۱۷۴۸۷۵
۵ نظر
۵۲۲۸
۵ نظر
۵۲۲۸
پ

استخوان های کریم خان در دستان رضا خان

در اوایل دوره سلطنت رضا شاه، وی دستور داد که استخوانهای کریم خان را از زیر پله های کاخ گلستان درآوردند و در قم دفن کنند.

جام جم: در اوایل دوره سلطنت رضا شاه، وی دستور داد که استخوانهای کریم خان را از زیر پله های کاخ گلستان درآوردند و در قم دفن کنند.

خواجه تاجدار قاجار پس از سلطنت، دستور به نبش قبر کریم­خان داد و توسط رحمان­خان یوزباشی در سال ۱۲۰۶ق استخوانهای وی را از شیراز به تهران منتقل کرد. و در این قسمت از کاخ زیر پله­های جنب عمارت نگارخانه دفن گردید تا هر روز از آنجا می­گذرد با نوک شمشیرش به آنجا بکوبد تا به اصطلاح خان زند در گور بلرزد.

پس از به قدرت رسیدن رضا پهلوی، به جهت اینکه باب قاجار ستیزی باز بود و تنور تهمت و افترا به ایل و تبار قاجار بسیار گرم، رضاخان که بدش نمی­آمد به عنوان قهرمان ملی ایران و ادامه دهندة راه بزرگان کشور همچون کریم‌خان شناخته شود، داستان ساختگی به راه انداخت و توسط درباریان به خارج راه یافت و هیاهوی بسیار در اوائل سلطنت رضاپهلوی برخاست، که اعلیحضرت پهلوی قصد در اعادة حیثیت از خاندان زند دارد و دستور داده تا این استخوانها از قبر وی در زیر پله­ ایوان خارج و به قم برده و دفن شود.

این مراسم کاملاً تشریفاتی با حضور خود شاه و وزیر دربار تیمورتاش و مهندس شریف­زاده در حضور تعدادی عکاس شروع شد و کارگران کندند و آخر به تعدادی استخوان رسیدند که پس از گذشت این همه سال نه پوسیده بود و نه از بین رفته بود. آنها را در سینی نقره قرار داده به حضور رضا پهلوی تقدیم کردند

استخوان های کریم خان در دستان رضا خان

از راست به چپ: عبدالحسین تیمورتاش، در حالی که شمشیر کریم خان را نگه داشته، مهندس شریف‌زاده، و سینی حاوی استخوانها، رضاشاه پهلوی

استخوان های کریم خان در دستان رضا خان
مهندس شریف‌زاده و سینی استخوان در دستان وی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نه پس، لابد توقع داشتید همونجور زیر پله ها نگهش داره؟ شما دیگه کی هستین؟ چون با رضاشاه بد هستید، میخواهید همه کاراشو بد جلوه بدید.

    • فتانه

      این ی کارش عالی بوده حداقل

    • هادی

      شما با آرامگاه این مرد چه کردید؟

    • بدون نام

      درود به شرف رضاشاه ! ایشان همیشه به تاریخ و فرهنگ کشور احترام ميگذاشت ! بازیابی و بازسازی آرامگاه بزرگان ادبیات ایران نمونه بارز وطن پرستی این بزرگمرد بود

    • بدون نام

      درود به شرف رضاشاه ! ایشان همیشه به تاریخ و فرهنگ کشور احترام ميگذاشت ! بازیابی و بازسازی آرامگاه بزرگان ادبیات ایران نمونه بارز وطن پرستی این بزرگمرد بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج