جاباما
۱۶۸۰۷۷
۵۱۹۲
۵۱۹۲
پ

پاک کردن تاتو؛ چرا و چگونه؟

عباراتی مانند «از بین بردن تاتو در یک جلسه» و «پاک کردن تاتو با استفاده از ژل» دو نمونه از تبلیغاتی هستند که خانم هایی را که زمانی تاتو کرده و حالا از انجام آن پشیمان هستند، به سوی خود می کشانند.

پاک کردن تاتو؛ چرا و چگونه؟

هفته نامه سلامت: عباراتی مانند «از بین بردن تاتو در یک جلسه» و «پاک کردن تاتو با استفاده از ژل» دو نمونه از تبلیغاتی هستند که خانم هایی را که زمانی تاتو کرده و حالا از انجام آن پشیمان هستند، به سوی خود می کشانند.

این در حالی است که دکتر حسین طباطبایی متخصص وست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است همانطور که تاتو یک کار غیرپزشکی نیست و افراد غیرپزشک مجاز به انجام آن نیستند، پاک کردن آن هم نباید به وسیله غیرپزشک انجام شود. با گفتگوی صفحه «زیبایی» این هفته همراه شویدتا با افزایش اطلاعات خود در این زمینه در دام این قبیل تبلیغات نیفتید.

پاک کردن تاتو؛ چرا و چگونه؟

انجام تاتو به وسیله افراد غیرپزشک چه عواقبی ممکن است داشته باشد؟

- تاتو در واقع واردکردن ماده ای خارجی (رنگ) به پوست است و پوست ممکن است به این ماده واکنش نشان دهد، ضمن اینکه اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود، این کار ممکناست باعث انتقال عفونت ها شود. میکروب سل، ویروس هپاتیت و ایدز مهمترین عوامل عفونت زایی هستندکه ممکن است به وسیله سوزنتاتو وارد پوست افرادشوند.

بیمارانی داشته اید که به خاطر مشکلات ناشی از تاتو به شما مراجعه کنند؟

- بله، مراجعان ما معمولا با عوارض مختلی از جمله تورم و التهاب در ناحیه ابرو، بالای چشم و دور لب مراجعه می کنند. متاسفانه برخی از این عوارض برای همیشه ماندگار می شوند. در پزشکی به این عوارض واکنش گرانولوماتوم گفته می شود. همچنین بیماران زیادی داشته ایم که در ظاهر سالم بودند ولی زمینه بیماری های خودایمنی داشته اند و بعد از تاتو، درست در همان محل دچار بیماری پوستی شده اند.

بااین همه عارضه چرا باز هم مردم تمایل دارند این کار را در آرایشگاه ها انجام دهند؟

- چون آرایشگاه ها این کار را ارزان انجام می دهند. البته اگر کارشان را بلد باشند، مسائل پزشکی و بهداشتی را بدانند و از سوزن یکبار مصرف استفاده کنند، مشکلات و عوارض کار تاتو به خصوص عفونت ها بسیار کاهش خواهد یافت اما واکنش گرانولوماتوم دیگر دست آرایشگران نیست و نمی توان از بروز آن پیشگیری کرد.

نظرتان در مورد تبلیغاتی که درباره پاک کردن تاتو انجام می شود چیست؟

- نباید به تبلیغات اعتمادکرد زیرا برخی آرایشگران با استفاده از یک رنگ سفیدتر که نزدیک به رنگ پوست است، روی تاتوهای قبلی را خالکوبی می کنند و می پوشانند، نه اینکه آن را از بین ببرند. این کار به هیچ وجه درست نیست. برخی از آرایشگرها هم از مواد اسیدی برای پاک کردن تاتو استفاده می کنند که در اینصورت خواه ناخواه به پوست آسیب می رسد و جوشگاه به وجود می آید. بهترین روش از بین بردن تاتو، اشعه لیزر است و این کار فقط باید زیر نظر پزشک انجام شود. وقتی رنگ تخریب شد، سیستم دفاعی بدن آن را به تدریج جذب می کند و از بین می برد.

پاک کردن تاتو؛ چرا و چگونه؟

آیا ادعای پاک کردن تاتو در یک جلسه می تواند درست باشد؟

- اگر در تاتوی انجام شده در پوست فقط از یک رنگ استفاده شده باشد، پاک کردن آن آسان خواهد وبد زیرا با یک طول موج لیزر از بین می رود ولی گاهی چند رنگ با هم مخلوط می شوند و پاک کردن این رنگ ها آسان نیست زیرا هر رنگی طول موج مخصوص به خود را دارد، بنابراین زمان زیاد و تعداد جلسات بیشتری برای پاک کردن این نوع رنگ ها لازم است. پوشاندن روی تاتوهای قبلی هم به زمان زیادی نیاز ندارد. این افراد به جای آنکه در تبلیغاتشان بنویسند از بین بردن تاتوها در یک جلسه، باید بنویسند مخفی کردن تاتوها در یک جلسه و این کار یعنی فریب دادن افرادی که به آنها مراجعه می کنند.

تاتو و پاک کردن تاتو در کدام نواحی بدن سخت تر است؟

- قسمت هایی که از نظر حیاتی مهم هستندمثل دور چشم، بینی، گوش، دهان یا به طور کلی اطراف سوراخ های طبیعی بدن مشکل ترین قسمت ها برای تاتو و پاک کردن آن است و اگر عارضه ای در این نواحی رخ بدهد، بسیار خطرناک خواهد بود؛ مثلا اگر تاتوی این نواحی باعث عفونت شود، می تواند بافت آن را تخریب کند و باعث کج شدن دهان، بینی و چشم ها شود و روی بینایی و علائم حیاتی بیمار اثر بگذارد زیرا این قسمت ها دارای بافت های حساسی هستندو اگر دچار عارضه ثانویه شوند، گرفتاری های زیادی برای فرد ایجاد می کنندکه عمدتا برگشت ناپذیر هستند. البته با اینکه تاتوی قسمت های صاف بدن مثل گردن، شکم، پشت، بازو و ... کمتر آسیب می بینند، در معرض بروز گوشت اضافه هستند. در واقع وقتی پوست می کوشد نواحی آسیب دیده با سوزن خالکوبی را ترمیم کند، اضافه تر از حد نیاز این کار را انجام می دهد و در نتیجه گوشت اضافه ایجاد می شود که درمان آن هم بسیار مشکل است.

حرف آخر؟

- تاتو کردن یا خالکوبی یک کار پزشکی است نه کار آرایشگران؛ بنابراین فریب تبلیغات را نخورید و سلامت تان را به خطر نیندازید. در حال حاضر برخی مراکز پزشکی رسمی با حضور پزشک متخصص پوست، کادرتعلیم دیده و متبحر، وسایل استریل و مواد وارداتی استاندارد، کارهای مربوط به زیبایی پوست و مو را انجام می دهند و کاملا هم مسئولیت پذیر هستند و اگر عارضه ای ایجاد شود فورا آن را درمان می کنند، بنابراین برای انجام تاتو یا پاک کردن آن، به آرایشگران یا افرادی که علم کافی در این زمینه ندارند، مراجعه نکنید.

تاریخچه تاتو

تاریخچه تاتو یا خالکوبی در ایران به مناطق غربی و شهرهایی مثل کردستان، کرمانشاه و ... و به سال های دور برمی گردد. مردم این مناطق از خالکوبی برای درمان درد هایشان استفاده می کردند. به این صورت که به قسمت هایی از بدن که بیمار بود یا درد داشت خال می کوبیدند و معتقد بودند این کار باعث معالجه بیماری می شود.

به تدریج خال کوبیدن یک کار تفریحی برای زندانیان شد و زندانی ها با استفاده از رنگ جوهر یا مرکب و سوزن برای هم خال می کوبیدند؛ بنابراین داشتن خالکوبی نمادی از شرارت و بزهکاری شد و جامعه با دید منفی به افرادی که خالکوبی داشتند نگاه می کردند.

با گذشت زمان، خالکوبی در غرب هم رایج شد و بسیاری از خانم ها برای اینکه آرایش دائم داشته باشند، تمایل زیادی به انجام تاتو نشان دادند و در قسمت هایی مثل ابرو، دور لب و دور چشم کار تاتو را انجام می دادند.

پاک کردن تاتو؛ چرا و چگونه؟

پس از مدتی پای تاتوی زیبایی به ایران هم باز شد و خانم های ایرانی تمایل زیادی به انجام این کار از خود نشان دادند. اواخر قرن ۱۹ و اوایل سال ۲۰۰۰ تاتو یا خالکوبی جنبه مدرنیسم پیدا کرد و بسیاری از جوان ها در قسمت هایی از بدن مثل بازو، گردن، پشت، ناف و ... کار خالکوبی را که دیگر نشانه ای از عصیانگری شده بود، انجام می دادند.

در حال حاضر شیوع خالکوبی در اروپا و آمریکا با توجه به عوارض زیاد و انتقال بیماری های عفونی کاهش پیدا کرده است و به جای آن از عکس برگردان هایی با شکل های مختلف که شبیه خالکوبی هستند، استفاده می شود.

این عکس برگردان ها به راحتی روی پوست می چسبند و بعد از چند بار استحمام به راحتی از بین می روند بنابراین می توان هر بار یک طرح جدید را روی پوست انداخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج