۱۶۹۲۵۹
۶۶ نظر
۵۷۱۸
۶۶ نظر
۵۷۱۸
پ

راه های تقویت اراده چیست؟

آیا گاهی احساس می کنی حوصله نداری دست به کاری بزنی؟ آیا گاهی احساس می کنی در برابر کاری که باید انجام دهی، مقاومت به خرج می دهی و بهانه می آوری؟ آیا عادت هایی داری که دلت می خواهد آن را تغییر دهی، ولی اراده قوی و قدرت لازم را نداری؟

مجله موفقیت - نفیسه معتکف: آیا گاهی احساس می کنی حوصله نداری دست به کاری بزنی؟ آیا گاهی احساس می کنی در برابر کاری که باید انجام دهی، مقاومت به خرج می دهی و بهانه می آوری؟ آیا عادت هایی داری که دلت می خواهد آن را تغییر دهی، ولی اراده قوی و قدرت لازم را نداری؟

یادت باشد قدرت اراده و انضباط می تواند زندگی ات را متحول کرده و قدرت درونی ات ار که برای موفقیت و رشد معنوی مهم است، فعال کند. داشتن یا نداشتن این مهارت ها عامل عمده ای است که تو را به سوی موفقیت یا ناکامی می برد. این قضیه برای تمام امور خواه پیش پاافتاده یا اساسی نیز بسیار مهم است.

راه های تقویت اراده چیست؟

کمی در مورد سوالات زیر فکر کن:

• چندبار قصد پیاده روی داشتی و می دانستی که پیاده روی حالت را بهتر می کند ولی تنبلی به تو اجازه این کار را نداد و به جای آن در خانه ماندی و تلویزیون تماشا کردی؟

• چندبار سعی کردی عادت غذایی ات را تغییر دهی، سیگار کشیدن را ترک کنی، صبح زودتر از خواب بیدار شوی، اما اراده ای برای انجام این امور نداشتی؟

• چندبار کاری را با ذوق و شوق شروع کردی، ولی آن را نیمه تمام گذاشتی؟

اگر جواب هایت ناامید کننده است، ناراحت نباش؛ چون می توانی با اراده ای قوی رفتارت را بهتر کنی.

اراده یعنی چه؟

• اراده نیرویی باطنی است که برای تصمیم گیری، شروع کار، انجام اهداف و وظایف در برابر عقب انداختن کارها و تنبلی، نقش پادزهر را ایفا می کند.

• اراده توانایی و مهارتی است که می تواند انگیزه ها و هوس های مضر و غیرضروری را کنترل یا رد کند.

• اراده توانایی تصمیم گیری و پیگیری با عزم راسخ است تا آن هدف و تصمیم با موفقیت به پایان برسد.

• اراده نیرویی درونی است که تو را مجبور می کند به میل خود و از روی هوس رفتار نکنی.

• اراده نیرویی درونی است که به تو امکان می دهد، بر تمام موانع و سدهای بیرونی غلبه کنی.

نیز باید توجه کنی انضباط شخصی با قدرت اراده همراه است و به تو قدرت می دهد برای انجام هرکاری سماجت و پافشاری کنی و مهارتی است که رضایت فوری و لذت و خوش ناگهانی را مهار می کند تا به چیزی که برایت بهتر و خوشایندتر است، این دو برسی؛ حتی اگر برای رسیدن به آن، مجبور شوی با مشکلات رو به رو شوی.

این دو مهارت مهم، یعنی اراده و انضباط شخصی، تو را بسیار قدرتمند، توانا و فردی مسئول می کند؛ در نتیجه می توانی به راحتی رفتار و اعمال خود را انتخاب کنی. وقتی اراده تو قوی شود، می توانی در مورد هرکاری که می خواهی انجام دهی، به خوبی فکر کنی. اراده باعث می شود اهداف تو معقول باشند.

وقتی اراده ات قوی باشد می توانی با تلاش و تقلا و استقامت، هر آنچه را بخواهی به دست بیاوری.

روش های تقویت اراده

۱- تعیین هدف: کاری را که دلت می خواهد انجام دهی به طور دقیق مشخص کن، هدف تو باید شفاف، قابل اجرا، مطابق توان و استعداد تو و واقع بینانه باشد. اگر هدف توجنبه بلندپروازی داشته باشد و خارج از توانایی های شخصی ات باشد، با مشکلاتی مواجه می شوی که نتیجه آن، ناامیدی و دلسردی خواهدبود و تو را از ادامه کار باز می دارد؛ چون خود را ناتوان و بی اراده می بینی که همین موارد منفی موجب فشار عصبی در تو می شوند.

۲- شناخت توانایی: در وجودت توانایی و استعداد خاصی نهفته است. باین این ها را کشف کنی و برای رسیدن به اهدافت آن ها را به کار ببری.

۳- برنامه ریزی: باید برایت تمام امور خودت برنامه ای منظم داشته باشی؛ پس هر روز که از خواب بیدار می شوی، برنامه های خودت را طبق اولویت یادداشت کن و خودت را موظف کن که تک تک آن ها را انجام دهی، در صورت تخلف در هر ک دام خودت را تنبیه و در صورت موفقیت در اجرای هرکدام خودت را تشویق کن و به خودت پاداش بده.

۴- تلقین: هر کلامی که از دهانت بیرون می آید، باور تو را می سازد. وقتی می گویی: «من آدم زرنگی نیستم»، در حقیقت حکم محکومیت خود را صادر کرده و به کائنات فرمان داده ای که تمام موارد منفی را به سویت سرازیر کند؛ سعی کن زمانی که گفت و گوی ذهنی با خودت داری، کلام تو از موضع قدرت باشد؛ چون هر آنچه را که به خودت می گویی، چندبرابرش به خودت بر می گردد. اول ذهنت را بررسی کن و ببین بیشتر اوقات خودگویی هایت مثبت است یا منفی؛ چون زیربنای هستی، تفکر است. اگر می خواهی مواردی عالی و مثبت در زندگی برایت پیش بیاید. نگرش و ذهنیت خود را تغییر بده و یادت باشد که نود درصد تغییرات خوب و بد زندگی ات به نوع نگرش تو نسبت به رویدادهای زندگی بستگی دارد و ده درصد آن به وقایع بیرونی وابسته است.

مشکل افراد شکست خورده ای که دست از تلاش برداشتند، این است که خبر نداشتند در یک قدمی موفقیت هستند. راز موفقیت من در این بود که هرگاه برای بازکردن دری تلاش می کردم و باز نمی شد، با اراده ای قوی بارها و بارها تلاش می کردم و با خودم می گفتم: «حتما این کلید اراده، صدمین بار در را به رویم خواهد گشود.» «ادیسون»

تدریجی بودن قدرت اراده

نمی توانی انتظار داشته باشی یک شبه صاحب اراده ای قوی شوی. برای این کار می توانی اول از امور جزئی شروع کنی.

۱- مثلا اراده کن که هر روز صبح نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوی یا اگر عادت به ورزش کردن نداری، سعی کن ده دقیقه از صبح خود را به ورزش اختصاص دهی.

2- به خودت قول بده کاری را که برایت سخت است و به خاطر تنبلی مرتب از زیر آن در می روی، انجام دهی.

تمرینات تقویت اراده

تمرین شماره یک: اگر در اتوبوس یا مترو نشسته ای و می بینی فرد مسنی وارد می شود، بلندشو و جای خود را به او بده. این تمرینی است برای غلبه کردن بر مقاومت ذهنی و روحی خودت.

تمرین شماره دو: اگر کلی ظرف کثیف در سینک آشپزخانه است که باید شسته شوند و تو به خاطر تنبلی، شستن آن ها را عقب می اندازی، به سرعت بلند شو و آن ها را بشور و اجازه نده تنبلی تو را کنترل کند. وقتی این گونه عمل کنی، قدرت اراده ات تقویت خواهدشد.

تمرین شماره سه: به خانه می آیی و مستقیم سراغ تلویزیون می روی؛ چون احساس تنبلی می کنی، نمی خواهی دوش بگیری، پس بر این حال و هوا غلبه کن و اول سراغ دوش گرفتن برو.

تمرین شماره چهار: اگر دوست داری همیشه قهوه یا چای را با شکر بنوشی، یک هفته تمرین کن و چای یا قهوه ات را بدون شکر بنوش و اگر عادت به مصرف زیاد چای در روز داری، سعی کن در مدت ده روز آن را به دو فنجان در روز برسانی؛ چون در این صورت می توانی عادت هایت را کنترل کنی یا آن ها را تغییر دهی.

تمرین شماره پنج: اگر برای بالارفتن می توانی از آسانسور یا پله استفاده کنی، پله را انتخاب کن؛ البته اگر تعداد طبقات خیلی زیاد نباشند.

درواقع با تقویت قدرت اراده، قدرت درونی خود را آشکار می کنی که باعث می شود بر عادت های مضر خود غلبه کنی، راحت تر تصمیم بگیری و جرئت پیدا کنی که تمام موانع را از سر راه خود برداری و موفق شوی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تکتم

      خیلی عالی بود ... اگر امکان داره تمرینات بیشتری رو برای تقویت اراده در اختیار خواننده ها قرار بدین . ممنون

    • محمد

      سلام خسته نباشید
      سایتتون خوب است مواردتقویت اراده اثر بخش بود
      من اوایل حدود دوسال پیش اراده باور نکردنی داشتم ولی الان خیلی ضعیف تر شدم
      ایا راه حلی وجود دارد ؟

    • بدون نام

      سلام من محمد هستم 30 ساله ازتبریز بیماری دوقطبی دارم خیلی اراده ام ضعیفه تلقین منفی هم دارم همیشه میگم بدشانسم کاری را تا آخر نمی تونم ادامه بدم تمام کنم نمی دونم چی کار کنم؟ شما راهنماييم کنید کلافه ام

    • محمد

      خییلی خوب بود.

    • مصطفی

      سلم منم دقیقا مشکل محمدو دارم خواهش میکنم در اینموردم توضیح بدید

    • ابوالفضل هاشمی

      با سلام ..
      نوشته ی شما درباره ی تقویت اراده اصلا به طور کامل علمی و منطقی نبود و با طرز تفکر نویسنده توام شده بود ..
      خواهش میکنم یه کم دقیق تر عمل کنید چرا که ممکنه خیلی ها رو به اشتباه بندازید .. در ضمن من کتاب نیروی شگفتی آفرین اعتماد به نفس که از آقای برایان تریسی هست رو به نویسنده معرفی میکنم ..

      پاسخ ها

      • Shamisa

        من کلا نظرم با این نویسنده به جداست
        شما که میخواید ارادتونو قوی کنید لازم نیست کارهایی که نویسنده گفت انجام دهید شرط اول داشتن اراده قوی فردی است که به خودش علاقه دارد و خود را از ناپاکی ها جدا خواهد کرد و اگر صلاح خود برایش مهم باشد یقینا ترک عادت خواهد کرد.

    • ساحل

      سایت خیلی مفیدی دارید ممنون

    • رضا

      به نظر من واقعا عالی بود
      اما باز هم کم و کاستی هایی دارد
      ممنون

    • محمدرضا

      تقویت اراده در یک کلام یعنی مبارزه با هوای نفس

      برای توضیحات بیشتر به سلسله سخنرانی های پناهیان با موضوع تنها مسیر مراجعه شود.

    • قائم

      واقعا عالی

    • بدون نام

      سلام خسته عالی بود من محمد از سیرجانم 30 سال دارم املا خیلی ضعیف هست این خیلی اذیتم میکنه و خیلی خجالت میکشم
      و اراده هم خیلی ضعیف میشه راهنمایی کنید

    • شهرام

      ممنون مرسى

    • فاطمه

      خیلی خوب بود من اراده برای درس خواند ن ندارم چیکار کنم

    • هیراد

      با سلام.با اینکه مطلبتان خیلی مفید بود ولی بنده مدتی میشود که تصمیم به ترک یکی از عادات بد خود گرفته ام ولی دائم با شکست روبرو میشوم. اگر میشود راهنمایی ام کنید و جواب را به آدرس ایمیلم ارسال کنید.ممنون

    • ناشناس

      بسیار عالی و کاربردی. ممنون

    • معصوم

      باسلام ممنون ازراهنمایی وآگاهیتون ولی نمیدونم چرااین صحبتهادرمن اثرندارد،خیلی دلم میخادصبح زودبیداربشم ولی هرگزموفق نشدم آیاامکان داردناامیدی ودلسردبودن اززندگی واینکه من به این باوررسیدم که هرچی تلاش بکنم چون خدانمیخادپس موفق نمیشم؟زندگیم خیلی پوچ وبیخوده!!!!!!اراده ی هیچکاری روندارم

      پاسخ ها

      • جواد

        برای اینکه یه کاری انجام بشه پیش زمینه هایی لازمه مثلا در مورد صبح زود بیدار شدن شما باید شام سبک بخوری زود بخوابی دکتر بری شاید خونتون غلیظ باشه کم کردن اضطراب و نگرانی و خیلی کارهای دیگه داشتن یه شغل و یه هدف بزرگتر هم میتونه خیلی کمک کنه

    • بدون نام

      سلام مفید بود اما کافی نبو د و جای کار زیاد داره لطفا بیشتر و کاربردی تر با یک سری اصول طبقه بندی شده قابل اجرا راهنماییمان کنید . ممنون

    • بدون نام

      عالی

      پاسخ ها

      • aida-spt-org

        کاملا موافقم

    • مهرشاد

      واقعا عالی وممتاز خداروشکر یکی مارو دک کرد. اگر امکانش وجوداره تمرین بیشتری یرو بزارین. ممنون

    • بدون نام

      سلام من مهران هستم من اراده ام ضعیفه خانواده ام به این نقطه ضعفم بسیار گیر میده من چه کار باید کنم خانواده ام یکم ازادم بزارن

    • بدون نام

      خیلی متن خوبی بود.مرسی.

    • محمد

      منم دقیقا مشکل فاطمه رو دارم کلاس سوم دبیرستان هستم پارسال اراده نمیگم زیاد خوب ولی معمولی خوب داشتم واسه درس خوندن ولی امسال متاسفانه اراده اصلا ندارم..مطالبتون جالب بود ولی بیشترش کنین..ب مشک منم ی رسیدگی کنین لطفا

    • AYOB

      سلام . برید کتاب هدیه اسپنسر جانسونو بخونید خیلی کمک میکنه بهتون

    • علی اکبر

      واقعا عالی بود.من پشت کنکوری هستم.به نظرم خیلی میتونه کمکم کنه.فقط اگه میشه ی خورده مطلب تمریناتتون رو بیشتر کنین. ممنون میشم 20گلستان

    • امیرحسین

      تقویت اراده یعنی شما دردرونتون چیزی دارید که باید بهش غلبه کنید اون ترسه اگه باترس هاتون روبرو بشین زندگیتون عوض میشه ؛

    • رقیه

      سلام. تمریناتی که برای تقویت اراده دادین خوب بود

    • زهرا

      ممنون از شما،مطالب مفیدی بود.

    • بدون نام

      سلام.دوستان من اصلا اراده ندارم خیلی چاق ام مثلا میگم امروز غذا کم میخورم برعکس میشه بیشتر از قبل میشم

    • رامتین

      واقعا این تمرینا مؤثره؟؟

    • مهدی

      راستش خیلی جالبه که انقدر راحت از تقویت اراده گفتین دمتون گرم دارم شروع میکنم

    • امیرحسین

      سلام تشکر از مطالب مفیدتون.دوستان خوبم همه ی این تمریناتو با توکل برخدا انجام بدید انشاءالله ک جواب میگیرید اینو از برادر کوچیکترتون قبول کنید قطعا موفق میشید.خدانگهدارتون

    • مهدی

      قرصی هست که اراده رو قوی و حوصله رو زیاد کنه؟؟

    • محدثه

      عالیییییی بود ممنونم

    • زینب

      من همه ی اینارو می دونم کنکور هم دارم ولی ...

    • حمیدرضا

      من تا اونجای ک فهمیدم اراده توی اعتماد کردن به عقل و منطق و اعمتاد کامل نداشتن به احساسا و هوساس.
      هر عقیده ای ک ذاشته باشیم باید حتما ختما کار درستو انجام بدیم.
      تازه اونیم ک میخوایم ب طور کامل نمیشه اکثرا ولی بهترین کار اینه

    • علی

      مطالبی که مطرح شد دقیقا همان چیز هایی که دین اسلام به ان اشاره کرده
      اما ما از غافلیم و اگر بیشتر به بررسی این دین بپردازیم و به دستورات ان عمل کنیم حتما حتما صاحب اراده ای قوی میشویم.

    • بدون نام

      پیشنهاد میکنم کتاب "قورباغه را قورت بده" اثر "برایان تریسی" رو بخونید .. به شدت میتونه به تقویت اراده و قدرت برنامه ریزی و بهبود زندگی کمک کنه .. کتاب کوچک و ارزان قیمتی هم هست

    • علیرضا

      سلام به نظرم خیلی علمی ترو باقوت تر وبا جزئیات بیشتر میشد توضیح داد .خیلی ممنون

    • احمد علی

      دمتون گرم. عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالی بود . تشــــــــــــــــــکر

    • ناشناس

      سلام
      اجازه دارم جای دیگه از متن استفاده کنم؟

    • صادق

      به مرگ خودم بیش از 70% مراجعه کنندگان یا کنکورین یا پشت کنکوری واقعا هممون رو بیمار کرده این کنکور لعنتی!!

      پاسخ ها

      • maryam

        خخخخ اره افرین، مثه خودم!!!!

    • سبحان

      تشکرخیلی مفید بود

    • کوثر

      سپاس فروان

    • حسین

      خیلی ممنون
      واقعا مطالب عالی بود
      واقعا که برترینید

    • بدون نام

      سلام ممنون واقعا مفید بود خیلی تشکر

    • حمید

      سلام ،با تبریک عید نوروز میخاین ارادتون قوی بشه،خیلی سادس ،تند تند صلوات بفرستین و بگین من بهترینم،مثه داداش خوشتیپتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صلوات بفرستیم؟؟؟!واقعا که

    • بهداد

      دوبار میسازمت زندگی دو بار ور شکسته شدم ولی نباید باخت یا باید با نداشتهات زندگی کنی در غم یا باید حقتو بگیر از زندگی من برا حیف شودن خیلی زودم

    • زهره کهن

      با سلام من18سالمه و خیییلی اراده دارم و در زمینه ی تولید اشتغال هم دوست دارم فعالیت کنم

      پاسخ ها

      • Narges

        خوش بحالت

    • Narges

      خیلی خوب بود;ممنون

    • کاوه

      با سلام مطالب بسیار عالی بود ممنون ازتون که زحمت می کشید و این مطالب مفید رو در اختیار ما قرار می دهید فقط اگه کامل تر باشه بهتر میشه

    • Jack

      اراده هر انسانی بر میگرده به روش تربیت مادر و پدرش این راه حل ها اون تاثیری رو که تربیت مادر پدر میتونست داشته باشرو نداره!
      ولی هیچ وقت دیر نیست!!!!!!!!!

    • ایرانی

      سلام مطالبتون واقعن مفید بود

    • عباس

      خیلی خوب بود ممنون

    • محمد

      خوب بود

    • داود

      اراده بیشتر به چگونگی شکل گیری شخصیت انسان در اوان کودکی و ثبات شخصیتی در دوران نوجوانی مربوطه ... البته نظر من اینه

    • بدون نام

      به شدت مزخرف و کاملا بچگانه و مطابق نظرات شخصی یه نفر ک حتی مطالعه معقولی هم نداره

    • Nekoomehr

      ایشون هدفشان مثبت بوده حتی به قول شما بچگانه که من اصلا قبول ندارم راهکار بهتری سراغ داری بفرما وگرنه خاموش لطفا.

    • Ghazaleh

      سلام متن عالی بود...

    • بدون نام

      خوب نبود روی من اثر نداشت

    • حسین ازقم

      سلام من میخوام قرآن حفظ کنم اما گاهی اراده ام ضعیف میشه وخودموسرگرم کارهای بیهوده میکنم چه کارکنم که موفق باشم وب هدفم برسم.زمانم معین کردم اماعمل نمیکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج