد.كه در مورد اين دارو نيز مرك ناكهاني يكي از عوارض بسيار نادر است.كه اين مسيله كه دارو عارضه ايجاد كند يا نه، ارتباطي با صحيح يا اشتباه بودن تشخيص ندارد.
      عوارض در تمام داروها وجود دارد .براي مثال از عوارض استامينوفن ساده.اختلال كاركرد كبد(و حتي در مواردي خاص كوما ومرك)،و از عوارض بروفن خونريزي معده را ميتوان نام برد.ايا تا كنون شما اين داروها را مصرف نكرده ايد؟
      اينجاست كه حساسيت واسترس رشته بزشكي ونياز به ايجاد ارامش فكري بزشك مشخص ميشود تا زمان تصميم كيري براي كمك به انسانها و نجات جان انها تمركز كافي داشته باشد وذهنش در جدال با حل مسايل ساده زندكي يا حرفهاي غير حرفه اي بيهوده و مغرضانه در خصوص نيت و قداست شغل وزندكي اش نباشد.
      در مورد اين بيمار درست است كه سفترياكسون نبايد در سرماخوردكي ساده تجويز شود،ولي فوت ايشان،از عوارض دارو بوده است وارتباطي به اشتباه بودن تشخيص نداشته.
      ولي شايد دليل فوت بسياري بيماران ديكر و داغ ديدن خانواده ها ناشي از جنين كزارشات داستان وار و اظهار نضر هايي مغرضانه امثال شما باشد كه تمركز و ارامش يك طبيب را در بالين بيمارش از بين ميبرد.
      بنابر اين بهتر است بدخاهان مردم،انطور بثبراي سركوب عقده هاي خويش بطور غير مستقيم با جان مردم بازي نكنند.شايد يكي از همين مردم نزديكان خوذشان باشد كه در ان زمان تمركز طبيب حيات بخش است.

    • علی

      عزیزم عامل عفونت باکتری هستش نه ویروس

    • امین

      خیلی خوبه...اینا رو بگید تا مردم بیخودی پزشک رو مجبور به تجویز آنتی بیوتیک مثل پنی سیلین و سفتریاکسون نکنند. سفتریاکسون به جاش بسیار داروی خوبی است اما بی جا نباید مصرف شود.

    • احمد

      تو ایران در اینگونه موارد صدای خانواده بیمار به هیچ جایی نمیرسه.

    • بدون نام

      اصلا هیچ ربطی ب تزریق اشتباه سفتریاکسون نداره. ابن پسر ب سفتریاکسون حساسیت داشته، و هر بیماری ک داشته باش و بهش تزریق میشده حساسیت مبداده. برا خیلی از سرماخوردگیهای وخیم،سفتریاکسون تزریق میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج