جاباما
۱۶۶۱۸
۲ نظر
۵۰۲۰
۲ نظر
۵۰۲۰
پ

کافی نت ها موظفند سایتهای رویت شده ی شما را ثبت و تا ۶ ماه نگهداری کنند

دستورات سختگیرانه پلیس برای کافی نت ها

کافی نت ها موظف هستند وب سایت ها و صفحات رویت شده توسط شما را ثبت و حداقل تا شش ماه نگهداری کنند، درگاه های USB و کارت خوان های رایانه های کافی نت ها باید مسدود شوند و... اینها ازجمله مهم ترین بندهای ۲۰ دستورالعمل جدید پلیس فتا برای کافی نت ها است.

برترین ها به نقل از هفت صبح: «از این پس برای استفاده از خدمات اینترنت کافی نت ها، باید کارت ملی، نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، کد پستی و شماره تلفن تماس را در اختیار کافی نت ها قرار دهید، کافی نت ها موظف هستند وب سایت ها و صفحات رویت شده توسط شما را ثبت و حداقل تا شش ماه نگهداری کنند، درگاه های USB و کارت خوان های رایانه های کافی نت ها باید مسدود شوند و...» اینها ازجمله مهم ترین بندهای ۲۰ دستورالعمل جدید پلیس فتا برای کافی نت ها است.

به گزارش برترین ها آنگونه که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، این دستورالعمل ها برای افزایش ضریب امنیت اطلاعات کاربران صادر و اعلام شده که مدیران دفاتر خدمات اینترنت (کافی نت ها) موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ این اطلاعیه نسبت به اجرای آن اقدام کنند وگرنه اقدامات لازم انتظامی و معرفی متخلفان به مراجع قضایی صورت خواهد گرفت.

با این ابلاغیه نحوه فعالیت کافی نت ها که هر روز نظارت بر آنها بیشتر از گذشته می شود، به چه صورت خواهد شد؟ دلایل صدور چنین ابلاغیه ای چیست و صاحبان کافی نت ها چه نظری دارند؟ گزارش ویژه امروز «هفت صبح» را تا انتها بخوانید.

اصل ماجرا

به گفته پلیس فتا، مهم ترین دلیل صدور چنین ابلاغیه ای نگرانی و ناراحتی خود شهروندان بوده که باعث شده پلیس از این پس نظارت بر فعالیت های کامپیوتری خود شهروندان را بیشتر کند. متن این ابلاغیه را می خوانیم: «باتوجه به نگرانی های پیش آمده برای شهروندان ناشی از سرقت اطلاعات و حساب های شخصی و دیگر اطلاعات آنان و عدم ساماندهی دفاتر خدمات اینترنتی، پلیس فضای تولید تبادل اطلاعات ناجا با هدف تامین امنیت کاربران و استفاده کنندگان از سرویس های دفاتر خدمات اینترنت (کافی نت ها) و به منظور شفاف سازی عملکرد، ساماندهی دفاتر، کاهش مخاطرات و آسیب ها و حمایت از فعالیت قانونی مدیران و صاحبان کسب و کار این دفاتر، نکات ذیل را برای آگاهی و اجرای سریع از سوی مدیران دفاتر، اعلام می کند.»

از مهم ترین نکات دیگر این ابلاغیه آن است که دفاتر فنی و گیم نت ها اجازه ارائه خدمات اینترنت را ندارند و همچنین ارائه هرگونه خدمات غیرحضوری از طریق کافی نت ها ممنوع است. برخی از این دستورالعمل های جدید را بخوانید:

۱ - نصب دوربین مداربسته داخلی در کافی نت ها با قابلیت ضبط تمام وقت، نگهداری تصاویر و امکان بازبینی تا ۶ ماه الزامی است.

۲ - استفاده و دراختیار گذاشتن هرگونه ابزار دسترسی به سایت های فیلترشده، مثل انواع فیلترشکن های قابل نصب روی یارانه یا معرفی سایت های فیلترشکن و خدمات گیرندگان یا استفاده از هرگونه VPN بر روی سیستم های رایانه ای دفاتر خدمات اینترنت ممنوع است.

۳ - صاحبان مجوز دفاتر خدمات اینترنت موظفند برای تصدی مسئولیت اجرایی از افرادی استفاده کنند که حائز شرایط متعهد و مجرب، حسن شهرت و عدم دارابودن سوءسابقه کیفری و قضایی و متاهل با حداقل ۲۵ سال سن باشند.

۴ - دفاتر خدمات اینترنت موظفند که اطلاعات هویتی کاربران را با دریافت مدارک شناسایی معتبر (تجریحا کارت ملی) ثبت کنند و از ارائه خدمات به مراجعه کنندگانی که مدارک شناسایی ارائه نمی کنند خودداری کنند.

۵ - اطلاعات هویتی که با ید مورد ثبت دقیسق قرار گیرند عبارتند از: نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، کد پستی و شماره تلفن تماس.

۶ - دفاتر خدمات اینترنت موظفند علاوه بر اطلاعات هویتی کاربران، سایر اطلاعات کاربری شامل روز و ساعت استفاده، IP اختصاص یافته و فایل لاگ، وب سایت ها و صفحات رویت شده را ثبت و حداقل تا شش ماه نگهداری کنند.

۷ - مدیران و متصدیان اجرایی دفاتر موظفند از استفاده بیش از یک نفر از هر دستگاه رایانه ای متصل به اینترنت جز در مواردی که کاربر ناآشنا قصد استفاده از خدمات عمومی را داشته باشد و از یکی از نزدیکان و آشنایان خود برای کمک و تسهیل امور خود استفاده می کند، جلوگیری کنند.

۸ - رایانه های استفاده شده در مراکز خدمات اینترنت (کافی نت) باید الزاما در حالت کاربر محدود (LIMITEI USER) در اختیار کاربران قرار بگیرد و درگاه های ورودی سیستم رایانه ای شامل درگاه های USB، کارت خوان ها و سایر درگاه هایی که امکان اتصال حافظه های جانبی به آنها وجود دارد، به صورت نرم افزاری مسدود شود.

۹ - درصورت نیاز کاربر به استفاده یا ارسال فایل رایانه ای باید انتقال از طریق متصدی اجرایی دفتر خدمات اینترنت و از طریق شبکه داخلی دفتر روی سیستم رایانه ای کاربر و پس از اطمینان از سلامت و عدم آلودگی فایل رایانه ای به بدافزارها، تروجان ها و ویروس ها صورت بگیرد.

۱۰ - مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند مدارک لازم درمورد تامین پهنای باند و رعایت شرایط عمومی را حسب مورد در اختیار بازرسان پلیس فتا قرار دهند.

۱۱ - ارائه هرگونه خدمات غیرحضوری از طریق دفاتر خدمات اینترنت ممنوع است.

در شهر خبری هست!

برای اینکه از تاثیر شرایط جدید اعلام شده بر روند فعالیت کافی نت داران مطلع شویم با مدیر یک کافی نت در حوالی شهرک قدس تهران صحبت می کنیم. صاحب این کافی نت می گوید: «چیزی به ما هنوز ابلاغ نشده و قبلا هم ما خودمان خیلی از این شرایط را رعایت می کردیم.»

به گفته این شخص پیش از این هم از اداره اماکن نیروی انتظامی برای بازدید می آمدند و سئوالاتی می پرسیدند مثلا درباره اینکه چه کسانی برای استفاده از اینترنت به کافی نت می آیند؟ و مشتری ها بیشتر برای چه کارهایی مراجعه می کنند؟ از چند سال پیش هم خیلی از کافی نت های شهر تهران برای حفظ حریم کاربر با نصب پارتیشن سیستم ها را از هم جدا می کنند اما تا به حال سابقه نداشته نام، مشخصات و آدرس هر مراجعه کننده را یادداشت کنند.

پای اختلاس در میان است؟!

برای کامل ترشدن گزارش با یک کافی نت در شرق تهران حوالی میدان رسالت تماس می گیریم، مسئول این کافی نت معتقد است محدودیت ها و افت شدید سرعت اینترنت باعث کم شدن مشتری هایش شده و خیلی از اوضاع درآمد راضی نیست. ظاهرا خیلی از کافی نت ها که اوایل دهه ۸۰ با درآمدهای خوب رویابافی می کردند. این روزها به شدت با کمبود مشتری مواجه هستند. به همین دلیل تعداد زیادی از آنها تغییر کاربری داده اند و شغل های دیگر را در این وضعیت ترجیح می دهند.

وقتی مسئله قوانین جدید که برای کافی نت ها اعلام شده را با صاحب این کافی نت درمیان می گذاریم، می گوید: «دلیل این مسئله شاید مرتبط با مسئله اختلاس و چک کردن حساب های مالی است. مسئولان سعی دارند گردش مالی اینترنتی حساب ها را کنترل کنند و برای مبارزه با متخلفین و مفسدین اقتصادی می خواهند کافی نت داران مشخصات همه مراجعه کننده ها را یادداشت کنند تا در موقع لزوم استفاده شود.»

او می گوید از برخی از دوستان خود شنیده است که عزم مقام های مسئول جزم شده است تا نظارت ها بر فعالیت های اقتصادی اینترنتی افزایش یابد و به زعم او گواه این امر هم ممنوع شدن انتقال کارت به کارت اینترنتی است.

قصه از کجا شروع شد؟

اعمال محدودیت برای کافی نت ها قصه امروز و دیروز نیست. از سال ها پیش مسئولان سعی می کردند قوانین سختگیرانه ای برای کافی نت ها وضع کنند. برای اولین بار سال ۸۵ بود که مسئولان اداره اماکن نیروی انتظامی به کافی نت ها دو هفته فرصت دادند تا تفکیک جنسیتی را در کلیه واحدهای صنفی سراسر کشور اجرا کنند.

به گزارش برترین ها طبق این دستورالعمل کافی نت داران باید زمان فعالیت شان را دوشیفتی می کردند تا زمان حضور خانم ها با زمان حضور آقایان یکی نباشد اما کافی نت جایی است که وقتی کاربر نیاز ضروری به اینترنت دارد به آن مراجعه کند، سوال اینجا بود که اگر یک خانم بعدازظهر برای انجام کاری نیاز فوری به اینترنت پیدا کرد باید چه کار کند؟ باید تا صبح روز بعد صبر کند؟! یا اگر کافی نت ها زوج و فرد شود آن شخص باید تا روز بعد معطل بماند؟ البته این قانون خیلی با جدیت پیگیری نشد و اکثر کافی نت ها هم حاضر به رعایت آن نشدند.

زمان گذشت تا اینکه در اردیبهشت ماه سال ۸۹ خبرگزاری ها از وضع قوانین سختگیرانه ای برای تاسیس کافی نت ها خبر دادند. شرایطی که آن زمان برای شهر مشهد در نظر گرفته شده بود دقیقا مشابه همین شرایطی است که حالا قرار است در سراسر کشور اعمال شود. قوانینی مثل اینکه واحند صنفی نباید داخل پاساژ و نزدیک مراکز آموزشی دخترانه باشد. یا نشستن زن و مرد حتی محارم کنار یکدیگر ممنوع است.

ساعت ورود و خروج مشخصات همه مراجعین دقیقا باید ثبت شود اما جالب اینجاست این قوانین در مقطعی اعلام شد که دولت سعی در نهادینه کردن دولت الکترونیک دارد و مردم به استفاده از خدمات اینترنتی ترغیب می شوند. از این جهت شهروندان از این تناقض آشکار شگفت زده شدند.

همین چند ماه پیش هم کافی نت ها بازهم خبرساز شده بودند؛ اما ماجرا این بار کمی متفاوت تر از گذشته بود. مهرماه قرعه کشی گرین کارت آمریکا به شدت حاشیه ساز شد و کار به جایی رسید که اماکن هم در این خصوص اطلاعیه ای صادر کرد. ماجرا از این قرار بود که برخی کافی نت ها در سطح شهر اعلامیه هایی را پشت شیشه های خود نصب کرده بودند که ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا را انجام می دهند، با قیمت هایی در حدود ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان. با فراگیرشدن این اقدامات، مسئولین اعلام کردند که چنین ثبت نام هایی ممنوع است و با کافی نت هایی که چنین خدماتی را ارائه دهند برخورد شدیدی صورت خواهد گرفت.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

دستورات سختگیرانه پلیس برای کافی نت ها

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهنام

      دیگه کافی نت رفتن هم در حد ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و شاید هم بیشتر شرایط داره تازه نظارت هم داره.

    • م.ک.

      نوشته (به منظور جلوگیری از سرقت اطلاعات و حساب های شخصی و دیگر اطلاعات شهروندان)، خوب ، وقتی اطلاعات مربوط به کاربر استفاده کننده از کافی نت به مدت 6 ماه نگهداری بشه، سطح امنیت میاد پایین. اگه یه بابایی بیاد به این اطلاعات دسترسی پیدا کنه که بد تر هست. کی می خواد جواب بده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج