۱۷۱۰۵
۱۰ نظر
۵۱۹۷
۱۰ نظر
۵۱۹۷
پ

هزینه خواب ابدی

خانه آخرت از ۱۰۰ هزار تا نیم میلیارد تومان

باید قبل از اینکه فکر مردن به سرت بزند، فکری هم به حال خانه آن دنیایت بکنی! برای همین علاوه بر اینکه باید در این دنیا برای سقف بالای سر به فکر باشی، نباید خانه عاقبت را هم از قلم بیاندازی.

برترین ها به نقل از مجله یکشنبه : زمان های بسیار دور وقتی کسی به دیار باقی می شتافت، خانواده اش دغدغه خرید قبر و هزینه آن را نداشتند و جنازه را به قبرستانی برای دفن می سپردند.

آن وقت ها خانه آخرت معمولا بدون هزینه یا با هزینه اندکی فراهم می شد. حالا اما وضع عوض شده و باید قبل از اینکه فکر مردن به سرت بزند، فکری هم به حال خانه آن دنیایت بکنی! برای همین علاوه بر اینکه باید در این دنیا برای سقف بالای سر به فکر باشی، نباید خانه عاقبت را هم از قلم بیاندازی.

مخصوصا که هر روز قیمت قبرها در حال گران شدن است و خرج کفن و دفن بدجوری به تورم افتاده. حالا دیگر مهم نیست که قرار است کدام طبقه خاک شوید و همسایه شما چه کسی است و خاکش چقدر مرغوب است.

با دیدن قیمت قبر، سنگ قبر، مراسم عزا، شب سه، هفت و چهل؛ ترجیح می دهید تا ابد زنده بمانید و با همین گرانی و سختی زندگی بسازید. واقعیت این است که این روزها، گورستان ها هزینه های مضاعفی به زندگی روزمره مردم افزوده اند که در بعضی از شهرها به هزار و یک دلیل، تبدیل به مشکلی اجتماعی شده.

خانه آخرت از 100 هزار تا نیم میلیارد تومان

ارسال پیامکی با عنوان «مزایده یک قبر در مشهد مقدس» آن هم به قیمت حدود نیم میلیارد تومان، هرکسی را به فکر وادار می کند که واقعا آیا خانه آخرت این قدر می ارزد؟ در پیامک، ۱۰ خط تلفن برای متقاضیان این قطعه قبر در نظر گرفته شده بود.

اپراتور این خط در خصوص علت این مزایده می گوید: «این قبر توسط آستان قدس رضوی به خانم دکتری هدیه شده که اکنون او قصد دارد جهت کار در امور خیریه این قبر را به مزایده بگذارد. قیمت اولیه برای فروش این قطعه ۴۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.»

گویا این قبر برخلاف اکثر قبرهای حرم مطهر که سه طبقه هستند. تنها یک طبقه است و این یعنی ویژگی. نزدیک بودن به آستان معصومان برای همه ما یک امتیاز ویژه است اما سوال اینجاست که مگر دیگر قبرهای محوطه در اختیار آستان قدس چقدر می ارزند که این فضای چندمتری با چنین قیمتی به مزایده گذاشته شده. با این همه این ارقام فقط مربوط به مشهد نیست، تهران، قم، اصفهان و شیراز هم گورهای بسیار گرانی دارند.

قبر در بهشت زهرا تا ۴۵ میلیون تومان!

البته گران بودن قیمت قبر تنها به مشهد خلاصه نمی شود، بلکه بهشت زهرای تهران در این خصوص ید طولایی دارد. آنقدر طولانی که دیگر برای مرده های تازه جایی ندارد. برای همین هم روز به روز به قیمت و طبقه های قبرها اضافه می شود.

به گزارش برترین ها حسین کلخورانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرده که حداقل قیمت خرید قبر ۳۵ هزار تومان و حداکثر ۱۵ میلیون تومان (برای هر طبقه) است. با این حساب، یک قبر سه طبقه در بالاترین حد، ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.

البته شهرداری تهران به این قیمت ها بسنده نکرده و با ارسال لایحه ای به شورای شهر تهران درخواست افزایش قیمت ها را داده. اگرچه که شورا با این موضوع موافق نیست. اما بعید نیست که به زودی این اتفاق در بهشت زهرای تهران بیافتد.

خانه آخرت از 100 هزار تا نیم میلیارد تومان


امامزاده های تهران هم وضع بهتری ندارند

البته قیمت قبر تنها در گورستان های بزرگ شهر تهران گران نیست، بلکه این تورم در امامزاده ها هم هست. هرچند امامزاده های تهران نرخ مصوبی برای فروش قبر ندارند ولی مسئولان اوقاف می گویند نرخ قبر در این مکان ها، 100 تا 300 هزار تومان است.

اما متولیان امامزاده ها میگویند بستگی به توان بازماندگان میت قیمت ها متنوع است: «پولدار باشند تا 100 حتی 200 میلیون می فروشیم و اگر هم توان مالی نداشته باشند، ممکن است قبر را رایگان در اختیار قرار دهیم.» به عنوان نمونه قیمت قبر در امامزاده ابراهیم در منطقه صالح آباد (جنوب تهران) که بسیار دور افتاده است تا یک میلیون تومان هم رسیده!


جای دلالان اینجاست؟

اگرچه قیمت قبر در بسیاری از شهرستان ها و کلانشهرهای کشور گران است. اما اصلی ترین مشکل در این میان، موضوع کلاهبرداری و واسطه بازی است. درآمد کلان کلاهبرداران و دلالان و واسطه های گورستان های کشور به قدری است که این شغل هم کم کم دارد به فهرست مشاغل پردرآمد کشور اضافه می شود.


مشهد

قیمت قبر در حرم مطهر امام رضا (ع) از 25 میلیون تومان تا 400 میلیون تومان است. البته این قبور قابل پیش خرید نیستند.

قم

دومین مکان گران برای دفن اموات، حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم است که قیمت یک قبر در آن، از 100 تا 150 میلیون تومان متغیر است. این قبور نیز به روز فروخته می شود، قیمت حداکثر مربوط به قبور داخل حرم و قیمت حداقل مربوط به قبور بیرون حرم است.

البته در گورستان های این شهر هم قبرها از 5 تا 40 میلیون تومان معامله می شوند. شاید در قم کمتر خانه ای پیدا شود که به اندازه یک قبر 150 میلیون تومانی قیمت داشته باشد. اما برای اینکه بتوانند در کنار مزار حضرت معصومه دفن شوند حاضرند بیشتر از این مبلغ بیشتر پرداخت کنند.

شهرری

دفن اموات در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از 25 میلیون تا 70 میلیون تومان هزینه دارد. قبور این مکان نیز به روز فروخته می شود اما قیمت قبور در باغ توتی حدود 50 میلیون تومان است. در آستان ابن بابویه (شهرری) قیمت ها از 20 میلیون شروع می شود.

خانه آخرت از 100 هزار تا نیم میلیارد تومان

سمنان

قیمت قبر در امامزاده های سمنان افزایش یافته. به گفته سمنانی ها در بالای گورستان ها و زیر درخت و جای خنک باید بیش از ۱۰ میلیون تومان پول قبر داد.

قزوین

براساس مصوبه شورای اسلامی شهر قزوین قیمت قبر در آرامستان بهشت فاطمه (س) هر طبقه بین قیمت ۳۴۵ هزار تومان تا یک میلیون و هفتصد هزار تومان است. این درحالی است که پیش فروش قبور قدیمی داخل شهر ۳ میلیون تومان است و همین طور پیش فروش قبور جدیدالاحداث فاز ۲ بهشت حسینی با قیمت های ۳، ۴ و ۴ میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می رود که چیزی در حدود ۲ برابر یا بیشتر از قبور خارج از شهر است!

اراک

بازهم خدا را شکر هنوز در ایران بعضی شهرها پیدا می شوند که قیمت قبرهایشان کمی منطقی باشد. مثلا قیمت قبر ۲ طبقه در شهر اراک از ۷۰۰ هزار تومان به بالا است ولی قیمت قبر بالای یک میلیون تومان نیست.

کرمان

قیمت قبر اساس مصوبه شورای شهر کرمان حداقل ۱۰۰ هزار تومان برای آرامستان های جدید تصویب شده است.

تبریز

قیمت قبر در تبریز بالارفته، طبقات تحتانی ۲۰۰ هزار تومان و درصورت پیش خرید ۴۲۰ هزار تومان، طبقات فوقانی ۴۰۰ هزار تومان و پیش فروش آن با قیمت ۴۵۰ هزار تومان ارائه می شود. مقبره ها با گنجایش ۱۴ قبر به مبلغ ۱۸ میلیون تومان فروخته می شوند.

البته عده ای می گویند قیمت قبرهای قطعه «ولیعصر» واحد رحمت توافقی است و گاهی به پنج میلیون تومان هم فروخته می شود. با این حال فرخ جلالی، رئیس گورستان های تبریز می گوید: «بالاترین قیمت قبر در وادی رحمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که اگر این قبور پیش فروش شوند تنها ۱۰۰ هزار تومان به این مبلغ اضافه می شود اما در محله های جدید، قیمت قبر تنها ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است.»

شیراز

در حرم حضرت شاهچراغ (ع) شیراز حداقل قیمت قبر ۴۰ میلیون و حداکثر ۱۵۰ میلیون تومان است. ۵ درصد تخفیف برای قبور ۴۰ میلیونی و ۱۰ درصد تخفیف برای قبور ۱۵۰ میلیونی، قیمت حداکثر مربوط به قبور حرم سید میرمحمد و قیمت حداقل مربوط به قبور جلوی حجره ها است.

اهواز

در آرامستان کنونی اهواز که بهشت آباد نام دارد. قیمت قبر مانند قیمت زمین و خانه در مدل های گوناگون نوسان پیدا کرده. قبرهای واقع در قطعه های نزدیک به در ورودی گاهی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان هم خرید و فروش می شوند. قطعه های یک، ۲ و قطعه های مسقف که سرسبزند نیز قیمت شان یک میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.


باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

خانه آخرت از 100 هزار تا نیم میلیارد تومان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیدمحمد موسوی خراسانی

      اولا معلوم نيست اين خبر چقدر صحت دارد دوما جهت اطلاع خوانندگان محترم معروض ميدارد دوما تمامي قبور درحرم مطهر رضوي به صورت سه طبقه است و روزانه دراختيار متقاضيان قرار ميگيرد سوما سالهاست ديگر آستان قدس رضوي قبور را پيش فروش نمي کند فقط براي بعضي از خدمه که از سالهاي گذشته در آستان قدس رضوي مشغول به خدمت هستند قبر درنظر گرفته شده است. قبر درنظر گرفته شده است

      پاسخ ها

      • meshki push

        malum hast shoma chi neveshtin
        sehat dare
        Avalan dovomano be tartib benvis

      • فاران

        سیدبزرگوار و همشهری محترم سلام :
        آره قبور در حرم مطهر رضوی پیش فروش نمیشه و مطابق گفته شما برای خدام آستان قدس در نظر میگیرند و مابقی مردم نیز باید با قیمت بالایی خریداری کنند که همون مبلغ 25 تا 400 میلیون فکر میکنم درست میباشد

    • تبسم

      پس عجالتاً تموم زورمون رو مى زنيم كه زنده بمونيم، بلكه بعداً پولدار شديم و از پس هزينه ى گور و كفن مون براومديم!!

    • javad

      میگما می خواین اصلا نمیریم چون مردنم درد سر داره ازهمین الان پولاتونو بزارین کنار وگرنه گیرمون نمیاد

    • یوسف

      پیش بهشت زهرای شهر مایه تابلو زده بودن نوشته بود به علت کمبود زمین هیچ کس حق مردن ندارد.هه هه هه

    • ...tanha

      الان اگه مانی نداشته باشی واقعا دیگه میت رو زمین میمونه..!!!!!!!!!!! الان اگه بخواهی بری اخرت هم باید کلی خرج کنی.....!!!!!!!

    • سید

      بهتره ادم یک قبر ارزون بگیره و یقیه پول را به فقرا بده

    • بدون نام

      من وصیت کردم ببرنم روستا دفنم کنن اونجا زمینش رایگانه

    • شوشتری

      سلام و عرض ادب
      این خرافات و مزخرفات ، متاسفانه از جماعت شیعه ساخته و پرداخته شد
      در هیچ جای این کره خاکی به ننگی این جماعت از خود راضی نمیشه کسانی رو پیدا کرد که اینقدر بخوان به خودشون و همنوعانشون ظلم کنند
      کسب درامد فقط مختص همین گروه از متعصبین مذهبی هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج