۱۸۱۸۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

افزایش قطعی قیمت خودرو در سال ۹۴

جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت،با اعلام افزایش قیمت خودرو در سال آینده،گفت: به طورحتم با آزادسازی قیمت خودروی داخلی،دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا به راحتی می توانند با تغییردرصد تولید،قیمت خودرو را درداخل افزایش دهند.

خبرگزاری ایسکا نیوز: جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت،با اعلام افزایش قیمت خودرو در سال آینده،گفت: به طورحتم با آزادسازی قیمت خودروی داخلی،دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا به راحتی می توانند با تغییردرصد تولید،قیمت خودرو را درداخل افزایش دهند.

جمشید پژویان، درواکنش به آزادسازی قیمت خودرو وخارج شدن قیمت گذاری از اختیارات شورای رقابت، گفت: اگر وزیر صنعت،معدن و تجارت دکترای اقتصاد دارد،باید با کارشناسان اقتصادی وارد گفتمان و دلایل خود را درخصوص انحصاری نبودن بازار تولیدخودروی کشور بیان کند، اما اگر وزیر دکترای اقتصاد ندارد خواهشا در تخصص اقتصاددانان دخالت نکند.

بازارتولیدخودرو انحصاری است

این اقتصاددان،با تاکید براینکه بازار تولیدخودروی کشور انحصاری است،افزود: براساس مصوبه شورای رقابت بازار تولیدخودروی ایران با درجه تمرکز بسیار بالا انحصاری است.

پژویان،با بیان اینکه انحصاری بودن بازار خودرو مسئله ای تکنیکی و اقتصادی است، تاکید کرد: شاخص هایی در علم اقتصاد وجود دارد که درجه تمرکز انحصار را تعیین می کند و براساس همین شاخص ها شورای رقابت رای به انحصاری بودن بازار تولیدخودروی کشور داده است.

وی،با بیان اینکه تخصص و وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت دخالت دربازار خودرو نیست،ادامه داد: متاسفانه در طول سه دهه گذشته وزارت صنعت،معدن و تجارت به جای طرح یک نقشه راهبردی برای صنعت خودرو که خودروسازان داخلی حداقل هم دوش کشور کره یا کشورهایی که سال ها پس از ایران وارد صنعت خودروسازی شده اند،به تولیدخودروی باکیفیت بپردازند،باعث تولید بی کیفیت و گران خودرو شده است.

دوخودروساز ۹۵ درصد سهم بازار را دارند

این اقتصاددان،افزود: درحال حاضر بیش از ۹۵ درصدسهم بازاردراختیار دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا است به همین دلیل با آزادسازی قیمت خودروی داخلی این دو شرکت خودروساز به راحتی می توانند با تغییر درصد تولید،قیمت خودرو را درداخل افزایش دهند.

وی،ادامه داد: به طورحتم قیمت خودرو درسال آینده به دلیل تعیین قیمت براساس حجم عرضه و تقاضا و همچنین اعمال نظر دو گروه اصلی خودروسازی کشور در قیمت گذاری با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد.

دخالت هیات تحقیق و تفحص در وظایف شورای رقابت

رئیس سابق شورای رقابت،در پاسخ به این مطلب که هیات تحقیق و تفحص ازصنعت خودرو اعلام کرده که وظیفه قیمت گذاری خودرو بایدازدستورکارشورای رقابت خارج و به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو ارجاع شود،تصریح کرد: بی شک عملکرد هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو دخالت در وظایف شورای رقابت است، بنابراین انتقال موضوع قیمت گذاری خودرو ازشورای رقابت به سازمان حمایت عملکرد غیرمعقول و کارشناسانه ای است.

این اقتصاددان، درتشریح بخشنامه اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت درخصوص واردات خودرو توسط برخی نمایندگی های مجاز، افزود: بی شک این عملکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت هم با اشکالات عدیده ای مواجه است به طوری که تنها سوالی که مطرح می شود این است که چرا کابینه دولت تصمیماتی می گیرد که به ضررملت و اقتصاد ملی است؟

پژویان،با تاکید براینکه دادن انحصار واردات به هرگروه خاص خلاف مبانی اقتصادی است،گفت: متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهان ایجاد فضای انحصاری در بازار واردات خودرو است که بی شک عملکرد نعمت زاده ایجاد رانت برای یک عده خاص تلقی می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      خوب مردم هم اگه غیرت دارند باید خودرو نخرند.....................

      پاسخ ها

      • علیرضا

        والا من دو سال صبر کردم به امید ارزونی اما خبری نشد ..تا آخر امسال میخرم چون گفتن سال 94 قراره هزینه بیمه و خصوصا مالیات بالا برن
        توصیه برادرانه میکنم کسی پول و قصد خرید داره قبل از پایان سال بخره

    • محمد

      بهترين راه تحريم ونخريدن اين خودرو هاي بنجول است

    • ميثم تمار

      مردم نخريد خودروهاي بي كيفيت را ان وقت مجبور ميشون قيمت را پايين بكشند

    • امین

      بهترین جوک سال دو غول بزرگ خودرو سازی!!!به حلبی ساز میگن غول !!!

    • مسي

      رييس جمهور بايد مرز رو بازكنه تا مردم به جاي اينكه 30 تومن بدن خودروي بي كيفيت بخرن خودروهاي خارجي بخرن تا خودرو ساز داخلي براي جلب نظر مردم خودروهاي با كيفيت بسازن......

    • مسي

      رييس جمهور بايد مرز رو بازكنه تا مردم به جاي اينكه 30 تومن بدن خودروي بي كيفيت بخرن خودروهاي خارجي بخرن تا خودرو ساز داخلي براي جلب نظر مردم خودروهاي با كيفيت بسازن......

    • اسی

      چه بگیم والا

    • امین

      یکی نیست به این رییس جمهور بگه حالا خو تفاهم کردین حالا چرا گرونی دوباره$$$$

    • فرهاد

      دوستان در سفریکه به دوبی داشتم قیمت هیوندای آزرا 15000 هزار دلار یعنی حدود 45میلیون تومان در صورتیکه در کشور ما بیش از 50 هزار دلار می باشد ما باید تا کی شاهد این بی عدالتیها باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با 45 میلیون سوار چه خودرویی میشیم؟

    • محمد

      واقعا متاسفیم که تو این زمینه جز ظلم هیچی شامل حال ما نشده
      آرزو به دل دنیا اومدیم و آرزو به دل میمیریم
      ما تماشاگر بودیم تو این نسل!!
      تا زمانی که ما از این دو شرکت داخلی خودرو میخریم حقمون اینه که بمیریم و بعضیا مارو لایق همین بدونن!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج