adexo3
۱۶۳۹۳۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال برزیل، در گذشته به عنوانی کاپیتانی مقتدر در این تیم بازی می‌کرد.

خبرگزاری فارس: کارلوس گاتانو بلدورن وری، متولد ۳۱ اکتبر ۱۹۶۳ در ایجوی، ریو گراند دو سول مشهور به دونگا، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل است که به همراه این تیم در سال ۱۹۹۴ قهرمان جهان شد و در حال حاضر هدایت این تیم را بر عهده دارد.

وی به همراه ژاوی یکی از دو بازیکنی است که توانسته در جام‌جهانی، بازی‌های المپیک، جام کنفدراسیون‌ها و فینال مسابقات قهرمانی قاره‌ای بازی کند. دونگا سال ۲۰۱۴ برای دومین بار هدایت تیم ملی فوتبال برزیل را در دست گرفت. وی پیش از این از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ هدایت این تیم را بر عهده داشت که موفق شد به همراه آن قهرمان کوپا آمریکا (۲۰۰۷) و جام کنفدراسیون‌ها (۲۰۰۹) شود. وی همچنین برزیل را به مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۰ رساند و پس از آن از سمت خود برکنار شد. وی در سال ۲۰۱۳ هدایت تیم اینترناسیونال را نیز بر عهده داشت.

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

نام مستعار وی ریشه در ترجمه پرتغالی کلمه «Dopey»، کوتوله‌ای در کارتون سفیدبرفی بود که عمویش به دلیل قد کوتاهش در زمان کودکی به او داده بود. این طور گمان می‌شد که او یک بزرگسال کوتاه قد خواهد شد و نام مستعار وی حتی بعد از رشد و بلند قدتر شدن او رویش باقی ماند. او از نژاد ایتالیایی و آلمانی است.

دونگا در سطح باشگاهی برای اینترناسیونال (۸۴-۱۹۸۰، ۲۰۰۰-۱۹۹۹)، کورینتیانس (۸۵-۱۹۸۴)، سانتوس (۸۷-۱۹۸۵)، واسکو دا گاما (۱۹۸۷)، پیسا (۸۸-۱۹۸۷)، فیورنتینا (۹۲-۱۹۸۸)، پسکارا (۹۳-۱۹۹۲)، اشتوتگارت (۹۵-۱۹۹۳) و جوبیلو ایواتا (۹۸-۱۹۹۵) بازی کرد.

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

دونگا در سطح بین‌المللی ۹۱ بار با پیراهن تیم ملی فوتبال برزیل به میدان رفت و ۶ گل نیز به ثمر رساند. حضور او در تیم ملی از سال ۱۹۸۳ در مسابقات جام‌جهانی زیر ۲۰ ساله‌ها آغاز شد. دونگا در قهرمانی پس از پیروزی مقابل آرژانتین در فینال این مسابقات بازوبند کاپیتانی را در اختیار داشت. وی یک سال بعد به برزیل کمک کرد تا در تابستان ۱۹۸۴ در لس‌آنجلس قهرمان المپیک شود. دونگا سپس به تیم ملی بزرگسالان برزیل دعوت شد و به همراه این تیم با شکست اروگوئه قهرمان کوپا آمریکا ۱۹۸۹ شد.

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

وی در جام‌جهانی ۱۹۹۰ یکی از بازیکنان اصلی ترکیب تیم ملی فوتبال برزیل بود. پس از تورنمنتی کم‌فروغ و حذف در دور دوم مسابقات توسط آرژانتین، دونگا مسئولیت بیشتری را نسبت به سایر هم‌تیمی‌هایش به خاطر بدترین عملکرد برزیل در جام‌جهانی بعد از ۱۹۶۶ بر عهده گرفت. وی در سال‌های بعد به خاطر شیوه بازی خشونت آمیزش از سوی رسانه‌های برزیلی مورد انتقاد واقع شد. این دوره در تاریخ فوتبال برزیل با نام «دوره دونگا» معروف است زیرا به گفته هواداران و روزنامه‌نگاران او نماد شیوه بازی دفاعی، کند و بی‌هیجان تیم بود. در عوض کارلوس آلبرتو پریرا، سرمربی جدید تیم دونگا را به عنوان یکی از بازیکنان اصلی تیمش برای رقابت‌های مقدماتی و نهایی جام‌جهانی ۱۹۹۴ حفظ کرد.

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

در جام‌جهانی ۱۹۹۴دونگا کاپیتانی را بر عهده گرفت و توانست با این تیم قهرمان شود. چهار سال بعد، هرچند دونگا در لیگ ژاپن بازی می‌کرد اما یک بار دیگر در مسابقات جام‌جهانی کاپیتان برزیل شد و با شکست در فینال مقابل فرانسه قهرمانی را از دست داد.

دونگا در نقشش در خط میانی به شدت تأثیرگذار بود. بسیاری از بازیکنان دیگر در این پست برای تکل رفتن شیرجه می‌زدند اما دونگا به ندرت خودش را برای تکل زدن روی زمین می‌انداخت و در عوض از قدرت پیش‌بینی و زمان‌بندی‌اش استفاده می‌کرد.

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

وی در سال ۱۹۹۴ اغلب به عنوان کاپیتان در تیم ملی برزیل بازی می‌کرد و در فینال مسابقات مقابل ایتالیا سومین پنالتی تیمش را به گل تبدیل کرد. دونگا تا جام‌جهانی ۱۹۹۸ همچنان به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتبال فرانسه به ایفای نقش پرداخت. مسابقات ۱۹۹۸ از این جهت قابل توجه است که برزیل در کار تیمی بسیار ضعیف بود. درگیری او با ببتو در دور اول مسابقات جام جهانی مقابل مراکش باعث شد بازیکنان آنها را آرام کنند. دونگا همچنین چهارمین پنالتی تیمش مقابل هلند در نیمه‌نهایی را به گل تبدیل کرد تا این تیم راهی فینال شود.

دونگا یکی از کسانی بود که به عنوان جانشین واندرلی لوگزامبورگو در سال ۲۰۰۰ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل مطرح شد اما او با این پیشنهاد مخالفت کرد زیرا روش فدراسیون فوتبال برزیل برای سازماندهی و مدیریت امور را نمی‌پسندید.

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

دونگا ۲۴ جولای ۲۰۰۶ به جای کارلوس آلبرتو پریرا به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال برزیل معرفی شد؛ هرچند که پیش از آن هیچ سابقه مربیگری در سطح حرفه‌ای نداشت. به هر حال او شروعی فوق‌العاده با برزیل دادشت و در چهار مسابقه از پنج مسابقه اولش به پیروزی رسید. دونگا فقط به دنبال بازیکنانی که در باشگاه‌های بزرگ بازی می‌کردند، نبود بلکه به همه بازیکنان حاضر در اروپا نگاه می‌کرد و استعدادهایی مانند دنیل کاروالیو، واگنر لاو و دودو از باشگاه زسکا مسکو روسیه را کشف کرد. وی همچنین به دنبال بازیکنانی از باشگاه‌های برزیل مانند کورینتیانس، فلامنگو و سائوپائولو بود.

دونگا در سال ۲۰۰۷ با پیروزی سه بر صفر مقابل آرژانتین، برزیل را برای دومین سال متوالی به قهرمانی در کوپا‌آمریکا رساند. شاگردان دونگا در جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی نیز به قهرمانی رسیدند.

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

برزیل در جام‌جهانی ۲۰۱۰ به یک‌چهارم نهایی رسید اما با شکست دو بر یک مقابل هلند حذف شد. دونگا پس از حذف برزیل از این مسابقات اعلام کرد که در تیم ملی خواهد ماند اما فدراسیون فوتبال برزیل در ۲۴ جولای ۲۰۱۰ او را برکنار کرد. بسیاری از جمله پله از ترکیب تیم دونگا برای این دوره از مسابقات انتقاد کردند. پله بر این باور بود که پاتو و نیمار باید در ترکیب این تیم قرار می‌گرفتند.

دوازدهم دسامبر ۲۰۱۲ دونگا به عنوان سرمربی جدید اینترناسیونال، جایی که دوران بازی‌اش را در آن شروع کرده و به پایان رسانده بود، معرفی شد. دونگا پس از چند شکست متوالی سوم اکتبر ۲۰۱۳ از سمت خود برکنار شد. وی در جریان رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ در تلویزیون ایران به عنوان کارشناس فوتبال حاضر شد.

کوتوله برزیلی، کاپیتانی مقتدر در زمین

بیست و دوم جولای ۲۰۱۴ و پس از چهارم شدن برزیل در رقابت‌های جام‌جهانی که در خاک این کشور برگزار می‌شد، دونگا به جای اسکولاری به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال برزیل معرفی شد و به نیمکت این تیم بازگشت. اولین مسابقه دونگا در دومین حضورش روی نیمکت تیم ملی فوتبال برزیل، دیدار دوستانه مقابل کلمبیا در پنجم سپتامبر ۲۰۱۴ بود.

دونگا اختلاف مالی ادامه‌داری با باشگاه کوئینزپارک رنجرز دارد. او مدعی است که به عنوان یک سرمایه‌گذار ۷۵۰ هزار پوند به باشگاه در زمانی که در دست مالک قبلی بود، قرض داده است اما مالکان جدید از بازگرداندن پول او خودداری می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج