۱۷۸۹۶۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

۱۰ مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

بايرن مونيخ و تيم آلمان در زمينه در اختيار داشتن برترين سرمربيان آلمانى از ساير تيم ها از وضعيت بسيار بهترى برخوردار هستند. در اين ليست مربيانى نظير سپ هربرگر، فرانتس بكن باوئر و اوتمار هيتسفيلد ديده مى شوند، اما صدرنشين اين رنكينگ مربى ديگرى است.

طرفداری: انتشار چنين رنكينگ هايى همواره جنجال برانگيز بوده است چون نظريات در اين زمينه و به خصوص در انتخاب برترين سرمربيان تاريخ فوتبال كشورى بسيار متفاوت مى باشد. چون فوتبال، افكار و فلسفه مربوط به آن همواره در سال هاى مختلف بسيار متفاوت بوده و از طرفى فوتبال در سطح باشگاهى و ملى را نيز نمى توان با يكديگر مقايسه نمود. با اين وجود روزنامه آلمانى Die Welt،‌ به مناسبت مرگ اودو لاتك اقدام به معرفى ده مربى برتر فوتبال آلمان نموده و اين سرمربى سابق بايرن مونيخ را به عنوان برترين مربى تاريخ فوتبال آلمان معرفى نموده است.

۱-اودو لاتك

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

اودو لاتك كه به تازگى در سن هشتاد سالگى از دنيا رفته است، با هشت قهرمانى در بوندسليگا خود را به عنوان موفق ترين مربى باشگاهى فوتبال آلمان مطرح ساخته و رده اول اين رنكينگ را نيز به خود اختصاص داده است، اين سرمربى در سال هاى ۱۹۷۲، ۱۹۷۳، ۱۹۷۴، ۱۹۸۵، ۱۹۸۶ و ۱۹۸۷ با بايرن مونيخ و در سال هاى ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ با مونشن گلادباخ قهرمان بوندسليگا بوده و همچنين سه مرتبه در سال هاى ۱۹۷۱، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶ نيز با بايرن مونيخ فاتح DFB Pokal شده است. موفقيت لاتك تنها محدود به آلمان نمى باشد، چون وى فاتح هر سه رقابت باشگاهى معتبر در سطح قاره اروپا نيز بوده است. در سال ۱۹۷۴ اودو لاتك با بايرن مونيخ ليگ قهرمانان اروپا، در سال ۱۹۷۹ با مونشن گلادباخ جام يوفا و در سال ۱۹۸۲ با بارسلونا جام برندگان جام باشگاه هاى اروپا را فتح كرده است.

۲- سپ هربرگر

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

نام سپ هربرگر براى هميشه با "معجزه برن" و فتح اولين جام جهانى توسط آلمان در سال ۱۹۵۴ در تاريخ به ثبت رسيده است. در فينال جام جهانى آلمان توانست مجارستان قدرتمند را در حالى كه با دو گل از اين تيم عقب بود با نتيجه ۳:۲ شكست دهد. اين قهرمانى براى آلمان ها از اهميت بسيار بالايى برخوردار بوده است، چون چنين موفقيتى در سال هاى سخت پس از جنگ جهانى ويرانگر دوم، احساس هويت ملى را به مردم اين كشور دوباره اعطا نموده و معمار چنين موفقيتى تنها سپ هربرگر بوده است، اين سرمربى بزرگ در آپريل ۱۹۷۷ در سن هشتاد سالگى چشم از دنيا فرو بست.

۳-يوپ هاينكس

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

اين سرمربى ۶۸ ساله در سال ۲۰۱۳ براى دومين بار با بايرن مونيخ موفق به فتح ليگ قهرمانان اروپا شد، پيش از اين وى در سال ۱۹۹۸ با رئال مادريد براى اولين بار فتح ليگ قهرمانان را تجربه نموده بود. در كنار وى تنها چهار مربى ديگر به نام هاى ژوزه مورينيو، اوتمار هيتسفيلد، ارنست هاپل و كارلو آنجلوتى موفق به فتح اين رقابت ها با دو تيم مختلف شده اند. وى همچنين با بايرن مونيخ در سال هاى ۱۹۸۹، ۱۹۹۰ و ۲۰۱۳ بوندسليگا را فتح نموده و در سال ۲۰۱۳ همچنين فاتح DFB Pokal نيز بوده است. اين سرمربى موفق در سال ۲۰۱۳ پس از فتح يك سه گانه تاريخى با بايرن مونيخ از دنياى فوتبال كناره گيرى نمود.

۴- هلموت شون

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

هلموت شون با كلاه معروفش در سال ۱۹۷۲ براى اولين بار آلمان را به قهرمانى در رقابت هاى يورو رساند و دو سال بعد با اين تيم جام جهانى خانگى را نيز با پيروزى در فينال مونيخ فتح نمود. اين سرمربى موفق كه در فوريه سال ۱۹۸۶ در سن هشتاد سالگى از دنيا رفت، تيمى را ساخته بود كه فوتبال زيبايى را به نمايش مى گذاشت. در جام جهانى ۱۹۶۶ آلمان با هدايت هلموت شون در حالى كه اودو لاتك را به عنوان دستيار در كنار خود مى ديد، در فينال معروف ويمبلى با گلى جنجالى معروف به "گل ويمبلى" مغلوب انگليس ميزبان رقابت ها شد. در سال ۱۹۷۰ نيز او آلمان را به مقام سومى جام جهانى رساند. بعد از هلموت شون كه بين سال هاى ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۸ سرمربى آلمان بوده، هيچ سرمربى ديگرى، در زمانى طولانى تر از او هدايت مانشافت را بر عهده نداشته است.

۵- اوتمار هيستفيلد

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

هيتسفيلد براى مدت ها تنها سرمربى آلمانى بود كه با دو تيم مختلف بايرن مونيخ و دروتموند فاتح جام باشگاه هاى اروپا (۱۹۹۷ با دورتموند، ۲۰۰۱ با بايرن مونيخ) شده بود. علاوه بر اين هيتسفيلد در سطح ملى نيز به موفقيت هاى بيشترى دست يافته است، در سال هاى ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ او دورتموند و در سال هاى ۱۹۹۹، ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ بايرن مونيخ را به قهرمانى در بوندسليگا رسانده است. همچنين وى سه مرتبه در سال هاى ۲۰۰۰، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ با بايرن مونيخ فاتح DFB Pokal نيز بوده است. آخرين ايستگاه مربى گرى اوتمار هيتسفيلد تيم ملى سوئيس بوده است.

۶- فرانتس بكن باوئر

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

فرانتس بكن باوئر معروف به قيصر (Kaiser)، در هيج دوره آموزش مربى گرى شركت نكرده، البته وى به چنين دوره هايى احتياج نيز نداشته است. بعد از اتمام دوران درخشان فوتبال خود، بكن باوئر در سال ۱۹۸۴ به عنوان سرمربى تيم ملى آلمان برگزيده شد، در سال ۱۹۸۶ وى در فينال جام جهانى مغلوب آرژانتين و ديگو مارادونا شد، اما چهار سال بعد در جام جانى ايتاليا در شهر رم وى از اين تيم انتقام گرفت و آلمان را براى سومين بار به قهرمانى در جام جهانى رساند. بكن باوئر ۶۷ ساله در سال ۱۹۹۴ بايرن مونيخ را به قهرمانى در بوندسليگا رساند و در سال ۱۹۹۶ نيز با اين تيم فاتح جام يوفا شد، هر چند كه بكن باوئر در اين رقابت ها چند روز قبل بازى فينال جانشين اوتو رهاگل شده بود.

۷- هنز وايزوايلر

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

وايزوايلر را بايد پايه گذار موفقيت هاى چشم گير مونشن گلادباخ در دهه هفتاد ميلادى و يكى از تاثيرگذارن فوتبال اروپا در اين دهه دانست، تيم او متشكل از بازيكنان جوانى نظير گونتر نتسر فوتبال تهاجمى زيبايى ارائه مى داد كه نتيجه آن سه قهرمانى بوندسليگا در سال هاى ۱۹۷۰، ۱۹۷۱ و ۱۹۷۵و قهرمانى DFB Pokal در سال ۱۹۷۵ بوده است. وى همچنين توانست كلن را در سال ۱۹۷۷ به فتح DFB Pokal و در سال ۱۹۷۸ به يك دوبل قهرمانى در آلمان برساند، اين موفقيت بزرگترين افتخار اين باشگاه كلاسيك آلمان تا به امروز مى باشد. وايزوايلر در ژولاى ۱۹۸۳ در سن ۶۳ سالگى چشم از دنيا فرو بست.

۸- يوآخيم لوو

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

يوگى لوو ۵۵ ساله، آلمان را در سال ۲۰۱۴ و در جام جهانى برزيل به موفقيتى تاريخى رساند و توانست بعد از هربرگر، شون و بكن باوئر به چهارمين مربى تبديل شود كه مانشافت را به قهرمانى در جام جهانى مى رساند. سال ۲۰۰۴ وى به عنوان دستيار يورگن كلينزمن در تيم ملى آلمان برگزيده شد و بعد از كناره گيرى كلينزمن در سال ۲۰۰۶ خود هدايت مانشافت را بر عهده گرفت. او به ارائه فوتبال تهاجمى پايبند است و سيستم مورد علاقه او ۱-۳-۲-۴ مى باشد. شعار لوو در فوتبال "كنش به جاى واكنش" است و به جوانان در تيم خود اعتماد خاصى دارد. تيم آلمان در يورو ۲۰۰۸، يورو ۲۰۱۲ و جام جهانى ۲۰۱۰ با وجود عملكردى قابل قبول و راه يابى به جمع چهار تيم برتر، با هدايت يوگى لوو به قهرمانى نرسيد، اما در جام جهانى ۲۰۱۴، وى سرانجام به آرزوى بيست و چهار ساله آلمان ها جامه حقيقت پوشاند.

۹- اوتو رهاگل

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

اوتو رهاگل بعد از جابه جايى هاى متعدد در بوندسليگا سرانجام در وردربرمن به اسطوره اى در فوتبال آلمان تبديل شد. وى توانست اين تيم را در سال هاى ۱۹۸۸ و ۱۹۹۳ به قهرمانى در بوندسليگا برساند، در سال هاى ۱۹۹۱ و ۱۹۹۴ با اين تيم فاتح DFB Pokal شد، البته وى چنين عنوانى را در سال ۱۹۸۰ با فورتونا دوسلدورف نيز كسب نموده بود. در سال ۱۹۹۲ نيز وى وردربرمن را به قهرمانى در جام برندگان جام باشگاه هاى اروپا رساند. ديگر موفقيت درخشان او مربوط به فتح بوندسليگا با كايزرسلاوترن در سال ۱۹۹۸ مى باشد، در آن سال وى موفق شد كايزرسلاوترن تيم تازه صعود كرده به بوندسليگاى يك را به قهرمانى در اين رقابت ها رساند. اما بزرگترين و تاريخى ترين موفقيت اوتو رهاگل شش سال بعد رقم خورد، زمانى كه وى موفق شد با تيم نه چندان قدرتمند يونان به طور اعجاب انگيزى فاتح رقابت هاى يورو ۲۰۰۴ شود.

۱۰- فليكس ماگات

10 مربى بزرگ و موفق تاريخ فوتبال آلمان

اين سرمربى هرگز از محبويت خاصى بين بازيكنان خود برخوردار نبوده، چون وى همواره ارزشى خاص براى آمادگى بدنى بازيكنان خود قائل بوده است و شايد به همين دليل تيم هاى او در آلمان در بيشتر مواقع موفق بوده اند. وى با بايرن مونيخ در سال هاى ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به دو مرتبه دوبل قهرمانى در بوندسليگا و DFB Pokal رسيد و در سال ۲۰۰۹ وولفسبورگ را به طور شگفت انگيزى به قهرمانى در بوندسليگا رساند. از ديگر موفقيت هاى فليكس ماگات نگه داشتن تيم بحران زده آينتراخت فرانكفورت در بوندسليگا بوده است، يان فيوتوف بازيكن آن زمان آينتراخت فرانكفورت كه اين دوران را تجربه نموده در اين رابطه مى گويد:"اينكه فليكس ماگات تاتانيك را نجات داده من نمى دانم، اما بى ترديد بازماندگان آن حادثه حتما از شرايط ايده آل بدنى برخوردار بوده اند"، البته حضور اشتوتگارت با هدايت ماگات در ليگ قهرمانان نيز از ديگر موفقيت هاى او محسوب مى شود، چون وى در آن زمان با بازيكنان بسيار جوانى به نام هاى تيمو هيلدبراند، فيليپ لام، كوين كورانى و ماريو گومز، اشتوتگارت را به چنين موفقيتى رسانده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج