۱۵۷۶۶
۳۱ نظر
۵۰۰۹
۳۱ نظر
۵۰۰۹
پ

بیمه بیکاری مشمول چه کسانی می شود؟

طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی کلید خورد و برخی از مفاد آن مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

برترین ها به نقل از هفت صبح : مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه فرد بیمه شده محسوب می شود

طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی کلید خورد و برخی از مفاد آن مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت. طرح حمایت از بیکاران که در تعهدات دولت در برنامه چهارم بوده به اجرا درنیامد که مجددا در قانون برنامه پنجم به عهده دولت گذاشته شده است البته دولت مکلف بود ظرف مدت یک سال از اجرای قانون برنامه پنجم این لایحه را برای تصویب به مجلس ارائه دهد که متاسفانه این موضوع اتفاق نیفتاد، به همین دلیل مجلس نشینان برای جبران غفلت دولت طرح فوق را ارائه کردند که با امضای ۱۵۵ نفر از مجلسیان مورد تصویب قرار گرفت .

البته دولت، با طرح مصوب مجلس مخالف است و اعلام کرده که دولت با حمایت از بیکاران موافق است اما با بیمه بیکاران جویای کار مخالف است چون بار مالی زیادی دارد و یک میلیارد تومان هزینه برای دولت دربر خواهد داشت که محل تامین آن مشخص نیست.

کلیات طرح تصویب شده

به گزارش برترین ها در تعریف قانون کار آمده بیکار به شخصی اطلاق می شود که خارج از اراده خود رابطه اش با کارفرما قطع شده و آماده کار باشد که تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن آن برعهده کمیته ای متشکل از نمایندگان سازمان محل اشتغال بیمه شده و اداره کار و امور اجتماعی است. بنابراین باید برای اجرای صحیح قانون، صندوق بیمه بیکاری تشکیل شود. همچنین در این طرح بیکاران باید مردان بالای ۳۵ سال یا زنان سرپرست خانوار باشند و از زمان شاغل بودن حداقل یک سال حق بیمه پرداخت کرده باشد.

در بند دیگری از طرح، دولت ملکف شد تا با گسترش آموزشگاه های فنی و حرفه ای، به آموزش بیکاران و افزایش توانمندی آنها پرداخته و هر سال از قانون برنامه پنجم، ۲۰ درصد از بیکاران جویای کار را زیر چتر بیمه ای خود ببرد. حداقل دوره پرداخت بیمه بیکاری نیز در این طرح، شش ماه در نظر گرفته شده است. همچنین در ادامه تصویب شد که به منظور تشویق کارفرمایانی که طرح اصلاح ساختار واحدهای کاری آنان به تایید کمیته تخصصی مربوطه دارای توجیه اقتصادی باشد، از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانکی، تسهیلات در اختیار آنان قرار می گیرد البته در رابطه با پرداخت این تسهیلات در این قانون تاکید شده درصورت اجراشدن طرح تغییر ساختار توسط کارفرما یا به کار نگرفتن شاغلان، کلیه هزینه های اجرایی و مبلغ مقرری پرداخت شده از کارفرمای واحد ذی ربط مطالبه و درصورت عدم پرداخت، برابر ضوابط ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی وصول می شود.

چه کسانی مشمول طرح خواهند بود؟

براساس قانون کار، کارگران فصلی درصورتی که صرفا در زمان فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها بلا اراده تشخیص داده شود همچنین بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین درصورتی که براساس رأی مراجع حل اختلاف در طول زمان قرارداد اخراج گردیده باشند به همراه افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده اند، با تشخیص واحدهای کار و امور اجتماعی، درصورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند، گروه هایی هستند که مطابق قانون کار تحت حمایت قرار گرفته و به آنها مقرری بیمه بیکاری پرداخت می شود.

اقدامات لازم برای اعلام وضعیت بیکاری

موضوع مهم در دریافت بیمه بیکاران علاوه بر مشکلات قانونی که در حال حاضر به نظر می رسد مرتفع گردیده، ناآگاهی کارگران و بیمه شدگان نسبت به قانون کار بوده و چه بسا این افراد با تعلل در اعلام موقعیت شغلی خود شرایط را برای تحت حمایت قرار گرفتن از دست می دهند. در قوانین مربوطه تاکید شده بیمه شده بیکار برای دریافت مقرری خود باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحد کار و امور اجتماعی ذی ربط اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند.

لازم به ذکر است مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه شدگان مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست. ضمن آنکه مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه شده محسوب می شود و مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری بیمه شده قابل پرداخت است.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

بیمه بیکاری مشمول چه کسانی می شود؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      با سلام و خسته نباشید
      من مدت 7 سال است که بیمه شده ام .
      شرکت تا چند ماه دیگر تعدیل نیرو دارد می خواستم بدونم اگر اخراج شدم بیمه بیکاری برای من چه مدت تعیین می شود.
      ممنون میشم جوابم رو زودتر بدهید.

    • عماد

      با سلام و خسته نباشيد. بنده حدود 18 سال در جايي مشغول بوده ام و بنابه دلايلي اخراج شده ام . حدود 8ماه در جايي كار مي كنم اگر تعديل نيرو انجام شود مي توانم از مزاياي بيمه بيكاري استفاده كنم با تشكر از لطفي كه مي فرمائيد

    • raha

      سلام مریم جان شما انشاله که شما جزو این گروه نباشد ولی با توجه به اطلاعاتی که من دارم هر 5 سال کاری 1 سال بیمه بیکاری پرداخت میشه و برای شما یه چیزی حدود 2 سال می شه که به محض اخراجی 1 ماه فرصت دارین برای بیمه بیکاری اقدام کنید


      اقا عماد برای دریافت بیمه بیکاری باید اخرین جایی که کار کرده باشین 1 سال گذشته باشه تا بهتون تعلق بگیره

    • شهرزاد

      سلام ...من اجبارا در دی ماه از شرکت خارج شدم البته استعفا نوشتم ولی موافقت نشد ....ولی به علت تهمت که به من زده شد بیرون اومدم. اگر الان برای بیمه بیکاری اقدام کنم آیا تعلق میگیرد ؟ البته من هنوز بیکار هستم .

    • دیانی

      با سلام
      اگر شرکت بدون اینکه با استعفای من رسما" موافقت کند بیمه من را 4 ماه رد نکرده باشه و من تازه فهمیدم که بیمه رد نشده . الان 2 هفته است بیرون اومدم از اونجا و سر کار نمیرم ....آیا مشمول بیمه بیکاری میشم "؟ آیا شرکت جریمه میشه ؟ چه کاری باید انجام بدم ؟

    • محمدرضا

      با سبلام به همگی
      اولا آقا raha اینکه هر 5 سال کاری یکسال بیمه بیکاری میدن درست نیست بلکه طبق جدول خاصی محاسبه میشه.
      مریم خانم اگه مجرد نیستید به شما 18 ماه بیمه بیکاری تعلق میگیره.
      اما شهرزاد به شما بیمه بیکاری تعلق نمیگیره . تا یکماه پس از اتمام قرارداد فرصت دارین تقاضای بیمه بیکاری کنین.
      آقا یا خانم دیانی چنانچه مدارکی دارید مبنی بر اینکه در آن چهار ماه در شرکت حضور داشتید باید از طریق دادگستری برای رد شدن بیمه اقدام کنید. ضمن اینکه اگه اتمام کار بدلیل استعفا باشه بیمه بیکاری تعلق نمیگیره.

    • مرتضی

      با عرض سلام و خسته نباشید
      من در آخرین محل کارم با سابقه کار از تاریخ 1/4/90لغایت 30/7/90 و مجددا از تاریخ 12/10/90لغایت 31/1/91 قطع همکاری بدلیل عدم نیاز از سوی کارفرما بوده ام و وزارت کار بیکاری بنده را غیر ارادی تشخیص داده است و در کل سابقه پرداخت 12 سال حق بیمه را دارم آیا بیمه بیکاری به بنده تعلق میگیرد در ضمن 32 سال سن دارم

    • داود

      سلام خسته نباشد من 01/11/88 لغایت 30/03/92 با شرکتی بصورت پیمانکاری کار میکردم و الان این پیمانکار نتونست مناقصه کارو برنده بشه و دو ماهیه با شرکت پیمانکاری جدیدی کار میکنم و الان اعلام نیاز کرده و منو نمیخواد الان به من بیمه بیکاری تعلق میگیره؟ اگه نه باید چیکار کنم ، لطفاً منو راهنمایی کنید. باتشکر

    • مهسا

      با سلام من حدود 3ماه در جایی بیمه بودم بعد از 1سال بی کاری در جای دیگری رفتم که آنجا هم 1سال بیمه بودم بعد از چند ماه بی کاری دوباره 3ماه بیمه شدم آیا به من بیمه تعلق میگیرد تا چند ماه در ضمن متاهل هستم لطفا" جواب فوری

    • کیانفر

      با سلام من حدود 15 سال در یک شرکت ساختمانی به عنوان حسابدار مشغول بکار بوده ام وبیکار شده ام ایا بیمه بیکاری به من تعلق میگیرد

    • tara

      با سلام من 10 سال سابقه بيمه دارم . الان حدود 6 ماهه كه با حفظ سنوات به شركت ديگه اي از توابع همان شركت ولي با كد كارگاه متفاوت مشغول به كار شده ام. آيا مي توانم از بيمه بيكاري استفاده كنم؟

    • ستاره

      با سلام
      کارفرما یک سال و 6ماه اول بیمه نکردند و اکنون هم سنوات را دلبخواهی به هر کسی خواهند می دهند میخواهم بدانم می توانم در این مورد اقدام کنم و سنوات خودم را بگیرم.

    • خراسان

      باسلام :من دو سال است لیسانس گرفتم وکاری پیدا نکردم به من بیمه بیکاری تعلق میگیرد .

    • ضیا

      با سلام اینجانب حدود 12 سال در پروژه های مختلف نفت وگاز و..در عسلویه و اخیرا در پالایشگاه اراک فاز دو مشغول بکار بودم حدود یکسال بدلیل اتمام پروژه بیکار شدم چندین بار به اداره کار شازند مراجعه کردم هر بار می گویند بیمه بیکاری به شما تعلق نمی گیره ودر ای یکسال بیمه برام واریز نشده .لطفا منو راهنمایی کنید ؟دنبال کار هم هستم ولی تاکنون کار پیدا نکردم ممنونم از راهنماییتان .

    • سیده حمیده مهدوی

      با سلام خسته نباشید من در یه شرکت خصوصی کار می کنم پنچ ماه بیمه واسم رد کردن ایا بیمه بیکاری شامل من میشه لطفا جواب منو زود تر بدین ممنون میشم .

    • ميترا

      با سلام و روز بخير.
      من متاهل هستم و حدود 17 سال سابقه كار دارم البته يك بار از بيمه بيكاري كه 18 ماه بود استفاده كردم بعد از بيمه بيكاري حدود 4 سال در اداره كل به صورت شركتي مشغول به كار شدم در حال حاضر قراردادم تا آخر سال است و قرار است كه اداره با شركت بازرسي ديگري قرارداد ببندد كه اين شركت مستقيم با اداره قرارداد مي بندد و قرار نيست كه با من قراردادي بسته شود و بيمه هم نمي كند مي خواستم بدانم چكار كنم آيا مي توانم از بيمه بيكاري استفاده كنم (چند مدت بيمه بيكاري بهم تعلق مي گيرد؟) و ايا مي توانم با اين وضعيت (كه شركت بيمه نميكند)به كارم ادامه بدهم يا نه. خواهشمندم زود جواب من را بدهيم از شما ممنون مي شوم.

    • داود رخشانی

      سلام من متولد 1358 ومتاهل هستم در شرکت اب و فاضلاب کار میکنم یک سال بیمه هستم در ضمن کار شرکت اینجا تمام شده وانها وسایل خودشان را بردن قزوین ومن نرفتم چون گرگان زندگی میکنم ایا بیمه بیکاری به من تعلق میگیره یا ن

    • مهدی

      سلام من برای بیمه بیکاری اقدام کردم و 18 ماه بیمه بیکاری بهم تعلق گرفت هنوز یک ماه از این جریان نگذشته متوجه شدم که شرکتی که قبلا کار میکردم به اشتباه اسمم رو تو یک ماه بعد از بیکار شدنم تو لیست بیمه رد کرده باید چی کار کنم

    • جلال

      با سلام
      من به مدت 7 سال برای شرکتی کار میکردم و اردیبهشت 94 اخراج شدم.بلافاصله با شرکتی که خودم قبلا تاسیس کرده بودم یک قرارداد پیمانکاری کوچک در حد 2 میلیون در ماه بستم که میتونم فقط حق بیمه کارگرمو پرداخت کنم.
      با توجه به این شرایط و شکایتی که برای مطالباتم کردم آیا میتونم از بیمه بیکاری هم استفاده کنم یا شاغل محسوب میشم.
      ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • مجید

      باسلام بنده دوسال وهفت ماه بیمه دارم وهشت سال ازبیمه شدنم میگذره آیا میشه از بیمه بیکاری استفاده کنم وآیا کسی که ازبیمه استفاده میکنه سابقه بیمه اش حذف میشه یا خیر باتشکر

    • مهناز61

      به خانمی که 9 سال سابقه کار دارد و متاهل میباشد چندسال بیمه بیکاری تعلق میگرد؟

      پاسخ ها

      • مجید

        باسلام طبق اطلاعاتی که دارم از 18 ماه الی 36 ماه بیشتر تعلق نمی گیره

    • ملیکا سادات ال هاشم

      سلام من مدت دو سال در یک آژانس هواپیمایی مشغول بکار بودم کار فرما سال اول مرا بیمه نکرد ولی سال دوم بیمه کردند ولی بعد از 9 ماه متوجه شدم کار فرما مدت بیمه مرا 15 و 20 روز داده و با حقوق متغیر 300 و 400 و آخرین بار 500 تومان و مدت کاری 10 ساعت هر روز در حال حاضر بیکارم ایا بیمه بیکاری به من تعلق میگیرد در حالیکه جمعا 177 روز بیمه شدم خواهش میکنم فوری به من جواب بدهید متشکرم

    • مریم

      با سلام من حدود8 ماه و 19 روز تو یک شرکت بیمه دارم از کار اخراج شدم دوباره با5 ماه فاصله زمانی مجددا در یک شرکت مشغول کار شدم در این شرکت هم سابقه بیمه دارم یک سال میشه سابقه بیمم الان دوباره به عتت دانشجو بودن منو اخراج کردن ایا بیمه بیکاری به من تعتق میگیره

    • بدون نام

      سلام من حدچد هفت سال بیمه بوده چند ماه بیمه بیکاری تعلق میگیرد با تشکر

    • کاوه

      سلام خدمت دوستان محترم. مدت ١٥ماه به صورت قراردادی مشغول به کار هستم ولی به دلیل سختی کار و عدم پرداخت به موقع و منظم حقوق و همچنین عدم رعایت احترام از جانب سرپرست ها تصمیم به خارج شدن از این شغل رو دارم. آیا بیمه بیکاری پس از خروج به اینجانب تعلق میگیره؟ پیشاپیش از راهنماییتون سپاسگزارم.

    • بدون نام

      با سلام
      من قبلا در شرکتی کار می کردم واخراج شدم اقدام به بیمه بیکاری کردم
      در این حین من دانشگاه قبول شدم ایا با دانشجو شدن مقرری بیمه بیکاری قطع می گردد؟
      با تشکر

    • داود

      سلام من بخاطر بدهی مالی الان در زندان هستم و ۴۵ روز از زندانم میگذره محدود ۱۰سال سابقه بیمه دارم که به زندان افتادم آیا بیمه بیکاری به من تعلق میگیره .سپاسگزارم

    • جبار

      من 5 ساله درشرکتی به عنوان راننده مشغول به کار بودم اول فرودین منو مازاد کرده قرار دادم تمام شده میتونم ار بیمه بیکاری استفاده کنم

    • ساجده

      سلام خسته نباشید من یه سال بیمه شدم دریه شرکت کارکردم والان دانشگاه قبول شدم ومیخوام ازشرکت برم بیمه بیکاری بهم تعلق میگیره؟

    • صفیه

      من 2سال ونیم از پایان بیمه بیکاریم میگذره آیا دوباره بیمه بیکاری بهم تعلق میگیره چه مدت تعلق میگیره 18ماه گرفتم قبلا متاهل هستم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج